Nyt olisi kysymys perheille joissa useampi samaa sukupuolta oleva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pipa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pipa"

Vieras
lapsi :)

Meillä tyttöjä. Vanhin 6v ja pienempi 2½ vuotias.
Nyt olen huomannut että likat ovat alkaneet paljon kinastelemaan keskenään mikä sinällään lienee täysin normaalia :) Lällättelevät tyyliin "minulla onkin raita sukat!" "Joo mut sulla ei ookaan pallosukkia" :D
Tämä ei siis ongelma vaikka vaatteisiin liittyykin.

Meillä on oikeastaan kaikki vaatteet esikoiselle ostettu uutena, kaupasta ja siksi ovat erittäin hyvä kuntoisia vielä. Ja kun sattuu lapset olemaan samaa sukupuolta niin toki ovat säästössä ja tulevat käyttöön pienemmälle.
Meillä esikoinen on todella pieni kokoinen, laiha ja lyhyt.
Pienempi sitten taas pidempi ( jos vertaa esikoiseen samanikäisenä ) ja normaalivartaloinen.
Esikoiselle mahtuu vielä 104cm vaatteet joten kuten, yleensä käyttää kokoa 116.
Pienempi käyttää yleensä 92cm mutta esim. 98 senttiset eivät ole mitenkään järisyttävän suuria joten esikoiselta on voinut siirtää pieneksi jääneet suoraan pienemmän kaappiin.
Ja tokihan esikoiselle on jäänyt hyvin mieleen vaatteet ja kun pienempi innoissaan esittelee "uutta" paitaansa niin esikoinen näpäyttää joka kerta "mutta se onkin minun vanha".
Aluksi kuopus ei siitä välittänyt mutta nyt huomaan että se alkaa oikeasti harmittaa pienempää.
Tänään suun pielet valahtivat alaspäin ja pienempi sanoi vastaukseksi esikoisen lällättelyyn että "mutta tämä ei enää mahdukaan sinulle" ja lähti sitten lannistuneena omaan huoneeseensa :(

Vaatteita on oikeasti tarpeeksi kuopukselle ja jos jollekin vaate varastoa pitäisi kartuttaa tällä hetkellä niin se olisi vanhin.

Toki pienemmällä on alusvaatteita, sukkia, sukkahousuja ja muutama muukin vaate ihan uusia mutta 95% kaikista vaatteista on kuitenkin kierrosta tulleita. Kengät, hatut, rukkaset, haalarit ja kaikki.

Miten olette toimineet vastaavassa tilanteessa? Olen kyllä maininnut isommalle että lällättely on todella rumaa ja pahoittaa toisen mielen mutta eipä siitä ole apua ollut.

minä varmaan ostaisin vähän enemmän uusia vaatteita nuoremmalle, nimenomaan sellaisia näkyviä ja nättejä joista voi vähän ylpeillä, niinkuin paitoja ja housuja.

Osa vaatteista on siirtynyt kuopukselle,
mutta ostetaan tietoisesti myös ihan uusia vaatteita.
Ikäeroa on pojilla enemmän, joten ei siirry suoraan kaapista toiseen.
Esikoisen vaatetta on jäänyt myös käyttämättä ( kun vaatetta on niiin paljon ) ja niitä on säilötty ns. uusina kuopuksen käyttöön.

Poikien kanssa ei ole ollut samanlaisia ongelmia alta kouluikäisinä. Ainoat vaatteisiin liittyvät toiveet olivat 4-vuotiaana 'ei punaista eikä Muumeja' 5-vuotiaana 'ei cars-vaatteita' ja 6-vuotiaana 'ei haalareita'. Kaikki olleet toteutettavissa :)

Voisiko pienemmälle tytölle ostaa välillä jonkun kivan vaatteen ja kai isompaa voi rankaistakin jos jatkuvasti kiusaa?

No, tuossa tilanteessa kyllä tekisin niin, että nuoremmalle ostetaan ihan omaa uutta ja nättiä. Tai sitten saa esim. jonkun lekun tms. kun esikko saa vaatteita. Loppuu typerä lällättely.

Meillä 3 tyttöä, 8-, 6- ja 4-vuotiaat ja kaikki periytyy. Toki nuorimmainen saa uusiakin, muttei niin paljoa. Hänellä on sitten vaatteita melkein 3 kertaa enemmän. Ja yleensä ovat innoissaan kun saavat isonsiskon vaatteita. Välillä maristaan, mutta se kai kuuluu asiaan. Yrität tuoda kierrättäminen positiivisena asiana.

Uhkailu, kiristys ja lahjonta.. :)

Sano esikolle että jollei lopeta vaatteista kiusaamista niin ei hänkään saa uusia vaan jonkun vanhoja kirpparilta. Ja pienemmälle ettei aina tarvitse kehuskella vaatteilla, vaatimattomuus kaunistaa. ;)

Tuo kierrättäminen positiivisena asiana lienee kuitenkin paras.. jos vaikka esikko antaa oman vanhan vaatteensa pienemmälle itse ja yhdessä ostetaan isommalle uusi ja kerrotaan molemmille että ensin esikko xx saa käyttää tätä ja sitten pienempi xx. :) Yhteishenkeä! ;)

minä puuttuisin tuohon esikoisen lällättelyyn tiukasti. kahden kesken juttelisin ja kertoisin, että hän on vanhempana saanut vaatteet uusina, mutta pikkusiskolta ei saa enää kertaakaan viedä iloa uudesta vaatteesta. vaate on pikkusiskolle uusi ja hänen täytyy saada kokea siitä iloa.

kertoisin, että ei ole järkevää ostaa uusia vaatteita, vaan näin säästyneillä rahoilla voidaan tehdä kaikki yhdessä jotain mukavaa. 6-vuotias on mielestäni sen ikäinen, että ymmärtää kun hänelle selittää. kehottaisin, että hän seuraavan kerran kehuu pikkusiskon "uutta" paitaa tms että "sopiipa hyvin sinulle, näytät mukavalta".

eli lyhykäisesti: opettaisin parempia käytösmalleja, puuttuisin muutenkin vertailuun/kilpailuun.

Voisiko ainakin jotkut esikoisen vaatteista tuunata? Vaikka niitä silityskuvia laittaa tai jotain rusettia, nappia tai mitä nyt keksiikin ja mikä vaatteeseen sopii. Voisi ainakin pienempi sanoa että tätäpä ei sinulla tässä ollutkaan ja näin saisi hänkin vaatteeseen jotain uutta.

No meillä on kyllä mennyt siihen että myös nuorempi saa uusia vaatteita siinä kuin vanhempikin. Tahtoo olla vanhemman vaatteet vanhaa muotia, nyt on tullut noi tunikat yms. mitä ei vielä esikoisella ollut ja tahtoo noi esikoisen vanhat sitten jäädä pitämättä, ittekki niihin on jo kyllästynyt.

Turhaa on ainakin vanhempana lisätä vettä myllyyn, ostaa lisää vaatetta tyylillä sullapa ei ollutkaan tällaista..lällällää...
Onhan sitä meilläkin toisinaan esiintynyt tytöillä 9,6 ja 3 vuotiailla.Aika pian se on loppunut kun on jyrkästi sanottu, ettei toisten vaatteille ilkkuminen ja omilla lällättely ole suotavaa.
Olen kyllä laittanut paljon kiertoon ja ostanut uutta tilalle.Eivät pidä sitten ihan samoja ja onhan se kiva saada uutta toistenkin eikä vaan vanhimman tyttären.

Olipa tullut illan aikana mukavasti kokemuksia ja vastauksia :)

Meillä ei siis kyse ole siitä että esikoinen suoranaisesti lällättelisi että pienemmän vaate on joskus ollut hänen mutta sanoo sen ääneen mitä ajattelee, eli "se on minun vanha paita".
Olen koettanut sanoa hänelle että ihan joka kerta sitä ei tarvitse erikseen mainita kun ne on kuitenkin pienelle 'uusia'.
Pienempi tytöistä on enemmän 'vaateihminen'. Tykkää keimailla, vaihtaa vaatteita, kehuu muiden vaatteita hienoiksi, esittelee omiaan jne. :) Oikea mannekiini. Isompi ei ole koskaan ollut tällainen.

Nyt olen ajatellut että ostaisinko pienemmälle talveksi kokonaisen ulkoiluvaatekerran ihan uutta? Rukkasia tuskin on koskaan liikaa, niitä ei ole kuin parit pienemmällä. Kengät tarvitsee kaikesta huolimatta. Haalareita ei ole kuin viime talvinen hyvässä kunnossa oleva ja sitten sellainen 'rönttähaalari' mitä on käyttänyt metsähommissa ( ei pidä kosteutta ollenkaan ja on kevyttoppainen vain ja ainakin 10 vuotta vanha, mummi toi kirpparilta :D ).
Saisi pienempikin sitten kertoa että hänellä on jotain oikeasti ihan ikiomaa :)

Kolme poikaa eivät kinanneet vaatteista mutta kylläkin kaikesta muusta. Krooninen kina on jatkunut nyt noin 15 vuotta. Kohteena ei ole enää yleensä pillimehut, vaan milloin mikäkin. He ovat kovin luovia keksiessään kina-aiheita.

Olen ajatellut sen olevan normaalia sisarusten välistä toimintaa, sitä hioutumista, jota he kanssaeläjiensä kanssa jatkavat koko elämänsä ajan. Sisarusten kanssa on turvallista opetella perusteet.

Mutta sinun ongelmasi. Kerropa isolle, että jatkossa sitten hänenkin vaatteet ostetaan käytettyinä kirpparilta jos vaatekiusaaminen ei lopu? Vai onko teillä jo nytkin ns. uudet vaatteet kirpparikamaa?

Kuulostaa normaalilta jos niin voi sanoa. Ilm. tää 6v eskarissa. Meillä kun eka neiti menieskariin niin tota lällättelyä tuli vähän joka jutusta "koska olen vanhempi ja taitavampi". Ainakin meillä tasoittui ajan kanssa kun huomion vei enemmän muut jutut kun pikkusisarukset.

Meillä myös kaksi tyttöä ja samanlainen tilanne. Nyt kun tytöt 5 ja 6, olen alkanut ostaa kuopuksellekin "omia" vaatteita, tosin useimmiten kirpparilta. Helpottanut lällätystä on myös se, että olen sanonut esikoiselle, että muistatkos miten paljon tuosta mekosta pidit...Sit se on kääntynyt vähän niin, että esikoinen "nielee urheasti haikeutensa" ja kuopus on onnellinen, kun on saanut esikon mielivaatteen :).

Meillä 3 poikaa, joilla vaatteet siirtyvät pojalta toiselle. Meillä tasan tarkkaa pienin tietää, että on perinyt vaatteen, mutta meillä tämä on pikemminkin ylpeyden aihe ja mieleinen asia.

Meillä on 3 tyttöä ja vaatteet kiertää lähes täysin 2 pienimmän kohdalla, mutta myös joitakin ihanuuksia on säästetty esikoiselta. Ikäeroa 1 ja 2 lapsen välillä yli 6v, siksi esikoisen vaatteet pääsääntöisesti laitetaan kiertoon eikä jätetä siis meille.

Meidän pienet on vielä niin pieniä etteiät tajua kierrättävänsä vaatteita isommalta pienemmälle. Joskin sekin aika vielä tulee eteen. Meillä menee keskimmäiseltä jotkut vaatteet niin tahraisiksi että sitä kautta tulee sitten heitetty niitä pois ja ostettu pienemmälle vastaavia vaatteita tilalle. Näinollen en usko että pienempää tulee harmittamaan se että "joutuu" ottamaan isomman vaatteet omaan käyttöönsä. Mutta mikäli niin käy, niin en näe siinä ongelmaa. Sitten vaan myydään ne keskimmäiseltä pieneksi jäääneet kirppiksellä pois ja ostetaan sillä rahalla uutta (kirppikseltä, sillä sieltä me keskimmäisenkin vaatteet haemme) pienemmälle.

Esikoinen puolestaan on ylpeä ja innoissaan, kun saa antaa omia pieniä vaatteitaan pikkusiskoilleen :)

meillä on myös tytöillä kiertää vaatteet ja lisäksi ostetaan molemmille uusia.
Meillä taas niin että joskus isompaa harmittanut kun joku lempipaia ei enään sovi hänelle vaan pikkusisko saa käyttää

Toi kasvattaa kuitenkin teillä pikkusiskon luonnetta ja tohon väliin voit sanoa että on se uusi pikkusiskolle. sekä sen että nyt kun olet noin isoksi kasvanut niin saat käyttää isosiskon vaatteita kun olet niin iso.

Meillä oli aikanaan sama tilanne lapsuudenkodissa. Sisko mua 1v 10kk vanhempi, ja minähän kuljin sitten sen vahnoissa vaatteissa, ajoin sen vanhalla pyörällä, hiihdin sen vanhoilla suksilla jne. KAIKKI oli sen vanhaa. Onneksi kummit oli niin hoksaavaisia, että sain heiltä lähes aina vaan pehmeitä paketteja lahjaksi, ja uusia ihania, minulle uutena ostettua vaatteita :heart: Tiedostin asian jo pienenä, että lähes kaikki, mitä saan, on siskon vanhaa. Ja harmittihan se vietävästi!

Mä puuttuisin tuohon isomman lällättelyyn ihan suoralta kädeltä. Eihän sillä voita mitään, kun saa vaan kaikille osapuolille pahan mielen.

Mulla kanssa kaksi lasta kumpikin poikia, esikon vaatteista noin puolet olen säästänyt pienemmälle ja puolet hänen vaatteistaan on ostettu ihan uutena hänelle..en tahdo että toinen joutuu kelkemaan aina ns. toisen entisissä. Meilläkin esikon vaatteet on ostettu uutena koska meillä ei ole suvussa pieniä lapsia ja mulla ei ole ollut aikaa kirppiksillä kiertää...vaikka todellakin mielelläni kiertelisin

Yhteistyössä