Nyt on pakko purkaa, lapsi täyttää vuoden, äitiyspvrahaa jne. olen saanut tasan 0e!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piparnakkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piparnakkeli

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
3 035
5
38
Nyt alkaa keittämään pahasti yli.
Kun lapsi syntyi Irlannissa, en ollut oikeutettu äitiyspäivärahaa, koska ehdin olla vain 6kk töissä vuoden sijaan. Näin ollen tarpeelliset PRSI viikot eivät täyttyneet ja mieheni palkan varassa sitten elettiin. Lapsilisä oli ainoa tuki mitä tuli.

Kun lapsi täytti 5kk, minun olisi pitänyt palata töihin kun äitiysloma päättyi. Sen sijaan palattiin Suomeen, täältähän piti saada sitten vanhempainpvärahaa, asumistukea, lapsilisää... ja aikaa olla lapsen kanssa hieman pidempään kotona.

Ja V*TUT. Irlanti ei osannutkaan lähettää minun E104 lomaketta, jotta saisin sosiaaliturvani takaisin, joten kaikki tuet jäi sen taakse seisomaan. En saa itselleni edes vakuutusta, lapsilisääkään ei makseta vaikka miehelläni ja lapsella on kyllä sosiaaliturvat palautuneet normaalisti.
Mies onneksi sai uusia töitä Suomesta, painaakin duunia kirjaimellisesti koko perheen edestä ja näemmä minäkin sitten siirryn työelämään kun ei se yhteiskunta tuekaan lakiensa mukaisesti kun perheessä on pieni lapsi.

Kaikki ollaan ihan suomalaisia vaikka ei enää siltä tunnukaan. Lääkärissä käynti maksaa maltaita kun vuosi eletty säästöjen turvin. Astmalääkkeidenkin osto tuntuu pahasti kukkarossa, ollako pari viikkoa maidotta vai pystyäkö hengittämään jokseekin normaalisti? Tässä ei auta se että rahat saadaan Kelasta takautuvasti sitten joskus.
Sossusta ei tietenkään saatu mitään joten omat vanhemmat joutuneet jelppimään.
Pitikö äitiyslomalla oleskelun olla näin nöyryyttävää?

Anteeksi mahdolliset kirj.virheet ja ruma kielenkäyttö, meni vain hermot. Taas ahdistaa niin ettei henki meinaa kulkea ja itkettää.

Tämä siis Kelan sivuilta copypastella:

Lapsilisä

Kela maksaa Suomessa asuvasta lapsesta lapsilisää, kunnes hän täyttää 17 vuotta. Lapsilisää maksetaan lapsen syntymästä (tai oikeuden alkamisesta esim. Suomeen muuton jälkeen) alkaen.

Lapsilisää maksetaan sen kalenterikuukauden loppuun, jolloin

* lapsi täyttää 17 vuotta
* lapsi muuttaa ulkomaille tai
* lapsi alkaa seuraavasta kuukaudesta saada kansaneläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä.

Etköhän itseki haluaisi olla lapsen kanssa kotona pidempään kuin 5kk? Se oli se tärkein syy. Toinen oli se raha, täällä olen oikeutettu samoihin etuuksiin kuin muutkin suomalaiset äidit, vaan kun se sosiaaliturva uupuu...

Kela tilannut sen kolmesti, itse pari kertaa, eikä Irlannin päästä tule mitään vastausta. Olenkohan enää edes olemassa heidän kirjoissa? :(

:hug:

Yleensä mua inhottaa kaikki tukikitinät, mutta nyt sulla on kyllä ihan oikea hätä :( Kun ei saa sitäkään vähää joka KUULUISI saada. Tosi inhottava tilanne.

Onhan käsittämätöntä, että EUssa homman pitäisi toimia hienosti, vaikka maata EUn sisällä välillä vaihtaisikin, ja sitten kuitenkin käy näin.

Mistähän apua? Olisko oikeusaputoimistosta mitään hyötyä, nehän hallitsee pykälät, niin voisivat selvittää mille pitäisi ryhtyä jotta homma saatais rullaamaan? Eikö Kela sitten muuta tee kuin levittelee käsiään? Miksei Kela voisi ottaa sinne Irlantiin yhteyttä ja vaatia saada paperit ASAP?

Olen todella pahoillani perheenne puolesta ja todellakin toivon että tilanne ratkeaa eduksenne hetimmiten!

Uskomatonta, että joku on ihan samassa veneessä. Joo, me vihdoin saatiin se E104 , mutta se oli täytetty miten sattuu. Hohhoijjaa. Ollaan oltu yhteydessä kelan kansainväliseen , niin sieltä ollaan saatu parhaiten apua.

Minna, sillä että MULLA ei ole sosiaaliturvaa. Sen yhden ainoan asian takia ei saada mitään tukia. Ja sosiaaliturvaa eivät anna ennen kuin Irlanti ystävällisesti antaa sen E104-lomakkeen ja kertoo etten ollut siellä oikeutettu mihinkään tukiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:

Lapsilisä

Kela maksaa Suomessa asuvasta lapsesta lapsilisää, kunnes hän täyttää 17 vuotta. Lapsilisää maksetaan lapsen syntymästä (tai oikeuden alkamisesta esim. Suomeen muuton jälkeen) alkaen.

* lapsi alkaa seuraavasta kuukaudesta saada kansaneläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä.

Joojoo, mutta kun ne vaan vaatii sitä E lomaketta. Ihan sama mitä kelan sivuilla lukee.

Alkuperäinen kirjoittaja arkangeli:
Uskomatonta, että joku on ihan samassa veneessä. Joo, me vihdoin saatiin se E104 , mutta se oli täytetty miten sattuu. Hohhoijjaa. Ollaan oltu yhteydessä kelan kansainväliseen , niin sieltä ollaan saatu parhaiten apua.

Hyvä että teillä on ratkennut asia edes jotenkin. Mies ja lapsi sai omat lomakkeet parissa kuukaudessa kun ne tilattiin, minä en vieläkään. Ja niitä pyyntöjä on tosiaan tehty useita.

Kela ei osaa tehdä enempää. Ministeriöstäkään ei näemmä tullut apua, asia ei edennyt mihinkään. Nyt paperit lähti lakimiehen arvioitavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Että Suomeen palattiin sitten norkoilemaan kaikkia mahdollisia tukia?

:o No haistapa jo pjaska |O Nuo tuet kuuluisi saada!

Mene aukomaan päätäs vaikka Mika Häkkiselle ja Kimi Räikköselle, eivät taida veroja Suomeen maksella, mutta paljonkohan ovat aikanaan tukia saaneet? Lapsilisät, opintotuet, ilmainen koulutus, ilmainen terveydenhoito...

Jotta haloo!!

Lapsilisä

Joojoo, mutta kun ne vaan vaatii sitä E lomaketta. Ihan sama mitä kelan sivuilla lukee.

Ei se nyt _ihan sama_ ole sille, mitä siellä Kelan sivuilla lukee. Joku pässi virkailija voi sanoa niin, mutta nuo sivut ovat Kelan virallista informaatiota ja Kelan tulee noudattaa omia ohjeitaan. Itselläni ei ole nyt ihan tämän mittapuun mukaisia ongelmia ollut Kelan kanssa, mutta vanhempainpäivärahan kanssa tappelin pitkään...

Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:

Hyvä että teillä on ratkennut asia edes jotenkin. Mies ja lapsi sai omat lomakkeet parissa kuukaudessa kun ne tilattiin, minä en vieläkään. Ja niitä pyyntöjä on tosiaan tehty useita.

Kela ei osaa tehdä enempää. Ministeriöstäkään ei näemmä tullut apua, asia ei edennyt mihinkään. Nyt paperit lähti lakimiehen arvioitavaksi.

Joo, siis meille maksetaan ENSI kuun lopussa vihdoin takautuvasti loput. Ollaan muutettu viime kesänä takaisin... ja lapsia neljä.

Meilla neuvottiin sellanen SOLVIT minne vois mahdollisesti valittaa näistä ongelmista.
Ainiin, ja siis mitään E-lomaketta eik uulunu ennenkuin käytiin paikanpäältä hakemassa se.

Lapsilisä

Ei se nyt _ihan sama_ ole sille, mitä siellä Kelan sivuilla lukee. Joku pässi virkailija voi sanoa niin, mutta nuo sivut ovat Kelan virallista informaatiota ja Kelan tulee noudattaa omia ohjeitaan. Itselläni ei ole nyt ihan tämän mittapuun mukaisia ongelmia ollut Kelan kanssa, mutta vanhempainpäivärahan kanssa tappelin pitkään...

Niinpä. Mutta näissä paluumuuttoasioissa se E104 on kuitenkin se ratkaiseva pointti.

Mulla ja miehellä jäi kans saamatta Irlannista ne vero paperit... ei mitään siellä kyllä jakseta hoitaa jos tyypit on ulkomaalaisia ja vielä pois Irlannista muuttamassa. :(

Siis oliko miehesi töissä suomalaisella vai irlantilaiseisella työnantajalla?
Tää ei nyt enää sua auta, mutta muille vinkiksi että kannattaa aina kotimaahan palatessa (esim. ulkomaankomennukselta) ITSE ilmoittautua Kelaan. Ja Eläketurvakeskuksen kanssa voi ihan itsekin asioida, eikä vaan odotella työnantajan tekemisiä.

Jos lapsi on jo vuoden ikäinen, pitäisi sinun alkaa saada jo lasten kotihoidontukea. Eli mikä on sinun laskennallinen vanhempainrahakausi?

Ja käske miehen hakea lapsilisä, koska kerran työskentelee Suomessa ja lapsi ja mies on vakuuutettuja Suomessa. Mukaan Irlannin lapsilisän lakkautuspäätös.

Itse ollaan menty Kelaan ja alettu hoitamaan tuota asiaa, työnantajalta ei tosiaan mitään odoteltu, minulla meni 6kk kun sain edes työtodistuksen omaltani, mies ei ole saanut vieläkään.

Kodinhoidontuki myös on haussa, kaikki ne siellä seisoo ja odottele että saan sen sosiaaliturvan. Juuri mietin että olisi mahtavaa syksyllä aloittaa opinnot, mutta liekö siinäkään järkeä jos en sitten saakaan opintotukea.

Tuo oli hyvä idea, tässä on oltu niin lukossa tuossa asiassa ettei edes tullut pieneen mieleenkään miehen kautta laittaa lapsilisähakemusta menemään :ashamed: Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
Itse ollaan menty Kelaan ja alettu hoitamaan tuota asiaa, työnantajalta ei tosiaan mitään odoteltu, minulla meni 6kk kun sain edes työtodistuksen omaltani, mies ei ole saanut vieläkään.

Kodinhoidontuki myös on haussa, kaikki ne siellä seisoo ja odottele että saan sen sosiaaliturvan. Juuri mietin että olisi mahtavaa syksyllä aloittaa opinnot, mutta liekö siinäkään järkeä jos en sitten saakaan opintotukea.

Tuo oli hyvä idea, tässä on oltu niin lukossa tuossa asiassa ettei edes tullut pieneen mieleenkään miehen kautta laittaa lapsilisähakemusta menemään :ashamed: Kiitos!

Periaatteessa kyllä sinut pitäisi pystyä nyt jo vakuuttamaan, koska E104 lomake koskee yleensä vanhempainpäivärahaetuuksia ja oletan, että vanhempainrahakausi on on nyt jo päättynyt. Eli olepa yhteydessä Kelaan ja pyydä soittopyyntöä vakuutuspiirisi kv-yksikköön.

On oltu yhteydessä. Ne ei myönnä mulle yhtään mitään etuuksia ennen kuin saavat Irlannista tuon paperin mun vakuutuskausista jotta voivat myöntää mulle sosiaaliturvan.

Jotain hyviäkin uutisia, yksi kansanedustaja on ottanut tämän asian riesakseen kun ei mitään tapahdu.

Yhteistyössä