Nyt en enää jaksa!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "EPÄONNISTUNUT"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"EPÄONNISTUNUT"

Vieras
Mun täytyy olla täysin epäonnistunut äitinä, kun en saa edes vauvaani nukkumaan! Monta kuukautta joka ilta sama taistelu ollut.. Aina välillä torkahdetaan, ja sitten taas herätään, ja torkahdetaan, ja sitten taas herätään kun yritetään varovasti laittaa omaan sänkyyn, sitten tulee joku ihme piristymiskohtaus ja ei suostuta ainakaan tuntiin nukkumaan.. Välillä iltaisin itketään molemmat. Alan olla tosi väsynyt näihin iltoihin!

Ja oon niin tyhmäkin, että en osaa tuota unikoulu hommaa. Eli tassuttelen, ja kun huuto muuttuu tosi kovaksi nostan syliin. Mutta kun on rauhoittunut ja laitan takaisin sänkyyn, niin alkaa salamana hirveä loukkaantunut huuto, että kuinka kehtaat minut tänne takaisin laittaa kun juuri syliin otit. Eli minun pitäisi taas syliin nostaa kun huuto on kova. Mutta eihän tuommoisessa nukkumisesta mitään tule?

Arvatkaa muuten nukutaanko täällä tällä hetkellä. Ei nukuta. Taas ollaan yhdeklsästä asti yritetty, ja nukuttukin sylissä pikkuisen, mutta tällä hetkellä on joku piritymishetki menossa.

Sori kun avauduin, mutta olen vain niin kypsä tähän hommaan!!!!
 
Valitettavasti se menee niin että jos lapsi nukahtaa hetkeksikään ja sitten herää niin se ehtii sen lyhyen unen aikana piristyä niin että nukahtaminen on kahta kauheampaa.

Tassuttelun alku on just tota että lapsi huutaa kun sen sinne sänkyyn laittaa, ei siinä oo mitään väärää tai poikkeavaa. Olennaista on että pidät saman rutiinin, eli ensin tassut päälle, jossei rauhoitu, sitten silitys, jossei rauhoitu, sitten syliin. Pikkuhiljaa lapsi oppii yhdistämään asioita ja pelkät tassut riittää, ja rauhoittuu jo siihen eikä vasta seuraaviin vaiheisiin. Ekoinailtoina pitää varautua siihen että lapsi pitää laittaa sänkyyn, tassuttaa, silittää ja nostaa syliin 20-30 kertaa. Pääasia että ei nukahda syliin vaan lopulta sinne sänkyyn.
 
voih...en tiedä minkä ikäinen vauvasi on, mutta minä ainakin pidin normaalina sitä, että vauva ei illalla tehnyt muuta kuin huutanut . sitten vaan hyssyttelin ja kävelin ympäri asuntoa ja yritin saada rauhoittumaan. Yleensä yöunille häntä ei saanut nukahtamaan kuin vasta 2 maissa yöllä ja muista hyvin moniakin öitä kun pimeässä huushollissa kävelin ympäriinsä huutavalapsi sylissä aamuneljäänkin.

lohdutukseksi vaan se, että usko pois se helpottaa jossain vaiheessa... muutama valvottu kuukausi on kuitenkin tosi nopeasti menevä aika..
 
Sen sanon että aikansa kutakin, ne on elämänvaiheita jotka menevät ohi ja tilalle tulee uusia. Sillä ajatusmallilla selvisin kahdesta koliikkisesta vauvasta, myöhemmin huonosti nukkuvista taaperoista...
 
vauva on 7 kuukautta. Pitäisi nyt oikeasti aloittaa tuo tassuttelu ihan kunnolla, mutta jotenkin olen viime aikoina ollut niin väsähtänyt tähän hommaan, että olen vain yrittänyt mennä siitä mistä aita on matalin, eli nukuttanut tissille, mutta eihän siitäkään nykyään enää mitään tule. Olen vain niin kärsimätön näissä nukutus hommissa..

hfdhd: Ei kyllä teilläkään kovin helpolta ole kuulostanut. Oli teillä vauva muutenkin itkuinen? Meillä on vauva muuten ollut aika helppo tapaus, mutta illat ovat menneet ihan hulinaksi.
 
Jotenkin tuntuu että lapsi ei ole vielä väsynyt kun yrität sitä nukkumaan. Oletko koittanut aloittaa nukuttaminen myöhemmin?
Meillä oli myös tuollainen vaihe esikoisen kanssa että se aina piristyi kun sitä yritti laittaa nukkumaan. Lopulta nukutin muutaman yön vaunuihin ja sitten vauva alkoi taas "kestäää siirtämistä".
 
En usko että tähän mitään allergoita liittyy. Koska kyllä vauva nukkuu, jos ollaan nukahdettu esim vasta 12-1 aikaan, niin sitten myös nukutaan amulla pitkään esim. yhteentoista asti. Eikä vauva ole muuttunut itkuiusemmaksi yms.
 
En usko että tähän mitään allergoita liittyy. Koska kyllä vauva nukkuu, jos ollaan nukahdettu esim vasta 12-1 aikaan, niin sitten myös nukutaan amulla pitkään esim. yhteentoista asti. Eikä vauva ole muuttunut itkuiusemmaksi yms.

Ok, no sitten ei varmaan. Auttaako perspektiivi? Jotkut ihan oikeasti valvoo niiden vauvojensa kanssa... aamuun saakka. Jopa vuoden. Ja en pahalla, mutta siis että jos alkaa liiaksi väsyttää, niin muistaa, että pahempaakin voisi olla... Eiköhän tuo ole joku vaihe vaan.
 
Nuorin oli tuossa iässä haasteellinen nukutettava. Unipussi rauhoitti paljon. Olin nössö, enkä halunnut, että menee itkulla nukkumaan joten nukutin keinutuolissa syliin. Kun nukkui kunnolla, niin nostin omaan sänkyyn, jossa nukkui sit tuon unipussin turvin pääasiassa todella hyvin.
 
meillä oli ilmeisesti refluksivaivaa vauvalla ja liekkö sitten koliikkiakin kun huusi illat ja yöt. parhaiten nukkui aamupäivällä. Silti tuntuu, että ainakin meidän tuttavapiirissä ne vaivattomammatkin vauvat harvoin ovat olleen rytmiltään sellaisia että menisivät yöunille tyyliin klo 9 vaan yleensä lähempänä puoltayötä.

Mulla on ollut myös toinen vauva...jolla noita vaivoja ei ollut ja ylipäänsä itkeskeli vähän, mutta ei häntäkään saanut yöunille ennen klo 23 rauhoittumaan.

yksi kikka mitä olen käyttänyt oli se kun halusin aikaistaa tuota nukkumaan menoa niin en antanut vauvan enää nukkua 16 jälkeen illalla edes torkkuja. se vaikutti kyllä siihen rytmiin niin että väsyivät aiemmin ja nykyään meillä onkin kaksi hyvin klo 20 nukkumaan menevää lasta (1 v ja 3 v)
 
Ennen kuin alat unikouluttamaan, tutkituta lapsesi kunnolla. Allergiat ja refluksi pois suljettava. Normaali lapsi nukkuu.

Normaali vauva ei välttämättä nuku. Minkä ikäinen? Meillä on 1(/3) lapsista ollut tosi vaikea nukahtamaan (aina huutoa) ja onnistuttiin unikoulussa vihdoin, kun oli 2,5v =vähitellen kauemmas, mutta läsnä. Yksi osasi nukahtaa tosi hyvion ja yksi koettaa taistella unta vastaan/tarvii apua nukahtamiseen(=peppuun taputtelu ja unirätti). Ja siis toi "huonoin" nukahtaja on normaali lapsi, ellei sitten pikkasen älykkäämpikin.
 
Joo tiedän kyllä, että monella on paljon rankempaa, ja ollaan oikeasti päästy monessa asiassa tosi helpolla tämän vauvan kanssa. Ehkä tämä oman enemmän itseensä pettymistä, ja olen varma että olen itse jotenkin aiheuttanut nämä nukahtamisongelmat, kun ei ole ollut ihan kellontarkat rutiinit, ja en ole ollut aina ihan johdonmukainen tässä nukuttamisessa, vaan on nukutettu sinne minne on helpoiten nukahtanut.
 
Tuskin se vauvakaan huvikseen itkee ja valvoo. Nuku itsekin silloin kun vauvakin niin jaksat valvoa. Älä nukuta tunti kausia, vaan jos ei nukahda tehkää muuta niin kauan että väsykohtaus iskee.

Ja oikeasti, voi silti olla mahavaivoja, refluksia tai allergia. Tai johtua homeista tai astmasta tuo valvominen. Itse selvittäisin ne ensin.
 
Joo tiedän kyllä, että monella on paljon rankempaa, ja ollaan oikeasti päästy monessa asiassa tosi helpolla tämän vauvan kanssa. Ehkä tämä oman enemmän itseensä pettymistä, ja olen varma että olen itse jotenkin aiheuttanut nämä nukahtamisongelmat, kun ei ole ollut ihan kellontarkat rutiinit, ja en ole ollut aina ihan johdonmukainen tässä nukuttamisessa, vaan on nukutettu sinne minne on helpoiten nukahtanut.

Terve lapsi nukahtaa omaan sänkyynsä tai viereen kun on väsynyt. Ei lasta voi pilata.

Nukahtamisongelmat ovat yleensä seurausta jostain vaivasta.
 
[QUOTE="hmmm";27514001]Normaali vauva ei välttämättä nuku. Minkä ikäinen? Meillä on 1(/3) lapsista ollut tosi vaikea nukahtamaan (aina huutoa) ja onnistuttiin unikoulussa vihdoin, kun oli 2,5v =vähitellen kauemmas, mutta läsnä. Yksi osasi nukahtaa tosi hyvion ja yksi koettaa taistella unta vastaan/tarvii apua nukahtamiseen(=peppuun taputtelu ja unirätti). Ja siis toi "huonoin" nukahtaja on normaali lapsi, ellei sitten pikkasen älykkäämpikin.[/QUOTE]

Voi se olla niinkin, mutta mietityttää vain, että moniko huonosti nukkuva lapsi on todellisuudessa refluksilapsi tai allergialapsi. Meille lääkärit sanoivat loppuun saakka, että lapsi on ihan normaali vauva ja vauvat ei nuku. No alkoi nukkumaan kun oikeat diagnoosit tehtiin ja lapsi sai avun. Eihän vauva osaa sanoa, jos sattuu. Isompi sitten ehkä jo osaakin.
 
Joo tiedän kyllä, että monella on paljon rankempaa, ja ollaan oikeasti päästy monessa asiassa tosi helpolla tämän vauvan kanssa. Ehkä tämä oman enemmän itseensä pettymistä, ja olen varma että olen itse jotenkin aiheuttanut nämä nukahtamisongelmat, kun ei ole ollut ihan kellontarkat rutiinit, ja en ole ollut aina ihan johdonmukainen tässä nukuttamisessa, vaan on nukutettu sinne minne on helpoiten nukahtanut.

Höpöt saa pettyä itseesi, hyvä äiti olet ja harvalla kaikki menee kuin kirjoissa :)
 
Voi se olla niinkin, mutta mietityttää vain, että moniko huonosti nukkuva lapsi on todellisuudessa refluksilapsi tai allergialapsi. Meille lääkärit sanoivat loppuun saakka, että lapsi on ihan normaali vauva ja vauvat ei nuku. No alkoi nukkumaan kun oikeat diagnoosit tehtiin ja lapsi sai avun. Eihän vauva osaa sanoa, jos sattuu. Isompi sitten ehkä jo osaakin.

Valitettavan moni lapsi jää ilman diagnoosia. Väsytetään vanhemmat heti alkuunsa ihan turhaan. Meillä on useampi lääkärin mukaan normaali lapsi, jotka ovat ruvenneet nukkumaan vasta diagnoosin saatuaan.
 
Minulla on kolme vilkasta lasta. Ovat ihan kaikki olleet huonoja nukahtamaan ja nukkumaan. Nuorimmalla kyllä refluksi ja laajat allergiatkin taustalla. Toiset vaan on tuollaisia. Lakkasin jo esikoisen kanssa melko pienenä stressaamisen ja hyväksyin tilanteen. Meillä on iso perhepeti, jonne isomaksin mahtuu köpmimään. Unikouluja en ole käyttänyt.
 
Valitettavan moni lapsi jää ilman diagnoosia. Väsytetään vanhemmat heti alkuunsa ihan turhaan. Meillä on useampi lääkärin mukaan normaali lapsi, jotka ovat ruvenneet nukkumaan vasta diagnoosin saatuaan.

Näinpä. Ja näitä kokemuksia kuulee paljon.
 
Vauva on kyllä väsynyt silloin kun alan nukuttamaan, koska nukahtaa esim. tissille aika nopasti, mutta herää kun siirrän omaan sänkyyn, ja sitten piristyy, ja loppuilta onkin hulinaa. Voi myös mennä niin että ei herää siirrettäessä sänkyyn, mutta esim. vartin päästä herää kun kääntyy kyljeltä mahalleen, eikä osaa jatkaa unia itseskseen. Harvoin tuossa vaiheessa auttaa enää silittely, koska virkistyy niin salamana herätessään. On myös todella herkkäuninen, ja monesti herää jos isä tulee myöhempään nukkumaan..
Itse olen unikoulun kannalla, mutta toisaalta tosi epävarma olo, että osaanko tehdä sen oikein yms. Jotkut myös tuntuvat olevan jyrkästi unikoulua vastaan.
 
Vauva on seitsemäm kuukautta. Meillä oli myös alkuun perhepeti, mutta ongelmaksi muodostui se että vauva yleensä heräsi kun itse tuli nukkumaan, ja monesti vauvaa ei enää saanutkaan rauhoteltua nukkumaan. Ensimmäiseen neljään kuukauteen tätä heräämis ongelmaa ei ollut. Vauvalla on varmasti riitävän lämmin, koska o tosi kova hikoilemaan.
 
Itse en vaan jotenkin usko että tässä tapauksessa olisi allergioista yms. kysymys. Minusta vauva on vain hyvin herkkäuninen, vilkas, ja tissille nukahtamaan opetettu vauva :)
 

Yhteistyössä