Nyt alkaa oikeasti väsyttää, liikaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Iitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Iitu"

Vieras
Meillä kolme lasta joista nuorin nyt 4kk.
Ensimmäinen lapsi nukkui yöt omassa sängyssään ( öisin siis otin viereen syömään, nostin takaisin omaan sänkyyn ja nukkui siellä. ) pienestä asti. 2kk vanhana rupesi nukkumaan yötkin kokonaan illasta aamuyöhön - söi - ja jatkoi pari tuntia vielä uniaan.
Eli ensimmäinen oli "helppo" lapsi.

Toisen syötin aina sylissä istuviltaan, laitoin sänkyyn ja jatkoi uniaan siellä. Ei koskaan nukkunut vieressä. Heräili öisin 3-10 kertaa 2 vuotiaaksi asti, nyt 2½ vuotiaana herää 2 kertaa yössä, joskus nukkuu kokonaisenkin yön ( kerran kuussa ehkä ).
Eli ei ole niinkään helppo lapsi.

Nyt tämä kolmas on tosiaan 4kk ja alkaa väsyttää tämä hänen nukkumisensa. Hän on tottunut syömään vieressä köllötellen öisin ( varmaan ihan siitä syystä että olen häntä näin ruvennut alusta asti syöttämään ja keskimmäisen heräilyt on väsyttänyt sen verran että olen aina itsekin nukahtanut ) ja nukahdan siihen usein itse. Sitten kun herään kohta ja siirrän vauvan omaan sänkyynsä niin herää ja tahtoo taas viereen.
Tuntuu ettei kaipaa edes ruokaa vaan tahtoo imeskellä rintaa kaiken aikaa.
Iltaisin nukkuu ihan hyvin meidän sängyssä kyllä yksin niin kauan kunnes itse mennään nukkumaan ja siirrän vauvan omaan sänkyynsä. Siihen herää ja sitten yöt menee aina samaa rataa.
Vauva kiinni nännissä koko yön, välillä vain vaihdan itse sängyssä puolta ettei ime yhtä rintaa ihan rikki.
Mitä voisin tehdä?
En nuku oikeasti kovin hyvin kun vauva on vieressä ja varsinkaan kun on rinnassa kiinni koko ajan.
Tahtoisin saada yöt edes jotenkin nukutuksi, edes silloin tällöin.
Kuinka opettaa tuon ikäinen nukkumaan omassa sängyssään? Onnistuuko se edes?

niitä lapsosia alkaa olemaan jo aika valtavasti, joten eipä ole ihme kun äityliä pikkasen alkaa väsyttämään, itse onnellinen yhden lapsensa kanssa, nukutaan yhdssä päikkärit, ja nukkuu läpi yönsä hyvin.. aijai tätä luxusta :) t.yh

Minä taas olen erittäin onnellinen siitä että minulla on monta lasta ja neljäskin on haaveissa, muutaman vuoden päästä :) Päikkäreitä ei paljon tule nukuttua kun harvoin pienemmät nukkuvat samaan aikaan ( isoin on päivät koulussa ) mutta hyvin on silti jaksettu :) Nyt vaan, varsinkin näin aamuisin, tuntuu että väsyttää ihan hirveästi kun yöt on niin katkonaisia.

Voi kurjuutta.
Minkä ikäinen beibi on?

Mun lapset on nyt 4v ja 5v ja nro 2 oli todella samanmoinen tapaus, ei yksinkertaisesti nukkunut ikinä hetkeäkään ilman tissiä. Mä sain vauvan lopulta nukkumaan, kun se oppi tutille joskus 4kk:n ikäisenä. Mutta kylläpä väsytti sitä ennen :)

Tsemppiä, valvominen on gaameeta!

Ehkäpä nuorimmaisesi herää siihen että oma sänky on kylmä? Eli kun siirrät vaavin sinne pinnikseen, niin siirrä myös jotain lämmintä. Ja tutti voi ola myös aika hyvä keksintö, jos siis tahtoo vain huvi-imeskellä.

Voi kurjuutta.
Minkä ikäinen beibi on?

Mun lapset on nyt 4v ja 5v ja nro 2 oli todella samanmoinen tapaus, ei yksinkertaisesti nukkunut ikinä hetkeäkään ilman tissiä. Mä sain vauvan lopulta nukkumaan, kun se oppi tutille joskus 4kk:n ikäisenä. Mutta kylläpä väsytti sitä ennen :)

Tsemppiä, valvominen on gaameeta!

Vauva nyt 4kk. Tuttia joskus kokeiltu antaa mutta ei se sitä tunnu huolivan. Illalla kun nukutan vauvan meidän sänkyyn rinnalle niin nukkuu ½-2 tuntiakin ihan hyvin vaikka ketään ei ole vieressä. Mutta havahtuu kun siirrään omaan sänkyyn ja sen jälkeen tahtookin sitten nukkua koko ajan vaan vieressä. Tissiä imeskelee vaikka ei syökään niin että nännejä pakottaa. Ois ihana oikeasti joskus nukkua miehen kainalossakin vaihteeksi. :/

Tutti suuhun ja isä hoitaa muun ajan lasta. Sinä syötät, et muuta, MUISTA ET MUUTA, ei lohtulutkutusta!!! Eli kaiken muun yöaputyöt ja valvomiset nyt miehelle ja sulle täysi uni. Sä et kauaa oo terveen kirjoissa, jollet puutu tähän univelkaan nyt!

Sun teksti kuulosti tutulta. Paitsi, että mä valvoin 2.kohdalla niin, että lopulta mies antoi tuttelia illalla ja mä menin esikoisen kanssa nukkuun n. klo 20. Yö heräämiset hoitu niin, että mies haki vauvan tissille ja minä tai mies siirrettiin sänkyyn vauva heti syönnin jälkeen. Jos nukahdin, mies siis huolehti vauvan rinnalta pois. Mä olin niin väsynyt, että aloin tuntemaan vihaa vauvaa kohtaan. Siksi mies tajusi auttaa ja muutkin häntä kehoitti siihen. Synnytys ei ollut helppo ja esikoinen oli vielä pieni ja tarvitsi aikaa myös. Ja tämä vauva huusi vuoden-kaksi vanhaksi asti.

Ehkäpä nuorimmaisesi herää siihen että oma sänky on kylmä? Eli kun siirrät vaavin sinne pinnikseen, niin siirrä myös jotain lämmintä. Ja tutti voi ola myös aika hyvä keksintö, jos siis tahtoo vain huvi-imeskellä.

Nukuvan vauvan aina peiton "sisään". Eli laitan vauvan peiton poikittain sänkyyn ja vauvan sen päälle. Käännän peiton reunat vauvalle peitoksi. Ja sitten siirrän koko paketin sänkyyn. Tuttia on kokeiltu mutta ei tunnu huolivan ja sitten toisaalta pelottaa sekin että jos opetan tutille niin valvonko sitten sen vuoksi öitä että se tutti tippuu puolen tunnin välein ja taas pitää nostaa vauvalle?

[QUOTE="Iitu";22035519]Nukuvan vauvan aina peiton "sisään". Eli laitan vauvan peiton poikittain sänkyyn ja vauvan sen päälle. Käännän peiton reunat vauvalle peitoksi. Ja sitten siirrän koko paketin sänkyyn. Tuttia on kokeiltu mutta ei tunnu huolivan ja sitten toisaalta pelottaa sekin että jos opetan tutille niin valvonko sitten sen vuoksi öitä että se tutti tippuu puolen tunnin välein ja taas pitää nostaa vauvalle?[/QUOTE]

Vuoraa se pinnis pienemmäksi niin että vauvaa luulee että vieressä on joku, toki se vaara on olemassa että joudut laittamaan tuttia, mutta mä ratkasisin ongelman sillä lailla että ostin tarpeeksi monta tuttia, ja jos kuopus rupesi huutamaan laitoin uuden tutin suuhun jos en heti käytössä ollutta tuttia löytänyt.

Tutti suuhun ja isä hoitaa muun ajan lasta. Sinä syötät, et muuta, MUISTA ET MUUTA, ei lohtulutkutusta!!! Eli kaiken muun yöaputyöt ja valvomiset nyt miehelle ja sulle täysi uni. Sä et kauaa oo terveen kirjoissa, jollet puutu tähän univelkaan nyt!

Sun teksti kuulosti tutulta. Paitsi, että mä valvoin 2.kohdalla niin, että lopulta mies antoi tuttelia illalla ja mä menin esikoisen kanssa nukkuun n. klo 20. Yö heräämiset hoitu niin, että mies haki vauvan tissille ja minä tai mies siirrettiin sänkyyn vauva heti syönnin jälkeen. Jos nukahdin, mies siis huolehti vauvan rinnalta pois. Mä olin niin väsynyt, että aloin tuntemaan vihaa vauvaa kohtaan. Siksi mies tajusi auttaa ja muutkin häntä kehoitti siihen. Synnytys ei ollut helppo ja esikoinen oli vielä pieni ja tarvitsi aikaa myös. Ja tämä vauva huusi vuoden-kaksi vanhaksi asti.

Minun mieheni ei varmaankaan tuollaiseen järjestykseen tule suostumaan. Hän tahtoo nukkua yönsä ja nyt kun on tuon keskimmäisen kanssa välillä heräillyt niin kokee että se väsyttää liikaa kun joutuu kuitenkin aamulla menemään töihin.

Vuoraa se pinnis pienemmäksi niin että vauvaa luulee että vieressä on joku, toki se vaara on olemassa että joudut laittamaan tuttia, mutta mä ratkasisin ongelman sillä lailla että ostin tarpeeksi monta tuttia, ja jos kuopus rupesi huutamaan laitoin uuden tutin suuhun jos en heti käytössä ollutta tuttia löytänyt.

Taidan kokeilla näitä vinkkejä.
Kuitenkin tänä aamuna ( ei ole tuntunut muina aamuina vielä ) tuntui etten oikeasti jaksa. Koetin hiljaa nousta ylös että saisin hetken hengähtää ennen kuin koululainen pitää herättää mutta eipä siitä tullut mitään kun vauva heräsi samantien kun irrotin itseni hänestä ja keskimmäinen myös.
Kun ajattelen kokonaan nukuttua yötä niin nousee melkein tippa silmään. Niin erilaiselta ja hienolta se tuntuu. Uudeltakin jopa kun kohta 3 vuotta siitä kun olen viimeeksi nukkunut kokonaisen yön.

[QUOTE="Iitu";22035553]Minun mieheni ei varmaankaan tuollaiseen järjestykseen tule suostumaan. Hän tahtoo nukkua yönsä ja nyt kun on tuon keskimmäisen kanssa välillä heräillyt niin kokee että se väsyttää liikaa kun joutuu kuitenkin aamulla menemään töihin.[/QUOTE]

Eikö tule? Oletko kysynyt? Jos vaihtoehtona on se, että menet sekaisin ja "heität" vauvan seinään, anteeksi ilmaisuni, mutta näin ajattelin itse, että teen kohta niin, kun vauvani huusi ja olin uupunut. Miehesi ei varmaan ymmärrä tilanteen vakavuutta, jos oikeasti olet uupumassa valvomiseen. Jos miehesi ei tilanteen tajuttuakaan suostu tuohon järjestykseen, voithan päättää tehdä samoin kuin miehesi. Sinä tahdot nukkua yösi, kun joudut kuitenkin aamulla tekemään oman työsi. Ei hyvänen aika sentään, ei kai miehesi todellakaan ole sellainen kuin annat ymmärtää? ? Lapset on yhteisiä. Hoidathan lapsia muuten koko ajan!

Nukuta vauva syliin ja nosta suoraan omaan sänkyyn! Ja tutti ihan ehdottomasti käyttöön, ei tissi voi koko ajan olla suussa.

Jos alat palaa ihan loppuun, niin ehdota miehelles vuoro öitä. Pumppaa vaikka pulloon niiksi öiksi.

Meillä oli kuopuksella jos samat vinkeet, mutta tutti käänsi kelkan. Kelpaako nuorimmaisellesi tutti? Itse sivelin hieman äidinmaidon makua tuttiin, kun ei aina tahtonut kelvata. Epäilen, että oma kuopkseni halusi jatkuvasti rintaa yölläkin mahavaivojen takia, vaikka varsinaista koliikkia ei hänelllä ollut. Kun alkoi maistelemaan ja syömään kiinteitä, niin helpotti vähitellen. Jatkuva rinnalle nukahtaminen myös vaikeutti röyhtäyttämistä, jonka seurakusena mahassa oleva ilma saattoi ihokontaktin kadotessa alkaa vaivaamaan. Yksikuisesta lähtien nukkui päivällä ainoastaan sylissä ja yöllä vieressä (mies nukkui olohuoneessa, josta oli se etu, että edes toinen meistä saisi paremmat yöunet :) ja jaksaisi sitten huolehtia arjesta ja esikoisesta enemmän). Sitkeästi totuttelin vauvaa autonistuimessa ja vaunuissa nukkumiseen (liike!) irti sylistä ja rinnasta ja vähitellen alkoi helpottamaan. Uskomattoman paljon auttoi minua ajatus, että ensi vuonna tätä ei enää kunnolla edes muista (tämä harvemmin tepsii esikoisen kanssa) ... Ystävälläni oli samantapaista ongelmaa myös (vauva nukkui tissi suussa) ja hänelle terkkari sanoi, että 11 kk:n (?) iässä sai halutessaan siirtää lapsen pois makkarista alkaa lopettamaan yösyötöt kokonaan ja isä saisi hoitaa yöheräämiset, kun ei tuoksu äidinmaidolle. Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä 5-11 kk:n iässä, koska silloin vauvan luottamus vanhempaan rakennetaan.

Itsellämme on nyt käytössä ns. sivuvaunu. Vauvan sänky on oman sängyn vieressä, 1 cm päässä (rako tärkeä jottei oman sängyn liikkeet johdu pinnasänkyyn), välistä pinnat melkein kaikki pois ja vauvan patja samalla korkeudella kuin oma patjani. välin olen tasoittanut kahdella rullalle käärityllä isolla flanellinpalasella josta tuli todella tukeva taso sänkyjen välille. Päiväunien ajaksi "tukin" reiän kaiteen yli nakatulla peitolla jonka vielä tuin oman sänkyni puolelta parilla tyynyllä, kun poika saatta muuten kontata näin jo 8-kuisena pois sieltä. Aiemmin pelkkä omalla puolellani patjalla reiän kohdalla oleva tyyny esti pois pääsyn. Siitä sitten reiästä olin ylävartalo pinnasängyssää, rinta lapsen suussa, kunnes lopetti imemisen ja nukahti. Sievästi pois ja viereen omalle puolelle nukkumaan. Siitä oli helppo tyynnyttää lasta yöllä nousematta sängystä, tarvittaessa taas imettää tai tuputtaa sitä tuttia. Tästä tulee myöhemmin olemaan helpompaa irroittaa sänkyä kauemmaksi omasta vähitellen :)

Vauvat ovat niin yksilöitä, että vaikea on kyllä toisia neuvoa, mutta näin meillä.

Eikö tule? Oletko kysynyt? Jos vaihtoehtona on se, että menet sekaisin ja "heität" vauvan seinään, anteeksi ilmaisuni, mutta näin ajattelin itse, että teen kohta niin, kun vauvani huusi ja olin uupunut. Miehesi ei varmaan ymmärrä tilanteen vakavuutta, jos oikeasti olet uupumassa valvomiseen. Jos miehesi ei tilanteen tajuttuakaan suostu tuohon järjestykseen, voithan päättää tehdä samoin kuin miehesi. Sinä tahdot nukkua yösi, kun joudut kuitenkin aamulla tekemään oman työsi. Ei hyvänen aika sentään, ei kai miehesi todellakaan ole sellainen kuin annat ymmärtää? ? Lapset on yhteisiä. Hoidathan lapsia muuten koko ajan!

Siis mies on ihana. Rakastaa meitä. Tekee kotitöitä. Pitää meistä hyvää huolta. Mutta nukkuminen on hänelle tärkeää. Pelkkä ajatus siitä ettei saisi nukuttua kunnolla saa miehen äkäiseksi ja tiuskivaksi.
Joskus olen tainnut ehdottaa että hän valvoisi mutta oli sitä mieltä että voi valvoa jos sitten minä jaksan kuunnella hänen kiukutteluaan seuraavan päivän.

[QUOTE="Nisse";22035893]Meillä oli kuopuksella jos samat vinkeet, mutta tutti käänsi kelkan. Kelpaako nuorimmaisellesi tutti? Itse sivelin hieman äidinmaidon makua tuttiin, kun ei aina tahtonut kelvata. Epäilen, että oma kuopkseni halusi jatkuvasti rintaa yölläkin mahavaivojen takia, vaikka varsinaista koliikkia ei hänelllä ollut. Kun alkoi maistelemaan ja syömään kiinteitä, niin helpotti vähitellen. Jatkuva rinnalle nukahtaminen myös vaikeutti röyhtäyttämistä, jonka seurakusena mahassa oleva ilma saattoi ihokontaktin kadotessa alkaa vaivaamaan. Yksikuisesta lähtien nukkui päivällä ainoastaan sylissä ja yöllä vieressä (mies nukkui olohuoneessa, josta oli se etu, että edes toinen meistä saisi paremmat yöunet :) ja jaksaisi sitten huolehtia arjesta ja esikoisesta enemmän). Sitkeästi totuttelin vauvaa autonistuimessa ja vaunuissa nukkumiseen (liike!) irti sylistä ja rinnasta ja vähitellen alkoi helpottamaan. Uskomattoman paljon auttoi minua ajatus, että ensi vuonna tätä ei enää kunnolla edes muista (tämä harvemmin tepsii esikoisen kanssa) ... Ystävälläni oli samantapaista ongelmaa myös (vauva nukkui tissi suussa) ja hänelle terkkari sanoi, että 11 kk:n (?) iässä sai halutessaan siirtää lapsen pois makkarista alkaa lopettamaan yösyötöt kokonaan ja isä saisi hoitaa yöheräämiset, kun ei tuoksu äidinmaidolle. Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä 5-11 kk:n iässä, koska silloin vauvan luottamus vanhempaan rakennetaan.

Itsellämme on nyt käytössä ns. sivuvaunu. Vauvan sänky on oman sängyn vieressä, 1 cm päässä (rako tärkeä jottei oman sängyn liikkeet johdu pinnasänkyyn), välistä pinnat melkein kaikki pois ja vauvan patja samalla korkeudella kuin oma patjani. välin olen tasoittanut kahdella rullalle käärityllä isolla flanellinpalasella josta tuli todella tukeva taso sänkyjen välille. Päiväunien ajaksi "tukin" reiän kaiteen yli nakatulla peitolla jonka vielä tuin oman sänkyni puolelta parilla tyynyllä, kun poika saatta muuten kontata näin jo 8-kuisena pois sieltä. Aiemmin pelkkä omalla puolellani patjalla reiän kohdalla oleva tyyny esti pois pääsyn. Siitä sitten reiästä olin ylävartalo pinnasängyssää, rinta lapsen suussa, kunnes lopetti imemisen ja nukahti. Sievästi pois ja viereen omalle puolelle nukkumaan. Siitä oli helppo tyynnyttää lasta yöllä nousematta sängystä, tarvittaessa taas imettää tai tuputtaa sitä tuttia. Tästä tulee myöhemmin olemaan helpompaa irroittaa sänkyä kauemmaksi omasta vähitellen :)

Vauvat ovat niin yksilöitä, että vaikea on kyllä toisia neuvoa, mutta näin meillä.[/QUOTE]

Tuota sivuvaunu juttua voisin kokeilla. Meillä on pinnasänkynä joku varmaan 60e maksanut pinnasänky joka ollut esikoisellakin käytössä. Eli voisi hyvin poistaa pinnoja eikä se haittaisi ( olen ottanut tälle kolmannelle tuonne jo valmiiksi odottamaan pinnasängyn jossa itse olen nukkunut ;) En sitä vain vielä ole ottanut käyttöön kun siinä ei vauvaa saa nukkumaan kuin ihan pohjalla joten odotan että kasvaa :) ) jos vain sänky pysyy muuten tukevana?
Olen tuota nimittäin miettinyt, ja eilen illalla itseasiassa miehelleni asiasta mainitsinkin, että jos vauvalla olisi tavallinen sänky niin nukkuis yönsä luultavasti hyvin :D Pääsisin aina viereen imettämään eikä nukkuvaa vauvaa tarvitsisi siirrellä :D
Jos tekisi tuollaisen sivuvaunun niin ongelma voisi ratketa. Täytyy katsoa kuinka onnistuisi tuon sängyn kanssa :)

Päivisin nukkuu ulkona vaunuissa. Joskus sisällä ( kuten nyt ) kun nukahtaa rinnalle. Nyt sain itsekin puolisen tuntia unta kun vauva nukahti samaan aikaan tissille kun keksimmäinen nukahti päiväunille :) Heti parani jo hiukan olo :)

Mun isä opetti sen mun kiekukaulan/tissitakiaisen tutille. Ihan oikeesti vauva ei KOSKAAN huolinut sitä multa tai isältään, vaan yökki ja kakoi aina kun tarjottiin sitä, mutta mun isä sai sen totutettua :)

Pistä se mies nyt kuitenkin auttamaan edes viikonloppuöinä tai jos tekee viikonloppuisinin töitä niin niinä öinä kun ei tarvitse herätä töihin.
Aikuisen ihmisen joka on omasta vapaasta tahdostaan lapsia halunnut, on pystyttävä kantamaan vastuunsa ja osattava auttaa väsynyttä puolisoaan. Jos vaihtoehtona tosiaan on täydellinen loppuun palaminen, se ei palvele kenenkään etua.

Pistä se mies nyt kuitenkin auttamaan edes viikonloppuöinä tai jos tekee viikonloppuisinin töitä niin niinä öinä kun ei tarvitse herätä töihin.
Aikuisen ihmisen joka on omasta vapaasta tahdostaan lapsia halunnut, on pystyttävä kantamaan vastuunsa ja osattava auttaa väsynyttä puolisoaan. Jos vaihtoehtona tosiaan on täydellinen loppuun palaminen, se ei palvele kenenkään etua.

Viikonloppuisin mies nousee joskus ylös vanhempien lasten kanssa jos vauva ei herää :) Jos vauva herää ensin tai samaan aikaan niin minä nouse yksin tai sit noustaan kaikki yhdessä.

Yhteistyössä