Nyt apua unikouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Hei, mulla 1,5v todella aktiivinen pikkupoika. Siitä kun hän aamulla herää, siihen kun hän menee nukkumaan niin on liikkeellä. Hän on siis todellinen ikiliikkuja ja keskittyminen johonkin pitempään kuin 3min on mahdottomuus.

Nyt 'ongelmana' on nukkuminen. Hän nukahtaa aina todella hienosti omaan sänkyynsä, maitopullon kera. Rutiinit on iltaisin aina samat (kylpy, puuro, yöpuvun vaihto, hampaiden pesu ja sitten sänkyyn). Poika herää melkein joka yö noin tunnin päästä nukahtamisesta. Yleensä tässä vaiheessa me vanhemmat olemme jo omassa sängyssämme ja olemme niin väsyneitä että otamme hänet vain väliin nukkumaan jossa hän nukkuu todella hienosti aamuun asti. MAitoa hän ei saa yön aikana enää.
Joskus - jos jaksamme, nukutamme hänet uudelleen sänkyyn hänen herättyään tunnin kuluttua. Tällöin hän jatkaa nukkumista about 5-6 asti omassa sängyssään, kunnes taas herää ja otamme hänet taas viereemme. Joskus harvoin hän nukkuu 11 tuntia omassa sängyssään.
Meillä on sinäänsä hieman hassut nukkumaanmeno ajat (poika nukahtaa klo 23 illalla ja herää 10 maissa aamulla), mutta tämä toimii meillä hyvin. Päiväunia on vielä toistaiseksi 2kpl koska hän on niin aktiivinen. Päiväunien pituudet vaihtelevat päivittäin.

Nyt kysymys kuuluu, miten saamme hänet nukkumaan koko yön omassa sängyssään/huoneessaan ilman katkoja? Osaisiko joku analysoida meille että mistä johtuu nämä yölliset heräämiset?
Osittain voi olla kyse siitä että kun päivät on niin aktiivisia, niin meno jaktuu myös yöllä.

Periaatteessa nukkuminen hänen kanssaan ei meitä häiritse, mutta pikkuhiljaa olisi kiva jos hän voisi nukkua omassa huoneessaan ja me saisimme nauttia oman sängyn rauhasta, pariskuntana.

Minä tekisin niin että joka kerta kun poika herää veisin omaan sänkyyn nukkumaan, myös aamulla. Se on tosi rasittavaa jonkinaikaa mutta se on varmaan ainoa tapa opettaa pojalle että pitää kaikki unet nukkua omassa sängyssä.
Jos se onnistuu niin jättäisin myös toiset päikkärit pois. Yhdet päikkärit lounaan jälkeen ja sitten vähän aikaisemmin nukkumaan illalla. Se kai ei haittaa vaikka poika heräisi vähän aikaisemmin aamulla, esin klo 8-9?

Mä jättäisin myös nuo toiset päikkärit pois.

Meillä oli toinen lapsista yöheräilijä 2v asti. Ei suostunut nukkumaan vieressä joten nukutettiin aina uudelleen omaan sänkyynsä. Heräili joka yö 1-2 kertaa itkemään, liittyi ehkä unisykleihin. Heräilee vieläkin tosi helposti, toisin kuin isosisaruksensa. Jossain vaiheessa ne heräilyt vaan loppuivat ja nyt nukkuu pääasiassa hyvin.

Jos ei teitä itseä haittaa, antaisin nukkua vieressä. Pääsette paljon vähemmällä ja lapsikin saa nukuttua paremmin.

yhdet päiväunet kyllä riittää tuonikäiselle. maitopullo pois. otatte lapsen sängyn teidän sängyn viereen, ton ikäsen ei tartte osata nukkua yksin. tai sitte vaan nukutatte sitä yöllä sinne sänkyyn jos herää, ettekä ota viereen.

Mun mielestä teidän nukkuminen ei kuulosta kauhean ongelmalliselta. Mikäli nukutte kaikki hyvin yhdessä,niin nukkukaa niin rauhassa,kyllä poikanne taatusti hiukan myöhemmin alkaa nukkua kokonaan omassa sängyssä. Te ehditte vielä nauttia sängystänne ihan vaan pariskuntanakin. :)

[QUOTE="vieras";26941347]yhdet päiväunet kyllä riittää tuonikäiselle. maitopullo pois. otatte lapsen sängyn teidän sängyn viereen, ton ikäsen ei tartte osata nukkua yksin. tai sitte vaan nukutatte sitä yöllä sinne sänkyyn jos herää, ettekä ota viereen.[/QUOTE]

Minäkin ottaisin pinnasängyn vanhempien sängyn viereen ja siitä pinnojen välistä taputtelisin lasta tai puheella rauhoittelisin kun on herännyt yöllä. Noin minä olen varmistanut hyvät yöunet itselleni, kun ei ole tarvinnut nousta lapsen takia sängystä vaan on alle minuutin päästä pystynyt taas jatkamaan unia:) Meidän poika on minusta ollut kohtalaisen hyvä nukkumaan, mutta aina välillä hän havahtuu vähän liian hereille yöllä ja tarvitsee pientä rauhoittelua.

:O

Siis selittäisitkö vielä, miksi pienen vauvan/lapsen pitää nukkua yksin, vaikka te aikuiset saatte nukkua yhdessä?

Olisi kiva tietää kuinka pitkään ihmiset yleensä antavat lastensa nukkua vanhempien makuuhuoneessa. Minua vähän nolottaa, kun meidän 2,5-vuotias nukkuu edelleen meidän kanssa, mutta en vaan raski pistää häntä yksin nukkumaan ja onhan tällainen järjestely tosi toimiva. Jos poika nousee sängyssä pystyyn liian liian aikaisin eli klo on vaikka 6 ja näen että hän on oikeasti väsynyt vielä, niin ei tarvitse kuin sanoa: "nyt on vielä yö, pistä pää takaisin tyynyyn" ja poika pistää maate ja jatkaa unia. Jos hän olisi omassa huoneessa, hän ehtisi ehkä herätä kunnolla ja uudelleen nukuttaminen voisi olla vaikeampaa, josko onnistuisi ollenkaan. Se tuntuu myös ihanalta kun lapsi on siinä vieressä ja ollaan koko perhe yhdessä. Jossain vaiheessa lapsi varmaan pitää pistää sinne omaan huoneeseen, mutta en tiedä miten ja koska. Ehkä hän pyytää sitä lopulta itse:D Olisi kiva kuulla miten muut ovat toimineet tuon omaan huoneeseen siirtymisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuri näin;26941701:
Olisi kiva tietää kuinka pitkään ihmiset yleensä antavat lastensa nukkua vanhempien makuuhuoneessa. Minua vähän nolottaa, kun meidän 2,5-vuotias nukkuu edelleen meidän kanssa, mutta en vaan raski pistää häntä yksin nukkumaan ja onhan tällainen järjestely tosi toimiva. Jos poika nousee sängyssä pystyyn liian liian aikaisin eli klo on vaikka 6 ja näen että hän on oikeasti väsynyt vielä, niin ei tarvitse kuin sanoa: "nyt on vielä yö, pistä pää takaisin tyynyyn" ja poika pistää maate ja jatkaa unia. Jos hän olisi omassa huoneessa, hän ehtisi ehkä herätä kunnolla ja uudelleen nukuttaminen voisi olla vaikeampaa, josko onnistuisi ollenkaan. Se tuntuu myös ihanalta kun lapsi on siinä vieressä ja ollaan koko perhe yhdessä. Jossain vaiheessa lapsi varmaan pitää pistää sinne omaan huoneeseen, mutta en tiedä miten ja koska. Ehkä hän pyytää sitä lopulta itse:D Olisi kiva kuulla miten muut ovat toimineet tuon omaan huoneeseen siirtymisen kanssa.

Meidän 4v on jonkun aikaa (omasta halustaan) nukkunut kokonaisia öitä lastenhuoneessa. Viiminen niitti minulle oli se, että kuopus 2v8kk:kin alkoi nukkumaan koko yön siellä. Nyt nukun minäkin, patjalla lattialla. Eiköhän siellä kohta ole mieskin. :D

Itse nukuin vanhempieni kanssa (osan yötä) vielä 8v:nä ja käsittääkseni tuo on ihan tavallista. Tai siis kaikilla, keiden kanssa olen irl puhunut, hiippailee muksut ennemin tai myöhemmin yön aikana vanhempien väliin. En usko sillä olevan mitään merkitystä, mihin ne muksut illalla laittaa nukummaan, meillä vaan lapset itse halusivat alkaa nukkua lastenhuoneessa, kuten kuulemma "isoilla pojilla on tapana". :p

Jos (ja kun) vieressä nukkuminen häiritsee vanhempien unta, nukuttakaa sänkyyn joka kerta uudelleen.
Minusta aikuisten hyvä unenlaatu on tärkeää koko perheen kannalta. Myös lapselle voi olla parempi oppia nukkumaan heräämättä koko yön.

p.s. On normaalia, ettei 1,5 v keskity mihinkään 3 min kauempaa.

Hei ja kiitos vastauksistanne! Mietin vielä kun monet täällä puhuvat nukuttamisesta omaan sänkyyn jos herää, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Seisoa vieressä ja jutella/hissutella?

En halua siirtää pinnasänkyä meidän huoneeseen. piste.

Miten te, joilla lapset nukkuu aina välissä, harrastatte seksiä? Joo sohvalla, mutta kaippa sitä on omassa sängyssäkin joskus kiva tehdä?
Meillä ainakin aika aktiivinen seksi elämä miehen kanssa, ja olisi kiva että se pysyisi sellaisenaan...

ja vielä tuosta pinnasängyn siirtämisestä. Se oli ennen meidän huoneessa, mutta poika on todella herkkäuninen ja heräsi pieneen ääneen heti, siinä siis suurin syy miksi ei hänen sänkyään meidän huoneeseen.

Ja joku sanoi että 1,5v ei tarvitse keskittyä 3 min pidempään, toi on helpottava kuulla. Tuntuu vain että vain mun poikani on ikiliikkuja ja muiden maija-liisat jaksaa lukea kirjaa tai pelata kännykkäpelejä vaikka kuinka kauan...

Kuten aiemmin täällä jo oli neuvottukin, niin ehdottomasti jo toiset päikkärit pois tuon ikäiseltä. Ja palautetaan aina omaan sänkyyn jos herää. Todennäköisesti herää tarkistamaan, että olette vielä paikalla. Tuon ikäisillä on eroahdistusta, ja kaikenlainen muu henkinen ja fyysinen kehitys pitää hereillä, kun lapsi prosessoi oppimaansa yöllä. On lapsia jotka nukkuu laitokselta lähtien yöt ja niitä jotka ei nuku. Meillä on esikoinen aina nukkunut huonosti. Hieman tilanne helpotti 5kk ikäisenä kun siirrettiin omaan huoneeseen. Silloin rauhoittui sekä äidin että lapsen yöunet. Vieläkin, nyt jo 2v10kk, lapsi herää väh.2 kertaa yössä kun näkee unia tai/ja haluaa päästä pissalle. Se on ihan normaalia että lapset herää yöllä.
Nuorempi meillä nukkunu alusta lähtien sikeästi. Hän nyt 6kk ja siirretään kans kohta lastenhuoneeseen nukkumaan, koska selvästi alkanut heräileen meidän tullessa nukkumaan, tai yöllä jos käydään vessassa tai käännetään kylkeä.
Ei minusta ole itsekästä nukuttaa lasta omaan huoneeseensa, vaan nimenomaan meillä ainakin ollut tae siitä että sekä äiti että lapsi saa nukkua kummankaan häiritsemättä.
Kokeilkaa nyt ensin sitä päikkäreiden poisjättöä ja omaan sänkyyn palauttamista.Jos teille ei ole haittaa että nukkuu teidän välissä, niin sitten annatte nukkua siinä.

Tarkentaen:
Meillä myös ollut sama ongelma aiemmin. Silitystä ei koskaan ole sietänyt, jos herää. Riittäny että istutaan sängynlaidalla. Joskus halunnut kivuta hetkeksi syliin tai ryypätä vettä. Monesti lapselle riittää vaan se läsnäolo, ei mitään jutustelua.
Meillä tuo yhdistyi vielä sihen että nukkumaanmenot oli aina yhtä sirkusta. Joka paikassa kun kehoitettiin että lapsen pitää itse oppia nukahtamaan sänkyynsä. Sitä meillä jaksettiin jotain 6-8kk, jolloin lapsi itki sängyssään, tuli pois sieltä, kirkui ja huusi. Lopulta luovutettiin, ja ruvettiin nukuttamaan niin että luetaan iltasatu, istutaan vieressä hiljaa niin pitkään että saan unen. Tämän myötä myös yöheräämiset vähenivät, ja nukuttamiseen meni aiemmin 1-1,5h sijaan 0,5 tuntia.
Monesti myös tuntui heräävät tunnin kuluttua nukahtimisesta siihen että oli pissahätä tai että oli kuuma.Riitti kun nosti potalle, ja takas sänkyyn, tai otti peiton pois.

Tulee nyt sellanen viba näistä viesteistä että teillä ei enää 1,5 vuotiaat nuku pinnasängyssä? Missä vaiheessa ootte siirtyny tavalliseen sänkyyn? Meidan poikaa en vielä uskaltais laittaa 'laidattomaan' sänkyyn, eihän se siellä pysyisi millään :)

Eli meillä ei mitään palauttamista tapahdu kun ei kerran poika pääse pois sieltä sängystä.

En kyllä tunne kovin montaa 1,5-vuotiasta joka pelaisi kännykkäpelejä. :D No juu, mut ei 1,5 vuotiaat pysty keskittymään mihinkään pitkää aikaa. Mun poika katsoi ensimmäisen 20min muumijakson kun täytti 3-vuotta, mutta lapset on sellaisia, tekemässä kokoajan jotain ja liikkumassa.

Mä jättäisin kyllä nuo toiset päikkärit pois. En usko, että tarvii niitä. Tietty jos menee vasta klo 23 nukkumaan, voi olla ettei toisten päikkäreiden jättämisen jälkeen jaksa valvoa noin kauan.

Jotkut 1,5-vuotiaat voi nukkua yksin ja osaa sen tosi hyvin. Ei ole liian pieni nukkumaan yksin. Toisaalta viereenkin saa ottaa, mutta jos se teitä häiritsee niin silloin teidän kyllä täytyy jaksaa pikkasen valvoa siellä sängyn vieressä. Silittelyä tai käsi selän päälle, että tietää sun olevan siinä. Ei mitään juttelua tms.

Kannattais varmaan jättää myös se iltamaito pois. Ei lapsi sitä enää tarvii, on vaan tapapullo ja miten kauemmin odottelette, sitä vaikeempaa vieroituksesta tulee. Osaako lapsi muuten nukahtaa yksin? siis iltaisin omaan sänkyyn?

[QUOTE="RIIKKA";26943954]En kyllä tunne kovin montaa 1,5-vuotiasta joka pelaisi kännykkäpelejä. :D No juu, mut ei 1,5 vuotiaat pysty keskittymään mihinkään pitkää aikaa. Mun poika katsoi ensimmäisen 20min muumijakson kun täytti 3-vuotta, mutta lapset on sellaisia, tekemässä kokoajan jotain ja liikkumassa.

Mä jättäisin kyllä nuo toiset päikkärit pois. En usko, että tarvii niitä. Tietty jos menee vasta klo 23 nukkumaan, voi olla ettei toisten päikkäreiden jättämisen jälkeen jaksa valvoa noin kauan.

Jotkut 1,5-vuotiaat voi nukkua yksin ja osaa sen tosi hyvin. Ei ole liian pieni nukkumaan yksin. Toisaalta viereenkin saa ottaa, mutta jos se teitä häiritsee niin silloin teidän kyllä täytyy jaksaa pikkasen valvoa siellä sängyn vieressä. Silittelyä tai käsi selän päälle, että tietää sun olevan siinä. Ei mitään juttelua tms.

Kannattais varmaan jättää myös se iltamaito pois. Ei lapsi sitä enää tarvii, on vaan tapapullo ja miten kauemmin odottelette, sitä vaikeempaa vieroituksesta tulee. Osaako lapsi muuten nukahtaa yksin? siis iltaisin omaan sänkyyn?[/QUOTE]

Nukahtaa yksin..vien sänkyyn sanon hyvää yötä ja annan pullon.

Jättäisinkö pullon pois ihan kylmiltään? Vai onko tähän jotain vinkkejä.

Meidän 4v on jonkun aikaa (omasta halustaan) nukkunut kokonaisia öitä lastenhuoneessa. Viiminen niitti minulle oli se, että kuopus 2v8kk:kin alkoi nukkumaan koko yön siellä. Nyt nukun minäkin, patjalla lattialla. Eiköhän siellä kohta ole mieskin. :D

:O

Siis selittäisitkö vielä, miksi et anna lasten nukkua rauhassa omassa huoneessaan, vaikka he ilmeisesti sitä haluaisivat?

4 lasta, toiset helpompia uniasioissa ja toiset hankalampia, mutta:
Maitopullo pois. Nukahtamistilanne pitäisi olla sama mihin lapsi nukahtaa yölläkin, eli yöllä herätessä pitäisi osata nukahtaa itse uudelleen ja se tapa opetetaan illalla. "vaihda" maitopullo iltasatuun ja hyvänyön toivotukseen , lapsi jää hereillä nukahtamaan yksikseen, ja osaa sen sitten yöllä herätessään. Helppo sanoa että tee, mutta siis kokeile ainakin josko onnistais. Sen maidon vuoksi myös pissahätä voi olla yöllä se mikä herättää, vaikka pissa vaippaan tuleekin. Ja yöllä jos lapsi itkee, niin toki saa luokse mennä, mutta mahdollisimman pienin palveluin, eli älä juttele, mutta ei myöskään "hylätä". Nyt nukutaan - voi sanoa muutaman kerran, muuten ollaan hiljaa eikä katsota silmiin , vaan näytetään mahdollisimman uniselta. Jos lapsi on rauhallinen niin voi poistua nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26945304:
4 lasta, toiset helpompia uniasioissa ja toiset hankalampia, mutta:
Maitopullo pois. Nukahtamistilanne pitäisi olla sama mihin lapsi nukahtaa yölläkin, eli yöllä herätessä pitäisi osata nukahtaa itse uudelleen ja se tapa opetetaan illalla. "vaihda" maitopullo iltasatuun ja hyvänyön toivotukseen , lapsi jää hereillä nukahtamaan yksikseen, ja osaa sen sitten yöllä herätessään. Helppo sanoa että tee, mutta siis kokeile ainakin josko onnistais. Sen maidon vuoksi myös pissahätä voi olla yöllä se mikä herättää, vaikka pissa vaippaan tuleekin. Ja yöllä jos lapsi itkee, niin toki saa luokse mennä, mutta mahdollisimman pienin palveluin, eli älä juttele, mutta ei myöskään "hylätä". Nyt nukutaan - voi sanoa muutaman kerran, muuten ollaan hiljaa eikä katsota silmiin , vaan näytetään mahdollisimman uniselta. Jos lapsi on rauhallinen niin voi poistua nukkumaan.

Kiitos, tässä oli paljon hyviä neuvoja!

[QUOTE="vieras";26945166]:O

Siis selittäisitkö vielä, miksi et anna lasten nukkua rauhassa omassa huoneessaan, vaikka he ilmeisesti sitä haluaisivat?[/QUOTE]

Millä tapaa ajattelit mun häiritsevän niitä? Ne tykkää, kun nukun siellä.

Yhteistyössä