Nyt kun on ollut puhetta subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja sen rajaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äisskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äisskä

Vieras
ja olen aistinut pientä moittimista niitä vanhempia kohtaan jotka kotona ollessaan ovat lapsen varhaiskasvatuksen pariin laittaneet, niin täytyy sanoa etten ihmettele heidän valintaansa jos ovat kokeneet samaa painostusta mitä minä.

Itse olen ollut kotiäitinä melkein 10 vuotta. Ja kun uusia vauvoja on perheeseen syntynyt, olen pitänyt isommat aina kotona, MUTTA neuvola ei ole tälläiseen ratkaisuun oikeen koskaan ollut tyytyväinen. Olen saanut usealta neuvolantädiltä ymmärtää kuinka yli 3 vuotiaan olisi parempi päivähoidossa. Ikään kuin lapsi pitäisi heti kolmevuotiaana heittää sinne oravanpyörään (näin se maailma menee, aamulla ylös, illalla kotiin), muuten ei ehkä koskaan totu käymään koulussa, saati koulussa...

Jos julkinen terveydenhuolto on jo tätä mieltä, että lapsille ei ehkä riitä se kotona oleminen (tylsyyttäkin siihen kuuluu ja sitä että ei tehdä mitään), niin moni vanhempi voi jopa uskoa tähän ja viedä lapset päiväkotiin. Minä olen pitänyt kantani asiassa ja hoitanut lapset itse. Ihan kunnon koululaisia isommatkin jo on, koskaan eiole koulun ulkopuolelta tullut vielä negatiivista palautetta heistä!

Voin kuvitella, että olet saanut painostusta osaksesi.

Meillä on lapset olleet perhepäivähoidossa esikouluikään saakka. Kaikkien kohdalla olen kuullut jo nelivuotiaasta alkaen, miten lapsi pitäisi laittaa päiväkotiin sosiaalistumaan ja ryhmäytymään. Kuopuksen kohdalla tätä asiaa painotti neuvolatäti 5-vuotisneuvolassa. (Minä taas tykkäsin, että kuopukselle oli oikein hyvä rooli olla pph-ryhmässä se isoin lapsi, kun kotona sai/saa aina olla kaikkein pienin.)

Ei minulla sinänsä ole päiväkotejakaan vastaan mitään. Meillä on ihan hyvät kokemukset sitten myös päiväkotiajasta. Mutta meillä on myös ihanat kokemukset pph:sta.

Mitä siellä päiväkodissa saa sellaista, mitä muualla ei saa - nykyään? Omassa lapsuudessani päiväkotilapsuus ei vielä ollut normi, eikä silloin uskottu, että lapsi kasvaa vinoon, jos ei päiväkotiin pääse. :confused:

Yhteistyössä