Nykyinen, ex ja lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Erosin syksyllä ja suhteesta jäi vajaa 2v poika. Ero oli piinaava ja riitaisa. Lapsi on mulla joka toinen viikko. Uudella tyttöystävälläni on tosi vaikeaa se, että minulla on lapsi toisen ihmisen kanssa.. Hän kuitenkin rakastaa minua ja minä häntä enemmän kuin mitään koskaan.. Miten saan uuden suhteen pelastettua.. Kyseessä on maailman paras ihminen..

Jos tyttöystäväsi rakastaa sinua, ei hänelle pitäisi olla ongelma sinun lapsesi. Tuskin tämä lapsi hänelle tuli yllätyksenä vaan tiesi pojan olevan osa "pakettia". Jos hän ei hyväksy poikaasi, ei kyseessä ole maailman paras ihminen...

Itseasiassa poikasi pitäisi olla sinulle kaikkein rakkain, eikä sinun kuulu rakastaa tyttöystävääsi enemmän "kuin mitään koskaan".

Jaahas vei sanat suustani. Kyllä naisen on täytynyt tietää, mihinkä ryhtyy, kun alkoi olla kanssasi. Ja jos sinua aidosti rakastaa, ei viaton lapsi ole mikään este suhteellenne vaan päinvastoin, yrittäisi luoda suhdetta lapseen, joka on noinkin pieni.

Ja ehdottomasti samaa mieltä, lapsesi pitäisi olla sinulle maailman rakkain ja tärkein asia. Pahasti näyttää olevan arvomaailma pielessä koko porukalla. Mikäli kaikki on kuitenkin faktaa, lienee lapsen kannalta parempi asua vain äitinsä kanssa eikä sellaisten ihmisten kanssa, jotka pitävät häntä vain oman elämänsä esteenä.

erikoinen tilanne syntyy siitä, kun lapsi on vähän tiellä joka paikassa. Ja pahimassa tapauksessa uudet suhdekiemurat määrittelevät lapsen elämää joka osoitteessa. Toisaalta on todellista teinimeininkiä seurustella heti toisen kanssa ja unohtaa oman lapsen etu. Älkää tehkö niitä lapsia tuollaisiin kuvioihin, se on lapsen etu.

nyt olisi aika kasvaa aikuiseksi.
Mietipä hetki ja vielä toinenkin mikä sinun elämässäsi on tärkeää nyt, tulevaisuudessa ja vielä vanhanakin.
Onko se lapsesi ja hänen hyvinvointinsa vai keskenkasvuisen tyttöystäväsi loukkaantuminen lapsesi läsnäolosta?
Sinä sanot että uusi tyttöystäväsi on maailman paras ihminen!!!
No kai sitä noinkin sanoa vaikkei toinen pidäkään lapsestasi ja hänen läsnäolostaan.

Missä vajaat 2 vuotiaan lapsen pitäisi olla muualla kuin "jaloissa ja läsnä" koko ajan?
Lapsella on oikeus isään ja äitiin.
Vanhemmat ja vain he tekevät päätöksen kuinka omaa lastaan kohtelevat ja antavat muiden ihmisten kohdella.

Itselleni valinta olisi täysin selvä.

Toki jos uusi tyttöystävä voittaa lapsen mennen tullen, maksat elatusavut ja unohdat lapsen. Eihän sellainen ymmärrä mistään mitään, sehän on vasta vajaat 2 vuotias. Ja sitä mitä ei ole koskaan ollut, ei sitä voi kaivatakaan. Vai mitä?? Näin ne monet vanhemmat ovat ajatelleet.

Asiasta mitään tietämättömien kliseistä höpinää tuo "tietää mihin ryhtyy, ottaa koko paketin". Kuulkaas, jos ei ole koskaan asunut "vieraan" lapsen ja tämän vanhemman kanssa saman katon alla, ei voi tietää mitä kaikkea se tarkoittaa. Vaikka kuinka hyväksyisi lapsen olemassaolon, on asian kanssa elämään oppiminen oma prosessinsa. Samoin koko tilanne on uusi ja outo sekä lapselle että tämän vanhemmalle (myös sille toiselle vanhemmalle). Tilanteeseen ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa tai asennetta. Meillä ihmisillä on tunteemme, jotkut niistä helposti ymmärrettäviä, toiset vähemmän. Mutta uusperhekuvioissa ne totta vie ovat moninaiset!

Tilanteessa on tyttöystävällesi niin monta uutta juttua ja asiaa, joihin pitää oppia ja sopeutua, että ei ole mikään ihme, mikäli asia tuntuu hankalalta. Olen itse kahden ihanan pojan äitipuoli ollut nyt kolmisen vuotta. Puolitoista vuotta meni siihen, että tilanteeseen oppi. Se on kaikkea muuta kuin helppoa. Olen alusta asti halunnut lapsille vain parasta, mutta tilanteen mukanaan tuomat tunteet ovat todella vaatineet paljon työtä.

Kun perhe-elämään hyppää "kesken kaiken", on tunnekuohu valtava. Varsinkin lapsettomalla kumppanilla. Siinä ei opetella lapsiperheen elämää raskauden ja vauva-ajan kautta, vaan pahimmillaan laitetaan hämmentynyt kumppani keskelle itselleen vieraan lapsen uhmaikäkohtausta miettimään mitä pitäisi tehdä. Kun tähän puhtaaseen tietämättömyyteen ja tottumattomuuteen yhdistetään kirjava tunneskaala lasta, omaa puolisoa ja lapsen toista vanhempaa kohtaan, on soppa valmis.

Koska te seurustelette, on tyttöystävällesi ollut alusta asti selvää, että sinulla on lapsi. Hän siis on tämän asian tiennyt, eikä se ilmeisesti ole suhteen aloittamista estänyt. Hänellä on siis alunperin ollut positiivinen ajatusmaailma isyydestäsi ja lapsestasi. Ehkä totuus on vain valjennus hänelle hieman rajummin, kuin olisi osannut ajatella. Kuten sanottua, sitä arkielämää ei voi tietää ennen kuin sen näkee ja kokee. Ja jokainen lapsiperhe on vielä omanlaisensa sekoitus sääntöjä, toimintatapoja ja tunteita.

Tärkeintä mitä voit tehdä, on keskustella selvästi tilanteesta ja toiveista tyttöystäväsi kanssa. Teillä pitää olla selvät sävelet siitä, miten lapsen kanssa toimitaan. Oma puolisoni osasi hoitaa tilanteen aivan upeasti, ja silti meillä tosiaan meni se 1,5 vuotta, että hommat alkoivat ihan oikeasti täysin sujua. Uusioperhe vaatii aina opettelua kaikilta. Alla pari esimerkkiä meidän suhteestamme, jotka olivat mielestäni meillä ne tärkeimmät jutut suhteen alussa.

Meillä oli tärkeää, että mies antoi minulle "vapaat kädet" heti suhteen alussa toimia sekä "hyvässä että pahassa" lasten kanssa. Sain vapaasti luoda omaa suhdettani heihin leikkimällä, sylittelemällä ja halimalla, toisaalta komentamalla ja opastamalla. Olettaisin, että hänellä oli pää kohdillaan tässä asiassa: jos et voi luottaa tyttöystäväsi tapaan toimia lastesi kanssa, olet joko ylisuojeleva tai tyttöystäväsi ei ole sopiva kumppani sinulle tai et tunne häntä vielä tarpeeksi hyvin (jolloin on ehkä syytä ensin tutustua, ja sitten vasta ottaa lapsi mukaan kuvioihin).

Mies myös jakoi huomiotaan tasapuolisesti. Tällä hän osoitti lapsilleen, että he ovat edelleen hänelle ihan yhtä rakkaita kuin aikaisemminkin, mutta että myös uusi kumppani on sen saman rakkauden arvoinen. Välillä hän vietti helliä hetkiä lasten kanssa, ja välillä löhösi sohvalla rapsuttelemassa minua kun lapset istuivat vieressä (välillä sitten istuttiin ja löhöttiin kasassa rapsuttaen kaikki toinen toisiamme :)). Tällä tavoin kaikkien oli helppo antaa toisilleen tilaa ja kunnioitusta, eikä syntynyt kilpailutilanteita tai mustasukkaisuutta lasten puolelta. Isä esimerkillään näytti, miten kunnioitus ja suhtautuminen perheessämme pelaa.

Nämä kaksi asiaa ovat minusta tärkeimpiä toimivan perhekonseptin luomisessa. Ja toki lisäksi oma asenteeni, jonka mukaisesti pyrin aina auttamaan ja osallistumaan täysipainoisesti perheemme arkeen lasten ollessa kanssamme. Se vaatii perheen aikuisilta suurta sitoutumista, mutta toisaalta myös pitkää pinnaa.

Suhteen alussa kasvatusperiaatteemme olivat joiltain osin kuin yö ja päivä. Se aiheutti tietenkin kitkaa, kun allekirjoittanut menetti hermonsa katsellessa ylenpalttista hemmottelua tilanteissa, jotka ehkä olisivat vaatineet vähän jämäkämpää otetta jne. Mutta vuosien mittaan kun asioista on puhuttu, puhuttu ja puhuttu, ovat näkemykset lähentyneet huomattavasti. Itse olen tullut avarakatseisemmaksi, joustavammaksi ja toisaalta oppinut hirveän paljon lapsista. Toisaalta mieheni taas on ymmärtänyt, ettei eroa tarvitse lapsille hyvitellä, vaan lasten kannalta tärkeää on normaali arki, sopiva annos niitä perinteisiä asioita: rakkautta ja rajoja. Ja että myös etävanhemman on pidettävä huoli lasten arkitoimista, kuten koulun hoitamisesta, kodin hoidon opettelusta jne.

Eli aikaa, aikaa ja aikaa. Et voikaan olettaa, että tyttöystäväsi solahtaisi elämääsi lapsesi kanssa tuosta nuin vain. Kyllä se vaatii työtä ja joustavuutta teiltä molemmilta, mutta mikäli ilmapiiri on pääsääntöisesti positiivinen ja avoin, on mahdollisuudet vaikka mihin. Tsemppiä!

Kumppaneita, kavereita, puolisoita ja muita löytyy aina, vaihtuvat, tulevat ja menevät. Oma lapsi on kuitenkin aina vanhemmilleen numero yksi, sen ohi ei mennä, piste.

Jos oletetaan, että suhde alkoi vasta eron jälkeen, eikä siis ollut eron syy, niin sitä on kestänyt alle puoli vuotta, syksystä tähän helmikuulle. Jo nyt tiedät, että tyttöystävä on "enemmän kuin mitään koskaan". Huokaus. Näitähän riittää. Toivottavasti lapsen äiti ei ole samanlainen rakastuja yli kaiken. Nuorena sitä ollaan niin dramaattisia ja luullaan, että maailmassa on se yksi yli kaiken, kunnes huomataan vuoden päästä, että onkin kuitenkin uusi yksi yli muiden... Tiedetään myös ehdottomalla varmuudella tarinat vuosituhannen rakkaustarinaksi. Ottakaa relax!

Kumppaneita, kavereita, puolisoita ja muita löytyy aina, vaihtuvat, tulevat ja menevät. Oma lapsi on kuitenkin aina vanhemmilleen numero yksi, sen ohi ei mennä, piste.

Toisille se on niin numero yksi ettei voi koskaan seurustella kenenkään kanssa kun lapsi ei hyväksy muita suhteita isälleen kuin lapsen äidin. Lapsi saa terrorisoida kaiken ja joka kerta. Isän pitäisi elää yksin vain koska lapsi haluaa. Sillä lailla.

Avioero voi olla joillekin lapsille vaikea hyväksyä jos vanhemmat ei osaa sitä selittää. Se ei tee vanhemmista huonoja ihmisiä. He vaan ei osaa jotain asiaa selittää. Näin kävi meidän toiselle lapselle. Hän vastusti kaikkea mitä isä teki eron jälkeen, syytti isää erosta vaikka minä olin se joka halusin eron. Lapsi näki syyt isässä, eikä mikään selitys mennyt läpi. Kun mies alkoi tapailla erästä naista, sain pian olla selvittelemässä mistä pojan tempuissa on kyse ja laittaa lasta kuriin. Käytöstavat oli aivan käsittämättömät. Suostuttiin jopa siihen että lapsi asuu minun luona jonkin aikaa kunnes rauhoittuu. Mutta ei sekään hyvä ole lapsen kannalta. Elämän tosiasiat on hyväksyttävä. Myös se että isällä on uusi suhde, tai äidillä. Minun uuden miehen hän hyväksyi jostain syystä. Miehen ja naisen suhde pääsi tauon aikana kehittymään ja yritettiin uudelleen. Ei tulosta. Lapsi oikutteli jälleen siinä määrin että nainen lopetti suhteen. Mies ei voinut pojalle mitään. Minä kun en sellaista hyväksy. Otin pojan taas kokonaan luokseni ja annoin miehen ja naisen elää omaa elämäänsä. Nainen siis palasi miehen luo. Se oli miehellekin kova paikka kun oma lapsi käyttäytyi sillä tavalla. Pari vuotta meni, poika kasvoi, järkiintyi ja halusi tavata isää. Nainen oli edelleen kova paikka mutta poika oli päättänyt yrittää. Se onnistui. Taas käsiteltiin avioeron syitä jotka ei ollut muuttuneet mihinkään, mutta tällä kerralla poika sanoi ymmärtävänsä. En uskalla edes ajatella millainen karhunpalvelus pojalle olisi ollut jos isänsä olisi vain luopunut naisystävästään lapsemme tahdon takia.

Vastuu aikuisten parisuhteista ei ole lapsen. Lapset ei ole syy eroonkaan, eikä heidän niskaan laiteta vastuuta siitä kenen kanssa äiti tai isä pariutuu. Lasten kaltoin kohtelu on toki asia johon pitää puuttua mutta nyt on kyse ihan tavallisista ihmisistä eikä lasta kohdella kaltoin. Lapsi ei voi valita naapureitaan, luokkakavereitaan, näiden vanhempia tai puolisoita, tulevia työkavereitaan eikä ylipäätään muitakaan kuin oman tulevan puolisonsa, ja sekin edellyttää molemminpuolista suostumusta. Eikä lapsi liioin saisi aikuisena valita ketä puolisollaan on kavereina jne. Tai voihan sitä yrittää oikutella jos yhteisön muut jäsenet ei ole kivoja. Sellainen johtaa ennen pitkää syrjäytymiseen tai erkaoitumiseen.

Uudessa suhteessa on alussa toki tarve olla paljon toisen kanssa, huomiota jakamatta. Miehen lapsi, miehen kaverit, harrastukset ja kaikki voivat viedä huomiota naisen mielestä jopa liikaa. Lapsi kuitenkin poikkeaa kavereista ja harrastuksista. Toisaalta miten parisuhde voi kehittyä jos ei koskaan ole omaa keskinäistä aikaa? Yhteinen lapsi on asia erikseen. Vuosien mittaan olen ns. ystävystynyt exmieheni naisen kanssa. Hän on kertonut miltä alkuaikoina tuntui. Mutta kun poika hyväksyi hänet, ja hän sai oikeasti tutustua poikaan niin että pojasta tuli yksi osa hänen elämäänsä, hän ei enää kokenut poikaa "kilpailijakseen". Samalla tavoin poika oli kokenut naisen kilpailijakseen alkuaikoina. Siitähän ei ole kyse vaan täysin eri tunteista kumpaakin kohtaan. Taukokin oli auttanut miestä ja naista lähentymään, muodostamaan omaa elämäänsä toistensa ehdoilla. Heille syntyi myös yhteinen lapsi. Meidän lapset ja uusi lapsi ovat olleet siinä perheessä tasa-arvoisessa asemassa. Toinen lapsemme (tyttö) on ollut alusta asti sopeutuvainen ja ongelmaton. Hän tuli alusta asti toimeen isänsä naisen kanssa ja ovat olleet läheisiä. Minun uudella miehelläni oli myös yksi lapsi avosuhteesta. Ehkäpä siksi hänellä ja lapsillamme ei ollut keskinäisiä ongelmia.

Mitä enemmän ihmisiä parisuhteeseen liittyy sen enmään ongelmia voi olla tiedossa, ja kaikilla halu ratkaista ne ongelmat. Ennen kaikkea, kuinka tärkeä kahden aikuisen välinen suhde on. Kompromisseja voi joutua tekemään jokainen. Lapsetkaan ei siltä säästy. Heidän on tehtävä kompromisseja koko elämänsä ja jos eivät lapsena opi vaan saavat aina tahtonsa läpi, heille tulee vakavia ongelmia. Eihän lapset kaikkia lelujakaan saa vaikka kavereillakin olisi.

Viimeksi muokattu:
Erosin syksyllä ja suhteesta jäi vajaa 2v poika. Ero oli piinaava ja riitaisa. Lapsi on mulla joka toinen viikko. Uudella tyttöystävälläni on tosi vaikeaa se, että minulla on lapsi toisen ihmisen kanssa.. Hän kuitenkin rakastaa minua ja minä häntä enemmän kuin mitään koskaan.. Miten saan uuden suhteen pelastettua.. Kyseessä on maailman paras ihminen..

Kuule et mitenkään. Noin hyvä nainen löytää kyllä lapsettoman miehen kun huumanne on ohi.

Viimeksi muokattu:
Jos tyttöystäväsi rakastaa sinua, ei hänelle pitäisi olla ongelma sinun lapsesi. Tuskin tämä lapsi hänelle tuli yllätyksenä vaan tiesi pojan olevan osa "pakettia". Jos hän ei hyväksy poikaasi, ei kyseessä ole maailman paras ihminen...

Itseasiassa poikasi pitäisi olla sinulle kaikkein rakkain, eikä sinun kuulu rakastaa tyttöystävääsi enemmän "kuin mitään koskaan".

Luin joskus tutkimuksesta, jossa naiset nimesivät elämänsä tärkeimmäksi ihmiseksi lapsensa. Miehet taas puolisonsa. Te naisetko tässä asiassa absoluuttisen totuuden omistatte? Eikä sillä, etteikö lapsista huolehtia pitäisi.

Viimeksi muokattu:
Monille miehille puoliso on se tärkein, koska he koskaan koe sitä henkistä kasvua vanhemmuuteen, minkä terve nainen käy läpi jo raskausaikana. Mies jää helposti ulkopuoliseksi, eikä näin ollen pysty sitoutumaan terveesti lapseensa. Ja jos niin käy, niin silloin on jotain mennyt vikaan... Mikäli mies saa ja haluaa ottaa osaa lastensa elämään täyspainoisesti, muodostuu lapsista hänelle tärkeimmät ihmiset.

Ei kaikille naisillekaan ole lapset tärkeimmät, jokin klikki näiden naisten mielessä saattaa estää tuon täydellisen sitoutumisen. Onneksi tunnen henk.koht enimmäkseen sekä miehiä että naisia, joille lapset ovat rakkaampia kuin puoliso.

Absoluuttinen totuus on, että mikäli lapsiin kiintyminen saa tapahtua luonnon sanelemin edellytyksin, ovat lapset vanhemmilleen tärkeimmät ihmiset. Jo luonnonvalinnan ja suvun jatkumisen takia tuo arvojärjestys on ehdottoman tärkeä. Koska lapset kantavat vanhempansa geeniperimää, on oleellista, että vanhempi asettaa lapsensa tärkeysjärjestyksessä ylimmäksi. Mikäli näin ei olisi, voisi lasten heitteillejättö olla helpompaa ja suojelu epäsuotuisilta ja -terveellisiltä asioilta heikompaa.

Me tervejärkiset naiset (lue vanhemmat) toteutamme ainoastaan luonnon meihin rakentamaa arvomaailmaa. Tuota sinun kyseenalaistamaa absoluuttista totuutta ei siis säätele naiset vaan luonnonvalinta...

Olen itsekin eronnut ja sitä vasten peilaten tuntuu oudolta, että vasta syksyllä riitaisasti ja kipeästi eronnut on jo nyt uudessa suhteessa. Minusta tuntuu, että etenette liian nopeasti, ero pitäisi käsitellä kunnolla pois alta ensiksi.

Itsekin aloin melko pian eroni jälkeen seurustella nykyisen mieheni kanssa, mutta ensimmäinen mieheni ja minä "teimme" eroa pari vuotta ennen kuin eropaperit kirjoitettiin. Asiaa oli käsitelty siis moneen otteeseen ja monelta kantilta jo avioliiton loppuaikojen aikana.

Tutustuin sitten nykyiseen mieheeni, ja hänellä on lapsia ensimmäisestä avioliitostaan. Minä olen lapseton. Kun aikanaan aloimme seurustella, sanoi mieheni (tai siis silloinhan hän oli miesystäväkandidaatti), että hänelle hänen lapsensa tulevat olemaan aina tärkeimpiä elämässä ja että ellen hyväksy sitä, ei suhteellamme ole tulevaisuutta. Totesin, että en arvostaisi häntä, jos asia ei olisi näin.

Kysyt, että miten saat pelastettua nykyisen suhteesi. Jos ei oteta huomioon sitä, että olette tosiaan alkaneet seurustella todella nopeasti kivuliaan eron jälkeen ja että suhteenne on tosi nuori, niin suhteen voi pelastaa keskustelemalla. Kerro, että vanhemman rakkaus lastaan kohtaan on erilaista kuin puolisoiden välinen rakkaus ja etteivät nämä erilaiset rakkaudet ole pois toiselta rakkauden kohteelta.