Nukkumaanmenoajat pikkulapsiperheissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauhalliset illat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeksi typeryyteni,mutta MIKSI lapset laitetaan nukkumaan klo.19-20 kun ne ensin ovat olleet pitkän päivän pk:ssa?? lapset haetaan klo.17 ja sitten syödään iltaruoka/iltapala ja mennään nukkumaan. Siinä teidän yhteinen aika :/ No ehtiihän siinä ehkä sen tunnin leikkiä yhdessä ellei katso just silloin lastenohjelmia......

[QUOTE="vieras";29153120]Aloitukseen nyt vain kommenttina se että on se kohtuullisen vittumaista jos itse haluaisi mennä illalla klo 22 nukkumaan, kun aamuvuoroon kello soi minulla 5:30. Päiväkodissa päiväunet nukkunut lapsi saattaa riekkua hereillä klo 23 asti, joskus jopa pitempään. Lapsi kun ei joudu heräämään aamulla puoli kuudelta, vaan vasta seitsemältä.

Joskus se ei ole vanhemmilta pelkkää itsekkyyttä tuo lasten nukkumaanmenoaikataulu vaan käytännön järjestelyjä niin että kaikki saisivat nukkua riittävästi. Lapsi voi nukkua päivällä päiväunet, minä en.[/QUOTE]

Mä NIIN peesaan tätä!! Meillä päiväkotilainen herätys vasta 7.30, oma kello soi 5.30 ja on TODELLA hermoja raastavaa kuunnella "en saa unta" vielä puolen yön aikaan (pahimmillaan siis näin, kun on pk:ssa nukkunut hyvät unet)
Ja ekaluokkalainen isosisko, joka lähtee kouluun kävelemään 7.30, on illalla jo klo 20-20.30 unta vailla, pikkusisko riekkuu ja pitää isompiakin hereillä, vaikka eri huoneissa nukkuvatkin

[QUOTE="ihmettelen";29154895]Anteeksi typeryyteni,mutta MIKSI lapset laitetaan nukkumaan klo.19-20 kun ne ensin ovat olleet pitkän päivän pk:ssa?? lapset haetaan klo.17 ja sitten syödään iltaruoka/iltapala ja mennään nukkumaan. Siinä teidän yhteinen aika :/ No ehtiihän siinä ehkä sen tunnin leikkiä yhdessä ellei katso just silloin lastenohjelmia......[/QUOTE]Siksi että lapset saavat tarpeellisen määrän unta mitä tarvitsevat ja että jaksavat virkeinä seuraavankin päivän. Melko loogista minusta.
=)

[QUOTE="vieras";29153120]Aloitukseen nyt vain kommenttina se että on se kohtuullisen vittumaista jos itse haluaisi mennä illalla klo 22 nukkumaan, kun aamuvuoroon kello soi minulla 5:30. Päiväkodissa päiväunet nukkunut lapsi saattaa riekkua hereillä klo 23 asti, joskus jopa pitempään. Lapsi kun ei joudu heräämään aamulla puoli kuudelta, vaan vasta seitsemältä.

Joskus se ei ole vanhemmilta pelkkää itsekkyyttä tuo lasten nukkumaanmenoaikataulu vaan käytännön järjestelyjä niin että kaikki saisivat nukkua riittävästi. Lapsi voi nukkua päivällä päiväunet, minä en.[/QUOTE]

Meillä just pyydettiin vähentämään päväunien mittaa kun alkoi nukahtaminen venymään. Nukkuu sen puoli tuntia maksimissaan ja illatsujuu taas hyvin. ENtisessä päiväkodissa nukuttivat kahta tuntia ja meillä meni nukahtaminen puoleen yöhön sen takia. Siis oli tuolloin melkein neljävuotias.

[QUOTE="Vieras";29154917]Mä NIIN peesaan tätä!! Meillä päiväkotilainen herätys vasta 7.30, oma kello soi 5.30 ja on TODELLA hermoja raastavaa kuunnella "en saa unta" vielä puolen yön aikaan (pahimmillaan siis näin, kun on pk:ssa nukkunut hyvät unet)
Ja ekaluokkalainen isosisko, joka lähtee kouluun kävelemään 7.30, on illalla jo klo 20-20.30 unta vailla, pikkusisko riekkuu ja pitää isompiakin hereillä, vaikka eri huoneissa nukkuvatkin[/QUOTE]

No ei kyllä meidänkään lapsi nuku 7.30 saakka, jos sen laittaa jo ysiltä petiin. Ysiltä menee petiin, ja herää klo. 5-6 aamulla.

Päiväkotilaiselle aikaisempi herätys aamuisin, niin maistuu unet illalla aiemmin. Jos sä itse heräisit vasta 7.30, niin tuskin sullakaan unet vielä klo. 21 maistuis... jos siihen oisit vetänyt vielä parin tunnin päikkärit.
Ja jos sen lapsen laittaa liian aikaisin nukkumaan, niin uni ei varmasti tulekkaan vaan lykkääntyy entisestään, kun stressaantunut lapsi ei saa unesta kiinni monen tunnin sängyssä möyrimisen jälkeen.

Siksi että lapset saavat tarpeellisen määrän unta mitä tarvitsevat ja että jaksavat virkeinä seuraavankin päivän. Melko loogista minusta.
=)

Joo, ymmärrän, jos lapsi tosiaan niin paljon unta tarvitsee. Mutta joillain tuntuu olevan kovin kummalliset ennakkokäsitykset lasten unen tarpeesta ja lapset pyritään niiden mukaisesti väkisin laittamaan tosi varhain nukkumaan. Ehkä lapsi ei aina malta mennä nukkumaan, vaikka on jo väsynyt, silloin vanhemman tehtävä on huolehtia että lapsi kuitenkin riittävästi unta saa. Mutta jos lapsi on aivan pirteä, eikä kärsi päivällä väsymyksestä, vaikka nukkuisi vaikkapa vaan 22.00 - 7.00 + päiväunet, niin silloin sopiva nukkumaanmenoaika on klo 22.00, sanoi muut äidit tai kasvatusoppaat mitä tahansa.

Ymmärrän tietysti, että joissain perheissä pitkään valvomisesta voi aiheutua ongelmia muille perheenjäsenistä. Itse olin kuitenkin tosi tyytyväinen, että hoitopäivän jälkeen oli vielä aikaa tehdä yhdessä asioita, kun lapsi oli vielä pitkään virkeä päiväunien ansiosta. Nykyään olen osa-aikatyössä ja lapsi käy vaan puistossa aamupäivisin + tarvittassa mummolassa hoidossa, ja päiväunet on jääneet pois viime aikoina kokonaan. Silti lapselle riittää 10 tunnin yöunet, herää niiden jälkeen pirteänä. Parisuhdeajan kannalta olisi toki mukavampaa, jos lapsi nukkuisi pari tuntia enemmän, mutta itsekkäistä syistä en ala lasta sänkyyn pakottamaan ennen kuin hän on väsynyt.

Yhteistyössä