Nyt kaikki tekemään kannanottoa (tärkeää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

olava

Aktiivinen jäsen
09.03.2006
4 750
1
36
Rekat matelisivat torstaina maanteillä 20 km:n tuntivauhdilla

Kuljetusyrittäjät uhkaavat lamauttaa juhannusliikenteen.

Tekstiviestikiertokirje kehottaa kuljetusyrittäjiä ajamaan torstaista kello 12:sta eteenpäin 20 kilometriä tunnissa. Hidastelu lamaannuttaisi juhannuksen menoliikenteen.

Mielenilmauksella vaaditaan ratkaisua kriisiin, joka aiheutuu kohonneista kuljetuskustannuksista. Kustannukset ovat nousseet polttoaineen kallistumisen takia.

Yrittäjät haluavat, että valtio alentaisi dieselveroa ja että kuljetusyritysten asiakkaat maksaisivat palveluista enemmän.

Varsinaissuomalainen yrittäjä kertoo saaneensa kahdenlaisia kiertokirjeitä. Toisessa kehotetaan hidastelemaan Ykköstiellä Lohjanharjun ja Turun välillä ja toisessa kaikilla Helsingin ulosmenoteillä 50 kilometrin säteellä.

Viestejä on tullut seitsemästä numerosta eri puolilta Suomea. Yrittäjä itse aikoo osallistua tempaukseen, jos on ajossa silloin.

Kiertokirjeen alullepanijasta ei ole tietoa. Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n viestintäpäällikkö Kirsi Heikkilä on nähnyt vastaavia ennenkin.

Loppuviikosta suunniteltiin liikenteen pysäyttämistä sunnuntai-iltana tai maanantaiaamuna. Viime tiistaina kehotettiin parin minuutin varoitusajalla pysäyttämään kaikki isot autot kello 12. - Nämä ovat olleet eri pienten piirien puuhailemia. Ymmärrän hyvin yrittäjien epätoivon, Heikkilä sanoo.

Kuljetusalan kriisi koskettaa kuljetusyrittäjiä ympäri maailmaa. Viime viikolla lakkoilivat kymmenettuhannet rekkakuskit Espanjassa ja Portugalissa.

Suomessa SKAL on kutsunut kolmen ministeriön ja kaupan edustajat "kriisinratkaisupalaveriin" tiistaina. SKAL haluaa käyttöön uudet yleiset kuljetuspalveluiden ehdot, joiden mukaan hintoja voisi tarkistaa kustannusmuutosten myötä vaikka päivittäin.

http://www.turunsanomat.fi/?ts=1,3:1000:0:0,4:1:0:1:2008-06-16,104:1:547656,1:0:0:0:0:0:

Nyt kaikki tukemaan tätä tavalla tai toisella. Jos mahdollistaolkaa tankkaamatta/ajamatta autolla. Meidän perhe tukee tätä toimintaa siten, ettemme käy kyseisenä päivänä lainkaan kaupassa. Dieselin ja bensan hintahan vaikuttaa juurikin esim. ruuan hinnan nousuun. Jos me kaikki olemme käymättä kyseisenä päivänä kaupassa, niin tuemme hyvää asiaa. Valtion pitää tehdä tälle asialle jotain ja pian. Nyt kaikki mukaan jotta valtiovalta huomaa kansan olevan tyytymätön heidän touhuunsa! :wave:

hyvä idea muuten mutta..eikös se bensan hinta osittain johdu myös maailmanmarkkina hinnasta ensijaisesti? että kun se barrelilta kohisee ylös siellä jenkeissä (rosvot) niin se sitten vaikuttaa tänne että täälläkin nousee hinta?

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
hyvä idea muuten mutta..eikös se bensan hinta osittain johdu myös maailmanmarkkina hinnasta ensijaisesti? että kun se barrelilta kohisee ylös siellä jenkeissä (rosvot) niin se sitten vaikuttaa tänne että täälläkin nousee hinta?

Tietysti se pääasiallisesti vaikuttaa :) Tällä tempauksella me voidaan vaikuttaa bensan ja dieselin verotukseen joka on ihan valtio kohtasta :) ja täten toivottavasti saada ruoan hintaa ja muiden kulutustuotteiden hintaa alemmas. Tällä saisimme valtion tietoon, että olemme tyytymättömiä. Nyt me vainsuomalaiseen valitamme tahoillamme, mutta emme ole tehneet asialle mitään. Eiköhän verottajat huomaa, että olemme tyytymättömiä ja tee asialle jotain. Toivotaan ainakin. Mua ainakin pännii, että luvattiin ruuan hinnan laskevan, kun liitytään eu:hun, mutta ne vain nousevat jatkuvasti. Nyt on päättäjien vihdoin tullut aika lunastaa tyhjät lupauksensa!

Muoks ja jos olemme ajelematta kaikki kyseisenä päivänä niin bensan/dieselin tuotto ei enää vastaa kysyntää jolloin, toivon, teemme samanlaisen kannanoton kuin rekkakuskitkin. Jos on pakko ajella niin ajelkaa rekkakuskien perässä/edellä kärsivällisesti samaa vauhtia:)

Hö... ketään kiinnosta:( mä kun ajattelin, et täs meillä kaikilla olis ollu todella hyvä sauma vaikuttaa. Yksinkin voi pienillä asioilla tehdä muutosta, mutta yhtenä ryhmänä vaikutus onmassiivisempi ja dramaattisempi. Mammat hoi... nyt se sisäinen tiikeri ulos ja toimintaa :wave:

Muuten hyvä idea, mutta ukolle tulee rahaa torstaina ja silloin on pakko käydä kaupassa. Ja meinaan kyllä kaudä autolla kaupassa, kun sieltä pitää tuoda sen verta paljon tavaraa, että en pysty niitä kantamaan tai tuoda pyörän tarakalla.

Mökille ei onnkesi tartte lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mua kyllä kiinnostaa, mutta se että jätän kauppareissun tekemättä silloin tuskin vaikuttaa.

Tämä on seongelma, kun kaikki ajattelevat näin ei teoilla ole vaikutusta, kun ei niitä moni tee.

Jos mahdollista älkää käykö kaupassa, tai käykää keskiviikkona. Jos on pakko, koittakaa käydä pienemmissä kaupoissa, ei supermarketeissa ja kauppakeskuksissa. Yrittäkää parhaanne mukaan :) en ketään kiellä enkä komenna. Toin vaan ideani ilmi

No jo on kumma... aina valitetaan kaikesta, mutta eikö tosiaan kukaan ole valmis tekemään asialle mitään? Ei mitään tapahdu jos me tavalliset ihmiset emme niille jotain tee! Kapinaan naiset, noustaan barrikadeille ja ilmoitetaan, että tämä ei enää käy. Tavallista suomalaista ei enää herrat jalkoihinsa polje!

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
No jo on kumma... aina valitetaan kaikesta, mutta eikö tosiaan kukaan ole valmis tekemään asialle mitään? Ei mitään tapahdu jos me tavalliset ihmiset emme niille jotain tee! Kapinaan naiset, noustaan barrikadeille ja ilmoitetaan, että tämä ei enää käy. Tavallista suomalaista ei enää herrat jalkoihinsa polje!

juu kiinnostaa mutta muutama hassun palstalaisen boikotti ei paljon herroihin vaikuta. Sen pitäis olla näyttävämpi tempaus kun vaan jättämällä ostoksilla käynti/autojen käyttö väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
selakko ei lamaannuta liikennettä vaan vaarantaa, sillä vaarallisesti ohittelevia valopäitä on varmasti enemmän kuin matelevia rekkakuskeja..

No minun mielestäni tuommoinen lakko kannattasi järjestää jonain muuna päivänä esim. viikolla arkena ja yhden viikon ajan.

Yhden päivän lakko ei juuri mitään muuta.

Hyvä ajatus varmaan taustalla, mutta todellisuudessa sitä ei kyllä kukaan huomaa, käytkö keskiviikkona vai torstaina kaupassa. Sen kyllä huomaa, jos juhannuksen menoliikenne matelee pääteillä 20 km tunnissa...Menee aika monelta hermot juhannusliikenteessä ja seuraukset tietävät kyllä kaikki.

Selvä... tehkää mitä teette.Minä teen kuten sanoin, Koitan ainakin vaikuttaa. Jos ei yritä ei voi tietäämitä sillä saavuttaa. Enkä nyt ajatellut muutamaa hassua palstalaista vaan oltais puskaradio laitettu laulamaan. Jos jokainen tän alotuksen lukenut olis kertonu vaikka 5 ystävälle/sukulaiselle ja he eteenpäin... pisaroista naiset hyvät se merikin koostuu. Mä en oikeesti ymmärrä, kerrankin kun melkein kultalautasella tullaan tarjoamaan tilaisuutta vaikuttaa asioihin, niin justiinsa ne jotka on asioista valittaneet menevät mykkyrälle sinne kotisohvalle eivätkä tee mitään, vaikkei edes isosta teosta ole kyse! Missä on nykynaisen rohkeus?

Meillä ei kyllä varmaan mies tohon touhuun osallistu, vaikka työksensä ajaakin. Sillä on kiire saada hommat hoidettua, jotta pääsee ansaitulle kesälomalle ja juhannuksen viettoon... :whistle:

Ja ite en kyllä nää tommosessa järkee, vaikka totta hemmetissä niitä polttoainekuluja pitäs saada alemmas! Mutta muilla keinoilla, kun sillä et nää "maanteiden valtiaat", rekat ja kuorma-autot rupeevat töppäämään liikenteessä. Ne jos mitkä saa aikaan vaaratilanteita, todella! Enkä mitenkään usko, että tää mihkään polttoainehintoihin vaikuttas, sen sijaan ohan se mukava kun saadaan parit rekkaonnettomuudet taas aikaan tämmösellä turhanpäiväsellä tempauksella. Joustava liikenne mieluummin silloin kun muutenkin ruuhkaista, ja tosiaan jotkut ihan muut keinot käyttöön tässä polttoainekustannusten alas saanniissa!

mutta mitäs se meihin tavallisiin tallaajiin taas vaikuttaa? rekkakuskit haluavat dieselveron alas mutta vaativat samalla hinnankorotuksia kuljetusfirmojen tuontimaksuihin.. joka sitten vaikuttaa kaupoissa ruuan ym. ninnan nousuun... siksihän kaupat nostavat hintoja kun kuljetusmaksut ovat nousseet ja jostain sekin menetetty raha on saatava...

Nyt ei ole kyse rohkeudesta, vaan siitä mikä on oikeasti kannattavaa. Kannattaa ennemmin keskittää ne voimansa asioihin, joihin voi oikeasti vaikuttaa.

Tämä on melkein yhtä hölmö juttu kuin se vähän aikaa sitten sähköpostilla levinnyt Power Point -juttu bensa-asemien boikotoinnista. Hirveä haloo ja oliko siitä edes lehdissä?

tuota kaupassa käymisen jättämistä en ymmärrä?

pakko on ihmisten syödä.. mihin tällä vaikutetaan??

siihenkö että ne jotka siirtää to kauppareissun ke, ostavat ei oota kun isot tilausmäärät on varattu to-pe. joten kun kaikkea ei saada kerralla, ostetaan sitten toisenakin päivänä?
tai siihen että isot kauppakeskukset jäävät ilman asiakkaita, ja pilaantunutta ruokaa heitetään sitten tonneittain roskiin? kaupat tietävät ruuhka huiput ja tilaavat tavarat sitä myöten..

Mä olen vain realisiti.

Ihan tosi, kerro mulle miten hyödyttää rekkakuskia se että mä en mene torstaina kauppaan?

Ne tavarat on tod.näk. tilattu sinne kauppaan jo keskiviikkona tai niin että ne on aikaisin torstai aamuna siellä.

Joten rekkakuskien PITÄISI boikotoida nyt eikä vasta torstaina. Niin että torstaina ei ole mitään ostettavaa.

joo...annetaan asian sitten olla.... unohtakaa koko asia. Minä tavallinen tallaaja sain mielestäni ihan kehityskelposen ja toteutettavan idean... jossain muualla olis vaan pitäny tuoda idea taas ilmi kun täälä se ammutaan heti alas... olis se idea ollut sit mikä hyvänsä ni kyllä naiset osaa sen alas ampua.

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
joo...annetaan asian sitten olla.... unohtakaa koko asia. Minä tavallinen tallaaja sain mielestäni ihan kehityskelposen ja toteutettavan idean... jossain muualla olis vaan pitäny tuoda idea taas ilmi kun täälä se ammutaan heti alas... olis se idea ollut sit mikä hyvänsä ni kyllä naiset osaa sen alas ampua.

Mikään ei estä sinua käyttämästä resurssejasi asiaan, jolla ei ole mitään merkitystä. Enemmän olisi vaikutusta silläkin, jos järjestäisit yhden naisen mielenosoituksen eduskuntatalon edessä.

Yhteistyössä