Nyt kun tää rasismin vastaisuus on niin pinnalla, niin onko kukaan miettinyt miten paljon rasismia meillä on ihan oman väen keskuudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
On ikärasismia, on rasismia mt-ongelmia kohtaan, on rasismia köyhempiä kohtaan, tiettyihin ammatteihin tai aloihin kohdistuvaa rasismia, rasismia lapsettomia kohtaan, rasismia sinkkuja kohtaan, ulkonäkörasismia (painoon, treenamattomuuteen tai vaikka ihan vain hampaiden vinouteen tai sävyyn liittyen tai nenän kokoon liittyen.) jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Joka päivä anonyymeillä keskustelupalstoillakin näkyy rasismi erilaisia suomalaisia kohtaan.

Parasta on kun osa niistä, jotka kiivaasti jakaa somessa kaikkia black lives matter ja eskimon nimi pitää muuttaa hommia haukkuu ite sitten vaikka just lapsettomia tai mt-ongelmaisia. Se on niistä ihan ok sitten.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Eikä eded tarvitse olla anonyymi palsta! Aina, jos jättää tilan särkkimiselle, se tapahtuu. Ihmiset kai haluaa pääasiassa päteä, näin olen sen itse tulkinnut. Mutta päteminenkin muuttuu jossain vaiheessa ja kasvaa äkkiä suoranaiseksi rasismiksi, kuten sanoit.
Tekisi kyllä mieli sulkea kaikki somet ja palstat ja tehdä jotain järkevämpää. Vaikka harjata asunnon nurkat hammadharjalla :D

Eikä eded tarvitse olla anonyymi palsta! Aina, jos jättää tilan särkkimiselle, se tapahtuu. Ihmiset kai haluaa pääasiassa päteä, näin olen sen itse tulkinnut. Mutta päteminenkin muuttuu jossain vaiheessa ja kasvaa äkkiä suoranaiseksi rasismiksi, kuten sanoit.
Tekisi kyllä mieli sulkea kaikki somet ja palstat ja tehdä jotain järkevämpää. Vaikka harjata asunnon nurkat hammadharjalla
Totta. Nykyään näkee Facebookissa ja ihan uutiskommenteissakin omalla nimellä tehtyä haukkumista. Jotkut tosin on luoneet salanimellä Facebook-profiilin, jolla voi haukkua mielinmäärin.

Mä käsitän rasismin tietty ihonväriasiana, mut jos sitä pitäs laajentaa, niin se koskis semmosia asioita jotka on ihmisellä jo syntyessä.
Ei jonkun ammatin haukkuminen nyt täytä rasismi-määritelmää. Ammattia voi vaihtaa.

• Tykkää
Reactions: m1es
Tekisi kyllä mieli sulkea kaikki somet ja palstat ja tehdä jotain järkevämpää. Vaikka harjata asunnon nurkat hammadharjalla :D
Miks kaikki väännetään pätemiseksi?
Mitä jos jonkun ihmisryhmän edesottamukset vaan veetuttaa ja haluaa siitä jopa ihan aidosti purkautua?

Näinpä. Nuorisokin naureskelee jopa toisten vaatteille kadulla, mutta instassa ollaan sitten niin suvaitsevaisia kaikissa trendikkäissä "black lives matter " -julkaisuissa, jotka kiillottaa omaa julkisuuskuvaa.

Miks kaikki väännetään pätemiseksi?
Mitä jos jonkun ihmisryhmän edesottamukset vaan veetuttaa ja haluaa siitä jopa ihan aidosti purkautua?
Niin siis puhuin, että suurin osa sellaisesta muusta rasismista varmaan johtuu pätemisestä, mikä on karannut käsistä. Tällä tavalla itse olen tulkinnut lukemiani kommentteja. Kun pitää päästä piikittämään että tietää jonkin asian paremmin ja se täytyy saada tuoda julki.. ihan yhtä hyvin voisi olla hiljaa.

Ja joo, jos jonkun "tietyn ryhmän" edesottamukset kyrsii, ja siinä on kyseessä ikä, etninen tausta, ihonväri jne, niin se on puhtaasti rasistista.
Jos nyt käydään tuo ihonväri asia läpi, niin sä tiedät jotain juttuja, joita Suomessa julkaistaan vaikka afrikkalaisista, keskustellaan, juttuja on joitain tuhansia. Afrikkalaisia on 1.2 miljardia. 1 200 000 000 versus 10 000 huomaatko, kuinka monta ihmistä laitetaan saman varjon alle kuinka monesta ihmisestä. Se siitä, en ala keskustella mielipiteistäsi muita ihmisiä kohtaan.

Rotuja on. Meikäläisessä ja perus-somalissa ei oo mitään yhteistä.
Sä saat olla sitä mieltä, että niitä on. Mut tarvitseeko sitä huudella, koska se on epäkorrektia ja aiheuttaa riitaa?
Unesco suositteli 1950- luvulla, että termistä luovuttaisiin. Arvaa miksi. Eikä kyse ole pelkästään mistään mielen pahoittamisesta vaan yhtäläisestä oikeudesta elää. Elää ja hengittää. Voit olla myös sitä mieltä, että toisilla ei ole samaa oikeutta elää ja hengittää, mutta tahdotko sotaa ja suurin kysymys on, mitä ihmettä meinaat saavuttavasi sillä, että asialla öyhöttää jollain 2+ palstalla? Tulee hyvä mieli?

Koska sun älykkyys (käytän tätä esimerkkiä, koska yrität monesti argumentoida älykkäillä asioilla) muiden silmissä todennäköisesti madaltuu joka ikinen kerta, kun lähetät viestisi, eikä ole edes kysymys mistään suvakkiudesta, vaan siitä, että käytät aina epäpäteviä lähteitä ja todella naiiveja vertauksia.

Hirveen ristiriitaista on sekin, että usein ne jotka vaativat patsaiden poistoa, eskimojäden nimen muuttamista, sen ja tämän ja tuon asian muuttamista/hävittämistä/kieltämistä...saattavat itse kiusata mm. somessa ihmisiä (jotka ovat erimieltä heidän kanssaan asioista) todella julmastikin.

On ikärasismia, on rasismia mt-ongelmia kohtaan, on rasismia köyhempiä kohtaan, tiettyihin ammatteihin tai aloihin kohdistuvaa rasismia, rasismia lapsettomia kohtaan, rasismia sinkkuja kohtaan, ulkonäkörasismia (painoon, treenamattomuuteen tai vaikka ihan vain hampaiden vinouteen tai sävyyn liittyen tai nenän kokoon liittyen.) jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Joka päivä anonyymeillä keskustelupalstoillakin näkyy rasismi erilaisia suomalaisia kohtaan.

Rasismi = rotusyrjintä, -sorto, etninen syrjintä.

Muussa tapauksessa puhu syrjinnästä tai jopa valitettavasti kiusaamisesta, vähättelystä, mikä on aina väärin.

Hyviä pointteja, joita kannattaa tuoda esiin.

Rasismi:
aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, etnisen taustan tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää.

Näin sanoo Wikipedia.

Syrjintä ei ole pelkkiä sanoja, äänenpaino kertoo paljon vaikka käyttäisi neutraaleja sanoja.

Yhteistyössä