Nyt meni hermot!!

no se lapsi on ollut sen reilut kaksi vuotta tarhassa ja kun nyt kerran on käynyt tällanen inhimillinen moka että tää poju on sinne pyhikseen eksynyt muiden mukana, niin mitä sitten ?! ei kai siihen nyt maailma kaadu?!

tuskin siinä on ollut tarkoitus mitenkään mennä pojun äidin varpaille tms. vaan inhimillinen moka - josta jopa ei ole ollut kellekään mitään HENGENVAARAA. niin kauan kun ihmisiä on näis hommis töis, niin näitä tulee sattumaan.
ei pelihousujaan kannata repiä. mieluummin ostaa numeroa isompi hattu vaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja TheFoxyLady:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Eikö sille lapselle voi antaa vaihtoehtoja ja valitsee sitten kun on itse siihen valmis? Haittaako se jos hän oppii uskonnoista?

Niin, *kun on siihen valmis*... aika harva tarhaikäinen taitaa olla valmis miettimään eri uskontoja kriittisesti? :O

Niin..En puhunutkaan tarhaikäisestä. Vaan sitten kun on valmis. Siihen ikään mennessä on kuullut myös muista uskonnoista.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Kuule, ainakin mun kouluaikana viimestään opeteltiin perusjutut kaikista uskonnoista, ja luulisin että näin on vieläkin, vaikka nykyaikana taitaa olla aika yleistä vanhempien halu olla jotain erikoista ja saada erikoishuomiota sillä että meidän kultamussukka ei sitten ainakaan mene pyhäkouluun.

Niin että vanhemmat saavat päättää siitä, viedäkö kurahousut hoitopaikkaan, mutta eivät uskonnollisesta kasvatuksesta? Voi jumankekka että joku voi olla.. lapsellinen. Toisten ihmisten vakaumusta tulee kunnioittaa, piste.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuule, ainakin mun kouluaikana viimestään opeteltiin perusjutut kaikista uskonnoista, ja luulisin että näin on vieläkin, vaikka nykyaikana taitaa olla aika yleistä vanhempien halu olla jotain erikoista ja saada erikoishuomiota sillä että meidän kultamussukka ei sitten ainakaan mene pyhäkouluun.

Niin että vanhemmat saavat päättää siitä, viedäkö kurahousut hoitopaikkaan, mutta eivät uskonnollisesta kasvatuksesta? Voi jumankekka että joku voi olla.. lapsellinen. Toisten ihmisten vakaumusta tulee kunnioittaa, piste.

Tuskin kerta vuoteen pyhäkoulua on mitään uskonnollista kasvatusta, saati aivopesua?

Alkuperäinen kirjoittaja ateisti-äiti:
Tarkoitin, että vaihtoehtoja tuon kotoa tulevan uskonnon kanssa. Ne ovat lapselle lauluja ja tarinoita vielä tuossa vaiheessa.

Lauluja ja tarinoita, joiden kuulemisen vanhemmat voivat halutessaan kieltää, sillä heillä on siihen oikeus. Päiväkodin pitää tätä oikeutta kunnioittaa.

Kyllä. Mutta en ymmärrä tuota fanaattisuutta. Mielestäni mennään vikasuuntaan, jos enää ei joulu- ja pääsiäisjuhliakaan voida kerhoissa ja kouluissa viettää tämän takia. Huolimatta noista juhlista ja uskonnontunneista, olen itsekin valinnut uskontoni ja vakaumuksen tasoni vasta aikuisiällä, eikä minua ole "käännytetty". Ja koen että on ollut mukava oppia ja kuulla nuokin tarinat :)

On todella eri asia opetella perusasioita eri uskonnoista, kuin osallistua leikki-ikäisenä uskonnon harjoittamiseen vastoin vanhempien tahtoa. Yhä enenevässä määrin on kirkkoon kuulumattomia ihmisiä, se ei ole erikoisuuden tavoittelua vaan sitä, että ihmiset ovat entistä valveutuneempia ja mietteliäämpiä, uskaltavat toimia tahtomallaan tavalla vaikka "meidän suvussa ollaan aina kuuluttu kirkkoon".

Joo huuda, raivoa, piere, kilju, kiroa ja näytä vaikka persettä lisäksi. Nyt on tapahtunut hirveä vääryys, tätä älä unohda vaan pistä toiset vastuuseen. Kovalla kädellä, ap kovalla kädellä.

Miksi siitä on haittaa, että lapsi oppii uskonnosta? Ev.lut kuitenkin on niin suuri osa suomessa, et varmastikaan ei haittaa tietää jotain mitä sen perinteisiin tms kuuluu. Olen elänyt koulussa, jossa oli useita uskontokuntia keskenään. Ei siellä ketään viety tunnilta pois, vaan järjestettiin lisäksi elämänkatsomus yms tunteja. Juhlissa oli sit kaikkien "omia" juttuja, mutta samalla pääsi näkemään, mitä muut tekevät. Harmittaa, kun ei ollut juutalaisia. olisin mielelläni oppinut esim. hanukasta lisää. Pienet lapset ovat ihanimpia, kun uskaltavat kysyä toiseltaan "miksi".

Kyllä. Mutta en ymmärrä tuota fanaattisuutta. Mielestäni mennään vikasuuntaan, jos enää ei joulu- ja pääsiäisjuhliakaan voida kerhoissa ja kouluissa viettää tämän takia. Huolimatta noista juhlista ja uskonnontunneista, olen itsekin valinnut uskontoni ja vakaumuksen tasoni vasta aikuisiällä, eikä minua ole "käännytetty". Ja koen että on ollut mukava oppia ja kuulla nuokin tarinat :)

Jos joulu- ja pääsiäisjuhlista luovutaan, ollaan aivan väärällä tiellä. Niihin osallistuminenhan on täysin vapaaehtoista, ja jos enemmistö haluaa kumartaa vähemmistölle niin se ei ole vähemmistön syy, vaan enemmistön. Me emme ole kieltämässä pyhäkoulua teidän lapsiltamme, ainoastaan omiltamme.

Tuskin kerta vuoteen pyhäkoulua on mitään uskonnollista kasvatusta, saati aivopesua?

ei ehkä kerta vuoteen, muttta aiemmin ainakin tarhassa se pyhäkoulu oli viikottain. Ja tänäänkin kun päivällä hain pojun ja kysyin hoitajalta, et olivatko aamulla miten ulkona kun nyt oli pakkastakin niin vähän, niin kauhean vaivautuneena kertoi, et ei paljoa kerinneet, kun sisällä meni niin pitkään ku oli vähän semmosia puuhia.. tuli vähän semmoinen olo, et ei halunnut edes kertoa, että poju oli pyhäkoulussa ollut.

Jos joulu- ja pääsiäisjuhlista luovutaan, ollaan aivan väärällä tiellä. Niihin osallistuminenhan on täysin vapaaehtoista, ja jos enemmistö haluaa kumartaa vähemmistölle niin se ei ole vähemmistön syy, vaan enemmistön. Me emme ole kieltämässä pyhäkoulua teidän lapsiltamme, ainoastaan omiltamme.

Ja pilkkua viilatakseni: eihän joululla tai pääsiäisellä ole alunperinkään ollut mitään tekemistä kristillisen uskon vuoksi :D Meillä voidaan siis kertoa monenlaisia taruja joulusta, pääsiäisestä ja juhannuksesta, paljon mielenkiintoisempiakin kuin ne kopiotarinat Mithrasta ja Jeesuksesta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Miksi siitä on haittaa, että lapsi oppii uskonnosta? Ev.lut kuitenkin on niin suuri osa suomessa, et varmastikaan ei haittaa tietää jotain mitä sen perinteisiin tms kuuluu. Olen elänyt koulussa, jossa oli useita uskontokuntia keskenään. Ei siellä ketään viety tunnilta pois, vaan järjestettiin lisäksi elämänkatsomus yms tunteja. Juhlissa oli sit kaikkien "omia" juttuja, mutta samalla pääsi näkemään, mitä muut tekevät. Harmittaa, kun ei ollut juutalaisia. olisin mielelläni oppinut esim. hanukasta lisää. Pienet lapset ovat ihanimpia, kun uskaltavat kysyä toiseltaan "miksi".

Olisikin sitten kaikista muistakin uskonnoista eikä vaan tästä yhdestä jota pitävät ainoana ja oikeana uskontona.

Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:
ei ehkä kerta vuoteen, muttta aiemmin ainakin tarhassa se pyhäkoulu oli viikottain. Ja tänäänkin kun päivällä hain pojun ja kysyin hoitajalta, et olivatko aamulla miten ulkona kun nyt oli pakkastakin niin vähän, niin kauhean vaivautuneena kertoi, et ei paljoa kerinneet, kun sisällä meni niin pitkään ku oli vähän semmosia puuhia.. tuli vähän semmoinen olo, et ei halunnut edes kertoa, että poju oli pyhäkoulussa ollut.

Keskustele asiasta päiväkodin johtajan kanssa. Olen itse joutunut keskustelemaan varhaiskasvatuksesta vastaavan henkilön kanssa, kun lapseni vietiin vastoin tahtoani (jonka olin tehnyt hyvin selväksi) kirkkoon hartaushetkeen, ei vain kerran vaan kahdesti.

no itse en kuulu kirkkoon ja mieskään ei usko jumalaan (kuuluu kirkkoon) mutta lapset saavat osallistua mihin muutkin. Koululaine kuitenkin sanoi jo eka luokalla, että ei usko jumalaan. Uskoo kuulemma evoluutioon. Kyllä ne ajattelee mitä haluaa vaikka saavatkin käydä laulelemassa ja rukoilemassa.

Kerropa ap miten suhtauduit lapsesi kertoessa .mitä siellä päiväkodissa vai mikä se nyt olikaan oli touhuttu. Et varmaankaan ollut täysin rauhallinen.

Miksi en olisi ollut? Totesin vain, että vai semmoista laulua opettelitte, johon poju vastasi, et nii. Kysyin, että oliko ollut mukana pyhäkoulussa ja vastasi, että olivat kaikki. Ja se siitä... sen enempää en pojun kanssa asiasta keskustellut.

On suuri kasvatuksellinen virhe ja inhimillisyyden syvimmän olemuksen loukkaus kieltää lapselta yhteys Jumalaan. Olet valinnut hyvin kestämättömän tien. "Taivaan Isällä on paljon lapsia---" - sinunkin lapsesi on yksi heistä, haluatpa sinä sitä tai et. Anna hyvä ystävä lapsellesi oikeus pyhän tuntemiseen - uskonsa hän ehtii valita aikuisena sitten ihan itse, ja ihan ilman sinua. Parempaa jatkoa perheellesi.

Iso peesi kipikselle.
Ihme vouhotusta taas!

Pst. Mikä vitun POJU? :x

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
On suuri kasvatuksellinen virhe ja inhimillisyyden syvimmän olemuksen loukkaus kieltää lapselta yhteys Jumalaan. Olet valinnut hyvin kestämättömän tien. "Taivaan Isällä on paljon lapsia---" - sinunkin lapsesi on yksi heistä, haluatpa sinä sitä tai et. Anna hyvä ystävä lapsellesi oikeus pyhän tuntemiseen - uskonsa hän ehtii valita aikuisena sitten ihan itse, ja ihan ilman sinua. Parempaa jatkoa perheellesi.

Mielestäni yksi syvimpiä loukkauksia, ja osoitus uskovaisen ylimielisyydestä, on tämänlainen viesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:

Minun lapseni on minun ja mieheni lapsi, eikä jonkun "taivaan isän" lapsi.

Totta, ja jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan. Mutta kaikkien uskontojen huomioiminen samassa suhteessa esim. koulussa on mahdotonta. Maailmasta löytyy tuhansia uskontoja. Pienestäkin koulusta nykyään helposti 10 eri uskontoa. Valtauskonto Suomessa on ev.lut. 79.9%. Kaikkia varten ei voi räätälöidä, vaikka se hienoa olisikin.

Totta, ja jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan. Mutta kaikkien uskontojen huomioiminen samassa suhteessa esim. koulussa on mahdotonta. Maailmasta löytyy tuhansia uskontoja. Pienestäkin koulusta nykyään helposti 10 eri uskontoa. Valtauskonto Suomessa on ev.lut. 79.9%. Kaikkia varten ei voi räätälöidä, vaikka se hienoa olisikin.

Siinä tapauksessa voisivat jättää uskonnon opettamisen kokonaan pois kouluista. Ja varsinkaan missään tarhassa sitä ei tarvitse ollenkaan opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:
Alkuperäinen kirjoittaja niina:
No höh. Ei mekään kuuluta kirkkoon,mutta en mä aijo kieltää lapsilta osallistumista uskonnollisiin asioihin,jos siis kaikki muut lapset osallistuvat. Mun mielestä se olisi jotenkin tylyä,että muut lapset osallistuis,mutta meiän jäis sit ainoaksi "ulkopuoliseksi"...

Tähän asti sinne pyhäkouluun ei ole osallistunut pojun ryhmästä kuin yksi lapsi ja se tosiaan on ollut sellainen, et yksi ohjaaja sitä vetää ja koko tarhasta ne lapset ketkä osallistuu ni osallistuu. Minuu ärsyttää, et hoitajat eivät piittaa tippaakaan siitä, mitä mie oon sanonut ja mikä on miun kanta asiaan.

Miusta päiväkodin tehtävä ei ole opettaa lapselleni mitään uskontoa. Poju tulee kuulemaan eri uskonnoista, mutta saa sitten itse aikanaan päättää uskooko johonkin vai onko uskomatta mihinkään. Ja tarhassa vielä opettavat tätä omasta mielestään ainutta ja oikeaa uskontoa. Veisivätkö he samalla lailla esim. muslimilapsen pyhäkouluun muiden mukana?

Peesi peesi peesi ja vielä kerran peesi !!! :)

Olen niin samaa mieltä ja kyllä minäkin tuossa tilanteessa paskaa tykkäisin, tarhan tehtävä on ottaa vanhempien kanta huomioon ja tarhan tehtävä ei todellakaan ole opettaa jotain huuhaa höpöhöpö uskontoa.

Ja pilkkua viilatakseni: eihän joululla tai pääsiäisellä ole alunperinkään ollut mitään tekemistä kristillisen uskon vuoksi :D Meillä voidaan siis kertoa monenlaisia taruja joulusta, pääsiäisestä ja juhannuksesta, paljon mielenkiintoisempiakin kuin ne kopiotarinat Mithrasta ja Jeesuksesta ;)

No pilkkua viilatakseni, on myös uskontoja joissa joulua ei vietetä laisinkaan. Eikö nämäkin tulisi silloin huomioida? Ja jättää ne tarinat joulusta kokonaan kertomatta? :)

Yhteistyössä