Nyt on oikeesti siipi maassa ja neuvot tarpeen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Niin....kuten olen ehkä miljoonasti toitottanut, niin mä olen raskaana (19+1). Ja nyt olen toista viikkoa saikulla ennenaikaisten supistusten vuoksi.

Viime viikon mulla oli olo mitä mainioin, ei supistellut ja muutenkin olo oli rentoutunut ja hyvä. Sunnuntaina olin sitten katsomassa pojan peliä ja siellä seisoin n. 2 h yhteensä. Armoton supistelu alkoi miltei heti. Maanantaina olin lääkärissä jonne jouduin jonkin matkaa kävelemään. Jälleen kerran supisteli tosi paljon ja oli pakko päästä välillä istumaan.

Lisäksi eilen aamulla kun heräsin, niin oli kurkku kipeä ja muutenkin tosi huono olo. Tänään jatkuu huono olo ja voi pojat että on karmea fiilis.

Tänään on supistellut edelleen aika tavalla, vatsa tuntuu painavan tonnin, tuntuu etten saa kunnolla happea ja olen koko ajan hengästynyt, selästä on hermo jumissa oikealta puolelta ja lisäksi tää koko ikävä fiilis säteilee jopa päähän :( .

Nyt aloin toden teolla pelkäämään että mitäs jos tuo vauva tuleekin ulos ennen aikojaan...ja pitäiskö mennä jo johonkin näyttämään vehkeitään? Tää lääkäri joka saikkua kirjoitti, on ihan yleislääkäri, joka ei siis tehnyt sisätutkimusta.

Mitäs te minua viisaammat tekisitte tilanteessani?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu, kohdunsuun tilanne on järkevintä käydä tarkastuttamassa. Ja vaadit että saikkua jatketaan, ei tommosilla supistuksilla kannata töissä olla.

Saikkua mulla jatkettiinkin ens viikon torstaihin asti. Mutta missä mä voin käydä tuon kohdunsuun tarkastuttamassa? Pitäiskö ensin soittaa terveyskeskukseen vai voinko marssia suoraan Tyksiin?

Hitsi että olen tyhmä, vaan eipä ole tällaisesta aiempaa kokemusta :ashamed:

Soitin naistentautien polille ja sovittiin että huomenna menen sinne (siis soitan ensin aamulla). Ja jos vointi menee huonommaksi, niin ei muuta kuin ambulanssiin ja sairaalaan :'( :'( .

koitahan jaksaa! mulal alko tokasta suppailu vk 18 ja vk20 lähti paikat aukeemaan, lepoa niin paljon ku ikinä mahdollista hieman alle 3vuotiaan kanssa kotona ollessa.
Ja voit varautua siihen että sairaslomalla tuut olemaan loppuun asti.

jaksamisia sulle! Mä jouduin ite sairaslomalle tämän kolmannen kohdalla ennenaikaisten supistusten vuoksi, osastollakin olin tiputuksessa koska synnytys meinasi lähteä käyntiin. Saivat onneksi supistukset loppumaan tipalla + lääkkeillä. Yksi kullanarvoinen neuvo: muista juoda paljon! Tämän ohjeen sain osastolta. Liian vähäinen nesteensaanti altistaa supistuksille ja ainakin minä oon aina ollu tosi huono juomaan.

Kiitos tukevista viesteistä. Tuo juomisvihje oli kyllä hyvä, sillä mä olen myös aika huono juomaan.

Ja mä olen valmis kestämään pitkät saikut ja mitkä vaan kunhan tää vauva selviäis :'( .

Lähde sinne sairaalaan jo nyt. Oikeasti...mulle tuli meinaan sellainen olo kun luin sun kirjotuksen. Ettei vaan vauva ala tulemaan ulos ennen aikojaan. Tai kai sitä voi aamuunkin odotella, jos supistukset ei kiihdy/kovene. Otathan tosi rauhallisesti nyt :hug: .

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Lähde sinne sairaalaan jo nyt. Oikeasti...mulle tuli meinaan sellainen olo kun luin sun kirjotuksen. Ettei vaan vauva ala tulemaan ulos ennen aikojaan. Tai kai sitä voi aamuunkin odotella, jos supistukset ei kiihdy/kovene. Otathan tosi rauhallisesti nyt :hug: .

Kiitos viestistäsi :hug: . Enpä mä muuta voi kun ottaa rauhallisesti, sen verran on surkea olokin :( . Täytyy seurailla nyt tilannetta ja lähteä jos vaikkapa alkaa kivuliaiksi nuo supparit (nyt ne tuntuu vasta ikävältä).

Hieman helpottaa se että tunnen vauvan liikkuvan :heart: .

Äippäpolille voi käsittääkseni kävelä vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu ettei kaikki todellakaan ole hyvin. Tai näin ainakin K-Hks:ssä on mulle joka kerta painotettu, että soitto riittää ja sisään. :)

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Kiitos viestistäsi :hug: . Enpä mä muuta voi kun ottaa rauhallisesti, sen verran on surkea olokin :( . Täytyy seurailla nyt tilannetta ja lähteä jos vaikkapa alkaa kivuliaiksi nuo supparit (nyt ne tuntuu vasta ikävältä).

Jos sua nyt supistelee niin rupea oikeesti juomaan niin paljo ku jaksat vaan juoda illan aikana. Osastollakin yrittävät pysäyttää supistukset ensin tiputtelemalla suola-liuosta, ulle sitä tiputettiin useampi litra illan/yön aikana. Sain lisäksi jotain lääkettä koska supistukset ei pelkällä tiputuksella loppunu ihan riittävästi. Joten jos vaan jaksat, juo kovasti nyt tänä iltana :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

mut ei noilla viikoilla sais tuntua supistukset millään tavalla ikäviltä... kannattaa käydä siellä ä polilla viimeistään sit huomenna mut jos aikaisemmin pääset niin mene ihmeessa

Heippa ja kiitos kaikille "hengessä mukana" olleille :hug: . Mä en mennyt sinne polille toissapäivänä, enkä myöskään eilen. Koko eilisen päivän olin sängynpohjalla ja lepäsin. Nousin sen verran ylös että tyhjensin ja täytin tiskikoneen ja tein nopeeta ruokaa. Heti tuli kyllä huono olo ja vatsa meni kovaksi. Mutta kun menin takaisin sänkyyn, niin huono olo meni ohi.

Suunnittelin että olisin mennyt tänään neuvolaan tarkistamaan tilannetta, mutta piru vie nukuin niin myöhään etten enää ehtinyt. Toisaalta mä olen myös kipeä ja ainoa kulkuväline on polkupyörä, niin siksikin arveluttaa lähteä neuvolaan (matka yhteen suuntaan reilu 2 km).

Mutta siis: mä tunnen vauvan liikkeitä ja supistukset ei satu. Siksi ajattelin että jos vaan kykenen odottamaan ens tiistaihin, niin silloin varmasti ultraaja vois samalla tarkastaa kohdunkaulan tilanteen. Hän kun on ihan asiantuntija raskauden kanssa muutenkin.

Sain tästä kyllä karvaan opetuksen: kun kerran lepoa määrättiin, niin lepoa se silloin on oltava. Mä kun olen tottunut touhuamaan kipeänäkin, niin aika huolettomasti kotitöitä ja muita tein. Vaan nytpä täytyy ajatella pientä vauvaa sisälläni ja HUILATA!!!

Iso kiitos vielä tuosta juomisvinkistä: runsaan veden juominen selvästi auttaa, vaikka saakin sitten juosta koko ajan vessassa.

Yhteistyössä