nykypäivän "kuri" on hanurista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
on se kumma, ettei lastaan saa komentaa ja pitää kurissa. nykyään ei saa tukistaa, eikä näpäyttää otsaan, ilman, että joku hysteerikko soittaa lastensuojeluun.

en ymmärrä, miten nykyajan aikuiset ovat suurin osa kuitenkin suht. tervejärkisiä, vaikka ihan 100% varmasti ennen 90-lukua kuri oli kova ja aikoinaan entistäkin kovempi. siihen aikaan, kun jopa opettaja sai napauttaa karttakepillä sormille kuritonta oppilasta, ei ollut uutisoinnissa tuntihäiriköistä. nykyajan pennut kun kasvatetaan pumpulissa, niin näkeehän sen "vapaan kasvatuksen tuloksen" hetkessä. laiskoja vätyksiä, jotka vain haistattelevat vanhemmilleen.

mielestäni sanonta "joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan" on erittäin hyvin sanottu. siihen aikaan lapselle on annettu selkään tottelemattomuudesta ja samalla annettu oppi, että säännöt on tehty toteltaviksi. kurittomat lapset ovat tyhmiä ja heistä tulee tyhmiä aikuisia, rajan rikkojia ja kieroja.

enkä silti tällä tarkoita, että lasta saisi pieksää haluamallaan tavalla. ei tietenkään saa. rajat on oltava kurittamisessakin..

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Kylllä minä saan lapseni uskomaan ilman väkivaltaakin. Komennan heitä ja käytössämme on jäähypenkki. Käytössämme on myös ULK.

Ehkä saatkin, en voi epäillä, mut sitä jäähypenkkiä ei ole opettajalla, eikä vartijalla, eikä poliisilla...on hölmöä luulla, et jos muksu kotona on kunnolla, se olisi sitten joka paikassa aina kunnolla! Ja ei niistä mammalle kerrota.
Jäähypenkki on lässytystä.
Se voi toimia, mut se on siltikin lässytystä.
Se jäähypenkki pitäisi sitten olla jokaisella esivallan edustajalla käytössään.

Minusta isoin ero on siinä käyttääkö ruumiillisia (lieviä sellaisia) kurituskeinoja harkitusti, harvoin ja hallitusti. Vai purkaako esim. lyömällä omaa aggressiotaan eikä pysty päättämään että kurittaa tai ei kurita.

Vaikea selittää.. Mutta jos vaikka huomaa vain hankalassa tilanteessa läpsäisseensä lastaan, on minusta todella väärillä raiteilla ja kyseessä rikos. Tai ainakin avuntarve kiireesti. Mutta jos taas uhmis tietää, että jos jäähypenkillä ei pysytä sinne viedään takaisin toimitusta vähän niskavilloista tehostaen JA SITTEN käytännössä aikuinen toteuttaa tämän, on ok. Enkä nyt tarkoita mitään raahaamista hiuksista tms.. Sama juttu luunapin kanssa, jos lapsi tietää että todella typerästä ja kielletyksi tiedetystä teosta on tuo tiedossa niin on ok.

Alkuperäinen kirjoittaja saako kysyä:
toimiiko toi jäähypenkki vielä teini-iässä....pakko sanoo, et epäilen...

Näin. Yleensä pieni lapsi on tottelevainen. Kohtuu helpostikin.
Mutta pienestä kasvaa suuri ja mamman jäähypenkki ei paljoa purista ja sitten tehdäänkin mitä lystää...ja lehdistä saammekin sitten lukea...

Mä en käsitä kanssa! itte en oo pahemmin saanut mitään remmiä tai muuta, silloin kun on OIKEASTI ollut tarvetta niin tukasta otettu ja joskus nippaistu. Ja voin kyllä myöntää,että olen lastani nipannut, eikä se hullumaksi siitä ole muuttunut. Pari kerta on ollut pakko, koska puhe ei ole auttanut ja mm. lyöminen on jatkunut. Enkä pidä tuota mitenkään väkivaltaisena. ja tuo minunkin nippaus on aika pehmonen kun lapsi vaan nauraa:äiti nippaa, olin tuhma.

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:

Mutta pienestä kasvaa suuri ja mamman jäähypenkki ei paljoa purista ja sitten tehdäänkin mitä lystää...ja lehdistä saammekin sitten lukea...

Kai sekin nyt jotakin merkitsee, että lapsi uskoo vanhempiaan jo pienenä?
Jos käyttäisimme väkivaltaa, saattaisimme saada itsekin mustan silmän, kun tuo lasten jäähypenkki-ikä on ohitettu.
Teini-ikäisistä lapsista minulla ei ole vielä kokemusta, mutten silloin ajatellut enää jäähypenkkiä käyttää.
Julkista jalkapuuta ehkä :saint: ?

ja lisään vielä,että en huvikseni nippaa että lapsi olisi kunnolla, mutta jos ei puhetta ymmärrä muutaman kerran jälkeen niin sitten saa nippausta vähän. En aio kasvattaa lapsestani mitään kuritonta kakaraa joka huutelee kaduilla vittuja ja perkeileitä, taikka potkii mummoja. EIEI.

Alkuperäinen kirjoittaja koulussa kivaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kylllä minä saan lapseni uskomaan ilman väkivaltaakin. Komennan heitä ja käytössämme on jäähypenkki. Käytössämme on myös ULK.

Mikä on ULK?

Uhkailu, lahjonta ja kiristys.

lahjonnallahan kaikesta selviää...voi tsiisus

yep, nykypäivän opettajat varmaan lahjoo nämä Carola-Nicolettet ja Zacharius-Alexanderit omenalla olemaan kiltisti.

Ehkä saatkin, en voi epäillä, mut sitä jäähypenkkiä ei ole opettajalla, eikä vartijalla, eikä poliisilla...on hölmöä luulla, et jos muksu kotona on kunnolla, se olisi sitten joka paikassa aina kunnolla! Ja ei niistä mammalle kerrota.
Jäähypenkki on lässytystä.
Se voi toimia, mut se on siltikin lässytystä.
Se jäähypenkki pitäisi sitten olla jokaisella esivallan edustajalla käytössään.

Kyllä jäähypenkki on myös opettajalla ja poliisilla, nimittäin opettaja laittaa nuoren käytävään ja poliisi putkaan ja sielä ollaan niin kauan kun käsketään kuten jäähylläkin ollaan...
Joku kysyi pureeko jäähy teineihin.. no tottakai puree ja aina sitä on käytettykin, nimittäin kotiarestin muodossa.. Se on teinille varmaan pahin mahdollinen rangaistus ettei pääse kavereille yms..

Lapsella on oltava rajat ja kuri. Kurinpito ei kuitenkaan tarkoita välttämättä lapseen fyysistä kajoamista. En pidä esim. tukistamista mitenkään suotavana kasvatuskeinona, enkä järin hedelmällisenäkään. Siitä huolimatta olen siihen itse syyllistynyt, omaa vajaavaisuuttani ja äkkipikaisuuttani, enkä kaiketi saisi tai voi sitä millään puolustella.
Mutta tukistavaa kättä pahempi vaihtoehto on minusta se, että nostaa kätensä kokonaan pystyyn eikä tee asioille mitään.( Eiväthän nämä tosin tokikaan ole ne kaksi ainoaa vaihtoehtotapaa kasvattaa lastaan)

Alkuperäinen kirjoittaja nuoriäiti:
ja lisään vielä,että en huvikseni nippaa että lapsi olisi kunnolla, mutta jos ei puhetta ymmärrä muutaman kerran jälkeen niin sitten saa nippausta vähän. En aio kasvattaa lapsestani mitään kuritonta kakaraa joka huutelee kaduilla vittuja ja perkeileitä, taikka potkii mummoja. EIEI.

Onko nippaus auttanut?

Kai sekin nyt jotakin merkitsee, että lapsi uskoo vanhempiaan jo pienenä?
Jos käyttäisimme väkivaltaa, saattaisimme saada itsekin mustan silmän, kun tuo lasten jäähypenkki-ikä on ohitettu.
Teini-ikäisistä lapsista minulla ei ole vielä kokemusta, mutten silloin ajatellut enää jäähypenkkiä käyttää.
Julkista jalkapuuta ehkä :saint: ?

itse jos en lapsena ollut kiltisti, useasti kieltämisen jälkeen, muistan kyllä, kuinka sain luunapin tai pienen tukistuksen. kyllähän se kismitti vietävästi. vitsaakin olen saanut ja kaiken huipuksi se vitsa täytyi itse hakea. sitä säilytettiin "kaiken varalta" oven päällä, muistutuksena siitä, että vanhempia täytyy totella.

silti en koe kasvaneeni väkivaltaisessa perheessä tai saaneeni siitä minkäänlaisia traumoja. eikä ole tullut mieleenkään näin aikuisiällä antaa samalla mitalla takaisin, niinkuin yllä viittaat...

Yhteistyössä