Nyt loppui ruokahuolet???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Meillä 3 lapsinen ylipainoinen perhe. Minulle on tuottanut suurta vaikeutta tehdä terveellistä, ravitsevaa ruokaa. Olemme syöneet säännöllisesti, mutta lähinnä paljon valkoista viljaa sisältävää höttöä :(

Kuukkeloin illalla: Lastenkotien ruokalistat Ja sieltä löytyi joku saimaan ruokapalvelut tjtn.... Jos alan orjallisesti kesän ajan noudattamaan ko. listaa... Onko se terveellinen?? Luulisin näin, sillä sehän on ammattilaisen tekemä????

Mitä mieltä ootte???

Joo, mä välillä kans katon päiväkotien ruokalistasta mitä ruokaa sitä voiskaan tehdä :D Varmaan ihan hyvä idea noudattaa tollasta, jos on muuten hankala miettiä, mikä ois terveellistä! Myös vuorohoitopäiväkodeista ja kokopäivälaitoksista löytyy ruokalistoja, jos haluat vaihtelua, esim. linnanateria.fi :)

Ruuan terveellisyys riippuu käytetyistä raaka-aineista eikä ruuan nimestä. Mun käsitykseni mukaan laitosruoka pyritään tekemään aina mahdollisimman halvalla, joten se sisältänee myös runsaasti hiilihydraattihöttöä. Helpoimmalla pääset, kun vaihdat valkoisen viljan täysjyvään, rukiiseen, kauraan jne sekä alat välttelemään lisäaineita. Ruokavaliosi muuttuu terveelliseksi itsestään.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23974990:
Ruuan terveellisyys riippuu käytetyistä raaka-aineista eikä ruuan nimestä. Mun käsitykseni mukaan laitosruoka pyritään tekemään aina mahdollisimman halvalla, joten se sisältänee myös runsaasti hiilihydraattihöttöä. Helpoimmalla pääset, kun vaihdat valkoisen viljan täysjyvään, rukiiseen, kauraan jne sekä alat välttelemään lisäaineita. Ruokavaliosi muuttuu terveelliseksi itsestään.

Joo, tämä on kyllä totta!

Lähinnä mietin tätä vaihtoehtoa sillä, että minun ei tarvitse jatkuvasti miettiä, mitä minun tekee mieli mitä ruokaa tekisin. Vaan kävisin kerran viikkoon kaupassa. Isommat lapset hakisivat viikolla sitten maitoa täydennyksesksi. Mutta pointti ois se että ruuasta ei tehtäs jumalatonta numeroa. Ja kun lapsetkin on ylipainoisia niin on hyvin haastavaa pitää heidät pois jääkaapilta. Meinasin tehdä listan jääkaapin oveen, josta näkevät MONELTA syödään, MITÄ syödään, ja todellakin laitan lapsille annokset valmiiksi. Lisää ei oteta, ja pöytä korjataan heti ruokailun jälkeen....

Ja mainittakoon vielä että kohdallamme ei ole kysymys lievästä ylipainosta. Esim minä: 156,5 cm ja painan 98,7kg....

Mä en kyllä lapsilla rajoittaisi RUOKA annosten kokoa kovin rajusti. Teette niin että ruoka-aikaan syödään, ja välipaloja ei napsita. Yrität tehdä ruoasta terveellistä, proteiinipitoista ja ei kovin rasvaista.

Useasti ne ylikilot tulevat leivän, murojen jne välipalojen syömisestä, sitiä että napostellaan herkkuja muulloin kuin ruoka-aikaan. Jos jätät lapsilta ylimääräiset sokerit ja mehut yms pois, ja syötte tavallista ruokaa (eikä mitään lihapiirakoita tai pakasteranskiksia) niin ylipainon pitäisi korjaantua ihan sillä.

[QUOTE="vieras";23975092]Mä en kyllä lapsilla rajoittaisi RUOKA annosten kokoa kovin rajusti. Teette niin että ruoka-aikaan syödään, ja välipaloja ei napsita. Yrität tehdä ruoasta terveellistä, proteiinipitoista ja ei kovin rasvaista.

Useasti ne ylikilot tulevat leivän, murojen jne välipalojen syömisestä, sitiä että napostellaan herkkuja muulloin kuin ruoka-aikaan. Jos jätät lapsilta ylimääräiset sokerit ja mehut yms pois, ja syötte tavallista ruokaa (eikä mitään lihapiirakoita tai pakasteranskiksia) niin ylipainon pitäisi korjaantua ihan sillä.[/QUOTE]
Näin juuri. Ja jos alkaa välttelemään lisäaineita, niin niitä vanukkaita, keksejä, sipsejä, karkkeja, limsoja, makeita jugurtteja yms ei yksinkertaisesti kaapeista löydy, koska niitä ei osta. Kaapista löytyy juureksia ja muita kasviksia, hedelmiä, marjoja, maustamatonta jugurttia jne.

Sinällään jonkun tuollaisen ruokalistan noudattaminen varmasti helpottaa suunnittelua, kunhan valitsee terveelliset raaka-aineet niihin.

Kyllähän jokainen osaa ihan maalaisjärjellä ajatella mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Perunaakin voi syödä ja muita hiilareita kun muistaa kohtuuden. Ruoka-annoksiin paljon salaattia ja kasviksia mukaan. Naposteluun hedelmiä. Meilläkin perhe oli ennen ylipainoinen, mulla painoindeksi oli lähes 35 ja miehelläkin elopainoa yli 100kg. Syötiin usein grilliruokaa, ranskiksia, hampurilaisia... sellaista, mitä oikeasti kannattaa syödä kerran kuukaudessa. Ja karkkeja ja sipsejä joka päivä. Niiden ajatusten pitää lähteä ihan omasta päästä ja opetella terveeellisiin elämäntapoihin. Lainaa vaikka kirjastosta kirjoja. Et voi loppuelämää viettää joidenkin listojen varassa vaan sun pitää opetella ne asiat. Kun ne on selkärangassa niin ei kaapissa edes säilytetä keksejä ja karkkeja jatkuvaan vaan herkut ovat vain erikoistilanteita varten. Tottakai jos lapsilla on aina mahdollisuus ottaa kaapista jotain hyvää, ne ottavat. Te vanhemmat päätätte. Muistelen meidän omaa entistä elämää inholla, lapsetkin olivat kääntymässä jo ylipainon puolelle. Nyt eletty jo viisi vuotta terveellisesti ja mullakin painoindeksi tippunut lähes 15 yksikköä ja sekin tapahtui kuin itsestään. Tsemppiä!

Yhteistyössä