nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2kk

Vieras
mielenkiinnosta kyselisin, miten muidet kaksikuukautiset nukkuvat?
meillä ongelmana edelleen se, että vauva ei suostu nukkumana yksin (päivällä, yöllä nukahtaa kyllä helposti syötön jälkeen omaan sänkyyn). uni on myös kovin pinnallista. olen yrittänyt opettaa nukahtamaan vaunuihin, vien sinne kun on torkahtanut syliin, käyn laittamassa tuttia suuhun ja silittämässä päätä...tätä jatkuu joskus puolikin tuntia kunnes vauva on hetken aikaa sikeässä unessa.

pitäisikö sinnikkäästi viedä vauva nukkumapaikkaansa jo, kun alkaa olla väsynyt, eikä antaa nukahtaa syliin?
nyt se ei todellakaan meillä onnistu, lopputuloksena vaan karmiva loppumaton yliväsymyshuuto... mutta mielelläni kuulisin muiden ""kasvatusvinkkejä"" tästä aiheesta. joilla siis syliä rakastavat huomionkipeät vauvelit :)

meidän poika nukahti myös syntymästä tonne parikuiseen aina syliin.. Pikkuhiljaa aloin laittamaan omaan sänkyyn. Kun massu on täysi ja tarpeeksi väsy niin mobile soi nykyään enää kerran ja poika on täydessä unessa.

Vähän kerrallaan niin kyllä se sinnikkyys palkitaan.

KOkeile vaikka ensin viereen nukahtamista. Makoilet sängyllä ja silitä vaikka selästä.. näin meillä on onnistuttu ja nyt nukahtaa hyvin omaan sänkyyn itsekseen juttelemalla:)

kiinnostava ketju sillä meilläkään ei nukuta päivisin juuri ollenkaan ja pitää aina nukuttaa. tuntuu aika turhauttavalta kun saattaa puolituntia mennä ennen kuin nukahtaa ja sitten nukkuu 15 min. yöt meilläkin nukahdetaan ja nukutaan hyvin, ensimmäinen pätkä 6-8 h ja syönti sitten 3 h ja syönti ja vielä 1-3 h riippuen siitä onko päivällä nukuttu montakin 15 min pätkää:)

meillä poika (siis 2kk) ei välttämättä nuku päivällä ollenkaan, eikä aleta nukuttaankaan koska kun on virkeenä niin ei taatusti saada nukkumaan. Se ei kuitenkaan tässä vaiheessa suuremmin mieltä paina, koska poju nukkuu sitten seuraavana päivänä senkin edestä ja öisin herää yleensä vain 2kertaa.
Miten oikeen nukutatte? Meillä kun pikkunen nukkuu päivällä olkkarissa yleensä sohvalla eikä sängyssä...? Onkohan se haitallista?

Meillä taas 2kk tyttö nukkuu klo 8-22 välisellä ajalla 2-4 tunnin unia ollen välillä valveilla 1-1,5 tuntia. Yöllä nukkuu omassa sängyssä käyden välillä tissillä 2-4 tunnin välein. Päivällä nukkuu milloin missäkin, vaunussa sisällä, sängyssään, välillä nukahtaa sitteriin, josta nostan vaunuun nukkumaan. Nukahtaa joskus syliinkin. Siinä mielessä on helppo tapaus, ettei tarvitse sen kummemmin nukuttaa. Hakee itse unen juttelemalla, päätään pudistamalla ja viuhtomalla ympäriinsä. Joskus muuten on nukahtanut sohvalle, josta olen nostanut vaunuun. MEidän sohva viettää hieman alaspäin nojaa kohden, joten tuntuu että siinä menee vauvalla veri päähän. En usko, että sohvalla nukkumisesta muuten mitään haittaa on, jos on tasainen alusta eikä ole vaaraa pudota tai ettei isommat sisarukset keksi vauvalle mitään ""kivaa"" selän takana (mitä meillä saa varoa)... :)

meillä tyttö ei osaa nukkua päivisin sisällä ollenkaan, vaunuihin saadaan joskus tsägällä nukutettua mutta pääsääntöisesti ei siis nuku. Mutta,mutta, onneksi on raitis ulkoilma! siellä nukkuu 2x3-4h päikkärit. saa nähä miten tänään käy, pakkasta 20 astetta ei voi laittaa pihalle, toivottavasti päivällä on lämpimämpää. mutta kokeilkaa te kenellä vauvat ei nuku päivisin, mutta on selkeesti väsyjä niin laittakaa pihalle.

meillä kanssa välillä saadaan hakemalla hakea niitä päikkäreitä. Väsymysitkua ja äheltämistä joka kerta. Parhaiten meillä nukahtaa kun menen itse viereen eli nukkuu joko sohvalla tai meidän sängyllä. Meidän vauva ei halua silittelyä silloin kun on yliväsynyt (alkaa viuhtomaan ja kiehnäämään kauheasti), mutta kasvot kasvoja vasten toimii kyllä. Rauhoittuu uneen kun on melkein otsa kiinni otsassa. Ulos myös nukahtaa (sään salliessa), mutta aina pitää lähteä työntelemään ja sitten saattaa jatkaa unia vaunuissa kun on takaisin tultu.

nukkuminen päivällä tuottaa vaikeuksia meilläkin seitsemänviikkoisen tytön kanssa. yöllä kyllä sammahtaa kuin unelma heti syötyään.

päivällä pitää kanniskella ja hyssytellä uneen. vaunuihin kun työntelemällä nukuttaa niin varmasti herää kun vaunut pysähtyy. oon yrittäny toistaa sitä vaikka kuinka kauan, että pysäytän kun on unessa, ja jos herää työnnän vaan sen verran että silmät lurpsaa kiinni. lopulta näin kuluu hereillä-valveilla sen verran aikaa että pian onkin taas ruoka-aika...

syliin ja kantoliinaan kyllä nukahtaa, tai viereen...mutta harvoja on ne kerrat, kun siitä vierestä pääsee poistumaan niin että kohta ei ähellys kuuluisi kun tytsi onkin taas hereillä... HUOH :) en tiiä oikein mitä ""metodia"" tässä ryhtyisi toistamaan... hyviä vinkkejä kyllä otettaisiin vastaan. mukavaa on toki nukkua päikkäreitä yhdessä vauvan kanssa, mutta ei ihan joka välissä huvita itse olla nukkumassa :)

Meillä 2kk ikäinen tyttö on alkanut nukkua todella paljon. Onkohan normaalia. Viime yönä yli 9 tuntia (ei mitään syöttöjä välillä) ja oltuaan puolitoista tuntia hereillä nukahti taas.. Nukahti syliin kun yritin röyhtäyttää.. Näin meillä monesti käy muutenkin :) Pitäiskö vaan antaa nukkua niin paljon kun nukuttaa? Ennen on yleensä valvonut päivällä tosi paljon ja yöunet olleet noin 6 tuntia. Nyt muutama päivä näin.

Moi,

Olen puolestani viisiviikkoisen yökukkujan väsynyt äiti. Kaikenlaista on kokeiltu mutta tiukka kapalo SAATTAA auttaa vauvaa nukahtamaan. Kokeilemisen arvoinen juttu!

Jaksamista kaikille äideille!

kapalo ei saa olla tiukka! Raajojen pitää saada liikkua kapalon sisällä.

Joidenkin tutkimuksien mukaan kapalointi saattaa lisätä kätkytkuoleman riskiä. Tietolähdettä en muista, olisiko käpy:n sivuilla.

Olen huomannut meidän 5vko kanssa, että mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä rauhallisempi on myös ilta ja yöunille meneminen.

Ehdin jo tottua 20min torkutteluun päivisin, ja nyt kun välillä nukkunut päivälläkin 2-3 tunnin pätkiä, olen ollut ihan huolissani, että onkohan kaikki nyt ok, miksi se nyt niin pitkään nukkuu... Mutta olen kyllä järkeillyt, että nyt sitä unta olisi ehkä enemmänkin riittävä määrä -ja siis illatkin rauhallisempia.

Mulla on aiheesta rutkasti kokemusta. Tyttö on ollut todella huono nukkumaan ja erityisesti nukahtamaan.

Mun mielestä joka tapauksessa tärkeintä on olla johdonmukainen eli nukuttaa aina samalla tavalla samassa paikassa. Ei anneta joskus nukahtaa tissille, joskus sohvalle, joskus syliin (ts. siihen missä sattuu olemaan). Näin me tehtiin ennen ja uniongelmat sen kun paheni. Kun kärsivällisesti aina vaan vietiin omaan sänkyyn tytön ollessa väsynyt, se oppi nukkumaan siellä. Ja tässä kesti kauan. Olisko ollut pari viikkoa, jonka aikana tuli kyllä sellainen fiilis, että kohta pakkaan laukkuni ja jätän tuon hirviön nukkumaan miten parhaiten taitaa. Mutta kärsivällisyys palkittiin. Nyt se ei enää koskaan nukahda syliin tai muualle, vaan kitinällä ilmoittaa halun päästä omaan sänkyyn. (Tosin se ei osaa nukahtaa moukumatta itseään uneen. En todellakaan tajua miksi, ehkä on muisto koliikkiajalta jolloin nukahti vasta huudettuaan itsensä lopen uupuneeksi.)

Päätä silittämällä yleensä vauva nukahtaa, mutta silittely tulisi lopettaa heti kun se on rauhoittunut, eikä silittää aina uneen saakka. Kapaloa olen yöllä myös menestyksekkäästi käyttänyt, tosin liiankin menestyksekkäästi. Nyt tyttö ei enää osaa nukahtaa ilman sitä, jos yöllä sen purkaa vaipanvaihtoa varten, se on laitettava takaisin. Leimautuminen näihin uniobjekteihin (tai miksikä niitä nyt sanotaan, en muista termiä) kun tapahtuu tosi nopeasti ja niistä on vaikea oppia pois. Siksi varmaan myös tuo uni-itku.

Kiinnostavaa lukea muiden kokemuksia. Kiitos etenkin Raisalle kokemuksista. Itse kun olen ""kamppaillut"" juuri tuon asian kanssa, että tiedän kyllä että pitäisi johdonmukaisesti opetella joku tapa, mutta sitten oma itseluottamus ei ehkä ole riittävä..eli tuleekin sellainen olo, että parempi kai kuitenkin että lapsi nukkuu edes jossain jotenkin. Ja niinpä on tullut lipsuttua omista vakaista päätöksistä, esim. alkaa totuttaa lapsi siihen, että päiväunet nukutaan vaunuissa.
Tuosta Raisan kirjoituksesta rohkaistuneena taidan jatkaa ""päiväunikoulua"" itseluottamusta puhkuen. :)

Täällä oli ketju myös kantoliinailusta. Ja siinä toinen mietinnän aihe. Eli meillä usein rauhoittuu lapsi vain kun kanniskelee kauan, ja kantoliina on siinä ollut oiva apu. Mutta sehän on taas ristiriitaista jos välillä antaa nukahtaa liinaan, johon on tietenkin ihanaa nukahtaa... Huoh. EI ole niin yksiselitteistä tämä vauvojenkaan kasvattaminen...ja isommat dilemmathan vielä odottaa ;)

Yhteistyössä