nyt on toinenkin herne nenässä.... päiväkotiasiaa osa II

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Joo, täällä jossain on ketju jonka aloitin päiväkotimme hoitajan suhteellisen syyllistävästä suhtautumisesta poikamme allergioihin ja atooppiseen ihoon.

Tänään tuli miehen kanssa vielä asiasta puhetta ja samalla hän kertoi, että tuo samainen hoitaja oli myös miehelle harmitellut poikamme pitkiä hoitopäiviä. Oli jotain sanonut (mies ei enää muistanut tarkasti mitä), että pojalla on paha mieli kun on niin pitkiä hoitopäiviä.

Mä vien pojan hoitoon aikaisintaan ysiltä, yleensä n. 9.15. Mies hakee hänet viimeistään 16.30 hoidosta. Joskus saattaa mennä 5-10 minuuttia pidempään. Eli poika on max.7,5 tuntia päivässä hoidossa. Lisäksi mä pidän viikolla vapaita silloin kun pystyn, esim. toissaviikolla poika oli 2 päivää hoidossa koko viikon aikana. Muutamana päivänä olen myös pystynyt lähtemään aiemmin töistä ja mennyt tuolloin heti tietty hakemaan pojan.

Onko nuo nyt todella pitkiä hoitopäiviä? Mä kun olen ollut iloinen, että 2 vakkarityössä olevaa on pystynyt järjestämään työvuoronsa niin, että pojan ei tarvi olla edes sitä kahdeksaa tuntia hoidossa.

Niin ja sanottakoon, että poika täyttää ens kuussa 3-vuotta ja on ollut päiväkodissa varmaan kuukauden verran hoidossa, en muista nyt että milloin aloitti.

No nyt on kyllä taas asiatonta kommentointia, EI ole pitkä päivä! Meilläkin on monia melkein 10 tuntia hoidossa, kun 8 h + bussimatkat ja ehkä kaupassa käynti päälle. Ja se 10 h:kin on ihan sallittu, vaikka mielestäni pitkä päivä onkin.

[QUOTE="virpi";23964547]Mitä pahaa tossa on? Jos hoitajalle poika harmittelee, niin saahan hoitaja teille siitä kertoa.[/QUOTE]

Peesi. Eri asia, jos HOITAJA olisi valittanut liian pitkistä päivistä.

[QUOTE="virpi";23964547]Mitä pahaa tossa on? Jos hoitajalle poika harmittelee, niin saahan hoitaja teille siitä kertoa.[/QUOTE]

Ap:n lapsi on kovin vähän hoidossa... yleensä normaalissa päivätöissä olevat vanhemmat ovat töissä n. klo 8-16 ja työmatkat siihen päälle.

Ei nuo yleisesti ole pitkiä hoitopäiviä verrattuna moneen muuhun. Mutta pojan mielestä voivat hyvinkin olla, varsinkin kun ei ilmeisesti ole tottunut olemaan erossa vanhemmistaan. Ei hoitajan ole ehkä ole tarkoitus ollut syyllistää teitä hoitopäivän pituudesta vaan kertoa, miltä pojastanne tuntuu. Jos lapsellanne on oikeasti jostain syystä paha mieli hoidossa, niin etkö halua siitä kuulla.

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti ja äiti;23964564:
No nyt on kyllä taas asiatonta kommentointia, EI ole pitkä päivä! Meilläkin on monia melkein 10 tuntia hoidossa, kun 8 h + bussimatkat ja ehkä kaupassa käynti päälle. Ja se 10 h:kin on ihan sallittu, vaikka mielestäni pitkä päivä onkin.

Teillä kyllä olisi erittäin aiheellista pyrkiä siihen, että mihinkään kauppaan ei enää mentäisi jos lasten hoitopäivät ovat muutenkin lähes kymmenen tuntia. Vähän turhan kilttejä yritätte olla.

Ohoh? Mitä mä oon seurannut niin kun vien lapsen seiskalta hoitoon niin samat tyypit, jotka vie silloin, ovat hakemassa neljän aikaan. Suurimmalla osalla taitaa muksu olla 9h päivässä hoidossa... Ihme mosotusta ja tosi ikävää, jos on tollanen hoitaja :(

[QUOTE="vieras";23964573]Peesi. Eri asia, jos HOITAJA olisi valittanut liian pitkistä päivistä.[/QUOTE]

No ihan oikeesti meidän poika ei todellakaan edes osaa harmitella pitkiä hoitoaikojaan. Poika puhuu kolmen sanan lauseita, eikä takuulla ole harmitellut hoitopäiviensä pituutta. Ilmaisinko mä jotenkin itseni huonosti vai, kirjoitinko jotain väärin (en koskaan oikolue tekstiäni).

No, anyway. Pointti oli siinä että hoitajan mielestä meidän poika on liian pitkiä päiviä hoidossa.

[QUOTE="vieras";23964587]Ei nuo yleisesti ole pitkiä hoitopäiviä verrattuna moneen muuhun. Mutta pojan mielestä voivat hyvinkin olla, varsinkin kun ei ilmeisesti ole tottunut olemaan erossa vanhemmistaan. Ei hoitajan ole ehkä ole tarkoitus ollut syyllistää teitä hoitopäivän pituudesta vaan kertoa, miltä pojastanne tuntuu. Jos lapsellanne on oikeasti jostain syystä paha mieli hoidossa, niin etkö halua siitä kuulla.[/QUOTE]

Yleensä lapsi kertoo itseään vaivaavat asiat omille vanhemilleen. Meillä päivähoidosta on kerrottu lähinnä silloin jos on tapahtunut jotain erityistä, tullut esim. laastarin tarvetta tms.

Jos poika on asiaa harmitellut hoitajalle, niin sen sijaan että myötäilisi poikaa, hoitajan pitäisi kertoa sekä pojalle jotain tyyliin "kivaahan meillä täällä on ja aika menee nopeasti..". Ja sen jälkeen ilmoittaa vanhemmille pojan harmistuksesta sekä omasta reagoinnistaan siihen.
Meillä pojat (3,5v ja 1v2kk) ovat pk:ssa noin 8 tuntia päivässä ja mielestäni se ei ole ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissamyös;23964589:
Teillä kyllä olisi erittäin aiheellista pyrkiä siihen, että mihinkään kauppaan ei enää mentäisi jos lasten hoitopäivät ovat muutenkin lähes kymmenen tuntia. Vähän turhan kilttejä yritätte olla.

Kun ei me saada siihen puuttua, jos kaikki ok. Vanhemmilla on siihen oikeus, vaikka mä ajattelisin mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissamyös;23964589:

Mun mielestä on käsittämättömän ärsyttävää, että päiväkodin henkilökunta yrittää puuttua siihen, koska kaupareissut tehdään. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa, että lapsi on hoidossa kun perhe sen parhaaksi näkee. Monessa perheessä kaupassa käynti ennen lasten hakemista päiväkodista on helpoin ja toimivin ratkaisu, myös lapsen kannalta!!!

[QUOTE="vieras";23964587]Ei nuo yleisesti ole pitkiä hoitopäiviä verrattuna moneen muuhun. Mutta pojan mielestä voivat hyvinkin olla, varsinkin kun ei ilmeisesti ole tottunut olemaan erossa vanhemmistaan. Ei hoitajan ole ehkä ole tarkoitus ollut syyllistää teitä hoitopäivän pituudesta vaan kertoa, miltä pojastanne tuntuu. Jos lapsellanne on oikeasti jostain syystä paha mieli hoidossa, niin etkö halua siitä kuulla.[/QUOTE]

Tietysti haluan kuullla, vaikkakaan en tämän enempää pysty tekemäänkään helpottaakseni poikani oloa. En vaan ymmärrä miksei voi vaikkapa sanoa että poika ikävöi vanhempiaan. Miksi pitää sanoa että pojalla on paha mieli koska hoitopäivät on niin pitkiä?

Ja vielä: muut hoitajat taasen kehuu miten hienosti ja reippaasti meidän poika hoidossa on ja miten mahtavasti hän on hoitoon sopeutunut.

Eihän nuo nyt pitkiä päiviä ole! Meidän poika viedään hoitoon 7.15 pintaan ja haetaan 16-16.30 välillä. Olen aina ajatellut, että varsinkin aamusta mieluummin ajoissa hoitoon ja iltapäivällä aiemmin pois jos mahdollista. Aamupala kuuluu hoidon hintaan, joten miksi venyteltäisiin kotona aamuisin.

Omituista meininkiä.

Mitenkään erityisen pitkiä nuo hoitoajat eivät ole, vaan lyhyet ottaen huomioon että lapsella on kaksi työtä tekevää vanhempaa! Ja kun poika tosiaan ei vielä itse osaa harmitella että "hittolainen, minua niin risoo nämä pitkät hoitopäivät!" niin....on outo hoitaja, mikälie elämäänsä ja työhönsä kyllästynyt täti.

Poika muuten menee iloisena hoitoon. Joinakin aamuina saattaa vähän alahuuli väpättää kun pussataan, mutta yleensä menee ihan iloisesti. Kertoo myös kotona että päiväkodissa on kivaa :). Tänään jo valmisteli reppua huomiselle päiväkotipäivälle. On tottakai aina kovin iloinen kun hänet haetaan hoidosta, mutta keneltäkään muulta hoitajalta en ole kuullut että olisi mitenkään surullinen hoitopäivän aikana.

Mun mielestä on käsittämättömän ärsyttävää, että päiväkodin henkilökunta yrittää puuttua siihen, koska kaupareissut tehdään. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa, että lapsi on hoidossa kun perhe sen parhaaksi näkee. Monessa perheessä kaupassa käynti ennen lasten hakemista päiväkodista on helpoin ja toimivin ratkaisu, myös lapsen kannalta!!!

Niinpä.
Kun minäkin kävelen tai pyöräilen ruokakaupan vierestä kotiin tullessani, niin mikä ihmeen idea olisi siinä että menen siitä ohi, haen pojan hoidosta, ja sitten lähden hoitopäivästä mahdollisesti väsyneen lapsen kanssa ruuhkaisaan ruokakauppaan? Se olisi ihan typerää. Ja lapsellakin on varmasti kivempaa hoidossa ulkona tai sisäleikeissä sen 10-15 min enemmän mitä menee kun kaupan kautta kotiin tulen.

Omituista meininkiä.

Mitenkään erityisen pitkiä nuo hoitoajat eivät ole, vaan lyhyet ottaen huomioon että lapsella on kaksi työtä tekevää vanhempaa! Ja kun poika tosiaan ei vielä itse osaa harmitella että "hittolainen, minua niin risoo nämä pitkät hoitopäivät!" niin....on outo hoitaja, mikälie elämäänsä ja työhönsä kyllästynyt täti.

Mä alan jo oikeesti ihmetellä että mikä tuota hoitajaa vaivaa. Hän oli toinen niistä, jotka tulivat meille kotiin tutustumaan poikaan ja meihin. Hän myös oli se hoitaja, joka näki miten vaikeeta mulle oli viedä lapsi hoitoon. Sama hoitaja on nähnyt mut kolmesti itkemässä hoidon aloittamista ja sama hoitaja on vaikuttanut NIIN mukavalta ja lempeältä.

Nyt en oikein tiedä mitä enää ajatella. Ihan kuin oltaisiin jouduttu jonnekin tulilinjalle hänen kanssaan. Enkä ihan oikeesti ymmärrä syytä, varsinkaan kun hänen jos kenen (siis noista hoitajista) pitäisi tietää miten me tosiaan yritetään että pojalla olisi mahdollisimman hyvä olla hoidossa jne.jne.

Onpa pöljää kommenttia hoitajalta! Itse ehkä kysyisin suoraan, asiallisesti toki, että pitääkö hoitaja lapsen päivää liian pitkänä ja sanoisin, että jäin siihen käsitykseen hänen puheistaan. Teillä ei tosiaankaan ole liian pitkät hoitopäivät...

Voisko teillä olla vähän karvat nyt pystyssä tuon tietyn hoitajan suhteen, siis kun oli ensin se allergia juttu ja silleen? Monesti sitä itse ainakin miettii ja pähkäilee enemmän, jos on ollut jotakin pikkuista kärhämää tmv jonkun kanssa ja silloin tavallaan 'erottaa' enempi korostuen sen jonkun jutun sieltä, vaikkei ehkä aihe niin vakava olisikaan,, tai jotakin. Tuli vaan mieleen.:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti ja äiti;23964620:
Kun ei me saada siihen puuttua, jos kaikki ok. Vanhemmilla on siihen oikeus, vaikka mä ajattelisin mitä.

Voi siitä puhua asiallisesti, mikä olisi mahdollisesti lyhentämässä erittäin pitkiä hoitopäiviä. Ammattilaiset osaavat käsitellä nuo asiat vanhempien kanssa ja heillä on oikeus huomauttaa epäkohdista. Jokainen lapsi kärsii kymmenen tunnin päivistä, joten luonnostaan silloin kaikki ei ole OK .Ei subjektiivista päivähoito-oikeutta ole tarkoitus käyttää siihen, että lapset ovat sen päiväkodin aukioloajan paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23964743:
Voisko teillä olla vähän karvat nyt pystyssä tuon tietyn hoitajan suhteen, siis kun oli ensin se allergia juttu ja silleen? Monesti sitä itse ainakin miettii ja pähkäilee enemmän, jos on ollut jotakin pikkuista kärhämää tmv jonkun kanssa ja silloin tavallaan 'erottaa' enempi korostuen sen jonkun jutun sieltä, vaikkei ehkä aihe niin vakava olisikaan,, tai jotakin. Tuli vaan mieleen.:ashamed:

Mun on mies semmoinen superasiallinen tyyppi, joka (mun räyhätessä tuosta allergia-asiasta) jopa puolusteli hoitajaa ja ymmärsin hänenkin pointtinsa. Vielä tänäänkin hän sanoi, ettei hän kokenut pahana asiana allergiapalautetta, mutta että kovasti ihmettelee kommenttia pitkistä hoitopäivistä. Toisin sanoen: miehellä tuskin on karvat pystyssä, vaan tosiaan kommentti oli ollut sen verran syyllistävä että mieskin sen noteerasi.

En mä tiedä. Mä olen itsekin sellainen, että jos aiheesta saan palautetta, otan sen kyllä vastaan. Toisaalta koen vääryytenä jos syyllistetään jostain, jonka tiedän olevan aiheetonta. Mielestäni tuo allergia-asia oli aiheetonta syyllistämistä, mutta sen sentään edes jollain tasolla ymmärrä. Mutta jos aletaan sanomaan että (max) 7,5 tunnin hoitopäivät on liian pitkiä, niin mä pidän sitä kyllä täysin aiheettomana kritiikkinä.

Toki ylipäätään aihe on arka. Ottaa koville kun vanhemmuutta arvostellaan ja syynätään, varsinkin kun todellakin yrittää parhaansa.

Yhteistyössä