Nyt on lähinnä harmistunut mieliala, kun....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
oli tänään näyttöarviointikeskustelu. Ja kyllähän näytönarvioija hyvääkin työskentelystäni löysi, mutta myös muutamia pieniä kehittämisen arvoisia seikkoja. Nuo seikat nyt sitten ottavat minua pattiin. Kun työssäoppimisen ohjaaja ei löytänyt työskentelystäni mitään kehitettäviä seikkoja, hän näki minut ihan eri tavalla kuin näytön arvioijani.

Sekin myös jäi hämmentämään, kun näytönarvioija sanoi, että hän on muutaman työkaverinsa kanssa huomannut, että olen välillä hermostuneen oloinen työssäni.

Ja kun en minä omasta mielestäni ole lainkaan. Sen lisäksi ei kukaan muu ole minulle tuosta hermostuneisuudesta mitään sanonut koko aikana. Osa vain on sanonut, että miten hyvin olet sopinut tähän työyhteisöön.

Kesätyö tuolla paikassa on kohta alkamassa ja nyt on itsellä tämmöiset kurjat fiilikset. Kiva mennä tuonne paikkaan töihin. Kiva vain jostakin repiä sitä työniloa.

Sekin jäi myös näyttökeskustelusta harmittamaan, kun ryhmän ohjaajani kyseli näytönarvioijalta kesästä ja että onko sijaiset löytyneet? Näytönarvioija vain tuumasi, että on sijaiset jo löytyneet eikä maininnut sanallakaan, että minäkin olen tuonne paikkaan menossa kesäksi töihin. Välillä - jo näytön aikana - tuntui että tuo näytönarvioija ei ollut oikein iloisella tuulella, kun tietää, että minä menen tuonne kesäksi töihin.

Oletkohan nyt ottanyt näytönarvioijan asenteen vähän liian itseesi. Jos muu työryhmä on ollut tyytyväinen, mitä väliä yhden ihmisen mielipiteestä? Ehkä sillä ohjaajalla on omat ongelmat päällä tai ei olisi juuri sillä hetkellä halunnut ottaa opiskelijaa "vaivoikseen". Valitettavan useiden työntekijöiden mielestä opiskelijoiden ohjaus on nimittäin ylimääräistä ja epämiellyttävää hommaa, joka voi ikävä kyllä näkyä kohteluna ja negaatioina arvostelussa. Tuskin mitään henkilökohtaistakaan se on.

Yritä nyt vain unohtaa ikävältä tuntunut tilanne ja aloittaa kesäduuni puhtaalta pöydältä. Tuskin sua siksi toiseksi olisi edes valittu sinne töihin, jos harjoittelujakso olisi mennyt ihan perseelleen tai olisit muuten ihan paska tyyppi! Tsemppiä!

Mikä ala kyseessä?

Ainahan se on niin, että se työmaalla oleva ohjaaja arvioi positiivisemmin. Ei kai kukaan sellainen haukkuja pienistä anna.

Työkseen arviointeja tekevät taas puuttuvat pienempiinkin puutteisiin, koska sehän on heidän työtään. Työtä, jonka tarkoitus on antaa kehitysideoita opiskelijalle jatkoa varten.

Yhteistyössä