nuorin lukemaan oppinut lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaa";26315608]te keillä lapset oppinu lukemaan 4-5v tms niin ootteko aktiivisesti pyrkinyt opettamaan lapselle sitä? Esim kirjaimia opettaneet yms? Toisin sanoen onko mitään mitä vanhempi voi tehdä edistääkseen lapsen lukemaan oppimista aikaisin?[/QUOTE]

Meidän 4 vuotiaana lukemaan oppinut oli aina kirjaimista kiinnostunut. Vastattiin, kun kyseli, että mikä on tuo kirjain. Tykkäsi pelata myös muumipeliä, missä piti kerätä aina oikeita kirjaimia.

[QUOTE="äiti";26315420]Te kenellä lapsi oppinut aikaisin lukemaan, miten sisarukset. Ovatko he oppineet aikaisin lukemaan?[/QUOTE]

Meillä kaksi vanhinta ovat lukeneet ja kirjoittaneet 4 -vuotiaasta lähtien.
Kolmas lapsi oppi sujuvasti lukemaan vasta tänä keväänä, 8 -vuotiaana, pitkän ja vaikean harjoittelun sekä erityisopetuksen tuloksena.

Olen itse lukenut myös 4 -vuotiaana, mutta lasten bio-isällä on lukihäiriö.

Meidän poika oppi jo ennen syntymäänsä. Kahdeksannella kuulla piirtelin huvikseni sormella vatsaani kirjaimia; A, B, C - ja yht'äkkiä masukki sanoi selvällä suomen kielellä: "A, B C, kissa kävelee".

Vanhin oppi lukemaan 7-vuotiaana, ennen koulun alkua kesälomalla. Keskimmäinen oppi 5-vuotiaana, nuorin ei vielä lue, ikää 5. Itse opin lukemaan viiden vanhana.

Jännintä on se, että en tolle keskimmäiselle juurikaan ole lukenut, ei olla aakkosista höpisty tai mitään. Yks kaunis päivä se vaan alko lukemaan sujuvasti. Ja mulle kävi aikanaan kanssa niin, et mä vaan opin lukemaan, ja samantien pystyin tekstitykset lukemaan jne.

Meillä poika oppi seuraavasti lukemaan: Vähän reilu 2v. osasi kaikki kirjaimet, opetettiin ne äänteinä, esim. K=K, eikäi "KOO".

2v10kk osasi lukea tavuja, esim AI, SE, UI, TO jne.
Muutamaa viikkoa ennen 3v. synttäreitä luki kaksitavuisia sanoja: AUTO, KOIRA, VALO jne. ja nopeasti sitten oppi lukemaan myös pidempiä sanoja.

Muutamaa päivää ennen 4v -synttäreitä oppi kirjoittamaan. Nyt on kuukautta vaille 5v ja lukee esim. sarjakuvista lyhyitä juttuja sekä kirjoittelee sanoja ja lyhyitä lauseita.

Pikkuveli on vasta 7kk, joten hänen oppimiset vasta edessä.

Yhteistyössä