Nyt meni järki vierailijoihin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiva kun kävitte joo!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiva kun kävitte joo!!!!

Vieras
Eilen avasin keskustelun palstalla koskien ystäväpariskunnan kyläilyä: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2232023-en-halua-niita-kylaan/

Ja nyt ***** oikeesti menee järki! Tänään sitten kutsuin pitkän viivyttelyn jälkeen tyypit kylään ja en tajua mikä muhun meni mutta kutsuimme toisenkin pariskunnan joilla kaksi lasta. En kestä mennä tuonne olohuoneeseen puhumattakaan lastenhuoneesta! Siis miten lapset voi saada tavaroita oikeesti RIKKI!?! Rikottujen tavaroitten lista:
hernepusseja, keijun siivet, revittyjä kirjoja, katossa roikkuva viiri revitty alas, ja koko huone muutenkin todellisen kaaoksen jäljiltä. Sängyissä oli pompittu ja peitto revity lakanoistaan.

Voin kertoa että nyt kiehuu. MONTA KERTAA rauhoittelin lapsia ja käskin mennä lasten huoneeseen leikkimään kun meno yltyi yleisissä tiloissa sietämättömäksi.

En mä niitä lapsia syytä, mutta miten voi olla noin välinpitämättömiä vanhempia? En voi kertakaikkiaan käsittää. Alkoi tulla semmoinen olo, että ajatteleekohan että kun ollaan hyviä ystäviä, niin meillä saa elää niinkuin niilläkin (puhun nyt siis tästä perheestä josta mainitsin tuossa aijemmassa ketjussa. Tämä toinen perhe ei ole ollenkaan niin paha! Ei niitten kaksi lasta reihu tuollalailla). Sitten iltasella kun laitettiin lapsille vinkkinä yökkäriä päälle, niin tyypit alkaa keittää iltapuuroa niiden lapsille että sais ne autoon nukkumaan. Nyt meni oikeesti hermot!!!!

[QUOTE="aloittaja";27913983]Todellakin haluan tavata heitä ja olen samaa mieltä! mutta tämä ystävä pyytää itse tosi usein että saako tulla kahville. Mitä niihin aina sanoo? Tuntuu pahalta keksiä tekosyitä kun oikeesti haluis nähdä, mutta kun tää menee jo liian pitkälle. Ei kait mun oikeesti tartte sietää tämmöistä?!? :O[/QUOTE]

Älä keksi mitään tekosyitä, vaan sano rehellisesti, ettet pidä siitä, että teillä rikotaan aina tavaroita, etkä jaksa siivota sitä lasten jälkeensä jättämää sotkua. Haluat tämän takia tavata jossakin muualla.

Kuullostaa ihan absurdilta. Mikä niitä mukuloita (ja vanhempia) vaivaa?

Ei meillä kukaan koskaan mitään riko vaikka lapsia olisikin useampi.
Toi ei oo normaalia ja siitä pitää voida sanoo niille vanhemmille.

Ota valokuva sekamelskasta ja näytä se niille vanhemmille saatesanoilla: haluatte siis tulla siivoamaan lastenne jäljet.

ideana loistava, mutta todellisuudessa en KOSKAAN uskaltaisi/kehtaisi toimia noin. Mä oon vähän semmonen, etten kehtaa koskaan sanoa mistään silleen oikeesti. Tänään kyllä sanoin monesti, että nyt rrauhoitutaan ja menkää huoneeseen leikkimään. Ei tahonnut. Ei tullut vanhemman avuksi. Epäilen että syynä on se että ollaan tosiaan niin hyviä kavereita, että aattelevat, että ei meitä oikeesti haittaa tää kaaos. :/ yks asia mikä myös raastaa hermoja on se että tuoleja raahataan pitkin parkettilattioita. Ne siis jonossa työnsi niitä tuossa keittiössä eikä siihenkään puututtu. Alan epäillä että ne vanhemmat on jotenkin kurittomia.

Kaksi vaihtoehtoa:

1) kilahdat kerran kunnolla ja annat vanhempien kuulla mielipiteesi.

2) otat asian puheeksi rakentavassa hengessä ja esität minä-muodossa toivomuksen, että yhdessä korjaisitte lasten jäljet ennen heidän kotiinlähtöään, ja että sinua harmittaa, jos tavaraa menee rikki, joten toivot aktiivisempaa valvomista.

Ystäväsi henkilökohtaisista piirteistä riippuu, kumpi tapa puree paremmin.

Ei siinä muu auta, kuin sinun komentaa! Jos kerran ovat läheisiä ystäviä, kai silloin voi ojentaa koko katrasta?! Sun on varmaan tehtävä niille selväksi miten teillä ollaan. Voisit myös ottaa puheeksi riehumisen yleisesti eli siten, että "onpas harmi, kun noilla lapsilla menee leikit niin rajuiksi ja villeiksi"... Et kutsu kerralla enempää vieraita...

En nyt ymmärtänyt tuota viimeistä puuro kohtaa. Mä ainakin itse tarjoan emäntänä sellaista vaihtoehdoksi jos vieraita on pitkään, tai tiedän että heidän lapset nukahtavat autoon. Meillä tosin usein tarjotaan vieraille iltapalaa ettei kotona sitten tarvitse syödä enää vaan saa mennä vain nukkumaan.

Saatteko yleensä sitten seurusteltua vanhempien kanssa tuollaisessa menossa? Olisiko syytä ottaa supernannyn opit käyttöön ja vähän jäähyä niille tenaville, jotka rikkovat tavaroita ja naarmuttelevat lattioita? Mitä tapahtuisi, jos sanoisit vanhemmille niin kuin asia on? Tarvitsetko ihan tottakin sellaisia kavereita, joiden vierailun jäljiltä ärsyttää niin paljon, että avaudut täällä?

Juu tuo puuro kohta ei ehkä ollut tarpeeksi selkeesti selitetty ;) asuvat siis tuossa parin kilometrin päässä ja iltapala oli juuri syöty. Ajattelivat sitten vaan syöttää lapset vielä varman päälle. ei siinä ongelmaa sinänsä, mutta ´toinen perhe oli kohteliaasti lähteny jo yhdeksän maissa pois ja sanoinkin, että meidän lapsilla aikainen herätys päiväkotiin ja alettiin pukea niille vihjailevasti yökkäreitä. Niillä sitten meni vielä se 45min ennenkuin pääsivät lähtemään. Siksi ärsytti. Tiesänpähän vain, että aamu tulee olemaan rankka :(

siis ystävät ovat yksiä parhaimpia. Niilä on vaan tuo kasvatus "vähän" eri luokkaa ku ite on tottunut. Siinä tulee se ristiriita. Haluaisin puhua asiasta, mutta en ehkä ole vielä valmis. Pitää vaan pitää taukoa taas eikä kutsua niitä kylään. PITKÄÄN aikaan!

[QUOTE="aloittaja";27914087]Juu tuo puuro kohta ei ehkä ollut tarpeeksi selkeesti selitetty ;) asuvat siis tuossa parin kilometrin päässä ja iltapala oli juuri syöty. Ajattelivat sitten vaan syöttää lapset vielä varman päälle. ei siinä ongelmaa sinänsä, mutta ´toinen perhe oli kohteliaasti lähteny jo yhdeksän maissa pois ja sanoinkin, että meidän lapsilla aikainen herätys päiväkotiin ja alettiin pukea niille vihjailevasti yökkäreitä. Niillä sitten meni vielä se 45min ennenkuin pääsivät lähtemään. Siksi ärsytti. Tiesänpähän vain, että aamu tulee olemaan rankka :([/QUOTE]

Parasta olisi sanoa suoraan että nyt meitä väsyttää, kiitos vierailusta ja jatketaan ensi kerralla. Jos ei tajua tuosta, niin ulko-ovelle voi viedä.

Tietyt ihmiset eivät tajua vihjeitä ja lähteminen kestää tunnin, jolloin kannattaa hyvissä ajoissa ennakoida, eli tuntia aiemmin sanoo jo heipat, niin sitten ovat oikeaan aikaan poissa=) Vierailun keston voi etukäteen sanoa: "Tuutteko meille x. päivänä kello viideltä. Meille sopii että olette yhdeksään asti."

On totta, että emme me kaikki ole yhtä kärkkäitä tai rohkeita sanomaan asioista mutta tällaisissa asioissa voisi itsekseen miettiä, mitä pahaa luulee tapahtuvan, jos sanoo, ettei tämmöinen käytös lapsilta tosiaankaan sovi.

Muista ap, että ensimmäisellä kerralla sanominen voi olla vaikeaa, mutta ajan kanssa sitä paatuu ja pitää puolensa. ;) Enkä tarkoita, että pitää sanoa ilkeästi, kun asiasta huomauttaa.

Mulla on ihan sama juttu, hyvän ystäväni 2v. tyttö ja 4v. poika riehuu meillä aina niin että koko kämppä aivan kaaoksessa. Eikä siinä vielä kaikki, heillä on myös iso villi koira, jonka ottavat usein myös mukaan sen takia koska meilläkin on koira että nekin saa sitten leikkiä yhdessä :D On se kivaa kun omat lapset ja koira villiintyy kans ja tuntuu ku ois sirkus saapunu.. Muutamaan otteeseen olen puuttunut ja komentanut lapsia ja koiraa, mutta ei siitä ole mitään hyötyä. Pari kertaa olen myös yrittänyt ystävälleni sanoa että lisäis vähän kuria, mutta hän on loukkaantunut siitä. Varmaan osuu arkaan paikkaan kun itsekkin valittelee että lapset on mahdottomia, eikä tiedä mitä niitten kanssa tekis. Mä yritän vaan tuppautua heille tarpeeks usein kylään tai sitten tapaan ystävääni kahdestaan.. Hän on nimittäin kasvatuksellisista eroavaisuuksistamme huolimatta mulle tosi tärkeä..

Kävin taas tuolla lasten huoneessa ja ei olis kannattanut. Että mua raivostuttaa! Ihan oikeesti miten voi olla mahdollista että ne ei tajua sanoa mitään niille kersoille?!? Kaikella kunnioituksella lapsia kohtaan... Huomenna sitten SIIVOTAAN muitten jälkiä. Että mulla kiehuu!!!!!!!!!!

[QUOTE="aloittaja";27914284]Kävin taas tuolla lasten huoneessa ja ei olis kannattanut. Että mua raivostuttaa! Ihan oikeesti miten voi olla mahdollista että ne ei tajua sanoa mitään niille kersoille?!? Kaikella kunnioituksella lapsia kohtaan... Huomenna sitten SIIVOTAAN muitten jälkiä. Että mulla kiehuu!!!!!!!!!![/QUOTE]

Sulla kiehuu koska et osaa reagoida siinä tilanteessa!!! Minä sanoisin lapsille ennen kuin KUKAAN ehtii lähteä että NYT SIIVOTAAN, ja sanoisin sen niin monta kertaa kovaa ääneen että vanhemmatkin sen kuulisivat. Jos lapsista ei ole siihen(liian pieniä?), pyytäisin toista vanhempaa avuksi, ja sanoisin että jopas saivat sotkun aikaan, sekä näyttäisin rikki menneet lelut. Eihän tossa ole mitään järkeä! Alistut siis vieraille jotka eivät näytä välittävän millaiseen kuntoon lapset saavat talon tuhottua.

Ja sen voin sanoa, että sellaiset vanhemmat jotka eivät koskaan kiellä lastaan, ovat niitä viheliäisimpiä, sellaisia ei meillä ainakaan kutsuta kylään! Ja varsinkin tuollainen aivoton käytös ettei tajuta kun toisilla alkaa nukkumaanmenoaika, eikä SILTIKÄÄN lähdetä ovesta ulos. Kuka tollasia vieraita jaksaa???

Tee tästä lähtien niin, että menet ainoastaan heille kylään, kutsut vaikka itse itsesi. Ja sanot että teille ei nyt puoleen vuoteen kutsuta ketään, kun meni niin paljon tavaraa rikki!
Mikset uskalla sanoa suoraan???

Ei sulla ole tullut aloittaja mieleen, että jos et puutu tilanteeseen niin mikään ei muutu?

Jos meillä olis tuo tilanne, niin mä sanoisin sellaisella äänensävyllä koko poppoolle säännöt, ettei jää epäselväksi. Ihme munatonta toimintaa siis. Jos meno menee ihan villiksi, niin laittaisin videon pyörimään ja sanoisin et sitä katsotaan kun eil tuu leikeistä mitään. Sinä olet talon emäntä, joten miksi et pidä kontrollia huushollissa? Ja kyllä voi laittaa vieraidenkin mukulat siivoamaan, jos meno on mennyt ihan älyttömäksi.

Toinen juttu on tuo lähteminen... Kutsu ens kerralla vieraat aikaismmin tai sano joskus kuuden maissa että teillä alkaa iltatoimet, menette saunaan tms, että jatketaanko toisella kertaa? Mikä siinä on niin epäkohteiliasta?

Meilläkin on yksi tuttavaperhe joka on käynyt vain kerran kylässä. Enempää EI JAKSA! Onneksi mitään ei viimeksi hajonnut mutta pelkäsin kyllä. Heidän pojat myös varastivat muutaman legon tytöltäni... Eivät myös tajunneet millään lähteä. Huhhuh... Sano oikeasti suoraan, muuten alat vihaamaan ystäviäsi.

Mie ainakin kysyisin niiltä vanhemmilta että mitäs myö oikein tehdään ku teidän lapset on repinyt meidän kirjoja (näyttäisin niitä samalla) monien kymmenien eurojen arvosta. Olisi mielenkiintoista nähdä miten ne suhtautuu. Ja jos ei mitään reaktiota tulis, niin seuraavalla kerralla kun haluavat tulla, niin kylmän viileästi kieltäisin tulemasta. Jos jotenkin korvaisivat tuhot, niin kai he jatkossakin voisivat tulla.

Lelut nyt sinäänsä voi mennä rikki kovassa käytössä, mutta kirjojen ym ei-lelujen rikkominen on kyllä inhottavaa.

Yhteistyössä