nykypäivän "kuri" on hanurista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä sain pienenä tukkapöllyjä ja selkääni. Ja se oli ihan hirveää! En ole oikeesti vieläkään antanut sisimmissäni sitä isälleni anteeksi. En voisi kuvitellakaan käyttäväni samoja metodeja omiin lapsiini. Minusta on aika surullista nähdä täällä palstalla, kuinka paljon äidit ihannoi ja suosii lapsen fyysistä kuritusta.. Mutta jokainen taplaa tavallaan..

en ole antanu vanhemmilleni fyysistä kurittamista anteeksi, olin kiltti lapsi, purkivat muhun kaiken kiukkunsa, silloinkin kun sisarukset teki pahojaan, sain syyt niskoilleni. Mun mielestä huono vanhempi käyttää väkivaltaa lasten kasvatukseen- se tarkottaa ettei tosiaankaan osaa kasvattaa lapsiaan!!!

Perustelut käyttää väkivaltaa lapsiin ovat useimmiten todella huonoja. Toisaalta, ei sitä oikein voi hyvällä syyllä tehdäkään. Lapsi voi oppia pelkäämään, mutta ei se kuria ole.

Kuinka moni läiskii ja tukistelee omaa puolisoaan kun se ei tottele tai käyttäytyy huonosti?
Ihan sama juttu , väkivaltaa ei saa käyttää.
Kyllä lapsen saa tottelemaan ilman pienintäkään väkivaltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kuinka moni läiskii ja tukistelee omaa puolisoaan kun se ei tottele tai käyttäytyy huonosti?
Ihan sama juttu , väkivaltaa ei saa käyttää.
Kyllä lapsen saa tottelemaan ilman pienintäkään väkivaltaa.

mä aina tukistan mun ukkoo jos se ei tottele ja välillä annan luunapin jos on ilta venähtänyt pitkäksi.

Kautta aikojen on ollut porukassa niitä jästipäitä jotka ei usko remmilläkään, saati puheella, en ymmärrä miten nykypäivä eroais siitä. Tai toki ymmärrän siinä mielessä että nykyään on lempsumpaa ja vanhempien ihmisten kunnioitus puuttuu mutta aikansa kutakin. Lähinnä tuota ap:n sanontaa tarkoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Kylllä minä saan lapseni uskomaan ilman väkivaltaakin. Komennan heitä ja käytössämme on jäähypenkki. Käytössämme on myös ULK.

Ehkä saatkin, en voi epäillä, mut sitä jäähypenkkiä ei ole opettajalla, eikä vartijalla, eikä poliisilla...on hölmöä luulla, et jos muksu kotona on kunnolla, se olisi sitten joka paikassa aina kunnolla! Ja ei niistä mammalle kerrota.
Jäähypenkki on lässytystä.
Se voi toimia, mut se on siltikin lässytystä.
Se jäähypenkki pitäisi sitten olla jokaisella esivallan edustajalla käytössään.

:O Poliisilla on tietty julkinen auktoriteetti, poliisin jäähy on sakot, opettajalla jälki-istunto, jne. meinaatko että ois parempi jos kaikki sais vaan vetää turpaan. luoja.

Mie olen saanut itse elämässäni kerran selkään, kun menin sanomaan kovassa vessahädässä, että minulle tulee p***at housuun.. enpä olen sen jälkeen vanhemmillani kiroillut ja muutenkin kunnioitan vanhempiani.. itse kyllä muualla saatan kiroilla.. mie muistan, kun eräissä mummoni juhlissa, vanhempi ihminen tuli kättelemään ja en sitten tajunnut nousta ylös penkistä kättelemään.. äiti piti minulle sitten puhuttelun, selitti näitä etikettejä ja nykyään mie aina, kun vanhempi ihminen tulee kättelemään, nousen heti seisomaan.. itseäni joskus pelottaa ajatus, että kun meille joskus tulee lapsia, miten saan heidät kasvatettua järkeviksi, etteivät sekaannut mihinkään huumeisiin, myymälävarkauksiin, yms..

No meillä harrastetaan satunnaisesti pieniä (todellakin pieniä!) luunappeja muksun otsalle, jos on erityisen tuhma. Samoin retuutan perässäni, jos toinen tekee stopin esim. kun on kiire jonnekin. Venkoilusta seuraa vaan se, että pakotan lapsen esim. istumaan kunnolla tai olemaan paikallaan (toimenpide lääkärissä). Ihan tarpeeksi näkee näitä lässynlää-kasvatteja, tuolla ne ulkona huutaa vittua ja hajottaa joka paikan. :( Eräs teini-ikäisen äiti kysyi minulta kerran että "kuinka saisin Nico-Petterin tottelemaan, kun se ei suostu lähtemään sukulaisiin?". Minä sanoin että "helppoa, et kysele siltä mitään vaan ilmoitat että lähdette eikä hänellä ole alaikäisenä paljon vaihtoehtoja". Äiti oli kauhistunut ja alkoi sönkkäämään jotain joustavuudesta, minun oli pakko ärähtää että 14-vuotiaan tahdolle ei ole juurikaan merkitystä näissä asioissa. Toki ymmärrän että keskustelemalla olisi hyvä pohjustaa tilanteita, mutta siinä vaiheessa kun teini haraa vastaan ilman hyvää syytä, kova kovaa vastaan vaan!

Vielä semmoinen juttu että nykypäivän kieroutuneesta ilmapiiristä kertoo se, että PUOLISON KURITUSTA pidetään samana kuin vaikkapa luunapin antamista lapselle! Ongelma on juuri tuossa; lapsi on nykyään oletusarvoisesti samanarvoinen kuin aikuinen, vaikka niinhän ei ole. Toki lapsi on tärkeä perheenjäsen ja mitä vanhemmaksi kasvaa, sitä tasa-arvoisempi- mutta lapsen ei kuuluisi olla toisen aikuisen arvoinen ainakaan päätöksenteossa, ei todellakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja näinpäniin:
Vielä semmoinen juttu että nykypäivän kieroutuneesta ilmapiiristä kertoo se, että PUOLISON KURITUSTA pidetään samana kuin vaikkapa luunapin antamista lapselle! Ongelma on juuri tuossa; lapsi on nykyään oletusarvoisesti samanarvoinen kuin aikuinen, vaikka niinhän ei ole. Toki lapsi on tärkeä perheenjäsen ja mitä vanhemmaksi kasvaa, sitä tasa-arvoisempi- mutta lapsen ei kuuluisi olla toisen aikuisen arvoinen ainakaan päätöksenteossa, ei todellakaan!

Mä kohtelen lastani yhtä hyvin kuin aikuisia.
En lyö, tukista, mollaa , nolaa julkisesti, uhkaile jne.
Se ei todellakaan tarkoita että lapsi on esim.päätöksenteossa samanarvoinen mun kanssa. Aikuinen on silti pomo ja päättää tietyt asiat .
Silti mä saan lapseni kuriin ja ne tottelee ja käyttäytyy hyvin.
Luuletko tosissas että lapsi "kunnioittaa" aikuista jonka pitää turvautua väkivaltaan että saa lapsen tottelemaan ? Peloksi mä sitä kutsuisin lähinnä ja pelolla en halua lastani kasvattaa.

Mulla on ollut rajoja ja rakkautta lapsena. Kunnioitin vanhempiani silloin ja kunnioitan edelleen. Ikinä, en ikinä haistatellut vanhemmilleni, kiroillut tai haukkunut. En edes teini-iässä, joka oli mulle äärimmäisen vaikeaa aikaa.

Kuria oli. Multa esim. teini-iässä takavarikoitiin kännykkä kahdeksi viikoksi ja vaikka se voi kuulostaa ihan lepsulta toiminnalta, niin tuossa iässä tuntui, kuin koko maailma olisi kaatunut, kun ei ollut kännykkää taskussa. Tai sitten olin viikon verran arestissa, joka tarkoitti, että kavereita ei saanut tulla meillä tai mä mennä kavereille.

Omilla lapsillani käytössä on jäähy sekä takavarikointi ja hyvin ovat toimineet ainakin vielä. Myös puhuttelu on otettu käyttöön esikoispojan kanssa. Toki pienemmillekin selitetään, mikä on väärin ja mikä oikein.

Kyllä mun täytyy kans tunnustaa, että olen muutaman kerran nipannut pienesti nuorempaa lastani otsaan, kun ei useiden kieltojen ja toisaalle siirtämisen jälkeenkään ole lopettanut esim. ikkunan hakkaamista. Esikoista en ole ikinä millään tapaa kurittanut fyysisesti ja hänen kohdallaan tuli muutenkin tehtyä virheitä uhmaiän aikana, kun en vauvaa odottaessani jaksanut olla johdonmukainen vaan sallin kaikenlaista typerää. Nyt tuo vauva on todella hyvin käyttäytyvä 4-vuotias poika, joka on kyllä eloisa ja touhukas mutta kiltti ja kunnioittaa muita. Kun taas esikoinen on 7-vuotiaana melkoisen vaikea tapaus. Hän saa ihan käsittämättömiä raivokohtauksia ja huutaa, huutelee ihmisille rumasti ja suhtautuu ylipäätään kaikkeen todella negatiivisesti. Esikoisessa ei ole mitään todettua käyttäytymishäiriötä ja syytänkin itseäni siitä, että en ole hänelle osannut pitää hänelle kuria oikealla tavalla enkä ole osannut opettaa hänelle hyviä käytöstapoja. En tarkoita, että esikoinen tukistamalla olisi oppinut muuksi mutta olisi se ehkä toiminut silloin, kun annoin aina lopulta huutajalle periksi. Opetin siis lapseni saamaan tahtonsa läpi karjumalla ja riehumalla.

Siis voi hemmetti, onhan sillä nyt eroa hakkaatko raivoissas lasta nyrkeillä vaan annatko luunapin tai tukkapöllyn! Edellämainittua ei tietenkään pidä hyväksyä, mutta ei se lapsi luunapista rikki mene.

3. "Lasta ei saa tietenkään pahoinpidellä, mutta kohtuullinen kuritus on välttämätöntä."

Rikoslain pahoinpitelyä koskevat pykälät (rl 21. luku 5 §, 6 § ja 7 §) eivät jätä vanhemmille oikeutta käyttää minkäänlaista väkivaltaa lapsiaan kohtaan. Rangaistavaa on tahallinen kivun tai vamman aiheuttaminen. Väkivallan käyttö ei muutu hyväksyttäväksi sillä, että sen käyttäjä nimittää sitä kuritukseksi. Laki lasten huollosta ja tapaamisoikeudesta kieltää ruumiillisen kurituksen.

Öö, miksi tuohon oli vaan jotain lakitekstiä läntätty, miksi ei selitetty tarkemmin että miksi kohtuullista kuria ei saa pitää?

Alkuperäinen kirjoittaja gus:
3. "Lasta ei saa tietenkään pahoinpidellä, mutta kohtuullinen kuritus on välttämätöntä."

Rikoslain pahoinpitelyä koskevat pykälät (rl 21. luku 5 §, 6 § ja 7 §) eivät jätä vanhemmille oikeutta käyttää minkäänlaista väkivaltaa lapsiaan kohtaan. Rangaistavaa on tahallinen kivun tai vamman aiheuttaminen. Väkivallan käyttö ei muutu hyväksyttäväksi sillä, että sen käyttäjä nimittää sitä kuritukseksi. Laki lasten huollosta ja tapaamisoikeudesta kieltää ruumiillisen kurituksen.

Öö, miksi tuohon oli vaan jotain lakitekstiä läntätty, miksi ei selitetty tarkemmin että miksi kohtuullista kuria ei saa pitää?

Minusta on käsittämätöntä että aikuiselle ihmiselle pitää ihan oikeasti selittää miksi lasta ei saa kurittaa edes "kohtuullisesti"... Soita poliisilaitokselle/lastensuojeluun/asianajajalle/mihin tahansa korkeammalle taholle ja kysy heiltä perusteluja, selittävät varmasti mielellään.

Ja btw, kohtuullistakin kuria saa varmasti pitää yllä mutta ei ruumiillisen kurituksen avulla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja saako kysyä:
toimiiko toi jäähypenkki vielä teini-iässä....pakko sanoo, et epäilen...

Näin. Yleensä pieni lapsi on tottelevainen. Kohtuu helpostikin.
Mutta pienestä kasvaa suuri ja mamman jäähypenkki ei paljoa purista ja sitten tehdäänkin mitä lystää...ja lehdistä saammekin sitten lukea...

Tota... Väkivaltaako niihin teineihin käytetään???

Alkuperäinen kirjoittaja saako kysyä:
toimiiko toi jäähypenkki vielä teini-iässä....pakko sanoo, et epäilen...
Ei toimi. Mutta ei jäähypenkkiä teini-iässä tarvitakaan. Teinit ymmärtävät jo puhetta ja jos lapsi on kasvatettu alusta alkaen siihen, että tehdään oikein eikä väärin, niin teini-iän ongelmatkin on mahdollista selvittää puhumalla. En nimittäin oikein usko, että tukkapölly tai luunappikaan toimisi enää teini-ikäisille.

Yhteistyössä