Nyt on pakko valittaa elosta vauvan kanssa, sorppa jo valmiiksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Nää tämmöiset kaiken kaikkiaan kamalat maanantait saa vaan sapen kiehumaan. Kaikki on mennyt tänään muutenkin aivan metikköön, joten siksi tuntuu etten nyt vaan jaksa.

Peikkis on siis 8,5 kk about. Ja nousee seisomaan sekä kiipeää rappusia. Meillä ei ole talossa montaa paikkaa jotka olis kiellettyjä (rappuset, koiran ruokapaikka ja koiran oma paikka jossa myös pistorasia, sekä vielä tietokonepöydän alla oleva kori jossa on sähköjohtoja jne.).

No, päivät menee tietenkin niin, että tuo jäbä kiertää kiellettyjä paikkoja mielettömällä vimmalla. Ja minä perässä hakemassa häntä pois. Sama uudelleen, uudelleen ja taas uudelleen.

Sitten hän nousee milloin mitäkin vasten seisomaan ja kupsahtaa ympäri kopauttaen päänsä. Ja huutohan siitä syntyy. Kunnes sitten tekee saman taas uudelleen. Aina ja aina uudestaan. Ja minä koitan tietty parhaani mukaan varoa ettei haavereita kävisi, mutta ei auta, käy silti.

Äsken oli pieni pakkotilanne, eli mun oli soseutettava hänen ruokansa ja vispattava perunamuusi. Aikaa hommiin meni maksimissaan 5 min. Tai siis olis mennyt ellen olis joutunut kolmesti ottamaan häntä pois kevyen syöttötuolinsa kimpusta (nousi seisomaan ja roikkui reunasta), kahdesti hakemaan pois rappusista ja kerran sorkkimasta pistorasiaa.

No, neljännellä kerralla hän sitten onnistui kaatumaan sen syöttötuolin kanssa suoraan selälleen vetäen vielä syöttötuolinsakin päälleen. Ja huuto oli tietty valmis.

Syöttötuoliin häntä ei voi laittaa istumaan kun venkoilee sieltä pois. Siis jos edes suostuu siellä istumaan ilman huutokonserttia. Sama juttu sitterin kanssa. Omat lelut ei häntä kiinnostaa hiukkaakaan. Vain seisominen, kiipeäminen ja kaikki kielletyt paikat.

En voi liioin laittaa ruokaa silloin kun hän on päiväunilla. Kaveri kun on niin herkkäuninen että herää vaikkapa siihen jos käyn vessassa.

Tätä on nyt jatkunut ties kauanko ja mä oon oikeesti nyt aika loppu. Siis kyllä mä jaksan, ei siinä mitään. Mutta kun muistelisin että esikoinen aloitti "pahanteot" vasta opittuaan kävelemään.

Eli paheneeko tää vaan tästä ja milloin loppuu??? Kohta mä en ihan oikeasti pysty edes laittamaan ruokaa tahi mitään muutakaan :|

mutta siellä opeteltiin olemaan YHDESSÄ jo 2 kuisesta asti, joten sinne laitoin leikkimään ja seisomaan laitoja vasten kun tein esim. salaatin tai laitoin ruokaa. 15min kerrallaan, samaan aikaan näköyhteys. Kehä oli meillä puuta ja n. 5neliötä ei ISO, ei häkki. Meillä meni hienosti.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Anna pojalle kauha ja kattila niin viihtyy kanssasi ruoan laitossa ;)

meillä tyhjentelivät keittiön alakaappeja kun tein ruokaa. Tosi mukavaa puuhaa. Muovikulhot ja kattilat sai kyytiä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Syöttötuoliin valjaat. Minusta ne oli kätevät. Se pelastaa välillä ja lapsi saattaa jopa viihtyä hetken siinä ja kattoa, mitä keittiössä tapahtuu.

Meillä ei tuo poitsu viihdy paikallaan. Huutokonsertti nousee jos koitan häntä pitää katsomassa mun touhuja.

Maissinaksuja en enää uskalla antaa kun on nyt pari kertaa meinannut tukehtua niihin.

Meillä on kyllä portti noihin rappusiin, se pitää ottaa käyttöön. Samoin laittaa tulpat pistorasiaan.

Mutta silti se ei estä tuota tutkimusseikkailijaa kaatuilemasta milloin minnekin :|

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Syöttötuoliin valjaat. Minusta ne oli kätevät. Se pelastaa välillä ja lapsi saattaa jopa viihtyä hetken siinä ja kattoa, mitä keittiössä tapahtuu.

Mulla on tästäkin varoittava esimerkki:
Venkoileva ja vilkas kuopus pääsi taivuttamaan itsensä valjaineen kaaren alle osittain eikä irronnut siitä kun leikkaamalla valjaat poikki.
Samalla veti leipää henkeensä joten tilanne oli jälleen katastrofaalinen... :|

Esikoisella toi valjaat systeemi oli toiminut moitteettomasti.

Mä en oo edes ymmärtänyt tarjota jotain keittiökamoja tutkittavaksi. Tuota kun pitää vielä niin pienenä. Esikoinenkin oli mielestäni jo yli vuoden ikäinen ennen kuin alkoi tutkia kaappeja. Pitääkin oikeesti koittaa kaivaa jokunen kauha ja kulho. Jos ne vaikka kiinnostais sen aikaa että ruoan sais tehtyä.

Tää oli kyllä hyvä vinkki, kiitos :)

Portaisiin portti, pistorasioihin suojat, joku este johtojen eteen, syöttötuoliin valjaat jne. Myöhemmin kun alkaa aukomaan kaappeja ja laatikkoja, niin niihin lapsilukot. Turha stressata ja kieltää koko ajan. Tee lapselle mahdollinen turvallinen ympäristö, jossa hän voi temmeltää ja puuhailla.

Jotkut vauvat ja pienet taaperot ovat niin sinnikkäitä, että kiellot eivät tehoa ja oma kiinnostut kaikenlaiseen tutkimiseen on todella vahva. Ei ne ilkeyttään tee noita juttuja, vaan uteliaisuus maailmaa ja ympäristöä kohtaan on niin suuri.

1-2 alalaatikkoa keittiöstä voi jättää vapaaksi temmellyskentäksi. Siellä säilytetään turvallisia keittövälineitä, joita voi tutkia.

Mulla on samanlainen lapsi, joten tiedän tilanteen. Mm. portaiden turvaportin hän oppi avaamaan nostamalla puolentoista vuoden iässä. Piti laittaa lisäsalpasysteemi.

Voi ei, siis niin tuttua, niin tuttua!!! :D
Okei, ei pitäis nauraa... mutta mulle tulee niin mieleen se yks kerta, kun olit kahvilla meillä ja kun yriteltiin jutella tossa pöydän vieressä niin meidän poitsu raahasi jatkuvasti tuolia tiskialtaan luo ja kiipesi avaamaan kraanaa, ja teki sen varmaan sata kertaa sen kahvittelun aikana eli mä en varmaan edes ehtinyt istahtaa koko kahvittelun aikana siihen pöytään :D .

Mutta nyt voin sanoa, että on helpottunut... ainakin jollain tavalla. Eli ei enää tarvi jatkuvasti pelätä, että toinen loukkaa, mut eilen kyllä viimeks täälläkin pärräsin kun poika oli listinyt meidän tv:n näytön täyteen purkkaa, kun mä hetken vietin kodinhoitohuoneessa pyykkejä laittamassa.

Eli tota joo, ymmärrän ja tiedän, että tuo on rankkaa ja on päiviä kun on ihan loppu ja päiviä jolloin taas jaksaa vähän paremmin :hug:

meilläkin oli aika ettei voinut tehdä ruokaa tms tai tuo oli kaikkialla pahanteossa. Kattilat jne ei kiinnostaneet tippaakaan. Ainoastaaan syöttötuolissa valjaissa tai sängyssään se pysyi, huusi tosin kokoajan. Ois pitäny saada vaan kiivetä kiivetä ja tehdä kaikkea sitä mitä ei saanut. Vasta yli 1v se alkoi edes hetken olla lelujen parissa niin että saattoi toisella kädellä kokata tms ilman että poika oli ties missä vaarassa.

joka siis oli puinen ja siinä pinnat. Alle levitettiin 2 paksua peitettä ja tyynyjä, lapsi siellä oppi myös nousemaan seisomaan. Leluina oli keittiötarvikkeita, katselukirjoja ja kippoja, hän viihtyi aina sen 5-15min siellä itsekseen kun samalla näki mut koko ajan. Muuten olikin sellainen tapaus, että perässä oli kuljettava. Muuten kun mäin sen ison kehän, sen osti koiraperhe joka odotti vauvaa, halusivat minimoida riskit, että jos ei itse näe niin vauva hetkeksi kehään.

Yhteistyössä