Nuoren kovat pms oireet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fyysinen paha olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fyysinen paha olo

Vieras
Olen 25vuottta juuri täyttänyt ja kärsin niin ikävistä pms oireista, että en käsitä...Olen kokeillut magnesiumit, berocat, kalaöljyt ja kaikki ovat käytössä vieläkin.

En syö mitään pullia, enkä käytä sokeria. Syön terveellisesti marjoja, kasviksia, proteiinia yms...en mitään keinotekoista. Liikuntaa harrastan aktiivisesti ja omaan hyvän fyysisen kunnon. En tupakoi, enkä käytä juurikaan alkoholia.

Kuukautiseni alkavat huomenna ja olen jo 3yötä valvoskellut. Hikoiluttaa, kuvottaa ja unettomuus vaivaa. Pahinta on sydämen tykyttely, joka estää esim. sen nukkumisen. Siihen tykyttelyyn juuri herää kesken unien ja sitä ei saa menemään juurikaan ohi. Tuntuu pahalta, mutta ei aiheuta mitään paniikkeja yms. Olen asiaan tottunut ja sitä ei esiinny kuin ennen kuukautisia.

Olen vuorotellen kuuma, vuorotellen palelee. Kuvottaa niin, että joskus ihan oksennan. Päätä on särkenyt viikon ajan. Alaselkää jomottaa, alavatsaa kiristelee. Itselläni kipua säteilee myös peräsuoleen? Väsyttääkin niin kamalasti ja olo on aivan vetämätön. Ei jaksaisi mitään tehdä, lenkille lähtökin tuntuu niin työläälle, että joutuu sinne väkisin menemään näinä päivinä, ellei sitten vaan luista siitäkin. Sänky houkuttelee...

Turvotuksia minulla ei ole enää, eikä rintojen kipua. Ne loppuivat kun jätin aikoinaan huonot hiilarit pois. Kehoon ei myöskään kerry enää nestettä.

Mutta tosiasia on, että kuukautiset pilaavat aika monta päivää kuukaudesta. Ensimmäinen vuotopäivä on kivulias, mutta itse kuukautisten alkaminen on helpotus kun tietää, että nämä pms oireet loppuvat pian.

Aloin jo ihmettelemään, jos minulla on joku vika... Miten tämä voi tuntua näin pahalle? Oloni on oikeasti tosi huono.

Koetteko te muut pms oireet näin hankalina? Esiintyykö tällaisia fyysisiä oireita?

Oletko monta kertaa käynyt lääkärissä ja mitä sinulle on sanottu?

Onko kiertosi säännöllinen?

Onko päänsärky tavallista vai migreeniä?

Apua voisit saada seuraavista:
- masennuslääkkeet
- e-pillerit
- maito (lähinnä kalsiumin takia)
- akupunktio, shiatsu, vyöhyketerapia tms.

Kiertoni on nykyisin säännöllinen, mutta lyhyehkö. 24päivää. Olen käynyt muissa asioissa ihan naistentautien erikoislääkärillä usemmankerran, mutta tästä asiasta en ole pahemmin sanonut. Minulta on kuitenkin tutkittu kaikki kohdunsisäisestä näytteestä mikroskooppisiin tutkimuksiin ja vaginaultriin.

Tämä tykyttely on niin voimakasta, että kun nyt olen huvikseni pitänyt sykemittaria niin sykkeet on kokoajan 80-110 välillä. Hölkkälenkillä sykkeet nousee yli maksimisykkeen heti kun vähän tulee ylämäkeä, jota ei muulla ajalla tapahdu. Normaalisti leposykkeeni on 55-60. Verenpaine on 95/60

Psyykkisiä pms oireita ei minulla mielestäni juurikaan ole. Ehkä hieman jännittynyt olo, mutta eikö sekin tule tästä tykyttelystä jo?

Minulla on aurallinen migreeni diagnosoitu jo lapsena. Kuukautistisia ennen saan sekä tavallista päänsärkyä, että migreeniä. Nyt on ollut pää lievästi kipeänä viikon verran ja se alkoi kolmena päivänä tulleilla auroilla.

Katsoin tuon magnesiumvalmisteen, siinä on minulla magnesium+kalsium.

Kiitos mielenkiinnostasi.

Valvon jälleen täällä. Heräsin levottomuuteen, sydämen tykyttelyyn ja kuumaan oloon tunti sitten eli klo 02.30. Uni ei kertakaikkiaan tule enää sen jälkeen. Stressiä ei ole, mieliala on ihan okei, vaikka kyllähän tämä ärsyttää, sitä ei voi kieltää.

No heräsin sitten ylös, mitä siellä sängyssä pyörimään. Sytytin takkaan tulet ja laitoin kalan uuniin. :( Nyt menee vaan päivä aivan pilalle kun on pakko nukkua päivällä sitten.

Alkaisi jo vuoto niin elämä palaisi taas omiin uomiinsa!

Ota asia puheeksi gynekologin kanssa.
E-pillerit eivät sinulle käy tuon aurallisen migreenin takia. Jos migreeni iskee joka kerta, niin kannattaisi käyttää siihen estolääkitystä.
Minipillerit voisivat sinulla toimia, kuukautiset voisivat jäädä kokonaan pois. Tilanne tietysti muuttuu sitten, kun haluat lapsia.

Olen täysin maallikko, mutta tuli mieleen että oireet muistuttavat niitä oireita mitä tulee kun estrogeenin määrä vähenee, eli vaihdevuosia, vaikka tässä tapauksessa estrogeeni tietysti vähenee ja lisääntyy kuukautiskierron mukaan.
Tällä sivulla on kiertoa kuvaava kaavio, mistä näkee estrogeenin (estradioli, kaavion sininen käyrä) vaihtelut.
Kuukautiskierto ? Wikipedia

Jos merkkaisit päivät jolloin on paha olo, sekä myös hyvät päivät ja vertaisit sitten onko niillä yhteyttä estradioli-käyrään kaaviossa.

On teoria, että PMS:ää olisi kahdentyyppistä, keltarauhashormonin (progesteronin) vähäisyydestä tai estrogeenin vähäisyydestä johtuvaa. Jos siinä on perää, ja tässä olisi kyse estrogeenin kuukausittaiseen luonnolliseen"romahdukseen" liittyvistä oireista, eivät minipillerit (pelkkää keltarauhashormonia) ehkä auttaisi vaan voisi jopa pahentaa. Silloinhan olisi keltarauhashormonin "ylivalta" ja estrogeeni joutuisi ensisestään "alakynteen". Toisaalta estrogeenin ja keltarauhashormonin keskinäinen säätely on hankala ainakin minun, maallikon ymmärtää. Olen huomannut että taitaa olla usein lääkärienkin...

Hyvin hoikalla estrogeenia on vähemmän, joten jos siitä on kyse, pieni löysääminen treenissä ja ruokavaliossa voi auttaa.

Joka tapauksessa oireet ovat niin rankkoja että vaikuttavat elämänlaatuun. Voi kun löytyisi joku asiaan paneutuva erikoislääkäri!

Kivuista vielä: Itseltäni (nuorena) ne poisti hämmästyttävällä tavalla "prostaglandiininestäjä" joksi lääkäri sanoi 70-luvulla ilmeisesti jotain vahvahkoa tulehduskipulääkettä. Nimitys lienee virallisesti prostaglandiinisynteesin estäjä. Ehkä tavallinen Buranakin on sellainen, mutta annostus ja vahvuus pitäisi tietää. Ideana oli ottaa lääke täsmällisesti muutamana päivänä ennen kuukautisten alkamispäivää, en enää muista monenanko päivänä.

Ehkä saat näistä joitain johtolankoja tiedonhakuun.

(Esikatselussa tekstini oli keskitetty, vaikka pitäisi olla vasen tasan. Hassua.)

Olen 25vuottta juuri täyttänyt ja kärsin niin ikävistä pms oireista, että en käsitä
Olen vuorotellen kuuma, vuorotellen palelee. Kuvottaa niin, että joskus ihan oksennan. Päätä on särkenyt viikon ajan. Alaselkää jomottaa, alavatsaa kiristelee. Itselläni kipua säteilee myös peräsuoleen? Väsyttääkin niin kamalasti ja olo on aivan vetämätön. Ei jaksaisi mitään tehdä, lenkille lähtökin tuntuu niin työläälle, että joutuu sinne väkisin menemään näinä päivinä, ellei sitten vaan luista siitäkin. Sänky houkuttelee...
Olet 25 vuotias ja sinulla näyttää olevan PMS-oireina keski-käisen naisten vaivat.

Suosittelen lämpimästi yhteydenottoa lääkäriin, joka voi auttaa. Määräten kierronloppuvaiheeksi jotakin rauhoittavaa lääkettä. Siihen ei tule riippuvutta, kun sitä käyttää harvoin ja satunnaisesti.
Hormonin nosto kierron loppupäivinä olisi myös paikallaan, mutta lääkäri osaa neuvoa niistä parhaiten.

Ja, tärkein: SINUN PITÄÄ ANTAA ELIMISTÖSI LEVÄTÄ!!! Ei tiukkoja treenejä kierron loppuvaiheessa!!!
Muista antaa itsellesi myös lepoa, sillä ylikunto vaanii liiallisella rehkimisellä!!!
Siis anna sängyn houkuttaa ja ota pikasesti yhteys lääkäriin tämän asian tiimoilta

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista. Minua hermostuttaa tuo, että oireeni ovat vanhemman naisen oireita. Voiko minulla olla jotkut vaihdevuodet?

Kuukautiseni ovat niukentuneet tosi paljon. Pärjäisin pelkillä pikkuhousunsuojilla. Uskon tämän kyllä johtuvat liikunnasta ja minipillereistä. Olen huomannut, mitä enemmän liikkuu sitä niukemmat kuukautiste.

Kuukautiset olivat ja menivät kahdessa päivässä. Nukuin univelkoja pois kun olin ennen niitä valvonut taas tosi paljon. Ovatko ne kuumat aallot sellaisia, että tuntuu kuin koko kehoa vavisuttaisi ns. kuumat väreet? Eli kylmien väreiden vastakohta?

Kuukautismigreeni oli tosi kova ja aiheutti sen, että yksi päivä meni sängynpohjalla oksentaen ja kärsien rajusta päänsärystä.

Aion mennä gynelle asian takia, ei tämä ihan normaalia ole. Täytyy tutustua tuohon estrogeeniasiaan. Kiitos vinkistä.

Kiitos vastauksista. Minua hermostuttaa tuo, että oireeni ovat vanhemman naisen oireita. Voiko minulla olla jotkut vaihdevuodet?

Kuukautiseni ovat niukentuneet tosi paljon. Pärjäisin pelkillä pikkuhousunsuojilla. Uskon tämän kyllä johtuvat liikunnasta ja minipillereistä. Olen huomannut, mitä enemmän liikkuu sitä niukemmat kuukautiste.

Kuukautiset olivat ja menivät kahdessa päivässä. Nukuin univelkoja pois kun olin ennen niitä valvonut taas tosi paljon. Ovatko ne kuumat aallot sellaisia, että tuntuu kuin koko kehoa vavisuttaisi ns. kuumat väreet? Eli kylmien väreiden vastakohta?

Kuukautismigreeni oli tosi kova ja aiheutti sen, että yksi päivä meni sängynpohjalla oksentaen ja kärsien rajusta päänsärystä.

Aion mennä gynelle asian takia, ei tämä ihan normaalia ole. Täytyy tutustua tuohon estrogeeniasiaan. Kiitos vinkistä.

Ei kovin uskottavaa, että on. Vaivasi johtunevat minipillereistä.
Ehkäisyn vaihto tulisi tässä tapauksessa kysymykseen.

Kuumat aallot ovat hietyspuuskia. Etenkin öisin saattavat vaivata. Päästä jalkoihin voi olla hiestä märkänä, ihan niin että sänky on märkänä myös.

Myös henkinen sterssi laukaisee mainitsemasi "kuumat väreet"

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä