Nukkumaanmenoajat pikkulapsiperheissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauhalliset illat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rauhalliset illat

Vieras
Usein kuulee, että nukkumaanmenoajat on pikkulapsiperheissä melkoista taistelua. Lapsilla on tietty nukkumaanmenoaika, jota pyritään kaikin keinoin noudattamaan ja pahimmillaan sitten monen tunnin ajan lasta raahataan takaisin sänkyynsä.

Kun aikuisilla on nukahtamisvaikeuksia, sääntönä on pysytellä pois sängystä, kunnes väsyttää. Jos uni ei pian tule, pitäisi sängystä nousta pois ja tehdä jotain muuta. Miksi lapsia sitten kohdellaan niin eri tavalla? Monessa perheessä virkeät lapset pakotetaan sänkyyn ja siellä pysymään.

Yksi yleinen valituksen aihe on se, että lapset nukkuvat päiväkodissa päiväunet, vaikka kotona eivät niitä enää nuku. Eikä heitä sitten saa nukkumaan vanhempien määrittelemänä nukkumaanmenoaikana. No sehän on ihan luonnollista, jos lapsi nukkuu päivällä pari tuntia, ei hän yöllä tarvitse niin paljon unta. Vanhemmat saisi siten pari tuntia ylimääräistä aikaa virkeän lapsen kanssa, mutta tämä usein käytetäänkin nukkumaanmenotaisteluun. En ymmärrä.

Meillä ei nukkumaanmenosta ole koskaan taisteltu, lapsi laitetaan nukkumaan kun hän alkaa olla väsynyt. Jos lapsi haluaa vielä hetken leikkiä kun nukkumaanmenoa ehdotetaan, se sallitaan. Ennemmin sovussa nukkumaanmeno puoli tuntia myöhemmin, kuin parin tunnin taistelut.

Miten teillä, onko nukkumaanmenoajat käytössä ja meneekö lapsi kiltisti juuri määrättynä aikana nukkumaan?

Meillä on joustava nukkumaanmenoaika (+20 min) käytössä ja lapsia ei koskaan tarvi taistellen sänkyyn viedä. Menevät nyt uutta aikaa 8 maissa sänkyyn, viimeistään vartin yli on se jousto. Vanhaa aikaa menivät hieman ennen ysiä ja ysiin saakka oli se jousto.

Meillä nukkumaanmeno aika on noin puolituntia suuntaan jos toiseen. Pääsääntöisesti aikavälilillä 20.30-21.30. Paljon riippuu seuraavasta päivästä. Onko esim. vapaapäivä vai ylösnousu kello 5.40.

Lapsia aletaan valmistella nukkumaan, kertomalla, että kohta on sänkyyn menon aika, VÄHÄN aikaa ehtii vielä puuhastella, jos haluaa. Kiltisti menevät sänkyihinsä kun sanotaan. Omassa sängyssä saa sitten katella vielä kirjoja, jos haluaa.

Ongelmia nukkumaan menon kanssa ei ole muistissani ole. Lapset on 3v ja 5v.

Ei ole mitään tiukkaa nukkumaanmenoaikaa, mutta suunnilleen samoihin aikoihin lapset alkaa väsymään. Jos jostain syystä ei nukuta, on vaikka nukahtanut kauppareissulla autoon kotimatkalla, niin suosiolla saa mennä yöunille vähän myöhemmin. Jonkinlainen rutiini ja päivärytmi on mielestäni hyvä olla, mutta ei mitään minuuttiaikataulua, jota pitää hampaat irvessä yrittää toteuttaa.

Nukkumaanmenoaika on käytössä, sitä muutetaan tarvittaessa. Esim. kun on päiväunet muuttuneet, on se usein vaikuttanut iltauniinkin.

Lapsi menee yhdeksältä nukkumaan, jo seiskalta aloitetaan iltarutiinit, eli suihkuun/kylpyyn. Sen jälkeen tissiä ja yöpuvun pukeminen. Leikkiä ja kasilta iltapala. Vähän leikkiä, sit hampaidenpesu ja lapsi menee valitsemaan iltasadun. Luetaan satu, sit pusut ja halit ja nukkumaan. Lapsi nukahtaa n. 5-10 minuutissa, noin kello 21. Taistella ei ole tarvinnut juuri koskaan, viimeksi silloin kun vieroitettiin iltatissistä niin oli vähän kitinää.

Meillä lapset 3v,4v ja 7v menevät nukkumaan arkisin kasin aikaan (-/+) 20minuuttia pe ja la iltana saavat valvoa tunnin myöhempään jos haluavat.
Ihan kiltisti ovat aina menneet nukkumaan. Ei meillä ole ikinä harrastettu tuntikaupalla lasten nukutusta.

Aloitukseen nyt vain kommenttina se että on se kohtuullisen vittumaista jos itse haluaisi mennä illalla klo 22 nukkumaan, kun aamuvuoroon kello soi minulla 5:30. Päiväkodissa päiväunet nukkunut lapsi saattaa riekkua hereillä klo 23 asti, joskus jopa pitempään. Lapsi kun ei joudu heräämään aamulla puoli kuudelta, vaan vasta seitsemältä.

Joskus se ei ole vanhemmilta pelkkää itsekkyyttä tuo lasten nukkumaanmenoaikataulu vaan käytännön järjestelyjä niin että kaikki saisivat nukkua riittävästi. Lapsi voi nukkua päivällä päiväunet, minä en.

Jos päiväkoti päiväunineen on se ongelma niin sen poistaminen yhtälöstä kai meinaa sitä, että talo voi elää tavallaan normaaliin tapaan. Itteä nyppii, jos rutiineista poiketaan ja muksut hilluis vaikka kymmeneen asti, vaik ois puol ysiltä pitäny mennä nukkumaan. Eikä se aikataulu yleensä jousta toisesta suunnasta ja lasten riittävä unensaanti on elintärkeää heidän kehitykselleen sekä vanhempien jaksamiselle.

[QUOTE="vieras";29153120]Aloitukseen nyt vain kommenttina se että on se kohtuullisen vittumaista jos itse haluaisi mennä illalla klo 22 nukkumaan, kun aamuvuoroon kello soi minulla 5:30. Päiväkodissa päiväunet nukkunut lapsi saattaa riekkua hereillä klo 23 asti, joskus jopa pitempään. Lapsi kun ei joudu heräämään aamulla puoli kuudelta, vaan vasta seitsemältä.

Joskus se ei ole vanhemmilta pelkkää itsekkyyttä tuo lasten nukkumaanmenoaikataulu vaan käytännön järjestelyjä niin että kaikki saisivat nukkua riittävästi. Lapsi voi nukkua päivällä päiväunet, minä en.[/QUOTE]

Tää on kyllä totta. Silloin ku mulla soi kello viideltä, oon kymmenen aikaan jo aika lähellä nukkumista.

[QUOTE="vieras";29153120]Aloitukseen nyt vain kommenttina se että on se kohtuullisen vittumaista jos itse haluaisi mennä illalla klo 22 nukkumaan, kun aamuvuoroon kello soi minulla 5:30. Päiväkodissa päiväunet nukkunut lapsi saattaa riekkua hereillä klo 23 asti, joskus jopa pitempään. Lapsi kun ei joudu heräämään aamulla puoli kuudelta, vaan vasta seitsemältä.

Joskus se ei ole vanhemmilta pelkkää itsekkyyttä tuo lasten nukkumaanmenoaikataulu vaan käytännön järjestelyjä niin että kaikki saisivat nukkua riittävästi. Lapsi voi nukkua päivällä päiväunet, minä en.[/QUOTE]

Meillä jos toisella vanhemmalla on aikainen ylösnousu, hän voi kyllä mennä nukkumaan vaikka lapsi ei vielä olisi väsynyt. Toinen vanhempi sitten laittaa lapsen nukkumaan. Eli vaikka joskus kun lapsi on vielä kymmenen jälkeen ollut pirteä (kun on nukkunut päiväunet tai vkl aamulla poikkeuksellisen pitkään), niin se ei ole koskaan estänyt vanhempia menemään ajoissa nukkumaan. Toki lapsen pitäisi nukkua yöllä vähintään saman verran kuin vanhempi, vaikka nukkuisi päikkärit päälle, sillä lapsen unentarve on kuitenkin suurempi. Mutta meillä ei koskaan lasta ole viiden-kuuden aikaan tarvinnut herättää, vaikka toinen vanhemmista niin aikaisin vaikka työmatkalle lähtisi.

Meillä jos toisella vanhemmalla on aikainen ylösnousu, hän voi kyllä mennä nukkumaan vaikka lapsi ei vielä olisi väsynyt. Toinen vanhempi sitten laittaa lapsen nukkumaan. Eli vaikka joskus kun lapsi on vielä kymmenen jälkeen ollut pirteä (kun on nukkunut päiväunet tai vkl aamulla poikkeuksellisen pitkään), niin se ei ole koskaan estänyt vanhempia menemään ajoissa nukkumaan. Toki lapsen pitäisi nukkua yöllä vähintään saman verran kuin vanhempi, vaikka nukkuisi päikkärit päälle, sillä lapsen unentarve on kuitenkin suurempi. Mutta meillä ei koskaan lasta ole viiden-kuuden aikaan tarvinnut herättää, vaikka toinen vanhemmista niin aikaisin vaikka työmatkalle lähtisi.

Hyvä jos teillä asiat onnistuu noin, mutta meillä ei aina ole mahdollisuutta siihen kun puoliso tekee työtä jossa joutuu matkustamaan. Saattaa siis tulla illalla vasta myöhään kotiin. Juuri se mahdollistaa sen, ettei lapsia ole pakko aamulla repiä aikaisin hoitoon.

Sellaiset jotka tekevät säännöllistä työaikaa eivät ehkä ymmärrä millaisia hankaluuksia siitä voi koitua että joutuu menemään töihin esim. kuudeksi.

Valitettavasti kaikkien lasten unentarve ei ole aikuisen unentarvetta suurempi, vaan mun lapseni on sitä vähäunista laatua.

Kaikilla muillahan onkin tietysti tismaleen sama tilanne kuin teillä, ei ole muita vaihtoehtoja.

Taistelua se meilläkin oli ekat 5v kunnes löytyi apu. Lapsi ei mennyt itse ollenkaan sänkyyn illalla ja riekkui herätäkseen aikaseen aamiulla. Loputon kierre ja yliväsyny lapsi. Tosi vähäuninen jo syntyjään ja vaikeaa saada nukahtamaan. Ei tuo eskari vieläkään mene itse sänkyyn, se on joka ilta laitettava sinne ja nukahtaa kyllä. EI vaan malta ja tajua että väsyneenä ei riekuta.

[QUOTE="vieras";29153190]Kaikilla muillahan onkin tietysti tismaleen sama tilanne kuin teillä, ei ole muita vaihtoehtoja.[/QUOTE]

Enhän minä niin väittänyt. Viedäänkö teillä lapset noin aikaisin hoitoon? Meillä se ei ole mahdollista, vaan jos molempien pitäisi kuudelta töihin lähteä, lapsi vietäisiin jo yöksi hoitoon mummolaan. Tietysti ymmärrän, että lapsi pitää saada ennen kymmentä nukkumaan, jos hänelläkin on herätys ennen kuutta.

[QUOTE="kkk";29153059]Meillä on joustava nukkumaanmenoaika (+20 min) käytössä ja lapsia ei koskaan tarvi taistellen sänkyyn viedä. Menevät nyt uutta aikaa 8 maissa sänkyyn, viimeistään vartin yli on se jousto. Vanhaa aikaa menivät hieman ennen ysiä ja ysiin saakka oli se jousto.[/QUOTE]

TÄH? mun mielestä tässä ei kyllä oo joustoa... ilman tuota "joustoa" kyseessä ois sekunttiajoitus mun mielestä. Tuo on minusta normaali vaihtelu, ei kai illat voi olla niiiiiin samanlaisia keskenään? muuten ollaan nukkumassa 19.57 mutta kun joustetaan tosissaan, niin 20.17... ?!?

Meillä on esikoinen määrännyt rytmin syntyessään, klo 20.00 on lasten nukkumaanmenoaika, poikkeuksetta. Lapset ovat nukkuneet perhepdissä n 2-3v ja siitä siirtyneet omaan huoneeseen, mutta saavat aina tulla vanhempien sänkyyn halutessaan kuitenkin. Suunnilleen 4v lähtien ovat sitten nukkuneet koko yöt omassa sängyssä lastenhuoneessa. Päiväunet jäivät pois ennen 3v synttäriä.

Iltatoimet alkavat n 18.30 kylvyllä. Sen jälkeen puuro ja sitten hammaspesu. Sänkyyn lapset menevät aina mieluusti, eikä muussakaan ole ollut ongelmaa, koskaan. Lauletaan tuutulaulu tai luetan satu, sanotaan hyvää yötä ja lapset jäävät nukahtamaan. 2min kuluttua käyn kurkkaamassa ja nukkuvat yleensä jo, ainakin nuorempi.

Säännöllinen nukkumaanmenoaika on mielestäni lapsen parhaaksi.

[QUOTE="vieras";29153238]Meillä on esikoinen määrännyt rytmin syntyessään, klo 20.00 on lasten nukkumaanmenoaika, poikkeuksetta. Lapset ovat nukkuneet perhepdissä n 2-3v ja siitä siirtyneet omaan huoneeseen, mutta saavat aina tulla vanhempien sänkyyn halutessaan kuitenkin. Suunnilleen 4v lähtien ovat sitten nukkuneet koko yöt omassa sängyssä lastenhuoneessa. Päiväunet jäivät pois ennen 3v synttäriä.

Iltatoimet alkavat n 18.30 kylvyllä. Sen jälkeen puuro ja sitten hammaspesu. Sänkyyn lapset menevät aina mieluusti, eikä muussakaan ole ollut ongelmaa, koskaan. Lauletaan tuutulaulu tai luetan satu, sanotaan hyvää yötä ja lapset jäävät nukahtamaan. 2min kuluttua käyn kurkkaamassa ja nukkuvat yleensä jo, ainakin nuorempi.

Säännöllinen nukkumaanmenoaika on mielestäni lapsen parhaaksi.[/QUOTE]

Minkä ikäisiä lapsia sulla on jos 18.30 on kylpy? Eipä tuossa sitten kukaan voi kamalasti mitään harrastaa tai ehdi suunnilleen kaupassa käydä työpäivän jälkeen, jos pääsee töistä vaikkapa neljältä.

[QUOTE="vieras";29153248]Minkä ikäisiä lapsia sulla on jos 18.30 on kylpy? Eipä tuossa sitten kukaan voi kamalasti mitään harrastaa tai ehdi suunnilleen kaupassa käydä työpäivän jälkeen, jos pääsee töistä vaikkapa neljältä.[/QUOTE]

En halua sanoa tunnistettavuus-syistä. Hyvin kerkeää harrastamaan, jokainen perheessä. Olen kotiäiti.

[QUOTE="vieras";29153248]Minkä ikäisiä lapsia sulla on jos 18.30 on kylpy? Eipä tuossa sitten kukaan voi kamalasti mitään harrastaa tai ehdi suunnilleen kaupassa käydä työpäivän jälkeen, jos pääsee töistä vaikkapa neljältä.[/QUOTE]

Joo, meilläkin lapsella alkoi nyt ensimmäinen harrastus 4-vuotiaana ja siellä on vuotta nuorempiakin (2009 ja 2010 syntyneet). Se on klo 18-19. Eli eipä onnistuisi iltatoimien aloittaminen ennen puoli kahdeksaa. Tosin lapsen ei tarvi herätä aikaisin ja muutenkin tykätään että myöhäinen rytmi tuo joustoa perheen elämään, joten iltatoimet aloitetaan vasta joskus yhdeksältä.

Just lähdössä lapsen kanssa hakemaan isiä lentokentältä...

8kk ja 3v molemmat kasilta, joustoa on puolisen tuntia molempiin suuntiin. Ei taisteluita, kiltisti menee molemmat riippumatta siitä onko nukuttu päikkäreitä ja kuinka pitkään.

menevät sänkyyn klo21 arkisin. Asiassa ei ole neuvoteltavaa. Aikuiset tarvitsevat illalla oman tunnin ja mun klo soi aamuisin ennen kuutta. Lapset ei tiedä mikä niille on parasta, siksi ne vanhemmat on olemassa. 5v marisee useinkin ettei nukuta, kummasti tuo on alle vartin unessa.

Yhteistyössä