NYT apua, huutonet ongelma ostajan kanssa. Miten tässä kuuluu toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hrstghs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hrstghs

Vieras
Eli maaliskuun lopussa osti tuotteen ja laittoi heti mailia, ettei se tuote toimi kunnolla. Lupasin hänelle hyvittää rahat takaisin. Hän lupasi vielä koittaa, että saako toimimaan. Eilen laittoi sitten viestiä, että ei ole saanut toimimaan :O Siis melkein 2kk sen jälkeen kun on tuotteen saanut.

Kuuluuko mun nyt maksaa hänelle rahat takaisin?

Mut eikai se tuolleen voi mennä, että monta kuukautta voi tuotetta kuitenkin pitää itsellään ja nyt vasta vaatia kauppojen purkua :O Miksei vastannut silloin heti, kun ehdotin kauppojen purkua

[QUOTE="jjj";28477134]Anna asian olla. Kauppa olis pitänyt heti perua. Ei sitä enää voi todistaa ettei ollut kunnossa kauppaa tehdessä.[/QUOTE]

Mut jos annan asian olla, niin kyllähän tuo ostaja mua viestein pommittaa, varmaan jotain muutakin voi tehdä. No kohta on kulunut se aika, kun voi mulle palautettakaan edes antaa. Itse oletin, että on saanut toimimaan, kun hänestä ei tosiaan yli kuukauteen ole kuulunut yhtään mitään.

Onkohan nettimyynnissäkin yksityishenkilöiden osalta joku palautusaika? Epäreilulta tosiaan kuulostaa jos ensin monta kk pitää tuotetta ja sitten yhtäkkiä vaatii rahoja takaisin. Sehän oiski hyvä diili, ostaa vaikka joku mattopesuri ja sitten kun kaikki matot on pesty niin vaatia palautusta. Hankala juttu.

ja kun mä vielä ehdotin kauppojen purkua, heti silloin maaliskuun lopussa kun kertoi, ettei ole saanut tuotetta toimimaan kunnolla. Lupasi palailla asiaan, kun koittaa ensin sitä saada pelittämään.

ja tuote toimi moitteettomasti täältä lähtiessä

[QUOTE="jjj";28477134]Anna asian olla. Kauppa olis pitänyt heti perua. Ei sitä enää voi todistaa ettei ollut kunnossa kauppaa tehdessä.[/QUOTE]

Ai meinaatko, että ostaja on valehdellut siinä meilissä, jossa hän on viasta ilmoittanut?

Jos tuote on viallinen eikä tuotekuvauksessa viasta mainita, on kauppa minun oikeuskäsitykseni mukaan purettava. Hidastelusta voi toki antaa neutraalin palautteen.

[QUOTE="a.p";28477182]niin, mut mites kun valitti silloin heti kun paketin sai? Mutta lupasi palailla asiaan! Joka tapahtui sit yli kuukauden päästä.[/QUOTE]

En suostuis. Jos tuotteesta on valitettu, käytetty kuukauden ajan ja sitten taas valitetaan niin en suostuis. Luultavasti sanoisin että hänen olis pitäny olla yhteydessä aikasemmin koska kuukauden kuluttua on aika vaikee todistaa että tuote on oikeesti ollu hajalla heti alusta asti.

No kyllä menee ostajan takkiin, jos ei ole nopeammin asiaa vaivautunut hoitamaan eli ilmoittaisin, että olet sitä mieltä, että ostaja on tuotteen tärvellyt ja pitäköön hyvänään.

yritän kirjoittaa huutiksen ylläpidolle asiasta, mut siihen tulee kokoajan teksti et lähetä yhtä asiaa koskeva viesti vain kerran, enkä tod oo painanut lähetä nappiakaan kuin vain sen kerran.

Miten saan lähetettyä viestin ylläpidolle?

Jos olet kerran varma, että tuote oli toimiva, kun sinulta lähti, eikä ostajasta ole kuulunut mitään noin pitkään aikaan, niin mielestäni et ole korvausvelvollinen.

Et todellakaan hyvitä! Se olisi pitänyt heti palauttaa ja jos oikeasti olisi ollut ostajallekkin tärkeää niin tuskin nyt olisi kuukautta siinä odotellut? Ei kaupasta ostetullakaan ole kuin 14vrk palautusoikeus, pommittakoon viesteillä vaan jos haluaa - ohjaa roskapostiin, mutta minä en enää ottaisi takaisin.

Mä veikkaan, et oikeasti ei ole toiminut kunnolla kun on sen saanut, mutta sit onkin alkanut toimimaan mutta nyt taas ei.

Kyse elektroniikasta, joka meillä siis toimi kunnolla.

[QUOTE="vieras";28477309] Ei kaupasta ostetullakaan ole kuin 14vrk palautusoikeus, pommittakoon viesteillä vaan jos haluaa - ohjaa roskapostiin, mutta minä en enää ottaisi takaisin.[/QUOTE]

Kaupasta ostetulla tuotteella ei ole minkäänlaista palautusoikeutta, ellei myyjä sellaista halua antaa. Mutta jos tuote on viallinen, pitää myyjän toki joko vaihtaa tai korjata tuote - tai purkaa kauppa.

[QUOTE="a.p";28477318]Mä veikkaan, et oikeasti ei ole toiminut kunnolla kun on sen saanut, mutta sit onkin alkanut toimimaan mutta nyt taas ei.

Kyse elektroniikasta, joka meillä siis toimi kunnolla.[/QUOTE]

Tai sitten voi olla, että ostaja on vain hidas liikkeissään. On ajatellut, että kun on heti alkuun ilmoittanut viasta, ehtii myöhemmin ajan kanssa tsekkailla kapinetta. Ja sitten on hups mennytkin puolitoista kuukautta.

Tämä nyt on toki vain arvailua, kun en tiedä minkä tyyppisestä tuotteesta on kysymys. Itselläni on kaksi viikkoa sitten postissa tullut huutistuote, jonka toimivuutta en ole vielä ehtinyt edes kokeilla. (tuotteen asentaminen ei ole mikään pikkujuttu, ja erinäisistä syistä en ole päässyt sitä tekemään)

Aina kun ostaa jotain, kannattaa lähettää myyjälle viesti, että tämä ei toimi, mutta koitan saada sen toimimaan ja ilmoittelen sitte. Sitten kuuden vuoden kuluttua kun härveli lopettaa toimensa, sen voi palauttaa myyjälle ja saa rahat takaisin.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28477188]Ai meinaatko, että ostaja on valehdellut siinä meilissä, jossa hän on viasta ilmoittanut?

Jos tuote on viallinen eikä tuotekuvauksessa viasta mainita, on kauppa minun oikeuskäsitykseni mukaan purettava. Hidastelusta voi toki antaa neutraalin palautteen.[/QUOTE]

Näin voi hyvinkin olla.

Kuluttajaviraston ohje sanoo vertaiskaupasta, eli kahden yksityisen välisestä kaupasta näin:

"Kuluttajansuojalaki ei koske kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. Jos ostaa esimerkiksi käytetyn auton toiselta yksityishenkilöltä, kuluttajaviranomaiset eivät voi käsitellä eivätkä neuvoa mahdollisessa riitatapauksessa. Lue lisää: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajalle/kirpputorit/"

Hyviin tapoihin kuuluu että heti kaupantekohetkellä huomatut viat ja puutteet voi oikaista, mutta kaksi kuukautta ei kyllä todellakaan ole enää kohtuullinen aika.

Yhteistyössä