Nukkumisongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt äiti

Vieras
Nyt tarvitsen apua! Tyttö 7 kk ja on nukkunut koko ikänsä aika huonosti, mutta nyt jo pidemmän aikaa heräillyt entistä tiheämmin yöllä. Ei tarvitse enää ruokaa, tai vasta joskus aamuyöllä/aamulla, mutta kaipailee tuttia vähän väliä. Eli heräilee ja pyörii ja kun laitan tutin suuhun ja käännän hänet kyljelleen, hän jatkaa uniaan. Alkaa itkeä, jos ei tutti tule suuhun. Ei siis osaa nukahtaa uudelleen ilman sitä. Mitä mä teen? Olen aivan kuitti!!! Toisessa huoneessa nukuttaminen ei ole mielestäni ratkaisu. Jos en ole tuttia laittamassa suuhun, hän herää kokonaan ja valvoo sitten yöllä about tunnin. Menee varmaan aika pitkään, ennenkuin hän oppii itse laittamaan tutin suuhunsa, joten sitä en jaksaisi alkaa odotella. En ole saanut moneen viikkoon nukkua kuin korkeintaan pari tuntia putkeen ja alan olla todella puhki. Enkä siis ole nukkunut yhtään koko yötä tytön synnyttyä! Hyviä neuvoja, kiitos!

Tiedän tunteen noin 4 kk takaa. Meillä oli aivan sama ongelma ja neitimme, silloin 6 kk, heräsi n 10-15 kertaa yössä siihen , että tutti oli tippunut ja sen halusi suuhunsa, mikään muu ei oikein kelvannut.

Suosittelen lämpimästi unikoulua. Me pidettiin Anna Wahlgrenin unikoulu (muitakin varmaan on, mutta meille tuo oli sopivin), samassa rytäkässä siirrettiin neiti omaan huoneeseensa nukkumaan, otettiin tutti pois kokonaan ja opetettiin nukahtamaan itsekseen ILMAN tuttia. Unikouluaika oli rankka sekä henkisesti että fyysisesti, mutta se kannatti. Unikoulun jälkeen meni muutama viikko, niin meillä nukuttiin lähes täysiä öitä, max 1-2 kertaa ääntelyä/ähisemistä. Nyt 4 kk myöhemmin tyttö nukahtaa ilatisin itsekseen, ääntelee vaan jos peitto on lähtenyt tai on jotenkin muuten ihan solmussa sängyssään (on sellainen pyörijä). Suosittelen todella sen tutin poisottamista, en uskonut siihen itsekkään ennenkuin näin tulokset! Toki kaikille lapsille se ei varmaan sovi, tai oikeastaan vanhempien on kai vähän vaikeampi luopua siitä tutista kuin lapsen. Ja 7 kuinen ei muista ollenkaan koko tutttia enää muutaman päivän jälkeen, paremmin me vanhemmat sen muistamme. Itsekkin uskalsin heittää tutit pois vasta pari viikkoa poisoton jälkeen ;)
TSEMPPIÄ!!

Yhteistyössä