Meillä muutama vuosi sitten sovittiin, niin, että vietetään joulu aina Suomessa (mies britanniasta kotoisin). Usein ollaan matkustettu uudeksi vuodeksi jonnekin ulkomaille (Englantiin tai USAn). Mutta mä sitten taas tykkään, että on paljon ihmisiä ympärillä. Meillä noin joka toinen vuosi on miehen vanhemman kylässä. Tänä vuonna taas ilmeisesti, ku viime vuonna olivat Lontoossa miehen yhden veljen perheen luona. Ollaan kyllä joku joulu myös vietetty miehen perheen kotona, mutta silloin meillä lapsia oli vasta 2.
Tykkään myös kovasti miehen veljestä ja tämän puolisosta, jotka käyvät noin 2 kertaa vuodessa meillä. Nyt taas jouluna ovat tulossa.
Jos miehen sukulaiset eivät ole tulossa kylään jouluna, niin voi olla, että vietetään joulua mun äidin ja isäpuolen luona, jonne tietenkin tulee myös melkein kaikki sisarukset puolisoineen ja lapsineen.
Mutta meillä siis on ihan selvät pelisäännöt näistä asioista. Kaikki auttaa valmistelemaan ruokia, kattaa pöydän jne. Yleensä miehen sukulaiset tulevat jo noin 20. tai 21., joten siinä ehtii hyvin auttamaan siivouksessa ja ruokien laittamisessa (tällöin on myös tarjolla erilaisia englantilaisia perinne ruokia). Myös ollut, niin, että joku joulu miehen vanhemmat olleet hotellissa yötä. Näin ollen miehen veli ja sisko puolisoineen olleet meillä yötä. Miehen yksi veli ei jouluja tulekaan viettämään Suomeen, kun tämän vaimo ei halua jättää omia vanhempiaan yksin joulun viettoon.
Meille tämä on toiminut. En tiedä kuinka kauan toimii, mutta näillä mennään nyt. Ja kaikki uskaltavat meillä sanoa oman mielipiteensä. Jos joku on jotain mieltä, niin ei siitä voi suuttua. Yritetään etsiä kompromissia, tai sitten joku perheen jäsenistä vaan tekee eritavalla. Esim ei tule Suomeen tai ei nähdä mun vanhempien luona tms.
Niin ja kun miehen sukulaisia jouluna meillä kylässä, niin tulee munkin vanhemmat ja sisarukset (jotka ei ole puolisonsa sukulaisissa) meille (saunomaan), syömään ja odotetaan pukkia jne. He lähtevät sitten yöksi kotiin (mutta asuvat samassa kaupungissa/lähikunnassa).