Nyt olen huolissani...alle kouluikäisen oudot puheet + käytös iltapuuhilla!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottavaa

Vieras
Minulla on ihana, mutta vilkas, omapäinen ja tutkimuksissa oleva poika. Hänellä on epäilty mm. adhd:ta. Käytös on ollut usein impulsiivista, joskus väkivaltaista (vailla logiikkaa, ainakaan meille aikuisille) ja levotonta. Olemme mieheni kanssa olleet aika väsyneitä tilanteeseen, päiväkodissa on oltu huolissaan myös. Lapsi on sählännyt ja iloisesti toistanut kiellettyjä asioita päivä toisensa jälkeen.

Äsken olimme menossa iltapesulle ja pyysin, ettei poika juoksisi karkuun sillä aikaa kun laitan suihkun päälle (tekee usein niin). Hän sanoi "juu, en juokse". Otin pari askelta suihkulle päin (meillä suht iso kylppäri..), käännyin ja toistin pyyntöni uudelleen. Lapsi vaikutti ymmärtävän ja nyökkäsi. Kävelin suihkulle (2 sekuntia?), käännyin- ja lapsi oli kadonnut. Pinna petti; lähdin vauhdilla perään ja löysin hänet nopeasti. Huusin että "miksi teit noin taas, joka ikinen ilta sama juttu". Poika sanoi "anteeksi" ja sovimme. Sitten hän hätäisenä selitti jotain outoa...
"Äiti, musta tuntuu että mulla on pieni sairaus. Kun en halua totella vaikka usein yritänkin."

:O Tätä seurasi aikamoinen puhetulva ja selityksiä käytökselle sekä myös sille, miksi olemme tavanneet niin monia lääkäreitä ("ne varmaan voi parantaa tän sairauden, onko siihen lääkkeitä äiti?"). Yhtäkkiä tuntui siltä, että hän tajuaisi kaiken...oli samaan aikaan hätäinen, tekoreipas sekä tiedostavan oloinen. Olen aina varonut puheitani tutkimuksista ym. enkä ole pojan kuullen juoruillut aiheesta. En tiedä, olisiko päiväkodissa joku sanonut jotain vai mistä voisi olla kyse..? Olemme aina ajatelleet että pojalla on hyvä itsetunto, mutta tänään hän oli vakuuttunut olevansa tuhma. Selitin hänelle ettei kukaan ole tuhma itsessään, että teot ovat joskus tuhmia, ja sekin kuuluu kasvamiseen ettei aina halua totella vanhempiaan. Lapsi oli haluton puhumaan asiasta, katseli muualle ja vaihtoi puheenaihetta. On koko päivän ollut aika välttelevä, ei ole esim. halaillut tai mitään.

Olen tosi huolissani. Mistä tässä voisi olla kyse??

Meillä tyttö 7v. ja saattaa tehdä ihan samoin. Ei tiedä miksi tekee tuhmuuksia. En silti ole mitään ADHD:ta epäillyt, vaikka vähän levoton onkin. Ei kaikkeen käytökseen vaan ole diagnoosia.

Minkä ikäinen kyseessä? Kyllä meillä 5 v. jo aika paljon ymmärtää sairauksista jne. ja tarkalla korvalla kuuntelee, mitä aikuiset puhuu. Saattaa esim. lääkärissä käynnin jälkeen kommentoida lääkitysmuutoksia jne. (lapsella krooninen sairaus ja lääkärissä on käyty paljon).

No hän on raksutellut asiaa mielessään, yhdistellyt asioita ja nyt sitten sanoi ääneen miten on itse ymmärtän yt asian. Meilläkin 5v välillä yllättää melkoisesti kaikenlaislla analyyseillaan, vaikka välillä tuntuu ettei tuo häsläävä ja sähläävä pikkumies jouda mitään järkeilemään. Sinuna selittäisin lapselle ihan rehellisesti, mutta lapsentasoisesti ne kaikki tutkimukset ja muut asiat, jotka nyt lasta selvästi askarruttavat.

Meillä tyttö 7v. ja saattaa tehdä ihan samoin. Ei tiedä miksi tekee tuhmuuksia. En silti ole mitään ADHD:ta epäillyt, vaikka vähän levoton onkin. Ei kaikkeen käytökseen vaan ole diagnoosia.

On tässä muutakin, miksi on tutkimuksissa, en tahdo yksityiskohtiin mennä...

Pointtini oli tuossa että miksi ihmeessä lapsi alkoi yhtäkkiä hädissään selittämään "pienestä sairaudestaan"(??) ja kyselemään lääkkeitä?

Asperger ei tarkoita fiksuutta...

Mutta aikuiset usein aliarvioivat lasten kyvyn kuulla, muistaa ja yhdistella asioita. Eli on hyvinkin mahdollista, etta lapsi on kerannyt huomaamattaan tiedonmuruja ja yllattaen ne loksahtavat kohdilleen.

Normaalialykas tai fiksu adhd-ihminen kylla tunnistaa oman erilaisuutensa ja omat hankaluutensa. Esim. juuri tuon, etta haluaisi toimia kuten sanotaan ja odotetaan, mutta ei vain voi. Kerro lapselle, etta meita on muitakin samojen asioiden kanssa painivia ihmisia, aikuisiakin ja hankin voi loytaa keinot opettaa itselleen, kuinka parjata.

:hug:

Lapsi on juuri täyttänyt 5 vuotta. On ollut jotenkin aika erilainen vrt. muut lapset, jotenkin paljon lapsellisempi ja söpöilevämpi, siksikin tuli järkytyksenä nuo puheet tänään. Ehkä hän sitten yhdisti 1+1, en tiedä?

Asperger ei tarkoita fiksuutta...

Mutta aikuiset usein aliarvioivat lasten kyvyn kuulla, muistaa ja yhdistella asioita. Eli on hyvinkin mahdollista, etta lapsi on kerannyt huomaamattaan tiedonmuruja ja yllattaen ne loksahtavat kohdilleen.

Normaalialykas tai fiksu adhd-ihminen kylla tunnistaa oman erilaisuutensa ja omat hankaluutensa. Esim. juuri tuon, etta haluaisi toimia kuten sanotaan ja odotetaan, mutta ei vain voi. Kerro lapselle, etta meita on muitakin samojen asioiden kanssa painivia ihmisia, aikuisiakin ja hankin voi loytaa keinot opettaa itselleen, kuinka parjata.

:hug:

Ei tietenkään tarkoita fiksuutta, mutta kyllä lapsi älykäs on selvästi (tietyillä osa-alueilla tutkitusti kouluikäisen tasolla, käsityskyky oli yksi niistä). Äääh sekoilen sanoissani, pahoittelen. Olen vaan jotenkin ihmeissäni vieläkin.

Voisin aamulla varovasti koittaa, josko juttelisi kanssani vähän lisää aiheesta.

Ei tietenkään tarkoita fiksuutta, mutta kyllä lapsi älykäs on selvästi (tietyillä osa-alueilla tutkitusti kouluikäisen tasolla, käsityskyky oli yksi niistä). Äääh sekoilen sanoissani, pahoittelen. Olen vaan jotenkin ihmeissäni vieläkin.

Voisin aamulla varovasti koittaa, josko juttelisi kanssani vähän lisää aiheesta.

Alykas adhd-ihminen on haaste kaikille. Oikeastaan, alykas ihminen onn haaste kaikille. Yrita jutella ja varovasti selvitella, mita taustalla on. Jos lapsella on epatasainen suoritusprofiili, se hammentaa lasta entisestaan.

jaa meillä on 8vuotias adhd poika ja kyllä hän tietää mikä on adhd ja että syö lääkkeitä jotta keskittyminen olisi helpompaa. Sehän on vain hienoa jos lapsi on taunnut että ei pysty hillitsemään itseään, ehkä hän on oikeassa.

Miksi ihmeessä tuosta pitäisi siis huolestua?

Ja olihan lapsesi tuhma... tuolla hetkellä ja vaikka lapsi ilmaisee asian noin niin tuskin se tarkoittaa huonoa itsetuntoa, aikuiset vaan haluaa ajatella asiat monimutkaisesti. ja lapsi sanoo suoraan.

Käytös no jaa jos ongelmat on tuota luokkaa niin voin lohduttaa että paljon haastavampiakin lapsia löytyy :D

Yhteistyössä