nyt en ymmärrä.. imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mima
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ja kun rintojen pilalle meneminen tarkoittaa sitä, etteivät ne enää ole nykyisen länsimaisen kauneusihanteen mukaiset, niin ei haittaa "pilaantuminen". Telaketjufeministinä katson, että riipputissit on kannanotto B)

Alkuperäinen kirjoittaja kuu:
Miks ihmeessä syyllistetäään jos ei imetä???? jokaisella omat syynsä.... Itellä oli rinnan päät niin rikki että niistä tuli lopulta vaanverta... no eipä vauvan paljon tehny miel imeä ja mulla koski ihan kauheesti.... lopetin 2viikon jälkeen.... Toisesta en vielä tiiä imetänkö, mut ekasta jäi ainakin todella ikävä kokemus.... ja niin, meillä kaikesta huolimatta ihan terve ja iso lapsi.....

On hyviä keinoja ehkäistä nännien kipeytyminen ja rikki meno.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jännä, kun raskauskiloja ei koskaan puolusteta niin kuin imettämistä, vaikka ruokahalu kasvaa raskausaikana juuri lasta varten. Ilmeisesti imettäminen tuo niin paljon fyysistä/psyykkistä mielihyvää äideille, että sitä oikeutta puolustetaan väkivalloin vaikka rintojen ulkonäkö on lähtökohtaisesti tärkeä suurelle osalle naisia. Kaikki ns. tubulaaristen rintojen omaavat naiset, jotka tiedän, ovat olleet todella huolissaan uuden parisuhteen edessä, että kelpaavatkohan ne rinnat miehelle. Ja ovathan ne tubulaaririnnat harmittavan näköiset.

Nosto ja lisäys tähän viestiini, että tuolla eilisillan imetysketjussakin mainittiin, että imettämisen lopettaminen on äidille vaikeaa, vaikka lapselle on sama mistä se ruoka tulee. Tukee tuota äidin mielihyväksi -ajatusta.

Jännä, kun raskauskiloja ei koskaan puolusteta niin kuin imettämistä, vaikka ruokahalu kasvaa raskausaikana juuri lasta varten.

Tota, oliskohan syy siinä, että raskauskilot ovat toissijainen asia, mitä tuumaat..? Imettämisessä on kyse siitä, mikä on vauvan parhaaksi.. Éi näitä asioita voi oikein verrata keskenään..

että kelpaavatkohan ne rinnat miehelle.

Jo on huolia.. Jos mies valitsee kumppaninsa rintojen takia, tuskin
on hyvät lähtökohdat uudelle parisuhteelle! Varmaan jokainen nainen haluaisi korjata jotakin omassa kropassaan, mutta ei näitä asioita kannata kamalasti murehtia, ja voin kyllä lohduttaa, että iän myötä itsensä oppii hyväksymään paremmin sellaisena kuin on, siitäkin huolimatta, että kroppa alkaa "rapistua".. Olkaa ylpeitä itsestänne naisina, sillä tavalla se kauneus tulee esiin!

Jännä, kun raskauskiloja ei koskaan puolusteta niin kuin imettämistä, vaikka ruokahalu kasvaa raskausaikana juuri lasta varten. Ilmeisesti imettäminen tuo niin paljon fyysistä/psyykkistä mielihyvää äideille, että sitä oikeutta puolustetaan väkivalloin vaikka rintojen ulkonäkö on lähtökohtaisesti tärkeä suurelle osalle naisia. Kaikki ns. tubulaaristen rintojen omaavat naiset, jotka tiedän, ovat olleet todella huolissaan uuden parisuhteen edessä, että kelpaavatkohan ne rinnat miehelle. Ja ovathan ne tubulaaririnnat harmittavan näköiset.

Mä en haluais edes miestä jolle ne rinnat on mussa se tärkein ominaisuus. Enhän mäkään valitse miestä sen varustuksien mukaan.

että imettämisen lopettaminen on äidille vaikeaa, vaikka lapselle on sama mistä se ruoka tulee. Tukee tuota äidin mielihyväksi -ajatusta.[/quote]

Minulle ei ainakaan ollut vaikeaa lopettaa imettämistä, kun lapseni oli 1 v ja 1 kk, tuntui siltä, että olimme molemmat siihen yhtä valmiit. Ihmettelen kuitenkin tuota kommenttia, että lapselle on sama, mistä ruoka tulee..? Mistäs sen tiedät, sanooko vauva niin..? Hehhee.. Muistakaa nyt, että luonto on hoitanut asian niin, että nisäkkäät imettävät poikasiaan, joten varmasti vauvastakin tuntuu luontevimmalta imeä maitoa äitinsä rinnasta, hapuaahan vastasyntynytkin heti rintaa, koska tietää, että sieltä se ruoka tulee! Ja huom! Nyt ei ole tarkoitus pahoittaa niiden mieltä, jotka eivät yrityksistä huolimatta ole onnistuneet imettämisessä, ihmettelin vaan tuota kommenttia..

Ite oon kyllä ottanut sen riskin molempien lasteni kohdalla, et jospa ne tissit sit venyykin ja äijä lähtee kävelemään..no, ainakaan vielä sitä ei oo tapahtunut ja enpä ois niin varma oisinko itsekään halunnut miestä joka ois minut halunnut vain tissieni takia :o
Vois kans melkein sanoa, että imetän lastani siksi että olen niin laiska. Ajatus pullojen keittelystä ja maitojen lämmityksestä, olipa mikä vuorokauden aika tahansa..hmm. :xmas:
Sitä en ymmärrä miksi naiset jättää imettämättä vain sen takia että tissit alkavat roikkua tai että itsellä on niin kovat halut päästä "tuulettuu"/jonnekin ilman vauvaa, joka kuitenkin on suht avuton ja riippuvainen pienenä.
Vaikka tiedänkin että pystyyhän se mieskin vauvan ruokkimaan tuttipullolla(tämänkin joku varmasti nostaa esille), niin itse oon aatellut että äidillä on se luonnollinen varustus siihen vauvan ruokkimiseen.
Tiedän tapauksen, jossa äiti vaati maidontulon lopetukseen lääkkeet sairaalasta, kun he miehensä kanssa olivat päättäneet vuoroöin hoitaa vauvan.
Sanokaa vanhanaikaseksi, mut itse laittaisin(ja olenkin laittanut) omat yöunet vaikka katkolle siksi aikaa että olen yölläkin herännyt vauvaa syöttämään.

imetin lastani vajaa 2kk osaimetyksellä. Se ei lähtenyt alkuun edes hyvin käytiin. Toiseksi koin sen raskaaksi. Ja lopulta kun lopetin imetyksen siihen kun vauva vaan itkee tissillä eikä saa syötyä, mutta kun annoin pullosta rauhottui.

Olen kuullut rintaraivareista jne. Mulla van ei ollut jaksuja taistella imetyksen kanssa. Kasvaahan ne muutkin korvikkeella. Ja minusta oli ihanaa kun sain olla yöt ilman liivejä kun imetys loppui se on niin ihanaa....(tiedän tulee sanomista)

ja vaikka toinen lapsi tuliskin niin en tiedä olenko fanaattinen imettäjä sittenkään...en kehtais imettää kenenkään nähden....muun kun miehen....ja en kamalasti tykkää että rintoihin kosketaan edes mieheni. ( minua käytetty nuorena hyväksi) olen käynyt juttelemassa asioista, mutta ehkä jotain traumoja jää...

Mutta toisen kanssa mennään sitten silleen mikä parhaimmalta tuntuu en suunnittele etukäteen asioita,....

Mutta kunnioittakaa kaikkia jotka tekee omat ratkaisut. Ei se ole teidän vauvoilta pois jos joku antaa korviketta omalleen. Miksi pitää olla niin julmia lajitovereilleen?

Neuvolassa oltiin minulle kaikkein ihanimpia....mutta ystävä piirissä mietin mitä sanotaan kun loppu touhu ja jouduin puolustelemaan.....

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija ihmettelee:
blaablaa

Ihmettelen kuitenkin tuota kommenttia, että lapselle on sama, mistä ruoka tulee..? Mistäs sen tiedät, sanooko vauva niin..?

blaablaa

varmasti vauvastakin tuntuu luontevimmalta imeä maitoa äitinsä rinnasta...

Ensin sä kysyt joltain muulta, että mistäs sen tiedät, ja sitten kuitenkin itse varmasti tiedät?
Mieletön logiikka.
:laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kuu:
Miks ihmeessä syyllistetäään jos ei imetä???? jokaisella omat syynsä.... Itellä oli rinnan päät niin rikki että niistä tuli lopulta vaanverta... no eipä vauvan paljon tehny miel imeä ja mulla koski ihan kauheesti.... lopetin 2viikon jälkeen.... Toisesta en vielä tiiä imetänkö, mut ekasta jäi ainakin todella ikävä kokemus.... ja niin, meillä kaikesta huolimatta ihan terve ja iso lapsi.....

Mulla on ollut ihan sama juttu jokaisen kolmen lapsen kohdalla, eli ensimmäiset 2-3vkoa imettäminen on tehnyt suht kipeää ja nännit vuotaneet verta. Mä oon ajatellut, että se kuuluu asiaan ja tuon alun jälkeen onkin sitten helpottanut.

Itse käytin alussa nänneihin ja nännipihaan paljon Lansinoh-voidetta, se teki kyllä hyvää. Ja rintakumeja käytin myös pahimpien haavaumien aikana. Välillä annoin lapselle pumpattua rintamaitoa, koska pumppaus ei sattunut niin paljon ja tuolloin maitoon ei myöskään tullut mukaan verta.

Mun kohdalla aika teki tehtävänsä. Kai se on rinnoille myös tottumuskysymys tuo imetys ja sitten on toinenkin juttu. Mulla on ilmeisesti niin iso nänni ja nännipihan alue, ettei se yksinkertaisesti sopinut kauhean optimaalisesti pienen vauvan suuhun. Sitä mukaa kun vauva (ja hänen suunsa :D ) kasvoi, imetys helpottui. Parin kuukauden iästä lähtien mulla ei enää ollut mitään ongelmia tuon imettämisen kanssa. Vauva sai oikein hyvän imuotteen, eikä imetys tuntunut enää yhtään ikävälle...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Mitä kauemmin rinnat ovat "venyneinä", sitä epätodennäköisempää niiden palautuminen ennalleen on. Nännit voivat venyä myös... Ja vauva voi imiessään vielä enemmän kiskoa ja venytellä rintoja...Roikkua niissä... Pakostakin venyy. :xmas:

hah

Mitä hah? Tottahan tuo on, mitä sanoin.

Juu, mut jos ne raskausaikana ovat 9kk extra venyneinä niin mitä imetyskuukaudet siinä enää tekee?

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Mitä kauemmin rinnat ovat "venyneinä", sitä epätodennäköisempää niiden palautuminen ennalleen on. Nännit voivat venyä myös... Ja vauva voi imiessään vielä enemmän kiskoa ja venytellä rintoja...Roikkua niissä... Pakostakin venyy. :xmas:

hah

Mitä hah? Tottahan tuo on, mitä sanoin.

Juu, mut jos ne raskausaikana ovat 9kk extra venyneinä niin mitä imetyskuukaudet siinä enää tekee?

no ei mulla ne ainakaan raskausaikana venynyt. ei ollut silloin maitoa pakkautunut rintoihin.

Siis täh..

Mulla ei ainakaan noussut maitoa rintoihin odotusaikana, vasta raskauden jälkeen tissit on täyttynyt maidosta.

Nytkin vaikka kuinka yrittäisin puristella, ei maitoa tipu rinnoista, eivätkä rinnat ole kasvaneet yhtään.

Sama oli esikoisen aikaan, raskauden jälkeen rinnat pulpahti vasta täyteen maitoa.

Niin ja itse en todellakaan ole jättänyt imettämättä sen takia että miettisin kelpaako rinnat MIEHELLENI, vaan ne rinnat roikuu MINUSSA koko mun elämäni ajan ja haluan olla tyytyväinen itseeni.

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Jos tissit menee pilalle imetyksestä, niin mulla sitten varmaan on ihan järkyt tissit, kun imetyksen lopetan, kun pumppaan maitoa äidinmaitokeskukseenkin :o

Niin pumppas minunkin äiti. Mutta imetti vajaan puoli vuotta ja olen ainoa lapsi. Äiti tosin paino vain nelisenkymmentä kiloa (on 150 cm lyhyt) ja synnyin seitsemän viikkoa etuajassa. Kohta kuusikymppisellä äidilläni on edelleen terhakat, a/b-kupin rinnat!

Alkuperäinen kirjoittaja rv38:
Siis täh..

Mulla ei ainakaan noussut maitoa rintoihin odotusaikana, vasta raskauden jälkeen tissit on täyttynyt maidosta.

Nytkin vaikka kuinka yrittäisin puristella, ei maitoa tipu rinnoista, eivätkä rinnat ole kasvaneet yhtään.

Sama oli esikoisen aikaan, raskauden jälkeen rinnat pulpahti vasta täyteen maitoa.

Ei maitoa nousekaan, mutta verekkyys lisääntyy. Mulla kasvoi 2 kuppikokoa raskausaikana ja todellakin jos ne kudokset on olleet 9 kk venytyksessä, niin ei siinä enää imetys paljon paina.
http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2058 viimeisenä kohtana RINNAT: "Rinnat alkavat suurentua jo raskauden alkuajoista lähtien ja toisesta raskauskuukaudesta alkaen niistä voi myös tihkua esimaitoa."

http://www.savonlinnaseutu.fi/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=18706&NakymaID=1581
"Myös rinnat saattavat tuntua aristavilta ja pingottuneilta ja niistä voi erittyä nestettä. Erittyvä neste on kolostrumia, maidon esiastetta. Hormonit saavat aikaan rintojen huomattavan kasvun. Nuoremmilla äideillä rinnat suurenevat enemmän kuin vanhojen. Jo toisella raskauskuukaudella rinnat ovat jo selvästi suurentuneet. Alkuraskauden rintojen suurentuminen johtuu pääasiassa verisuonien lisääntymisestä ja myöhemmin vasta rasvakudoksen kasvusta."

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Eli kun sinä niin sanot niin minulla on siis kasvanut rinnat ( mitä ne eivät todellakaan ole) ja maitoa tihkuu rinnoissa (mitä ei tule edes puristamalla) mutta hienoa että sinä olet perillä minun rinnoistani noin hyvin, hieno homma.Ihanaa että nuoremmilla äidellä rinnat suurentuu enemmän, eikö mulla pitäis sitten olla aika isot jättibosat jo tähän rv38 mennessä koska ikää on 21?Ja mulla ei todellakaan ole kasvanut rinnat yhtään, ei yhden yhtä kuppikokoa.

Mähän nyt en taas missään ole sanonut, että joka jumalan naisella rinnat kasvaa 15 kertaiseksi raskausaikana, mutta YLEENSÄ ne rinnat kasvaa kuppikoon tai pari odotusaikana. Sen lisäksi se maito posahtaa rintoihin synnytyksen jälkeen - YLEENSÄ ja USEIMMILLA NAISILLA - muutaman päivän kuluessa synnytyksestä ja venyttää ne kudokset kerralla aika rajusti, sen jälkeen on sitten ihan sama imettääkö viikon vai vuoden, ne kudokset jokatapauksessa on venyneet. Raskaus YLEENSÄ muuttaa naisen vartaloa enemmän kuin imetys.

Ihanaa kun aikuisille ihmisille pitää vääntää rautalangasta, että mikään asia ei koskaan ole 100% että kaikille niin käy, mutta yleensä näin nyt vaan tuppaa tapahtumaan.... :attn:

Mun on muutenkin kamalan vaikeaa ajatella, että rinnat menee PILALLE siitä tehtävästä, mitä varten ne alunperin on ihmiselle luotu. :|

Yhteistyössä