Nyt apuja, synnytysasiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Hei! En enää kehtaa soittaa synnärille sillä eilen soitin pariin kertaan. Nyt täältä neuvoja kiitos :) Eilen siis oli kamala päivä. Supisteli aamusta iltaan suht kipeästi. Tuntui mahassa ja selässä. Synnärillä oltiin kannustavaisia, että vaikutaa hyvälle. Kävin kuumassa suihkussa, mikä helpotti oloa. Menin nukkumaan, yöllä tuntui lähinnä juilimista lantiolla ja munasarjojen paikkeilla. Aamulla heräsin, ihan ok olo. Menin takaisin nukkumaan kun öisin en nuku. Heräsin puolilta päivin ja kuulostelin oloa. Nyt ei ole samanlaista selkäsärkyä kuin eilen, mutta selkä sen oloinen, että olisi jyrän alle jäänyt. Mutta nyt tulee supistuksia heti kun liikun. Ei mitään kipeitä, mutta ihan napakasti tuntuu mahan puolella. Mitäs tämä nyt on, ollaanko palattu takaisin rauhalliseen tilaan ja onko nämä taas vain harjoitussupistuksia? En nyt kehtaa soittaa synnärille enää ollenkaan...

kuulostaa kuin omalta esikoisen synnyykseltä ilmeisimmin sullakin ? onko synnäri kaukana ? onko supistusväli tasainen.. ?
jos et tarkkaan muista milloin supistaa tai mikä on väli niin kirjoita paperille helpottaa muistamista :D
onko mennyt limatulppa ? lapsivettä tiputellut jos "vain" niitä uspistuksia nin niitä voi tulla monta päivääkin.. :whistle: ja silti mtn ei tapahtu vielä esim viikkoon ja jos pystyt nukkumaan niin nuku paljon..

Varmaan se nyt odottelee vaan semmosta, että kohta alkaa kunnon supistukset. Joskus voi olla tollasta todella tylsää pitkäänkin, mutta onneksi ne supistukset tekee kuitenkin usein myös vähän työtä kohdunsuulla, että sitten saattaa mennä nopeastikin. Mutta en lupaa mitään. Odottele nyt vaan, kyllä se varmasti siitä kohta. Ja jos olet kovin väsynyt noihin tuntemuksiin, niin lepäile ja kerää voimia.

Limatulppaa bongasin sunnuntaina, maanantaiaamuna ja nyt tänään vielä. Tänään mukana oli ehkä hitusen verta, muuten ollut ällöttävän rusehtavaa ja kerran sellainen kirkas klöntti. Sorry tämä kuvaus :)

Allusmamma, ei ole esikoinen, mutta eka joka syntyy alakautta. Siksi hiukan "pihalla".

Synnärille on sellaiset parikyt kilsaa. Mutta isompien lasten hoitaja pitää ehtiä saada paikalle ja tulee pikkasen yli parin tunnin ajamismatkan takaa.

Lasketaanko mukaan myös ei niin kipeät supistukset vai aletaanko kellottaa vasta kun tulee tosi kipeitä supistuksia? Synnäriltä eilen sanoivat, että moni ei pysty sanomaan mitään kipupiikkejä vaan on jatkuvan tasainen kipu ja sitten sellaista pienempää piikkiä. Tiedä sitten....voi tätä, voi ihminen olla hukassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Limatulppaa bongasin sunnuntaina, maanantaiaamuna ja nyt tänään vielä. Tänään mukana oli ehkä hitusen verta, muuten ollut ällöttävän rusehtavaa ja kerran sellainen kirkas klöntti. Sorry tämä kuvaus :)

Veriviirut viittaa siihen, että kohdunsuulla tapahtuu. Jos sulla ei ole pitkä matka synnärille, ja tuota tuntemusta jatkuu, voisit käydä vaikka näyttäytymässä, että tiedät missä mennään.

no mulla siitä kun se l.tulppa meni ma iltana 22 aikaan niin sitiä graduaalisesti lähti supparit voimistumaan.. lopulta ne oli ti -ke yönä 01 aikaa niin tukevia jo että sai keskittyä hengittämiseen ja ukko oli soitettava töistä kotiin.. ja sairalaan lähdettiin "katsottamaan" tilanne..
siellä hoitaja vielä oli kun no suppareiden väli oli se 7 min aika tasaseen ja sen mielestä en ollut riittävän kärsivän näköinen kai ? niin sanoi että voi mennä tässä parikin päivää..
ennenkö siis oli tehnyt sisätutkimusta ja laittanut remmeihin. N teki sen ja totesi tyynenä, tämähän syntyy tässä aamusella :) ja poika syntyi sit kuuden tunnin päästä sairaalaan tulosta.. 5 cm olin auki kun tulin sairaalaan ja kipu oli semmoi todella jäytävää ja kuumottavaa menkkakipua ja selkään kohdistui lähinnä painetta kun kotona olin.. jos nyt voi kuvata yhtään fiiliksiä

Eiköhän tuo oo käynnistymässä. Kyllä mä soittaisin vielä kuitenkin kerran synnärille, ei siellä sama kätilö kuitenkaan joka kerralla oo vastaamassa, ja mitä sitten vaikka olisikin. Työstähän ne palkkansa saavat... Mä lähtisin käymään näytillä, siis katsastamassa onko kohdunsuun tilanne mikä.

mä kellotin niitä sietlä limastulpan lähdöstä lähtien tarkkailin niinko parin tunnin ajan aina..

sit ne lantui niin että esim tuntiin ei tullut yhtään ? ja sit taas ti päivällä lähti tulee tasdaseen 10 min tahtiin ja siitä sit vaan kiihtyi.. ja ko jorviin mentiin ti-ke yönä niin niitä tuli 7 min tasasesti..

*muoks' ja tuosta soittamisesta !! mä soitin samana yönä kolme kertaa n2 22 sit 01 ja vielä ko lähdettiin kolmelta ja sama eukko siellä vastas aina ja vieläpä sama nainen otti mut vastaankin :D :laugh: .. muistaa vaan olla rauhallinen ja hengittää ko vaikka kipu ois tiukkaa.. se vie parhaiten synnytystä etiäpäin.. rentoutuminen

Mulla oli tuollaista myöskin ennen synnytystä.Tälläisia supistuksia tuli muutamana yönä niin etten voinut nukkua.Sitten kun synnytys alkoi supistusten välit tuli koko ajan lyhemmiksi.Itse lähdin siinä vaiheessa sairaalaan,kun teki mieli purra oven kahvaa :D Kuitenkin synnytys pysähtyi,koska lapsivedetkään ei mennyt.Lääkäri puhkas sitten kalvot verenpaineen takia ja loppu tapahtuikin sitten vauhdilla.Itse ohjeistaisin sinua nyt niin,että mene tai lähde sitten sairaalaan kun olosi alkaa käydä sietämättömäksi ja huomioi toki matkaan menevä aika.Oma kokemukseni oli,että raskauden viimeinen kuukausi tuntui paljon pidemmältä kuin kaikki aiemmat kuukaudet yhteensä.Tsemppiä ja avointa mieltä mukaan synnytykseen.Se on mahtava kokemus :)

Mulle sanottiin synnäriltä eilen kun kysyin tulenko käymään, että katsovat tilanteen ettei tarvitse tulla. Perusteli sillä, että ei ole merkitystä olenko auki vai onko paikat kiinni kun vauva voi kummassakin tapauksessa syntyä siitä vaikkapa tunnin kuluttua. Sillä kun ei ole merkitystä kuulemma onko paikat auenneet. Kuulostaa "jännältä" jos näin on. Sanoivat, että sitten kun tuntuu, etten pärjää kotona, voin mennnä. No kyllähän tällaisella Allusmammankin kuvailemalla jäytämiskivulla pärjää vaikka kuinka pitkään kotona...huoh...

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Mulle sanottiin synnäriltä eilen kun kysyin tulenko käymään, että katsovat tilanteen ettei tarvitse tulla. Perusteli sillä, että ei ole merkitystä olenko auki vai onko paikat kiinni kun vauva voi kummassakin tapauksessa syntyä siitä vaikkapa tunnin kuluttua. Sillä kun ei ole merkitystä kuulemma onko paikat auenneet. Kuulostaa "jännältä" jos näin on. Sanoivat, että sitten kun tuntuu, etten pärjää kotona, voin mennnä. No kyllähän tällaisella Allusmammankin kuvailemalla jäytämiskivulla pärjää vaikka kuinka pitkään kotona...huoh...

niin no sitä mäkin mietin mutta kivut kun on niin henkilökohtaisia.. joku joka on viisi cm auki voi kiljua kivusta ja vöyriä lattialla kaksinkerroin,. no minä nytkyttelin siinä tunnin parin vielä lantiotani ja sitten suihkuttelin ja käveleskelin ja lopulta kun sit olin 7 cm auki niin olo alkoi käymään niin ahistavaksi että maaten oli parempi.. kuulemma.. ja kyllä siinä vaiheessa se taju alkoi mullá heittämään vähän.. tyyliin tunsin oman kipukynnykseni tulevan vastaan.. kun ajoittain avasin silmät ja kaikki oli mustaa. :xmas: kätilö ehdotti epiduraalia ja naps kivut poissa vain paineentuntu alhaalla ja 2 h ja lapsi oli ulkona..
kipukynnyksesi kun tunnet niin parhaiten tiedät koska lähteä :)

Onkos sulla muuten supistellu nyt loppuraskaudesta?Ite en huomannut supisteluja,mutta kuitenkin paikat oli auenneet.Varmaan aika paljon kiinni myös äitin omasta kipukynnyksestä ja raskaudestakin.

Kyllä sitä miettii, että ehtiikö ajoissa sillä tarvitsen kaiken kipunlievityksen, mitä tarjolla enkä halua kuulla sitä, että on jo liian myöhäistä saada sitä ja tätä.

On supistellu loppuraskaudessa, on itseasiassa supistellut jo kuukausia. Mutta lähinnä mahan kovettumista, ei mitään kipeää.

Siis mitä tarkoitat että tarvitset kaiken kivunlievityksen?Pelkäätkö kipua vai jokin muu syy?Sen voin sanoa ettei ne sinua sisään ota jollei synnytys ole käynnissä tai ainakaan meidän sairaalaan ei pääse vartomaan synnytyksen aloitusta kyseisestä syystä.Soitin itse sairaalaan ennen lähtöä ja näin kätilö minulle kertoi.

No lähde sitten hyvissä ajoin sairaalaan jos kerran ei ole enää taukoja supistusten välillä.Lähde kuitenkin avoimin mielin ja ajattele asia niin,että pääset testaamaan omia voimavaroja.Mun mielestä synnytystä ei kannata suunnitella liian tarkkaan etukäteen,koska aina voi tulla mutkia matkaan.Itse en myöskään suunnitellut kivunlievityksiä etukäteen vaan lähdin ajatuksella,että mennään sen hetkisten tuntemusten mukaan.Vaan en nyt ole paras neuvomaan tässä,kun itse lähdin synnytykseen levollisin mielin ilman kipupelkoja,joten siirryn nyt takavasemmalle.Tsemppiä tulevaan milloin se sitten tapahtuukin :)

Yhteistyössä