Nukutetaanko missään muualla kuin Suomessa lapsia ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hannamaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nukutetaan. Turkissa. Siellä asuvien suomalaisten toimesta :D

En mä tiiä, mikä juju tuossa ulkona nukuttamisessa on. Mun lapset nukkui hyvin harvoin päiväuniaan ulkona, poissulkien tottakai vaunulenkit.

Mielummin nukuttaisin joskus sisällä, mutta ku tuo lapsonen ei nuku sisällä ku 10 min ja se oli sit siinä! Ku ulkona voi nukkua jopa 3 tuntia! Lapsella on parempi äiti kun saa äitikin hetken huilahtaa!

Eikös se ollu Arvo Ylppö, joka suositti että lapset nukutettas ulkona? Silloin tais sisäilman laatu olla vähän eri kuin nykyään. Mutta mun käsittääksini on ihan suomalainen ilmiö.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielummin nukuttaisin joskus sisällä, mutta ku tuo lapsonen ei nuku sisällä ku 10 min ja se oli sit siinä! Ku ulkona voi nukkua jopa 3 tuntia! Lapsella on parempi äiti kun saa äitikin hetken huilahtaa!

Sama täällä. Mulle ihan sama muuten missä nukkuu kunhan nukkuu.

Käsittääkseni myös Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä nukutetaan vauvoja ulkona ainakin jonkin verran.

Meillä tyttö nukkuu toiset päiväunet ulkona kävelylenkin aikana. Yksinään en ole tyttöä koskaan ulos nukkumaan laittanut... tuo on vaan kätevä tapa saada itselle liikuntaa ja tulee helpommin lähdettyä kun liikunnan on yhdistänyt tytön pävärutiineihin =)

Ahaa. Saattaapi ollakin Ylpön suosituksesta yleistynyt... tiiä häntä. Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi tällaista asiaa. Mutta tosiaankin raitis ilma nukuttaa. Ja esim. talvella se ulkoilma on huomattavasti raittiimpaa ;) Tosin meiän vauva ei nukkunut kuin liikkuvissa vaunuissa.

meillä ei ainakaan kumpikaa ole nukkunut ulkona hyvin tai senkummemminkaan kuin sisällä, enkä edes uskalla hetkeksikään jättää vaikka olisivat ikkunan takana ja minä sisällä toisella puolella...hyvinhan nuo tuntuu pärjänneen ilmankin...välillä ärsyttää ko jotkut olettaa automaattisesti että vauvaa nukutetaan ulkona!!!!!!

Tälläinen tieto löytyi:
"Vauva vällyihin ja ulos raittiiseen ilmaan nukkumaan, pakkasellakin! Näin neuvoi arkkiatri Arvo Ylppö 1920-luvulla ja tuli samalla aloittaneeksi perinteen, joka on jatkunut näihin päiviin saakka. Tourulan mukaan Ylpön aikana käytäntöä perusteltiin kuitenkin hieman toisin kuin nykyään: auringonvalo ehkäisisi riisitautia ja olisi muutenkin hyväksi terveen veren muodostumiselle. "
http://www.piltti.fi/index/hoidetaan/Nettiartikkelit_2008/02_uni_ulkona_tulevi

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
meillä ei ainakaan kumpikaa ole nukkunut ulkona hyvin tai senkummemminkaan kuin sisällä, enkä edes uskalla hetkeksikään jättää vaikka olisivat ikkunan takana ja minä sisällä toisella puolella...hyvinhan nuo tuntuu pärjänneen ilmankin...välillä ärsyttää ko jotkut olettaa automaattisesti että vauvaa nukutetaan ulkona!!!!!!

mulla myös näin. Eli en uskaltaisi jättää edes tuohon omakotitalon oven taa (vaikkei missään new yorkissa asutakaan ), ja olen myös välillä ärsyynytyt kun jotku luulee että vauvat nukutetaan aina ulos

Btw kommenttina, että joku new york on muuten erittäin turvallinen kaupunki! Kyllä mua pelottaisi jossain helsingin iäkeskuksen lipeillä paljon enemmän kuin klo 12 yöllä jossain manhattanin kaduilla!

Mutta lapsia ei nukuteta juurikaan muualla kuin suomessa ulkona, minä en sitä ole tehnyt ollenkaan. Ja sainkin kuulla olevani laiska äiti. No juu -laiskapa hyvinkin! :D

mulla myös näin. Eli en uskaltaisi jättää edes tuohon omakotitalon oven taa (vaikkei missään new yorkissa asutakaan ), ja olen myös välillä ärsyynytyt kun jotku luulee että vauvat nukutetaan aina ulos

juu, me asutaan kans kyllä ihan turvallisesti maallaa jne.jne....mutta koskaan ei tiedä mitä tapahtuu....eli parempi varoa kuin katua.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
En mä tiiä, mikä juju tuossa ulkona nukuttamisessa on. Mun lapset nukkui hyvin harvoin päiväuniaan ulkona, poissulkien tottakai vaunulenkit.

Sama täällä. Ulkona sai vaunuja heiluttaa koko ajan ja sisällä nukkui tuntikausia. Kylmästä tai kuumasta ei ollut kyse kun viikkoja yritin ja yritin, mut aina sama juttu.

Mikä siinä ulkona nukkumisessa on niin hienoa, että vauva pitää lykätä ulos silloinkin kun vanhemmat on sisällä?

Varmaan yleisintä Suomessa, niin ainakin aina kaikissa aihetta käsittelevissä lehtijutuissa mainitaan.

Meillä 1v4kk ikäinen nukkuu vieläkin päiväunet ulkona, on nukkunut koko ikänsä lukuunottamatta muutamaa kertaa kun on ollut kipeänä. Minusta siinä on hyviä puolia se, että saa raitista ulkoilmaa ja ainakin meidän lapsi nukkuu paljon rauhallisemmat ja pitemmät unet ulkona. Sisälle ei osaa nukahtaa ollenkaan kun on tottunut ulkona nukkumiseen.

Aina ei itse olla ulkona rattaiden vieressä vahtimassa, mutta tietenkin vahditaan ja käydään katsomassa vaikka itkuhälytin onkin.

juu, me asutaan kans kyllä ihan turvallisesti maallaa jne.jne....mutta koskaan ei tiedä mitä tapahtuu....eli parempi varoa kuin katua.

Niinpä. Onhan lehdissä ollu ihan viattomiakin pelottavia juttuja, esim naapurin kersat lähteny lykkäämään vaunuja missä nukkuu lapsi, ja se on jätetty leikkikentälle, tai sitte vaunut lähteny itestään liikkeelle, tai joku eläin menny vaunuihin jne jne

juuri näin....meilläkin täällä kulkee jos jonkinmoista elukkaa ja lasten päähänpistoista ei koskaan tiä...miten sitä ikinä vois elää jos sitten sattus jotain...minä en ainakaan mitenkään....
ja tosiaan vielä tosta muiden ihmettelystä....naapurissakin saatto tunteja nukkua talon päädyssä vauva kesällä...ei mun hermot pystys tommoseen....ajatuskin hirvittää!!

Meillä ei ole vauva nukkunut kuin muutaman kerran parin ekan kuukauden aikana ulkona, silloinkin vain jos nukkui kun tultiin lenkiltä. Eikä kyllä kauaa unet kestäneet kun ei vaunut liikkunu.
Sen jälkeen kun poju täytti kolme kuukautta ei ole ollut mahdollisuutta edes nukuttaa ulos kun asutaan kerrostalossa ja parvekkeella tupakoidaan..

Taalla Irlannissa sita ainakin ihmetellaan.

Samoin katotaan ku 2veella paalla haalari, ihan ku olis joku avaruuspuku :whistle: Taalla hirveen hienoa pukeutumista ja sellasia ulkohaalareita ei myynnissa.

Yhteistyössä