Nuorin tuntemasi äiti ja miten on pärjännyt elämässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oli 15 vuotias saadessaan ekan. Nyt niit lapsia on ainakin 9. Osa jo omillaan, osa äidillä, osa huostaanotettu. Ei ole äidillä koulutusta, ei koskaan töissä kodin ulkopuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:
Millainen elämäntilanne nyt? Montako lasta? Onko käynyt kouluja ja tehmyt töitä? Millaiset tukiverkot olleet apuna?

Noin tarkasti en osaa kertoa kuin itsestäni. Olin 17, 2 lasta. Olen käynyt ammattikoulun ja samalla töissä ja työkokemusta hankin jo alaikäisenä. Nyt olen hoitovapaalla toisesta lapsesta, amk-paikka odottaa ja teen osa-aikatöitä kotona olon lisäksi. Edelleen sama mies, 10 vuotta yhdessä. Olemattomat tukiverkot.

Nuorin tuntemani äiti 14v iässä saanut ensimmäisen lapsensa.Lapsi oli vahinko ja huomasi liian myöhään raskauden.Mummolla oli paljon hoidossa ekan vuoden aikana. Äiti kävi lähes joka viikonloppu ulkona teinikavereiden kanssa. Isästä ei ollut hajuakaan eikä sitä koskaan selvitetty. Nyt tämä äiti on 22v ja hänellä lapset ovat jo 4v ja 8v ikäiset. Toisen lapsen sai 18v iässä ja eronnut tämänkin iästä. Ei käynyt kouluja tai ollut töissä.

17vee, nyt 22 ja 2 lasta. ei saa elämänsyrjästä kiinni kun haluaa mennä baareissa jne. Isovanhemmat elättävät vaikka neito omassa kämpässä asuukin. ja käy töisä välillä. Lapset paljon mummolassa. :(

Oma äiti oli 16 kun sai mut ja 22 kun pikkuveljeni. Meillä on eri isät. Ylä-aste jäi kesken (jäänyt luokalleen 1-luokalla) niin oppivelvollisuus loppui 8-luokkaan. Ei ole opiskellut sen jälkeen. Aina ollut töissä ja nyt viimisessä paikassa jo 20-vuotta. Hyvin on meidät kasvattanut ja ollaan pärjätty. Tukiverkkona äidinäiti, ei muita.

Lukiokaverini sai lapsen 17-vuotiaana. En tiedä, mitä hänelle nykyään kuuluu.
Eräs sukuun naitu nainen sai lapsen myös 17-vuotiaana. Hänelle tuli kolmekymppisenä kunnon kriisi ja tämän kriisin myötä myös avioliitto sai jäädä. Ei hänellä kovin hyvin taida nykyään mennä ( viinaa + mielenterveysongelmia).

17v täytti sen jälkeen 18 ku vauva oli syntynyt, toinen tulossa heti perään lapsille ikäeroa alle vuosi. Äiti on siis itse vielä 18v kun uusi vauva tulee...vahinko vauvoja ovat. Mies on ja yhdessä asuneet 2-3 vuotta.
Peruskoulun on käynyt, töissä ei ole ollut, tukiverkkoa olisi, mutta omalla lapsellisella käytöksellään saanut kaikkiin kohta välit poikki :(

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:
Millainen elämäntilanne nyt? Montako lasta? Onko käynyt kouluja ja tehmyt töitä? Millaiset tukiverkot olleet apuna?

No minä itse. Olin 16vuotias. Olen tällähetkellä 22 ja opiskelen toista ammattiani, jonka ohella olen koko ajan ollut töissä ( aikuisopiskelua).Asutaan omassa okt:ssa. Hyvät, aviomieheni ja muu suku.Mieheni on ollut töissä jo silloin kun esikoinen syntyi. Lapsia on 2.

17 -vuotias. Loistavat tukijoukot, jotka auttoivat paljon, mutta silti hänellä oli rankkaa. Hänestä tuntui, että nuoruus meni ohi ja koki jatkuvan vastuun lapsesta rankkana vaikka kovasti yrittikin tsempata ja rakasti lasta. Ei muita lapsia ja nyt yli kolmikymppisenä hän opiskelee ammattiin ja vannoo, ettei koskaan enää lapsia. Hän haluaa vihdoin elää enemmän itselleen kun lapsi on jo vanhempi.

Yhteistyössä