nyt kyllä vituttaa, ostin miehelle lahjan ja se on rikki :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22084202][QUOTE="Juu";22084181]
Hyvä, että sinä viisas pistit laskelmat näkyviin näille vähemmän viisaille. Eli ei mitään järkeä tuossa masiinassa.
Jos limun lisäksi ostaa LIDListä niin säästää vielä paljon enemmän.[/QUOTE]

juu, laskin hitusen pieleen ton esansin osalta.. eli litrahinnaksi tulee limulle joku 0,80€
ja vissylle se 0.20€ litra..
kun ostaa laitteen niin siinä tulee tuo happopullo mukana, eli sillä saa jo ostohetkellä hettyä sen 50-60l vissyä..
eli voidaan nyt laskea että tuolla laitteen hinnalla olisin saanut sen 40-50l kaupasta ostettua limua ja vissyä, mutta seuraavan patruunan kohdalla se säästö onkin jo selvempi..
lisäksi ei tavitse kantaa niitä pulloja kauapsta jne.

en mie kyllä edes tiedä miksi jankkaan tästä kun mies tuon laitteen halusi, sen sai ja aloitus koski sitä että se on rikki ennenkuin sillä yhtään litraa tuota epäterveellistä happojuomaa on valmistettu

On se nyt jännä, että joidenkin täytyy ryhtyä laskemaan ja vääntämään niiden kanssa, joiden mielestä kone on ollut kelpo vehje :D. Eikö voi vain uskoa, jos joku on tyytyväinen.
Mun mielestä on paljon jännempää, että selvästi virheellisen laskelman nähdessään ei sitä saisi oikaista, koska "joku on laskelmaansa tyytyväinen".

Alkuperäinen laskija oli tyytyväinen saadessaan limsaa 0,35 euron litrahinnalla, koska esanssi maksaa 7,50-8,50 euroa pullo ja siitä saa 12 litraa.

Jos joku kertoo sinulle että 7,50 : 12 = 0,35 onko sinusta ihan oikeasti "jännää" että joku "ryhtyy laskeskelemaan" että persiilleen meni? Tiedoksesi, että oikea vastaus on 0,625 ihan siltä varalta ettet viitsi ryhtyä laskeskelemaan.

Meillä taas on kaksi tällaista pulloa, joilla saadaan hiilihapotettua vettä.:p Jääkaapissa on aina mehutiivisteitä ainakin kymmentä eri sorttia, vähän mehutiivistettä lasin pohjalle ja hiilihapotettua vettä päälle, limsa on valmista.:D Noiden pullojen täyttäminen maksaa yhteensä 15e ja me joudutaan täyttämään ne vain noin puolen vuoden välein, vaikka melkein joka päivä käytetään.:) Limsakonekin meillä joskus kotona oli, mutta sitä happopulloa sai olla vaihtamassa koko ajan, eikä ne uutteetkaan minusta kummoisia olleet.

Meillä on SodaStream vaikka limua juodaankin melko vähän. En minä sitä säästösyistä ostanut vaan siksi että hapotettua juomaa on tarvittaessa aina kotona eikä pulloja tarvitse roudata kaupasta. On niitä esanssejakin muutamaa laatua kaapissa mutta enemmän tulee tehtyä "limua" ihan tavan mehuista.

En nyt oikein ymmärrä miten se joidenkin persettä kaivelee jos joku ostaa hapotuskoneen kotiinsa.

[QUOTE="Neith";22084548]eli voidaan nyt laskea että tuolla laitteen hinnalla olisin saanut sen 40-50l kaupasta ostettua limua ja vissyä, mutta seuraavan patruunan kohdalla se säästö onkin jo selvempi..[/QUOTE]
No ei todellakaan voida laskea noin. Jos laitteen hinnalla sun mukaan saa 40-50 litraa kaupan limsaa, ei oo syntyny vielä MITÄÄN säästöä, koska et oo tehny sillä laitteellas vielä litraakaan sitä juomaa ( = ei laskettu mitään esansseille).

Tuohon 40-50 litraan limsaa tarvit nelisen pulloa esanssia, eli siihen on laskettava vielä 30-35 euroa esansseihin. Sillä ostaa taas vajaan 40 litraa kaupan limsaa.

Eli toisin sanoen, ennen kun saat sentinkään säästöä tolla koneella aikaan, sun on pitäny juoda vähintään se 80-90 litraa limsaa. Ja tämän jälkeenkin säästöt on noin 14 senttiä litra - nekin kuoleentuu siinä vaiheessa jos ostat vaihtopullon. Yhden vaihtopullon hinnan kuolettamiseen menee sitten jo 92 litran limsanteko.

[QUOTE="vieras";22084590]Meillä taas on kaksi tällaista pulloa, joilla saadaan hiilihapotettua vettä.:p Jääkaapissa on aina mehutiivisteitä ainakin kymmentä eri sorttia, vähän mehutiivistettä lasin pohjalle ja hiilihapotettua vettä päälle, limsa on valmista.:D Noiden pullojen täyttäminen maksaa yhteensä 15e ja me joudutaan täyttämään ne vain noin puolen vuoden välein, vaikka melkein joka päivä käytetään.:) Limsakonekin meillä joskus kotona oli, mutta sitä happopulloa sai olla vaihtamassa koko ajan, eikä ne uutteetkaan minusta kummoisia olleet.[/QUOTE]

Linkki unohtui, siis tällaiset pullot: Google-kuvahaun tulos kohteessa http://www.kotiviini.fi/userimages/8552010.jpg

[QUOTE="vieras";22084590]Meillä taas on kaksi tällaista pulloa, joilla saadaan hiilihapotettua vettä.:p Jääkaapissa on aina mehutiivisteitä ainakin kymmentä eri sorttia, vähän mehutiivistettä lasin pohjalle ja hiilihapotettua vettä päälle, limsa on valmista.:D Noiden pullojen täyttäminen maksaa yhteensä 15e ja me joudutaan täyttämään ne vain noin puolen vuoden välein, vaikka melkein joka päivä käytetään.:) Limsakonekin meillä joskus kotona oli, mutta sitä happopulloa sai olla vaihtamassa koko ajan, eikä ne uutteetkaan minusta kummoisia olleet.[/QUOTE]

Jaa, linkkiä yritin laittaa, mutta tuli ilmoitus että valvojien pitää tarkistaa viesti ennen kuin se tulee näkyviin?:o

[QUOTE="Juu";22084603]No ei todellakaan voida laskea noin. Jos laitteen hinnalla sun mukaan saa 40-50 litraa kaupan limsaa, ei oo syntyny vielä MITÄÄN säästöä, koska et oo tehny sillä laitteellas vielä litraakaan sitä juomaa ( = ei laskettu mitään esansseille).

Tuohon 40-50 litraan limsaa tarvit nelisen pulloa esanssia, eli siihen on laskettava vielä 30-35 euroa esansseihin. Sillä ostaa taas vajaan 40 litraa kaupan limsaa.

Eli toisin sanoen, ennen kun saat sentinkään säästöä tolla koneella aikaan, sun on pitäny juoda vähintään se 80-90 litraa limsaa. Ja tämän jälkeenkin säästöt on noin 14 senttiä litra - nekin kuoleentuu siinä vaiheessa jos ostat vaihtopullon. Yhden vaihtopullon hinnan kuolettamiseen menee sitten jo 92 litran limsanteko.[/QUOTE]

noh, sovitaanko sitten niin että ostin laitteen kuvitteellisen säästön takia jotta voi mieheni tehdä pahan makuista ja epäterveellistä hampaat pilaavaa happojuomaa :o

mie lasken dieselinkin säästön hitusen eri tavlla kuin muut, joten kun kerran mun laskujen mukaan me säästetään ne kutuset sentit tolla masiinalla niin anna olla..
siis kun aloituksen pointti ei ollut hehkuttaa millaisia säästöjä me nyt saadaan vaan purkaa vitutusta siitä että tuo masiina on rikki |O

Nimim. Juu: tiedätkö, että kaikkien ei tarvitse laskea joka saatanan senttiä ja vertailla hintoja vaan on varaa ihan omaksi riemuksi ostaa joku vempele aina silloin kun huvittaa? Kaikkien elämä ei ole siitä 0,05 €n säästöstä kiinni.

[QUOTE="Neith";22084627]noh, sovitaanko sitten niin että ostin laitteen kuvitteellisen säästön takia jotta voi mieheni tehdä pahan makuista ja epäterveellistä hampaat pilaavaa happojuomaa :o

mie lasken dieselinkin säästön hitusen eri tavlla kuin muut, joten kun kerran mun laskujen mukaan me säästetään ne kutuset sentit tolla masiinalla niin anna olla..
siis kun aloituksen pointti ei ollut hehkuttaa millaisia säästöjä me nyt saadaan vaan purkaa vitutusta siitä että tuo masiina on rikki |O[/QUOTE]

No älä nyt hermostu. Minä en kertaakaan ole väittänyt että se juoma on pahanmakuista. En voi sitä tietää kun en ole koskaan maistanut. Tai no muistaakseni jossain lastenkutsuilla 80-luvulla, kun nuo vehkeet olivat viime kerran muotia.

Minä vaan totesin että se ei ole säästösyistä kannattavaa. Jos se sinusta on parempaa kun kaupan juoma niin totta kai sitä sitten kannattaa tehdä.

Mutta jos tosiaan "lasket eri tavalla" kuin muut polttoaineen kulutuksenkin, ehkä tosiaan ei kannata niitä laskelmia tehdä.... Tuon tapaiset laskelmat kun harvoin ovat mielipidekysymyksiä, ne ovat ihan vain kustannuslaskentaa. Tietty sitten mennään mielipidekysymyksiin jos pohditaan sitä millaisesta limsasta kukakin pitää tai millä autolla haluaa ajaa.

Ja miehen lahja kai se oli eikä minun, jos hän tykkää niin kaikkihan on hyvin? Se nyt tietysti on /ceestä että kone on jo rikki, mutta niinhän nuo halvat hilavitkuttimet aina ovat. Itse ostin slushie-koneen kesällä, en todellakaan siksi että se toisi jotain säästöjä, vaan siksi että se on hauska vehje ja slushie on hyvää. Tosin mokoma pömpeli vie niin paljon tilaa keittiötasolta ja pitää vielä sellaista mekkalaa että eipä sitä kovin montaa kertaa tullut käytettyä. Tuli slushielle litrahintaa kyllä - ja ei, en laskenut paljonko :D

[QUOTE="vieras";22084653]Nimim. Juu: tiedätkö, että kaikkien ei tarvitse laskea joka saatanan senttiä ja vertailla hintoja vaan on varaa ihan omaksi riemuksi ostaa joku vempele aina silloin kun huvittaa? Kaikkien elämä ei ole siitä 0,05 €n säästöstä kiinni.[/QUOTE]

:D lisäksi kun mie kyllä edelleen pidän kiinni siitä että jään nä kutuset sentit voitolle tuosta, mies sai haluamansa vempeleen ja kotona on nyt sitten aina juomaa.. (olettaen ettei seuraavakin masiina ole maanantai kappale..) :D

[QUOTE="vieras";22084653]Nimim. Juu: tiedätkö, että kaikkien ei tarvitse laskea joka saatanan senttiä ja vertailla hintoja vaan on varaa ihan omaksi riemuksi ostaa joku vempele aina silloin kun huvittaa? Kaikkien elämä ei ole siitä 0,05 €n säästöstä kiinni.[/QUOTE]

Nimim. vieras: Toki tiedän. Tiedätkö sinä että joillakin on varaa ihan omaksi riemuksi ostaa kodinkoneita silloin kun huvittaa eikä heidän tarvitse perustella hankintaa keksityillä säästöillä? Tiedätkö myös että osa kerto- ja jakolaskua sen verran hyvin ettei numeroiden pyörittely vie sen enempää aikaa kuin vaikkapa sinulta tuo väsynyt kettuilu? :D

Minun ei tarvitse limsanhintoja vertailla koska en juo limsaa. Tämä ei tarkoita ettenkö tarpeen vaatiessa osaisi niitä vertailla. Kuten jo sanoin, itse ostin täysin turhakkeena Slushie- koneen, koska huvitti. En koe tarvetta selitellä ostaneeni sitä sen vuoksi koska tekemällä neljä säiliöautollista slushieta säästän 11 senttiä. Ei siinä hankinnassa mitään järkeä ole, joten en koita sitä järkisyin perustella.

[QUOTE="Juu";22084677]No älä nyt hermostu. Minä en kertaakaan ole väittänyt että se juoma on pahanmakuista. En voi sitä tietää kun en ole koskaan maistanut. Tai no muistaakseni jossain lastenkutsuilla 80-luvulla, kun nuo vehkeet olivat viime kerran muotia.

Minä vaan totesin että se ei ole säästösyistä kannattavaa. Jos se sinusta on parempaa kun kaupan juoma niin totta kai sitä sitten kannattaa tehdä.

Mutta jos tosiaan "lasket eri tavalla" kuin muut polttoaineen kulutuksenkin, ehkä tosiaan ei kannata niitä laskelmia tehdä.... Tuon tapaiset laskelmat kun harvoin ovat mielipidekysymyksiä, ne ovat ihan vain kustannuslaskentaa. Tietty sitten mennään mielipidekysymyksiin jos pohditaan sitä millaisesta limsasta kukakin pitää tai millä autolla haluaa ajaa.

Ja miehen lahja kai se oli eikä minun, jos hän tykkää niin kaikkihan on hyvin? Se nyt tietysti on /ceestä että kone on jo rikki, mutta niinhän nuo halvat hilavitkuttimet aina ovat. Itse ostin slushie-koneen kesällä, en todellakaan siksi että se toisi jotain säästöjä, vaan siksi että se on hauska vehje ja slushie on hyvää. Tosin mokoma pömpeli vie niin paljon tilaa keittiötasolta ja pitää vielä sellaista mekkalaa että eipä sitä kovin montaa kertaa tullut käytettyä. Tuli slushielle litrahintaa kyllä - ja ei, en laskenut paljonko :D[/QUOTE]

:D siihen on olemassa syy miksi tuota laitetta ei aiemmin ole meille ostettu.. (minä )

mutta siis mitä tuohon mun laskenta kaavaan tulee niin mun laskujen mukaan diesel tulee meille halvemmaksi kuin bensa auto, vaikak kilometrejä tulee alle sen 25000-30000 mitä pidetään rajana sille että se on kannattavaa..
ja olen siis tyytyväinen näihin mun laskelmien tuloksiin :D

en mie näe järkevää perustetta navigaattorillekaan kun puhelinluettelon kartat on ilmaisia.. mutta silti valtaosa ihmisitä näkee navigaattorit hyvinkin hyödyllisiksi :D

[QUOTE="Neith";22084680]:D lisäksi kun mie kyllä edelleen pidän kiinni siitä että jään nä kutuset sentit voitolle tuosta, mies sai haluamansa vempeleen ja kotona on nyt sitten aina juomaa.. (olettaen ettei seuraavakin masiina ole maanantai kappale..) :D[/QUOTE]

No pidä ihmeessä kiinni niistä säästöistä, jos siitä hyvän mielen saat. Itse asiassa, ihan sinun mieliksesi:

Ajattele jos ostaisitte saman limsan ravintolassa, sanotaan nyt vaikka 2,50 euroa iso lasi. Litrahinta 6,25 euroa! Säästät 5,45 euroa litralta tekemällä saman kotona. Tehtyäsi sata litraa limsaa voitte lähteä säästörahoilla vaikka miehen kanssa Tallinnaan - tai ostaa hienomman ja uudemman version limsakoneesta. ;)

Itse asiassa limsakoneen hankinta voi olla elämäsi paras sijoitus.

[QUOTE="Juu";22084707]Tiedätkö sinä että joillakin on varaa ihan omaksi riemuksi ostaa kodinkoneita silloin kun huvittaa eikä heidän tarvitse perustella hankintaa keksityillä säästöillä? Tiedätkö myös että osa kerto- ja jakolaskua sen verran hyvin ettei numeroiden pyörittely vie sen enempää aikaa kuin vaikkapa sinulta tuo väsynyt kettuilu? :D
[/QUOTE]

Tiedän, koska näin oilemme aina toimineet. Ja ihan työkseni pyörittelen numeroitakin ;)

Mutta jos joku mielestään säästää ostamalla tuon masiinan, niin miksi ihmeessä mä alkaisin vääntämään ja kääntämään viestikaupalla että ei, et säästä mitään. Sillä ei he sitä laitetta edes säästösyistä ostaisi ellei siihen laitteeseen ole varaa :D

[QUOTE="Juu";22084736]No pidä ihmeessä kiinni niistä säästöistä, jos siitä hyvän mielen saat. Itse asiassa, ihan sinun mieliksesi:

Ajattele jos ostaisitte saman limsan ravintolassa, sanotaan nyt vaikka 2,50 euroa iso lasi. Litrahinta 6,25 euroa! Säästät 5,45 euroa litralta tekemällä saman kotona. Tehtyäsi sata litraa limsaa voitte lähteä säästörahoilla vaikka miehen kanssa Tallinnaan - tai ostaa hienomman ja uudemman version limsakoneesta. ;)

Itse asiassa limsakoneen hankinta voi olla elämäsi paras sijoitus.[/QUOTE]

:D :D
tai sitten mie vaan itsekseni myönnän tuon olevan turha härpäke jonka ostoa mä olen vastustanut tähän saakka juurikin siitä syytä, mutta samalla se on masiina joka ilostutti miestä, helpottaa kaupassa käyntiä ja tuo niitä säästöjä ainakin kuvitteellisesti kun siellä kaupassa joutuukin maksamaan sen 7€ vähemmän kun limut jää kauppaan :D
mutta joo, jos sitä pikkuhiljaa alkais tekemään jotain saadakseen sen uuden koneen.. eli kauppaan siis

[QUOTE="Neith";22084713]en mie näe järkevää perustetta navigaattorillekaan kun puhelinluettelon kartat on ilmaisia.. mutta silti valtaosa ihmisitä näkee navigaattorit hyvinkin hyödyllisiksi :D[/QUOTE]
No tästä(kin) ollaan eri mieltä. Kyllä minä näen nimenomaan järkeviä perusteita navigaattorin käytölle verrattuna puhelinluetteloon jos ajo-ohjeita tarvii. Puhelinluetteloa on kuskin aika paljon hankalampi selata ajaessa kun kuunnella navigaattorin ohjeita, se on ihan liikenneturvallisuuskysymys. Turvallisuus on järkevä peruste. Samaten puhelinluettelo harvoin kertoo missä sinä oikeasti olet, se kertoo ainoastaan sen missä LUULET olevasi. Puhelinluettelossa on myös harvemmin hakutoimintoa useammalle kaupungille. Puhelinluettelosta on siis vähemmän hyötyä jos olet eksynyt. Taas järkiperuste.

Mutta toki puhelinluettelo on ilmainen, joten KUSTANNUSSYISTÄ se ois halvempi toki.

[QUOTE="vieras";22084760]Tiedän, koska näin oilemme aina toimineet. Ja ihan työkseni pyörittelen numeroitakin ;)

Mutta jos joku mielestään säästää ostamalla tuon masiinan, niin miksi ihmeessä mä alkaisin vääntämään ja kääntämään viestikaupalla että ei, et säästä mitään. Sillä ei he sitä laitetta edes säästösyistä ostaisi ellei siihen laitteeseen ole varaa :D[/QUOTE]

Tämä on keskustelupalsta, jota käytetään ajantappoon, joskus kieltämäti varmaan jonkunlaiseen tiedonhankintaankin. Jos lähdetään siitä että olkoot muut mitä mieltä tykkää, paskaakos minä siihen kommentoimaan, niin ois ehkä hieman älyvapaata pyöriskellä täällä kuluttamassa aikaansa?

Jos vaikkapa Pirjo Mälikkälästä on tällä hetkellä kotona tekemässä Pertille ihanan edullista limsaa ja on tyytyväinen säästöönsä, niin mulle ihan sama. Jos oon keskustelupalstalla jossa aiheesta keskustellaan, niin sit saatan jopa - herrasiunaa - keskustella asiasta?

[QUOTE="Juu";22084800]No tästä(kin) ollaan eri mieltä. Kyllä minä näen nimenomaan järkeviä perusteita navigaattorin käytölle verrattuna puhelinluetteloon jos ajo-ohjeita tarvii. Puhelinluetteloa on kuskin aika paljon hankalampi selata ajaessa kun kuunnella navigaattorin ohjeita, se on ihan liikenneturvallisuuskysymys. Turvallisuus on järkevä peruste. Samaten puhelinluettelo harvoin kertoo missä sinä oikeasti olet, se kertoo ainoastaan sen missä LUULET olevasi. Puhelinluettelossa on myös harvemmin hakutoimintoa useammalle kaupungille. Puhelinluettelosta on siis vähemmän hyötyä jos olet eksynyt. Taas järkiperuste.

Mutta toki puhelinluettelo on ilmainen, joten KUSTANNUSSYISTÄ se ois halvempi toki.[/QUOTE]

mie olen aina pärjännyt puhelinluettelon kartalla.. pitemmillä matkoilla olen joko tulostanut netistä ajo-ohjeet tai sitten osatnut isomman kartan..
kun joutuu keskittymään ajamiseen ja reittiin niin sitä oppii reitin paremmin, sitä tiedostaa sijaintinsa jne paremmin.. lisäksi se turvallisuus aspekti muuttuu huomatatvasti niillä jotka pitävät äänet pois siitä masiinasta kun ne on ärsyttäviä.. ;)
mie olen viimoset 9v töissä ollut likipitäen pelkästään sen varassa ja hyvin olen pärjännyt :D

[QUOTE="Juu";22084832] Jos oon keskustelupalstalla jossa aiheesta keskustellaan, niin sit saatan jopa - herrasiunaa - keskustella asiasta?[/QUOTE]

Melkein jo pakkomielteestä puhuisin. Montako laskelmaa sä olet jo tehnyt tässä ketjussa? Kolme, neljä?

Meillä meni ennen limsakonetta ihan sikaan rahaa virvokkeisiin,nyt ku on kone niin limua ei tule juotua niin paljoa.Mut sitä ei myöskään raahaa kotiin litratolkulla.
Tässä 2kk aikana olen ostanut yhden 0,5l limupullon,aikasemmin niitä ois menny varmana päiväs yks + muut hömpät.

Kannattava ostos siis:)

[QUOTE="Juu";22084736]Ajattele jos ostaisitte saman limsan ravintolassa, sanotaan nyt vaikka 2,50 euroa iso lasi. Litrahinta 6,25 euroa! Säästät 5,45 euroa litralta tekemällä saman kotona. Tehtyäsi sata litraa limsaa voitte lähteä säästörahoilla vaikka miehen kanssa Tallinnaan - tai ostaa hienomman ja uudemman version limsakoneesta. ;)[/QUOTE]

Laskes nyt samoin tein henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen säästö terveydenhoitokuluissa siitä kun ihmisten ei tarvitse selkä vääränä raahata pulloja kaupasta kotiin? :whistle:

[QUOTE="vieras";22084915]Laskes nyt samoin tein henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen säästö terveydenhoitokuluissa siitä kun ihmisten ei tarvitse selkä vääränä raahata pulloja kaupasta kotiin? :whistle:[/QUOTE]
Lisäksi tulee laskelmissa huomioida se että painavia limupulloja kotiin roudatessa suurempi paino lisää auton polttoaineen kulutusta.
Palautuspullojen kanssa läträäminen vie aikaa ja aikahan on tunnetusti rahaa. Palautusautomaatti tulostaa hyvityslappusen jolla on globaaleja ilmastovaikutuksia sillä sademetsiä kaadetaan paperin takia 24/7.
Kun kaupasta tuo huoneenlämpöisen limupullon ja laittaa sen jääkaappiin, kuluttaa jääkaappi enemmän energiaa jotta limpparin saa viileäksi.
Lisäksi pitää laskea noin sata muuta seikkaa tai laskelmilla ei ole oikein painoarvoa.

:D

Mä olen myös ajatellut tuon ostamista.

Meillä kuluu vichyä todella paljon. Itse juon sitä vähintään 2l päivässä, eli nopeesti laskettuna 720l vuodessa ja mulle ei "kelpaa" Lidlin halpis, koska siinä on niin paljon natriumia.

Lisäksi vielä teinien limut + miehen lantringit.

Olenkin niin kyllästynyt siihen jatkuvaan pullojen raahaamiseen. Tuo voisi olla meidän juttu!

[QUOTE="vieras";22084864]Melkein jo pakkomielteestä puhuisin. Montako laskelmaa sä olet jo tehnyt tässä ketjussa? Kolme, neljä?[/QUOTE]

:D :D

Kolme- neljä kerto- tai jakolaskua on pakkomielle? :D No voihan se olla. Ajatella, en saa niitä muutamaa kymmentä sekuntia elämästäni ikinä takaisin! Iik!

Hassua että joillekin ihmisille joku yksinkertanenkin laskeminen voi olla niin haastavaa että kolme-neljä laskua jostain aiheesta on pakkomielteistä. Pahasti on vieraannuttu kyllä matemaattisista taidoista. Ap muuten esitteli pari-kolme laskelmaa, onko se kanssa pakkomielteistä vai tipahdinko neuroosin puolelle vasta sillä neljännellä laskelmalla ;)

Lohdutukseksi voin kertoa että mulla on koneella semmonen jänskä toiminto, johon lukuja näpyttelemällä se ihan kertoo sen tuloksen ilman ihmeempiä laskelmia. Kutsun sitä toimintoa laskimeksi.

Yhteistyössä