nykypäivän "kuri" on hanurista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Kylllä minä saan lapseni uskomaan ilman väkivaltaakin. Komennan heitä ja käytössämme on jäähypenkki. Käytössämme on myös ULK.

Ehkä saatkin, en voi epäillä, mut sitä jäähypenkkiä ei ole opettajalla, eikä vartijalla, eikä poliisilla...on hölmöä luulla, et jos muksu kotona on kunnolla, se olisi sitten joka paikassa aina kunnolla! Ja ei niistä mammalle kerrota.
Jäähypenkki on lässytystä.
Se voi toimia, mut se on siltikin lässytystä.
Se jäähypenkki pitäisi sitten olla jokaisella esivallan edustajalla käytössään.

Kyllä jäähypenkki on myös opettajalla ja poliisilla, nimittäin opettaja laittaa nuoren käytävään ja poliisi putkaan ja sielä ollaan niin kauan kun käsketään kuten jäähylläkin ollaan...
Joku kysyi pureeko jäähy teineihin.. no tottakai puree ja aina sitä on käytettykin, nimittäin kotiarestin muodossa.. Se on teinille varmaan pahin mahdollinen rangaistus ettei pääse kavereille yms..

Jep. Mut jos se muksu ois saanut kunnon kasvatuksen jo pienenä, se tuskin teininä enää tarvitsisi aresteja.
Tunnen perheitä, joissa käytetään ruumiillista kuritusta jossain määrin, ei kuitenkaan ketään piestä eikä hakata. Ja ne lapset, ne on aivan huippuja!!
Niin kunnollisia ja ahkeria ja arvot ja ajatuksen kohdillaan, kun olla ja voi!
En taas tiedä ketään, jolle olisi jotain huonoa aiheutunut tällaisesta kasvatuksesta.

Kyllä se kuri on mutkin laittanu vanhempiani kunnioittamaan,luunappia ja tukkapöllyä oon saanu. Ei voi kun ihmetellä nykyajan veteliä vanhempia jotka ei saa mitään kuria kersoilleen. "Mutku meidän Irma-Petteri haluu niin tottakai se saa" Sitten itketään kun lapset kasvaa eikä osoita kunnioitusta vahhemmilleen, No daa ei kai kun ajattelee että vanhemmille on aivan sama mitä tekee. Aivan järjetöntä että nytkin on joku aloitus palstalle että voi voi kun naapurin Merja näppäs lasta sormille, ei luoja. Meidän talossa ei kersat pompi pöydille ja kehtaan kyllä sanoa jos vieraiden lapset alkaa riekkumaan meillä. Ja kyllä ne totteleekin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kyllä se kuri on mutkin laittanu vanhempiani kunnioittamaan,luunappia ja tukkapöllyä oon saanu. Ei voi kun ihmetellä nykyajan veteliä vanhempia jotka ei saa mitään kuria kersoilleen. "Mutku meidän Irma-Petteri haluu niin tottakai se saa" Sitten itketään kun lapset kasvaa eikä osoita kunnioitusta vahhemmilleen, No daa ei kai kun ajattelee että vanhemmille on aivan sama mitä tekee. Aivan järjetöntä että nytkin on joku aloitus palstalle että voi voi kun naapurin Merja näppäs lasta sormille, ei luoja. Meidän talossa ei kersat pompi pöydille ja kehtaan kyllä sanoa jos vieraiden lapset alkaa riekkumaan meillä. Ja kyllä ne totteleekin.

Peesi.

Kunnioittamaan vai pelkäämään?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Kunnioittamaan, miksi tukkapöllyn takia olisin pelännyt vanhempiani jos he muuten kohtelivat minua rakastavasti??. Kaverini isä pisti hänet aina hakemaan risut metästä ja sai niillä sit selkään. se oli aika karua.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Kunnioittamaan! Ainakin omasta puolestani vastaan näin.
Se kuri, mikä meilläkin oli, ei ollut edes paha, se oli sopiva ja se toi turvallisuudentunnetta hurjasti.

kyllä se on auttanut. Vaikka lapsi nauraa, niin kokee sen häpeäksi varmaan ja yrittää nimenomaan naurulla peittää itkunsa. En tarkoita,että väkivalta kunniaan, mutta jos oikeasti muut keinot ei auta ja lapsi hyppii silmille niin pieni näppäys sormille ei ole pahaksikaan. ja VIHAAN VÄKIVALTAA. Esim sellaista että joka päivä lasta pitäsi nippailla kovaa ja tukistella. Mielestäni sen pitää nimenomaan pysyä rajoissa, koska muuten siitä ei ole apua.. lapsi alkaa pelkäämään vanhempiaan.. En tiedä onko tuo nippauskin väärin, mutta en koe sitä väkivallaksi jos sitä tekee harvoin ja ilman aikuisen suurta voimaa. ja painotan,että en huuda lapselle, tai yht'äkkiä nippaan, vaan koitan puhumalla saada.. ja nippauksen jälkeen on pitkä keskustelutuokio lapsen kanssa vielä.... ja LAHJONTA on vissiin tämän päivän sana, herranjee miten menee hermot kun äidit lupaavat itkevälle lapselleen kaupassa tikkarin, argh. viimeistä toimintaa mitä itse harrastaisin. Uhkailu on myös yksi typerimmistä keinoista mielestäni, jos uhkaillaan typerillä asoilla.. esim tuttu pelkää naapuria! koska on uhkailtu mm: jos et ole kiltisti naapurista tulee setä antamaan piiskaa o_O

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
Pääseeköhän tälläkin ketjulla iltalehtien sivuille :D

Mä toivon että pääsis, jos vaikka järkistyisi vähän tämä laki. Suunnattaisiin ne turhat kyttäysvaratkin oikeasti ongelmaisien perheiden auttamiseen. Nämä naapurin-merjat vie yllättävän ison osan resursseista, joita tarvittaisiin kipeästi muuallakin.
:/

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
Pääseeköhän tälläkin ketjulla iltalehtien sivuille :D

Mä toivon että pääsis, jos vaikka järkistyisi vähän tämä laki. Suunnattaisiin ne turhat kyttäysvaratkin oikeasti ongelmaisien perheiden auttamiseen. Nämä naapurin-merjat vie yllättävän ison osan resursseista, joita tarvittaisiin kipeästi muuallakin.
:/

NIIN TOTTA!! :flower: :flower: :flower: :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja minä myös:
sama täällä. eipä oo tullu hypittyä porukoitten silmille, kun lapsena muutaman kerran tukkapöllyä saanu.

No eipä ole tullut hypittyä, vaikken ole koskaan selkääni saanutkaan. Tai tukkapöllyä. Tai luunappeja. Jne. Ja ihan "kunnollinen" työtätekevä kansalainen musta on kasvanut.

Itse olen monet kerrat miettiny samaa kuin ap ja olen hänen kanssaan 100 % samaa mieltä. Aivan hullua touhua. Ja todellakin - vaikka sainkin lapsena muutaman kerran piiskaa ja tukkapöllyä, niin ei ole kyllä kaunoja jäänyt. Koen kasvaneeni rakastavassa perheessä, en todellakaan missään väkivaltaisessa. Ja aivan täysjärkinen aikuinen olen, en saanut mitään traumoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja minä myös:
sama täällä. eipä oo tullu hypittyä porukoitten silmille, kun lapsena muutaman kerran tukkapöllyä saanu.

No eipä ole tullut hypittyä, vaikken ole koskaan selkääni saanutkaan. Tai tukkapöllyä. Tai luunappeja. Jne. Ja ihan "kunnollinen" työtätekevä kansalainen musta on kasvanut.

No sä oot sitten ollu varmaan superkiltti lapsi, tai porukoillas hyvät hermot

Minusta olisi varmaan tullut lapsena ihan mahdoton jos en olisi tiennyt että esim. varastamisesta tai veljen lyömisestä voin saada piiskaa.

Nykyajan lapset tietävät että fyysinen kuritus on laitonta ja käyttävät sitä hyväkseen... oon vierestä seurannut kun yhden tutun lapsi lällätteli äidilleen että "et voi tehdä mulle mitään"

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
on se kumma, ettei lastaan saa komentaa ja pitää kurissa. nykyään ei saa tukistaa, eikä näpäyttää otsaan, ilman, että joku hysteerikko soittaa lastensuojeluun.

en ymmärrä, miten nykyajan aikuiset ovat suurin osa kuitenkin suht. tervejärkisiä, vaikka ihan 100% varmasti ennen 90-lukua kuri oli kova ja aikoinaan entistäkin kovempi. siihen aikaan, kun jopa opettaja sai napauttaa karttakepillä sormille kuritonta oppilasta, ei ollut uutisoinnissa tuntihäiriköistä. nykyajan pennut kun kasvatetaan pumpulissa, niin näkeehän sen "vapaan kasvatuksen tuloksen" hetkessä. laiskoja vätyksiä, jotka vain haistattelevat vanhemmilleen.

mielestäni sanonta "joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan" on erittäin hyvin sanottu. siihen aikaan lapselle on annettu selkään tottelemattomuudesta ja samalla annettu oppi, että säännöt on tehty toteltaviksi. kurittomat lapset ovat tyhmiä ja heistä tulee tyhmiä aikuisia, rajan rikkojia ja kieroja.

enkä silti tällä tarkoita, että lasta saisi pieksää haluamallaan tavalla. ei tietenkään saa. rajat on oltava kurittamisessakin..

Lasta täytyy kasvattaa kehdosta saakka ja olla omalla käyttäytymisellä, puheellaan esimerkkinä. Onni ettei lasta enää saa tukistella, läpsiä tai muuten lyödä. Ikävää ettei sillä voi poissulkea henkistä väkivaltaa.
Itse lyötynä, tukistetuttani, pimeässä istutettuna päätin jo nuorena toimivani toisin mahdollisten omien lasteni kanssa ja on toiminut.
Kolme aikuista ja viimeinen murkku menossa ja ihania ovat.

Kuri on hyvä olla olemassa kunhan se ei ole väkivaltaa (tukistusta, nippailua ym) ja se ei rajoita lasta kasvamasta omaksi itsekseen. Sellanen kuri että se opettaa lasta ottamaan vastuun itsestään ja toimistaan mutta tietää myös olevansa rakastettu, hyväksytty ja saa luvan olla oma itsensä eikä tarvi koko ajan suorittaa jotain. En tykkää ajatuksesta ohjailla lasta pelon kautta.

Ja mitä tulee nykypäivän aikuisiin... Keskenkasvuisia monet. Tääläki palstalla sen näkee. :/ Ja kovasti stressiä.

Alkuperäinen kirjoittaja onneksi:
on se kumma, ettei lastaan saa komentaa ja pitää kurissa. nykyään ei saa tukistaa, eikä näpäyttää otsaan, ilman, että joku hysteerikko soittaa lastensuojeluun.

en ymmärrä, miten nykyajan aikuiset ovat suurin osa kuitenkin suht. tervejärkisiä, vaikka ihan 100% varmasti ennen 90-lukua kuri oli kova ja aikoinaan entistäkin kovempi. siihen aikaan, kun jopa opettaja sai napauttaa karttakepillä sormille kuritonta oppilasta, ei ollut uutisoinnissa tuntihäiriköistä. nykyajan pennut kun kasvatetaan pumpulissa, niin näkeehän sen "vapaan kasvatuksen tuloksen" hetkessä. laiskoja vätyksiä, jotka vain haistattelevat vanhemmilleen.

mielestäni sanonta "joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan" on erittäin hyvin sanottu. siihen aikaan lapselle on annettu selkään tottelemattomuudesta ja samalla annettu oppi, että säännöt on tehty toteltaviksi. kurittomat lapset ovat tyhmiä ja heistä tulee tyhmiä aikuisia, rajan rikkojia ja kieroja.

enkä silti tällä tarkoita, että lasta saisi pieksää haluamallaan tavalla. ei tietenkään saa. rajat on oltava kurittamisessakin..

Lasta täytyy kasvattaa kehdosta saakka ja olla omalla käyttäytymisellä, puheellaan esimerkkinä. Onni ettei lasta enää saa tukistella, läpsiä tai muuten lyödä. Ikävää ettei sillä voi poissulkea henkistä väkivaltaa.
Itse lyötynä, tukistetuttani, pimeässä istutettuna päätin jo nuorena toimivani toisin mahdollisten omien lasteni kanssa ja on toiminut.

Täytyy vielä jatkaa. Kuinkas paljon nykyisiä nuoria vanhempia sun muita on mielenterveysongelmaisia, masentuneita ja pillereitä popsivat ja siinä huurussa lapsiaan 'kasvattavat'. Eli he varmaan kuria kaipaavat edelleen jotka eivät ole lapsuudestaan päässeet yli joko yksin tai avun voimin. Alitajunnasta pulppuaa muistoja jotka ahdistavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Kylllä minä saan lapseni uskomaan ilman väkivaltaakin. Komennan heitä ja käytössämme on jäähypenkki. Käytössämme on myös ULK.

Me emme koskaan ole tarvinneet jäähypenkkiä, lapsia viisi kaikkiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nuoriäiti:
Mä en käsitä kanssa! itte en oo pahemmin saanut mitään remmiä tai muuta, silloin kun on OIKEASTI ollut tarvetta niin tukasta otettu ja joskus nippaistu. Ja voin kyllä myöntää,että olen lastani nipannut, eikä se hullumaksi siitä ole muuttunut. Pari kerta on ollut pakko, koska puhe ei ole auttanut ja mm. lyöminen on jatkunut. Enkä pidä tuota mitenkään väkivaltaisena. ja tuo minunkin nippaus on aika pehmonen kun lapsi vaan nauraa:äiti nippaa, olin tuhma.

Siitähän se lapsi oppiikin ettei saa lyödä kun äitikin lyö;)

Täytyy vielä jatkaa. Kuinkas paljon nykyisiä nuoria vanhempia sun muita on mielenterveysongelmaisia, masentuneita ja pillereitä popsivat ja siinä huurussa lapsiaan 'kasvattavat'. Eli he varmaan kuria kaipaavat edelleen jotka eivät ole lapsuudestaan päässeet yli joko yksin tai avun voimin. Alitajunnasta pulppuaa muistoja jotka ahdistavat.

voi kuule, näitä pillerinpopsijoita on ihan kaikissa ikäpolvissa ja kaikki traumat eivät johdu lapsuudesta.
taidat olla itse just näitä kukkahattutätejä, jotka soittavat lastensuojeluun samantien, kun näkee jotain vähänkään epäilyttävää.

oon saanu lapsena tukkapöllyä, eikä traumoja ole jäänyt...en ole masentunut, en mielenterveysongelmainen jne. hyvin oon pärjännyt omillani ja kunnioitan vanhempia ihmisiä (myös siis omia) ja heidän mielipiteitään. kyllä meillä aikoinaan opetettiin, ettei vanhemmille ihmisille isotella ja näinhän se on...eikä oo tarvinnu hakata mummoja kylillä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

voi kuule, näitä pillerinpopsijoita on ihan kaikissa ikäpolvissa ja kaikki traumat eivät johdu lapsuudesta.
taidat olla itse just näitä kukkahattutätejä, jotka soittavat lastensuojeluun samantien, kun näkee jotain vähänkään epäilyttävää.

Tottakai, viisi lasta pian kasvattaneena ilmoitan jos lasta kohdellaan väärin ja olen ilmoittanutkin 'hullusta' siskostani.
Harmi vaan kun kauanvei vaikka naapuritkin ilmoituksia tekivät huudosta ja lasten itkusta vuosia. Oli vielä kaksi teiniä jotka huostaanotettiin ja täysi-ikäinen hoitoon. Ikävää! Aiemmin olisi saattaneet lapset helpommalla päästä. Mutta murkkujahan ei enää jäähylle laitella ja kiinni käydä, siitä tulee tappelu ja naapurit hälyttävät poliisit.

Yhteistyössä