Nuoren äidin lapsi uhkaa jäädä kehityksessään jälkeen

Lilii lisänimetön

Aktiivinen jäsen
08.05.2008
30 970
-26
36
Helsinki
Onkohan tästä jo keskusteltu? Tosin tässä tutkimuksessa isoin ero oli koulutetun ja ei koulutetun äidin lapsilla.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Nuoren+%C3%A4idin+lapsi+uhkaa+j%C3%A4%C3%A4d%C3%A4+kehityksess%C3%A4%C3%A4n+j%C3%A4lkeen+Britanniassa/1135240315365

"Se, että perustaa perheen ja hankkii lapsia vasta kolmikymppisenä, näyttää olevan yhteydessä moniin hyötyihin", sanoi tutkimusjohtaja Heather Joshi Britannian koulutusinstituutista Guardianille. :/

Äideistä 40 prosentilla oli diagnosoitu masennus jossain vaiheessa elämää. Alle 30-vuotiailla äideillä luku nousi puoleen.

En jaksanut edes lukea tutkimusta, mutta nehän aina perustuvat tilastofaktoihin.

Brittitutkimus kertoo myös brittioloista. Siellähän e-pillerit tarjotaan ilmaiseksi kaikille, koska teiniraskaudet ovat niin iso ongelma. Ja jos saa lapsen teininä niin on vaarana tippua yhteiskunnasta. Siellähän yhden lapsen päivähoitomaksu on noin 1200e (en tiedä tarkkaa summaa), joten äidit jää tietenkin kotiin.

Kahden alimman sosiaaliluokan ihmisillä on esim 15 kertainen riski kuolla tulipalossa. Voi olla aivan perustavaa laatua olevissa asioissa tietoaukkoja jos ovat lapsien lapsia ja saavat itse lapsia ja koulut ovat jääneet kesken monelta sukupolvelta.

En lähtisi yleistämään Suomessa.

Jaa no enpä tota kuitenkaan täysin allekirjoitakkaan.
Olen itse tehnyt ensimäisen kaksikymppisenä ja ei olla köyhiä ja löytyy omakotitalot ja nykyään kumpikin töissä.
Kielellisesti meillä lapset aina kehittyneitä ja omaavat laajan sanavaraston.
Enemmänkin koulutusta ja ikää tuohon vaikuttaa luultavasti enemmänkin vanhempien älykkyys.

Onko alle 30-vuotias nuori äiti?

Joskus luin artikkelin, joka käsitteli teiniäitiyttä Englannin ja Irlannin alueilla. Siinä käsiteltiin erityisesti sitä ilmiötä, jossa hyvin nuoret tytöt haluavat tulla äideiksi, kokiessaan omassa elämässän itsensä jotenkin arvottomaksi ja ei-rakastetuksi. Lapsen saaminen ja äitiys tuntui heille ratkaisulta sille, että kokisi itsensä tärkeäksi ja rakastetuksi. Eli ne lapset, jotka elivät ilman tunnetta siitä, että joku välittää, halusivat nuorempina omia lapsia.

Mun mielestä lapsen kehitys ei riipu äidin iästä, miksi äitejä lokeroidaan niin paljon juuri iän mukaan??? Voihan sitä kuka vaan ruveta tekemään tilastoja vaikka äidin painon, pituuden, tai uskonnon perusteella! Se on niin paljon ihmisen luonteesta kiinni, moni nuori äiti on paljon kypsempi, kuin osa kolmekymppisistä!!

Mä sain ekan lapsen 20v enkä todellakaan siks etten olis kokenut olevani rakastettu. Mulla oli myös ammatti ja miehellä myös. Nykyään miehellä on hyvä työ ja voisin olla vaikka loppuelämäni kotiäitinä. Mä koen olevani hyvä äiti lapsilleni ja pystymme yhdessä tarjoamaan heille kaiken tarpeellisen. Se riittää, viis tutkimuksista :)

Ja tuosta masennuksesta vielä sen verran, että olettekos ajatelleet asiaa siltä kannalta, että kuinka suuret paineet nuorilla äideillä on, juuri näiden ennakkoluulojen takia! Heitä kytätään aina, ja oikein odotetaan mokaavaan jotain!! Ja sitten kun lapsi sairastaa, on sekin äidin iän johdosta, tuntuu varmaan mukavalta siinä tilanteessa, kuin muutenkin huoli omasta lapsesta!

Pisti silmään tuo jutussa mainittu ikä, eli kolmikymppisenä olisi hyvä tehdä lapset mutta ei ennen? Me ollaan sitten varmaan ihan teinivanhemmat ja kauheeta white trashia kun mä olin vauvan syntyessä 25. Kyllä on maailma muuttunut, kun kaverin äiti oli aikanaan saanut esikoisensa kaksvitosena ja muistelee kuulemma aina miten vanha ensisynnyttäjä se oli...

Tuo syrjäytymisriski ym. saattaa ehkä päteä paremmin alle 20-vuotiaisiin vanhempiin, jos Suomen oloissa heihinkään.

Vastasyntyneiden osaston lastenhoitajilta taas olen kuullut sellaista kommenttia, että heidän kokemuksensa mukaan nimenomaan nuoret äidit ovat vauvan kanssa luontevampia, oppivat taidot sekä sopeutuvat elämäntilanteen muutokseen nopeammin kuin vanhemmat äidit: erityisen usein vaikeuksissa ovat kuulemma iäkkäämmät korkeakoulutetut ensisynnyttäjät.

Just. Ja sit kohta perään -no joku voi googlettaa ja hakea, mä en jaksa, onhan noita- tulee tutkimus että yli 32 vuotiailla on isompi riski saada kromosomihäiriöinen lapsi.
Mitenkäs koko väestössä? minkä ikäsilää masennusta on diagnosoitu eniten? Eihän masennusta diagnosoitu vielä edes 10 vuotta sitten, me 3-kymppiset ollaan ihan rauhassa saatu olla masentuneta nuoria, ei meihin kiinitetty huomiota, jos ei osattu sitä ite pyytää tai oltu suoranaisia häiriköitä.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Onko alle 30-vuotias nuori äiti?

Joskus luin artikkelin, joka käsitteli teiniäitiyttä Englannin ja Irlannin alueilla. Siinä käsiteltiin erityisesti sitä ilmiötä, jossa hyvin nuoret tytöt haluavat tulla äideiksi, kokiessaan omassa elämässän itsensä jotenkin arvottomaksi ja ei-rakastetuksi. Lapsen saaminen ja äitiys tuntui heille ratkaisulta sille, että kokisi itsensä tärkeäksi ja rakastetuksi. Eli ne lapset, jotka elivät ilman tunnetta siitä, että joku välittää, halusivat nuorempina omia lapsia.

Mun käsittääkseni tätä on tutkittu aika paljonkin ja aina tulokset on ollu saman suuntaisia. Mutta onko tutkitty sitä, että onko tuo kyvyttömyys välittää ja sitäkautta varhain äidiksi haluava lapsi periytyvä ominaisuus? Vai osaavatko nämä jotka hankkivat lapsen täytteeksi elämäänsä kuitenkin myös antaa sille jotain vai vaativatko vaan lasta täyttämään tunnetyhjiötä elämässään? Ja hylkävät kun lapsi on niin iso, ettei enää tuhise suloisena sylissä ja anna passiivisesti rakkautta sietämällä halia kuinka paljon vaan?

Noita tutkimuksia ei oikeastaan voi suomen oloihin edes verrata. Täällä kulttuuri on täysin erilainen kuin briteissä, ja myös sosiaaliturva on toisenlainen. En tiedä onko kyseisessä tutkimuksessa varsinaisesti loppujen lopuksi edes kyse äidin iästä vaan siitä, mihin asemaan nuorena lapsen saanut äiti usein joutuu ja millaiset nuoret naiset sielläpäin lapsia saavat.

Suomessa suurin ongelma kehityksestä jälkeenjääneistä ( syrjäytyneistä ) lapsista oli tilasto ongelmaperheistä: alkoholi, mielenterveydelliset ongelmat, vanhempien erot ja matala koulutus.

Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Mun mielestä lapsen kehitys ei riipu äidin iästä, miksi äitejä lokeroidaan niin paljon juuri iän mukaan??? Voihan sitä kuka vaan ruveta tekemään tilastoja vaikka äidin painon, pituuden, tai uskonnon perusteella! Se on niin paljon ihmisen luonteesta kiinni, moni nuori äiti on paljon kypsempi, kuin osa kolmekymppisistä!!

Olen sitä mieltä, että lapset kannattaisi tehdä nuorena. Meillä on Suomessa paljon muutettavaa järjestelmässä ja asenteissa sen suhteen. Sain omani 31 -vuotiaana, ja 10v aikaiesemmin olisin jaksanut esim yövalvomisia aivan eri tavalla. Tosin itse oli aivan kakara, mutta uskon että moni muu voi olla paljon kypsempi siinä iässä.

Kuka vaan ei voi ryhtyä tekemään tilastoja, kyllä siinä tarvitaan vuosien koulutus. Toki asia ei todellakan ole niin yksiselitteinen, että ikä tekee huonomman lasvattajan. Ikävä kyllä äidin painoindeksi todennäköisesti ennustaa samaa asiaa. Tämä ei tarkoita, että lihavat olisivat huonompia äitejä, vaan sitä, että alimmassa sosiaaliluokassa olevilla on surempi riski olla lihava. Ja alimmissa sosiaaliluokissa on sitten suurempi riski pudota yhteiskunnanrattaisita.

ja siis.. onko nuoriksi äideiksi lokeroitu kaikki 13-30v äitinä tulleet? Nimittäin voisin aika pitkälti väittää, että melekosta iso ero on 13v äidillä (tai vaikkapa 16-17v äitillä) kuin reilu parikymppisellä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noita tutkimuksia ei oikeastaan voi suomen oloihin edes verrata. Täällä kulttuuri on täysin erilainen kuin briteissä, ja myös sosiaaliturva on toisenlainen. En tiedä onko kyseisessä tutkimuksessa varsinaisesti loppujen lopuksi edes kyse äidin iästä vaan siitä, mihin asemaan nuorena lapsen saanut äiti usein joutuu ja millaiset nuoret naiset sielläpäin lapsia saavat.

Nimenomaan tätä yritin sanoa! Ja joukossa on varmasti paljon hyviä äitejä ja vanhemmissa huonoja. Nämä erot tulevat vain näkyviin laajoissa väestöaineistoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
moni nuori äiti on paljon kypsempi, kuin osa kolmekymppisistä!!

Joo ehkä on mutta valtaosa kolmekymppisistä äideistä on kypsempiä kuin parikymppisistä. Osa tulee olemaan aina vähän "pihalla", elämänsä loppuun asti. Mä opiskelin itseäni kymmenen vuotta nuorempien kanssa ja kyllä sen huomasi: ne oli ihan aikuisuuden kynnyksellä vasta. Tietenkin se vituttaa nuorena kuulla totuuksia, itteäkin vitutti, mutta kun se nyt vain sattuu olemaan totta. Kymmenen vuoden päästä olet ihan samaa mieltä.

Yhteistyössä