Nyt oikeasti,kertokaa mielipiteenne,kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Eli ollaan erottu ja minun luona asuu 4 lasta,vanhin täyttää syksyllä 17vuotta.
Tämä teini ei tykännyt kun tapasin nykyisen miesystävän ja lähti lätkimään kotoa.
On nyt kolme viikkoa majaillut exän sisarusten luona jne...
Sossun palaveri oli kerran ja viikon päästä toinen palaveri missä on myös exä.
Tyttö ei suostu myöskään isälleen mennä asumaan.
Nyt sitten soppala ehottaa että jos hommaavat tytölle kämpän niin minä ja exä maksetaan kulut puokkiin ja sanoin että ei ole vara mulla ja en maksa kun on alaikäinen lapsi ja ei kelpaa kotona asua vaikka pystyisikin.
Tulkoon omillaan toimeen koska koti ei kelpaa.
Exäkään ei suostu maksamaan mitään.
Periaatteessa rasittaa kiukutteleva teini,koittakoot kuinka ruusuista on asua kun rahaa ei tule mistään.

Asuuko tämä mies teidän kotona? Vai osottaako teini mielttän vain siitä että ylipäätään seurustelet. Tottahan se on ettei lapsi voi sitä päätää, kenen kanssa äiti seukkaa. Toivottavasti saatte jonkin fiksun ratkaisun asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
joku mies, jota et ilmeisesti oo edes kauaa tuntenu, on sulle tärkeempi kun sun lapses? ok...

Sun mielestä teini saa siis päättää kenen kanssa äiti saa seurustella? Vaikka tässä miehessä ei olisi mitään vikaa, saa lapsi päättää, että äidin pitää olla yksin...?

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
joku mies, jota et ilmeisesti oo edes kauaa tuntenu, on sulle tärkeempi kun sun lapses? ok...

huoh.
pitäskö antaa lasten hyppiä silmille miten tahtovat????
eikö ap:lla ole oikeus mieheen, halusi sitä lähes aikuinen lapsi tai ei!!!

kokeilkoot omillaan oloa... Voin kokemuksesta kertoa että jos en olisi miehen luo muuttanut suoraan en olisi yksin pärjännyt taloudellisesti ja luultavasti olisin nöyrästi ekan vuokranmaksun aikaan luikkinu häntä koipien välissä kotiin... :|

Tuon ikäsellä on monesti suuret luulot maailmasta että kyllä hän pärjää viikon ilman ruokaa ja että kyllä se äiti oikeesti maksaa vaikka nyt vähän hankaakin vastaan. Pääsenpähän pitämään hauskaa koska haluan yms, Sitten itkettää kun äiti ei annakkaan rahaa vuokraan tai laskuihin...

Ei asu minun luona,on pari kertaa viikolla yötä luonani.
Ja silloinkin tulee illalla vasta töiden jälkeen jne...kun omat pienet jo nukkuu.
On todella fiksu,raivoraitis ja urheiluhullu kuten minäkin.
Tekee reissuja yhdessä lasteni kanssa vähän väliä ja huomio lapsiani.
Teini vaan sanoi aina sen miehen kuullen että sitten käyttäydyn kunnolla kun äiti ei seukkaa.
Tuntuu niin pahalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja silloinkin tulee illalla vasta töiden jälkeen jne...kun omat pienet jo nukkuu.
Teini vaan sanoi aina sen miehen kuullen että sitten käyttäydyn kunnolla kun äiti ei seukkaa.
Tuntuu niin pahalta.

Toi on epäreilua sua kohtaa teiniltä noin sanoa jos sun on hyvä olla miehen kanssa niin sitten sinä olet! kaikilla on oikeus olla onnellinen!! :hug:
oletko kertonu hänelle että olet onnellinen ja kysynyt eikö hän halua sun olevan onnellinen=?

Alkuperäinen kirjoittaja VatkuliPalli:
Tuntuu niin pahalta.

Toi on epäreilua sua kohtaa teiniltä noin sanoa jos sun on hyvä olla miehen kanssa niin sitten sinä olet! kaikilla on oikeus olla onnellinen!! :hug:
oletko kertonu hänelle että olet onnellinen ja kysynyt eikö hän halua sun olevan onnellinen=?

Olen kysynyt ja sanoo vaan että kaikki miehet on yhtä paskoja jne....:(
Olen todella onnellinen sillä olen löytänyt unelma miehen itselleni ja lapsetkin tykkää hänestä paljon,paitsi teini.
En tiedä sitten että onkohan teinillä jäänyt meidän erosta jotain hampaankoloon,oltiin 15vuotta naimisissa.
Olen yrittänyt kaikkeni ja puhua ja jutella,mutta olen vain kuulemma huora ja lumppu äiti.

Mä pistäisin moisen kiukuttelijan omilleen. Asumistukea vaan hakemaan jne. Saa huomata että äidin huomassa on aika helppoa. Ja jos homma menee hyvin, niin sen parempi. On sulla nurkissa 1 kiukuttelija vähemmän.

Kaiken olen tytölleni antanut,ei ole tarvinnut tehdä rikkaa ristiin kotona,on saanut kulkea ja mennä,tietysti että tiedän missä on kulkenut.
On vain niin kiittämätön tapaus.
Kaiken huvittavin tapaus oli kun ostin hänelle 400 euron kannettavan ja pienille sitten karkkipussit niin teini kehtas ovet paukkuen mennä raivoamaan huoneeseensa kun hän ei saanut karkkipussia.
Silloin sanoin että oleppa hiljaa ja mieti vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä pistäisin moisen kiukuttelijan omilleen. Asumistukea vaan hakemaan jne. Saa huomata että äidin huomassa on aika helppoa. Ja jos homma menee hyvin, niin sen parempi. On sulla nurkissa 1 kiukuttelija vähemmän.

Näin just. Hyvä on teinin oppia tosiasiat elämästä, ja ne kyllä aika karulla tavalla tulee vastaan, kun jos kotoa lähtee ovet paukkuen tuon ikäisenä. Ole ap tiukkana nuoren kanssa, elä suostu mihin tahansa, koska myös sulla on oikeus olla onnellinen uuden kumppanin kans. Ja muistakaa myös vetää yhtä köyttä nyt exän kans!!

Ehdottomasti ap:n puolella, mutta mietin vaan, että onko kuitenkin jonkinlainen elatusvelvollisuus alaikäisen kanssa ?

Joudun maksamaan elarin ja lapsilisän exän siskolle kun tyttö on asunut siellä.
Mutta jatkossa kun likka muuttaa omaan asuntoon niin en maksa euroakaan,kokeilkoot miten kauan pärjää.
Teen pahan virheen jos alan nyt hyysäämään tyttöä kun saan niin huonoa kohtelua hänen puoleltaan.
Mun silmille ei teini hypi.
Jos kerran kotona ois mahdollisuus asua ja neidille ei kelpaa niin elättäkööt itse itsensä.

Kaiken olen tytölleni antanut,ei ole tarvinnut tehdä rikkaa ristiin kotona,on saanut kulkea ja mennä,tietysti että tiedän missä on kulkenut.
On vain niin kiittämätön tapaus.
Kaiken huvittavin tapaus oli kun ostin hänelle 400 euron kannettavan ja pienille sitten karkkipussit niin teini kehtas ovet paukkuen mennä raivoamaan huoneeseensa kun hän ei saanut karkkipussia.
Silloin sanoin että oleppa hiljaa ja mieti vähän.

Hmmm... Nyt musta tuntuu että on pikkusen hemmoteltu tapaus. Tottakai siinä vaiheessa kun äiti kerrankin tekee jotain vain itseään varten tuollainen pumpulissa kasvanut pikkuprinsessa (anteeksi kärjistys... ) nousee kapinaan. Nyt tiukka ja asiallinen keskustelu, perustelut ja penkominen pohjamutia myöten. Haukkumista ja huorittelua sun ei pidä suvaita. Lapseltasi puuttuu täydellisesti kunnioitus sua kohtaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Näin just. Hyvä on teinin oppia tosiasiat elämästä, ja ne kyllä aika karulla tavalla tulee vastaan, kun jos kotoa lähtee ovet paukkuen tuon ikäisenä. Ole ap tiukkana nuoren kanssa, elä suostu mihin tahansa, koska myös sulla on oikeus olla onnellinen uuden kumppanin kans. Ja muistakaa myös vetää yhtä köyttä nyt exän kans!!

Sehän tässä onkin että exä haukkuu minua että olen tytön pistänyt piloille ja olen vain huora ämmä je...
Ei olla etes puheväleissä,hänen mielestä en saa seurustella.
Itse halusi eroa ja nyt kun seurustelen pisti heti välit poikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Sehän tässä onkin että exä haukkuu minua että olen tytön pistänyt piloille ja olen vain huora ämmä je...
Ei olla etes puheväleissä,hänen mielestä en saa seurustella.
Itse halusi eroa ja nyt kun seurustelen pisti heti välit poikki.

Eli ex ei osaa / halua olla aikuinen näissä tilanteissa. Surullista. Sun on sit oltava vahva yksin, ja jaksettava olla antamatta periksi kiukuttelevalle lapselle. Voimia siis! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja VatkuliPalli:
Tuntuu niin pahalta.

Olen kysynyt ja sanoo vaan että kaikki miehet on yhtä paskoja jne....:(
Olen todella onnellinen sillä olen löytänyt unelma miehen itselleni ja lapsetkin tykkää hänestä paljon,paitsi teini.
En tiedä sitten että onkohan teinillä jäänyt meidän erosta jotain hampaankoloon,oltiin 15vuotta naimisissa.
Olen yrittänyt kaikkeni ja puhua ja jutella,mutta olen vain kuulemma huora ja lumppu äiti.

Juu omilleen tommonen sitten vaan oppiipahan käytöstapoja hieman, olen joskus äitiäni huoraks haukkunu teininä ja voi luoja kuinka pahalta musta sen jälkeen tuntu ja menin nöyrästi pyytämään anteeksi, sieltä ei ilmeisesti ole edes anteeksi pyyntöä tullut?
Vaikka julmalta saattaa tuntua niin seuraavassa kokouksessa ilmotat että muuttakoot pois mutta sinä et maksa mitään hänelle jos halu on noin kova pois muuttaa alaikäisenä ja kun tosiaan kotonakin voi asua niin saa alkaa elättämään ihan täysin itse itsensä. etsikööt töitä ja maksakoon itse laskunsa.
Sen jälkeen se pyytää sulta joskus rahaa ja kieltäydyt niin sieltä voi tulla taas huora, lumppu lausahduksia mutta se vaan suuttuu kun tajuaa ettei elämä olekkaan ruusuilla tanssimista ja juhlaa...

Ehdottomasti ap:n puolella, mutta mietin vaan, että onko kuitenkin jonkinlainen elatusvelvollisuus alaikäisen kanssa ?

Ei ole jos ei hän opiskele silloin elatustukea maksetaan tai voidaan maksaa 21-vuotiaaksi asti. en ole varma...

Meidän kunnassa ei viititty kertoa siitä että mun äitinikin isän ohella olisi kuulunut maksaa mulle elatustukea kun muutin pois kotoa. Ei ollu ennen ollut tiedossa ja monta sataa meni kankkulan kaivoon tämän takia...

Lapsi saa sitten asua kotona. Vanhemmilla ei ole velvollisuutta kustantaa teinille omaa asuntoa.

Että tiefdä miten mulla on paha mieli,itken kun luen teidän kommetteja.
Olen syyttänyt itseäni että teenkö väärin kun en suostu tytön pompotteluun.
Siksi kysyinkin teidän mielipiteitänne myös.
Tunne olevani niin huono ja epäonnistunut kasvattaja ja äiti.
Täsä itkusta ei meinaa tulla loppua.
Onneksi miesystäväni on tukenut ja tukee minua kaikin mahdollisin tavoin.
Miksi elämä on välillä niin syvältä?
Ei äitinä ole helppo olla,varsinkaan kun tuollainen nuori joka ei pidä äitiään minkään arvoisena.
Välillä tuntuu että kuolee tähän huoleen ja murheeseen.
Exältä ei tule kun paskaa niskaan ja haukkua vaan.
Minä olen kaiken tehnyt väärin ja siksi tämä syyllisyyden tunne on valtava.

Joudun maksamaan elarin ja lapsilisän exän siskolle kun tyttö on asunut siellä.
Mutta jatkossa kun likka muuttaa omaan asuntoon niin en maksa euroakaan,kokeilkoot miten kauan pärjää.
Teen pahan virheen jos alan nyt hyysäämään tyttöä kun saan niin huonoa kohtelua hänen puoleltaan.
Mun silmille ei teini hypi.
Jos kerran kotona ois mahdollisuus asua ja neidille ei kelpaa niin elättäkööt itse itsensä.

Eihän 17-vuotiaasta enää tule lapsilisää.
Ja elarit tietty kuuluu sinne, missä lapsi majailee. Tosin ihmettelen exän siskon nopeutta kysyä asiaa, kun tuollainen 3 viikkoa on ehkä vasta kyläilyasteella, kun elaritkin maksetaan vain kuukausittain.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Lapsi saa sitten asua kotona. Vanhemmilla ei ole velvollisuutta kustantaa teinille omaa asuntoa.

juu, lähtökohtaisesti noin, mutta voi olla mahdotonta kieltäytyä antamasta mitään... kunhan tuli mieleen

näin yksipuolisen kuvauksen perusteella. Olet alaikäisestä lapsestasi vastuussa ja hänen elättämisestä tai jos se ei kiinnosta niin anna huostaan. Suomessa on laki, jota viranomaiset noudattaa ja jos se ei yksittäiselle ihmiselle käy niin tulee sanktioita.

T. 16veenä pois kotoa muuttanut, olosuhteiden pakosta

Yhteistyössä