Nuoren unettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poika15v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poika15v

Vieras
Päätin kirjoittaa tänne kun olen niin ahdistunut josko hieaman helpottaisi. Olen 15 poika ja minulla oli viikko sitten flunssa jonka seurauksena unirytmini liikkui niin että sain unempäästä kiinni vasta kuudelta.
Päätin oikaista sen kertaheitolla nukuin eilistä ennen kaksi tuntia. Sitten viimeyönä en saanutkaan ollenkaan unta vaan olo oli kuumeinen ja rauhaton ajattelin sekavia, eli olin yli väsynyt en saannut koko yönä nukuttua ja olen vapissut tämän koko päivän ja uni ei tule. Nyt kokeilen nukkua taas olo on sekava tunnen hoippumista.

Pitäisikö mennä lääkäriin ja voiko ne tehämitään olen tosi huonovointinen ja peloissaan

Sairaana kannattaa nukkua silloin, kun uni tulee. On vaikea kirjoituksesi perusteella sanoa juuri muuta. Jos flunssa on pitkittynyt tai kuumeilu alkanut uudestaan, kannattaa käydä lääkärissä. Mutta riippuu ihan yleiskunnostasi, tarvitseeko mennä sunnuntaina lääkäriin vai voitko odottaa maanantaihin asti.

Ole huoleti, ei noin nopeasti vaivu psykoosiin :) Mene lääkäriin vaan reippaasti jos olosi on tuollainen.

Koita juoda ja syöda hyvin, sekä pysyttele ilta ja yöaikaan pois koneelta ja pidä huoneesi hämäränä ja hiljaisena, äläkä räplää puhelinta tai muita käsikonsoloita tms. Tuijota telkkaria tai lue kirjaa mieluiten sängystä ja yritä rauhottua.

Pystytkö puhumaan asiasta vanhemmillesi?

Ja oikeasti älä stressaa asiasta, ei sulla ole mitään huolta asiasta :)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25745775:
Sairaana kannattaa nukkua silloin, kun uni tulee. On vaikea kirjoituksesi perusteella sanoa juuri muuta. Jos flunssa on pitkittynyt tai kuumeilu alkanut uudestaan, kannattaa käydä lääkärissä. Mutta riippuu ihan yleiskunnostasi, tarvitseeko mennä sunnuntaina lääkäriin vai voitko odottaa maanantaihin asti.

Flunssa oli jo parantunut, mutta muutin unirytmin liian äkisti ja tulin yliväsyneeksi ja uni ei tule. yksi yö jo valvottu. Olen täällä maanisena ja jos koitan nukkua ajattelen sekavia ja kuvittelen olevani monta eri henkilöä jotka väittelevät ja summuuta.

Onko teillä kokemusta vastaavasta ja onko tähän hoitoa. Olo on pelottava ja tuskainen ja olen valmis ottamaan rauhottavia.

Ole huoleti, ei noin nopeasti vaivu psykoosiin :) Mene lääkäriin vaan reippaasti jos olosi on tuollainen.

Koita juoda ja syöda hyvin, sekä pysyttele ilta ja yöaikaan pois koneelta ja pidä huoneesi hämäränä ja hiljaisena, äläkä räplää puhelinta tai muita käsikonsoloita tms. Tuijota telkkaria tai lue kirjaa mieluiten sängystä ja yritä rauhottua.

Pystytkö puhumaan asiasta vanhemmillesi?

Ja oikeasti älä stressaa asiasta, ei sulla ole mitään huolta asiasta :)

En ole puhunut tästä asiasta kellekkään ja vanhemmat on mummolassa viikonlopun

Flunssa oli jo parantunut, mutta muutin unirytmin liian äkisti ja tulin yliväsyneeksi ja uni ei tule. yksi yö jo valvottu. Olen täällä maanisena ja jos koitan nukkua ajattelen sekavia ja kuvittelen olevani monta eri henkilöä jotka väittelevät ja summuuta.

Onko teillä kokemusta vastaavasta ja onko tähän hoitoa. Olo on pelottava ja tuskainen ja olen valmis ottamaan rauhottavia.

höps höps, mä olen valvonut lukiossa kolme yötä putkeen ja käynyt aivan ylikierroksilla enkä uskonut että saan nukuttua mutta kyllä sitä vaan sitten taju oli kankaalla. Lupaan että kun tarpeeks väsynyt olet niin nukahdat :D

Uskon ettet saa nukuttua koska huolehdit :)

Rauhottavat tulee kysymykseen sitten kun et oo nukkunut tuntiakaan viikkoon :D

Nyt vaan menet ja syöt hyvin ja rauhotut :)

Ehkä sinua jännittää yksin oleminen? Ja unettomuus lisää kyllä tuskaisuutta. Kokeile lämmintä suihkua tai kylpyä ja lueskele sängyssä jotain. Syö hyvä iltapala, mutta ei liian tukevaa. Älä vain juo colajuomia eikä energiajuomia. Tsemppiä, kyllä se siitä! Et sinä mitään rauhoittavia tarvitse. Ensiapu on että rauhoitut nyt etkä vatvo mitään psykoosijuttuja. Itselläni on samanikäinen poika.

Nuoret nyt aina vaovat. Nyt 17 vuotias amis ei jaksa valvoa, kun koulussa töytyy opiskella töitä ja olla skqarppi. Itse haluisin olla koneellaq pitkään, kun puoliltapäivin vasta töihin menwen, En kuitenkaan viitswi kun kone huutaa.

Minä olen valvonut viikon erilaisten vaarallisten piristeiden avulla enkä mennyt psykoosiin tms. joten sulla tuskin siitä on huolta :D Oot nyt tainnut vaan vähän liikaa lueskella tarinoita ja yliväsyneenä ajatus ei välttämättä ole kirkkain. Sairaana tosiaan pitää nukkua kun väsyttää ja kyllä se normaali unirytmi tulee takaisin kun yrität mennä nukkumaan sopivaan aikaan etkä lähde hillumaan ympäriinsä jos et saakaan nukuttua. Ja älä stressaa turhia, rauhottavia tollaseen nyt ei tosiaankaan määrätä.

höps höps, mä olen valvonut lukiossa kolme yötä putkeen ja käynyt aivan ylikierroksilla enkä uskonut että saan nukuttua mutta kyllä sitä vaan sitten taju oli kankaalla. Lupaan että kun tarpeeks väsynyt olet niin nukahdat :D

Uskon ettet saa nukuttua koska huolehdit :)

Rauhottavat tulee kysymykseen sitten kun et oo nukkunut tuntiakaan viikkoon :D

Nyt vaan menet ja syöt hyvin ja rauhotut :)

Luin tuolta että hiilihydraatti pitoinen iltapala olisi hyvä niin söin maitoa, vaaleaa leipää ja banaania.

Rauhottuminen on yllättävän vaikeaa.

Nyt päätät, että et ota stressiä nukkumisesta. Laita joku leffa pyörimään, tai ota esim. joku kirja (tylsä koulukirja tehokas), jota rupeat lukemaan. Tee kaikki iltatoimet valmiiksi, että kun uni on tuloillaan, niin ei tarvitse kammeta hampaita pesemään tai vettä hakemaan. Kyllä se siitä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fataali_familiaalinen_insomnia

Tuo on lisännyt pelkoani ja alitajuisesti pelkään jotain sellaista vaikka järjellisesti se on lähes mahdottomuus.

Olen myös ollut viimeaikoina yksinäinen, ja haluan nyt hieman jutella koska epäilen sen rauhoittava kun en makaa hikoilevana sängyssä. Hetikun yritän rauhoittua nukahtamaan sydän alkaa jyskyttää tuhatta ja sataa.

Oletko soittanut äidille ja jutellut tuosta? Jos, et, niin soitahan nyt. En myöskään usko, että tavallinen ihminen tuollaisesta voi psykoosiin vaipua. Mulla on ollut vaikka mitä valvomisongelmaa, nuorena ja vähän vanhempanakin. Parasta olisi, ettet nyt tosiaan huolehtisi.

Tuo on kyllä aika huono juttu että alat sitten olemaan tietokoneella tms. jos et heti saa unta. Silloin sitä vasta piristyy. Joo, voi tuntua tyhmältä vain maata sängyssä jos ei nukuta mutta ei kuitenkaan kannattaisi just tietokoneelle jäädä tms. Kirjaa vois vaikka lukea, monia alkaa nukuttamaan jos lukee jotain.

Tuo on kyllä aika huono juttu että alat sitten olemaan tietokoneella tms. jos et heti saa unta. Silloin sitä vasta piristyy. Joo, voi tuntua tyhmältä vain maata sängyssä jos ei nukuta mutta ei kuitenkaan kannattaisi just tietokoneelle jäädä tms. Kirjaa vois vaikka lukea, monia alkaa nukuttamaan jos lukee jotain.

Oikeastaan alan haukottelemaan koneella ollessa, mutta kun yritän nukkua ahdistun tuntuu niin tyhmältä. Tästä huomaa kuinka eläimellisiä ja vaistonvaraisia ihmiset oikeastaan on

Ei sinulla hätää ole, tuo tuskainen olo ja harhainen olo mikä sinulla on, johtuu yliväsymyksestä, ei psykoosista. Unenpuutteen takia käyt ylikierroksilla, tuollainen valvominen aiheuttaa humalankaltaisen olotilan. Kunhan saat nukuttua yhdet kunnon unet, niin huomaat, että olo normalisoituu. Käsittääkseni psykoosipotilaat eivät juuri omaa tilaansa tiedosta, vaan ovat niin syvällä siinä, että eivät osaa tulkita epänormaaliksikaan. Yhden psykoosiin joutuneen tunnen ja hänellä tila kehittyi pilku hiljaa muutaman kuukauden aikana.

Täällä oli jo hyviä neuvoja. Syö jotain pientä, laita itsesi univalmiiksi ja tee jotain mukavaa, joka yleensä rauhoittaa. Poimi vaikka joku lehti ja kömmo sänkyyn lueskelemaan. Älä ajattele nukahtamista pakkona, vaan annat sen tulla jos on tullakseen. Tärkeintä on hyvä ja rauhallinen mieli, tee sellaisia asioita, jotka auttavat tähän mielentilaan pääsemiseen. Soita vaikka jommalle kummalle vanhemmalle, tai jollekin hyvälle ystävälle, jotta saat hieman ulkopuolista näkökulmaa. Pieni puheli voisi rauhoittaa mieltä!

Tsemppiä, kyllä se siitä helpottaa, ei ole hätää!

Asiat järjestyvät, älä huoli! Jos valvotuttaa niin valvot sitten, luet vaikka akkareita. Uni tulee kun annat sen tulla, univaikeuksia on meillä kaikilla. Olen tästä monet kerrat omien murkkujen kanssa keskustellut, nou hätä! Virtuaaliymmärrystä kaikilta meidän palstan mammoilta, juttele vaikka huomenna äidin tai isän kanssa!

Vaikka kokoajan olen meinannut mutta en malta nyt yöllä häiritä.

Mutta jos tämä unettomuus johtuu väsymyksestä niin olen tänäyönä entistäväsyneempi joten tuskin se uni tulee.

Anteeksi kuulostan tyhmältä ja jankkaavalta.

Kuulostat tunnolliselta ja itsestäsi huolta pitävältä/herkästi huolestuvalta pojalta. Yleensä unettomuus vaivaa juuri sellaisia. Been there, done that..

Kiitoksia kaikille kommenteista, olen hieman rauhoittunut kun sain purkaa taakkaa harteiltani. Toivottavasti kirjoitan tähän ketjuun aamulla että sain nukuttua, mutta nyt alan lukea akuankkaa jos se on sopivan kevyttä.

Heräsin juuri eli unirytmi on sekasin, mutta ainakin sain levättyä. Nukahdin kolmen aikaan ja tuli 13 tuntia nukuttua. Olo normaali hieaman päätä särkee.

nyt onkin ongelmana kuinka kääntää unirytmi oikein. kannattaakohan vaikka tuntikerrallaan aikaistaa nukkumaan menoa ja heräämistä. Olen kuullut myös että unirytmin voisi kääntää eteenkin päin ja mennä sitten aina vaikka tuntia myöhempään nukkumaan ja lopulta heräisi siinä seitsemältä. Olen ollut jo viikon poissa koulusta flunssan takia niin haluaisin kääntää rytmin mahdollisimman nopeasti.

Yhteistyössä