nyt kyllä vituttaa, ostin miehelle lahjan ja se on rikki :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22084915]Laskes nyt samoin tein henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen säästö terveydenhoitokuluissa siitä kun ihmisten ei tarvitse selkä vääränä raahata pulloja kaupasta kotiin? :whistle:[/QUOTE]

Itse asiassa kirjaisin sen kyllä tappiopuolelle, hyötyliikunnan puute on merkittävä yhteiskunnallinen ongelma ja yksi syy ylipainon yleistymiseen - kuten on muuten myös virvoitusjuomien käytön lisääntyminen. Ja me kaikkihan tiedämme paljonko ylipaino yhteiskunnalle maksaa, eikös niin? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;22084974:
Lisäksi tulee laskelmissa huomioida se että painavia limupulloja kotiin roudatessa suurempi paino lisää auton polttoaineen kulutusta.
Palautuspullojen kanssa läträäminen vie aikaa ja aikahan on tunnetusti rahaa. Palautusautomaatti tulostaa hyvityslappusen jolla on globaaleja ilmastovaikutuksia sillä sademetsiä kaadetaan paperin takia 24/7.
Kun kaupasta tuo huoneenlämpöisen limupullon ja laittaa sen jääkaappiin, kuluttaa jääkaappi enemmän energiaa jotta limpparin saa viileäksi.
Lisäksi pitää laskea noin sata muuta seikkaa tai laskelmilla ei ole oikein painoarvoa.

:D
No jos tälle linjalle lähdetään:

Palautuspullojen kanssa veivaaminen tuskin vie sen enempää aikaa kun limsan tekeminen itse, jos ajansäästöä haetaan.
Palautusautomaatin kuitteja saa tulostella vinon pinon, ennen kun ollaan koneen pakkauksen aiheuttaman sademetsien tuhojen rinnalla.
Esanssipulloja ei kierrätetä.
Koneen valmistuskustannukset (sekä itse valmistaminen että koneen raaka-aineet) ovat huomattavasti merkittävämpi ympäristöuhka kuin keskitetty teollinen valmistaminen.
Kone on ongelmajätettä, jonka käsittely maksaa.

Kustannuslaskelman painoarvoa ei tee merkityksettömäski marginaalikulujen estimointi.. Tokihan sinä rakkaani sen tiedät, toimintolaskennassa on syytä keskittyä ydinprosesseihin.

[QUOTE="Juu";22085009]ylipainon yleistymiseen - kuten on muuten myös virvoitusjuomien käytön lisääntyminen. [/QUOTE]

Soda streameissa on vähemmän kaloreita kuin kaupan limsoissa.

[QUOTE="Juu";22085072]Palautuspullojen kanssa veivaaminen tuskin vie sen enempää aikaa kun limsan tekeminen itse, jos ajansäästöä haetaan.
[/QUOTE]
Monessako kodissa on oma palautusautomaatti?

[QUOTE="vieras";22085079]Soda streameissa on vähemmän kaloreita kuin kaupan limsoissa.[/QUOTE]
[QUOTE="vieras";22085101]Monessako kodissa on oma palautusautomaatti?[/QUOTE]
Hehee, oot sä kyllä hulvaton pikku öttiäinen. :D Kenelläs tässä olikaan se pakkomielle? ;)

No mutta joo. Korotan ja katson. Vedessä on vähemmän kaloreita kuin "Soda streameissa" (oletan että viittaat koneen tuotokseen etkä itse masiinaan). Virvoitusjuoma ei ole elimistölle mikään elintärkeä tarve, joka on joka tapauksessa pakko jonkunlaisella limsalla tyydyttää.

Uskoakseni melko harvassa kodissa on palautusautomaatti, uskoakseni myös käytännössä kaikissa keskivertoruokakaupoissa sellainen on. On totta, että mikäli ruokavalio koostuu täysin nestemäisestä ravinnosta, säästyy ajokilometrejä kun kauppaan ei tarvitse mennä ollenkaan. Mikäli taas joka tapauksessa kauppaan menee, ei palautusautomaatin sijainti kodin ulkopuolella tuo lisäkilometrejä päivittäisreiteille.

Happy now? :)

[QUOTE="Juu";22085292]Hehee, oot sä kyllä hulvaton pikku öttiäinen. :D [/QUOTE]

Vai niin?! No kuule, sä oot oikee kusipää. Jos susta ei ole kuin nimittelemään enää, niin oot kyllä päästäs pipi. Tunge jo ne sodastreamit laskelmines sinne mihin aurinko ei paista -poikittain.

[QUOTE="vieras";22085336]Vai niin?! No kuule, sä oot oikee kusipää. Jos susta ei ole kuin nimittelemään enää, niin oot kyllä päästäs pipi. Tunge jo ne sodastreamit laskelmines sinne mihin aurinko ei paista -poikittain.[/QUOTE]

No ehkäpä olenkin kusipää, voipi olla. :D Mutta enhän mä sua oo nimitelly, ihan positiivsessa mielessä pidin hulvattomana öttiäisenä. Sähän oot tarjonnut viihdettä mun kuolettavan tylsään työpäivään jo pitkän aikaa. ;) Kyllä musta on vielä muuhunkin kun nimittelyyn tuohon sanotaanko puoli neljään asti, jatketaan vaan aiheesta?

Ja pupuseni, tarkkana nyt siellä, ei ole mitään Sodastreamia mitä minnekään tunkea.

[QUOTE="Juu";22084513]Ahaa, no jos näin on niin tarkistetaan laskelmaa. Miksiköhän Gigantti ja Sodastream muuten ovat sitä mieltä että tuolla hapottaa vain 50 litraa?

Toisaalta sivuja tutkiessa huomasin että ilmoittavat sen pullon kestävän käytössä n. kolme vuotta, vaihtopullo 12,90, joten sekin pitänee lisätä hintaan. Se on toki vaikeaa laskea, kun hintavaikutus riippuu siitä kuinka monta litraa vuodessa tekee, mutta toki muovipullo kulunee aktiivisessa käytössä ja pesussa nopeammin kuin harvemmassa.

Itse asiassa tuon vaihtopullon hinta melkein korjaakin tuon kaasupullon täytön ja varsinaisen patruunan välisen eron, jos tarkastellaan kolmen vuoden käyttöjaksoa. Mutta jos mietitään että käyttäjä on kovin aktiivinen limsanjuoja ja tekee vaikka 100 litraa vuodessa, toki hällä tulee enemmän noita täyttöjä. Toisaalta ehkä hällä sillon kuluu vaihtopullojakin enemmän. Hmmm...

No, oli miten oli, säästösyistä tota ei ole mitään järkeä ostaa. Ennemmin hakee ne limsansa sitten Lidlistä jos rahan takia ajattelee. Varsinkin perheissä jossa limsaa ei kulu säännöllisesti litratolkulla, tuon koneen ostossa ei ole oikein mitään järkeä. Paitsi tietty se jos tykkää sillä vehkeellä leikkiä.

Hauskaa muuten että Gigantin sivuilla sanotaan "Kun valmistat juomat SodaStreamilla, säästät laitteen hinnan muutamassa kuukaudessa". Hehee, tuo on jo aika paksua puhetta, vaikka laskisi hiilihapot pelkän täytön hinnalla ja unohtaisi kokonaan nuo täyttöpullojen ostot + veden, joutuisi siinä "muutamassa kuukaudessa" edelleen tahkoamaan pari litraa limsaa joka päivä kuolettaakseen tuon halvimmankaan mallin kulut, Lidlin limsoihin verrattuna varmaan jonkun kolme-neljä litraa päivässä. No, ehkä tuo kone tosiaan sopii niille jotka juovat kaiken nesteensä limsana.

Googlailin että Lidlissä kahden litran colapullo maksaisi 1,90 senttiä, en tiedä oliko joku tarjous vai aina tuo? Eli 95 senttiä litra. Koneella teet 81 senttiä litra. (ei sis. vaihtopulloja eikä vettä). 14 sentin säästöllä kone maksettu "muutaman kuukauden" limsoilla, nimittäin 350 litralla..[/QUOTE]

lidlin colat maksaa 0,99-1,29 ja on aina maksanu. Mausta en tiedä, vittumaisia vaan ku lidllin pullot ei käy muual ja ne kerryttää tyhjiä nurkkiin..

Mä ostin viimeks esanssia nii makso 6€ pullo, nii sitte se hinta tipahti jo 0,5€, jos ei laske muita kuluja mukaan. ja jos sanoo et pullojen palautus ei vie aikaa, nii kyllä se mun kauppareissusta ainakin vie, kukaan ei kai vie 2-3 pulloa kerrallaan, jolloin siihen ei menis paljon aikaa ja yleensä ku pulloja vie kauppaan niin saa aina jonottaa ku siellä on muitakin lykkäämässä niitä pulloja sinne palautusautomaattiin. Meillä on ainakin Lidliin niin paljon matkaa et johan tulis limsoille hintaa jos sieltä hakis. Eikä meillä kyllä limsaa nii hirveesti juoda. Lähinnä sitä hiilihapotettua vetta ja mä juon sitte taas sitä energiajuoman makusta litkua, joka taas on muuten paljon halvempaa kuin jos ostais esim. batterya kaupasta :D

Yhteistyössä