nyt on toinenkin herne nenässä.... päiväkotiasiaa osa II

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinpä.
Kun minäkin kävelen tai pyöräilen ruokakaupan vierestä kotiin tullessani, niin mikä ihmeen idea olisi siinä että menen siitä ohi, haen pojan hoidosta, ja sitten lähden hoitopäivästä mahdollisesti väsyneen lapsen kanssa ruuhkaisaan ruokakauppaan? Se olisi ihan typerää. Ja lapsellakin on varmasti kivempaa hoidossa ulkona tai sisäleikeissä sen 10-15 min enemmän mitä menee kun kaupan kautta kotiin tulen.

Jokainen voi käyttää mielikuvitustaan kauppareissujen järjestämiseen siten, että se ei pidennä lapsen hoitopäivää entisestään. Puhun tapauksista, joissa lapsi on lähelle 10 tuntia muutenkin ja sitten vielä venyy siihen kymmeneen tuntiin.

Meillä lapset on hoidossa yleensä klo 6.45-15.35 koska mies vie lapset hoitoon töihin mennessään ja hakee töistä tullessaan, miehen työaika 7-15.30. Oma työaikani on klo 6-15, mutta mies ehtii silti aikaisemmin hakemaan lapset, kun on töissä lasten hoitopaikan naapurissa, itse olisin hoitopaikalla noin klo 15.45 bussia käyttäen. Eli lapset hoidossa siis päivittäin noin 9h. Tämä on mielestäni aika pitkä aika, mutta ei auta kun töissä on pakko käydä.

Mä mietin osaltaan vähän samaa kuin Jätkä. Ja ehkä asiaan vaikuttaa vielä sekin (kuten itse sanoit), että sulle kuopuksenne hoitoon vieminen on ollut raskasta. Eli ehkä se sun itsesi tuntema syyllisyys hoitoon viemisesta vaikuttaa myös siihen, miten otat nuo asiat, jotka liittyvät tuohon poikanne hoidossa olemiseen (enkä nyt tarkoita sitä allergiajuttua, sen hernetyksen ymmärsin kyllä hyvin). Ehkä sä olet vielä ns. tuntosarvet liian herkillä asian suhteen ja otat kaiken itseesi kohdistuvana arvosteluna. Ajan myötä tuo kyllä helpottaa, vaikka ei tieto tuosta taida juuri tässä kohtaa lohduttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissamyös;23964771:
Voi siitä puhua asiallisesti, mikä olisi mahdollisesti lyhentämässä erittäin pitkiä hoitopäiviä. Ammattilaiset osaavat käsitellä nuo asiat vanhempien kanssa ja heillä on oikeus huomauttaa epäkohdista. Jokainen lapsi kärsii kymmenen tunnin päivistä, joten luonnostaan silloin kaikki ei ole OK .Ei subjektiivista päivähoito-oikeutta ole tarkoitus käyttää siihen, että lapset ovat sen päiväkodin aukioloajan paikalla.

Totta kai voi, mutta voi se lapsi kärsiä myös siitä, jos sinne kauppaan mennään 17 jälkeen väsyneen ja nälkäsen lapsen kanssa. Tai että illan yhteinen aika menee syömiseen ja kaupassa käyntiin. Sanoin, ettei puututa, jos kaikki ok. Ja se aikuisen yksin kaupassa käynti pidentää sitä päivää ehkä 15 min. joten en oikeesti usko, että sillä ois suurempaa vaikutusta. Ja jos on töissä 8 h ja kulkee töihin bussilla, se 10 h hoitoo voi tulla ilman kauppaakin. Ja se tosiaan on pitkä päivä, mutta aina sille ei mitään voi. Eikä se mitään auta, jos siitä aletaan syyllistään!

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissamyös;23964807:
Jokainen voi käyttää mielikuvitustaan kauppareissujen järjestämiseen siten, että se ei pidennä lapsen hoitopäivää entisestään. Puhun tapauksista, joissa lapsi on lähelle 10 tuntia muutenkin ja sitten vielä venyy siihen kymmeneen tuntiin.

Mun mielikuvitus venyy vaan siihen, että haen ekana lapsen ja menen sitten kauppaan, tai siihen että käyn kaupassa kesken koulu-/työpäivän, eikä kumpikaan ole yhtä näppärä vaihtoehto kuin se että kotimatkalla poikkean kaupan kautta ja pidennän lapsen hoitopäivää vajaalla vartilla :)

Tosin mun poikani 10 h hoitopäivät on laskettavissa yhden käden sormilla, ja sälli on ollut päivähoidossa pian jo 4 vuotta, eli se asia ei ole meille ongelma.

Mun on mies semmoinen superasiallinen tyyppi, joka (mun räyhätessä tuosta allergia-asiasta) jopa puolusteli hoitajaa ja ymmärsin hänenkin pointtinsa. Vielä tänäänkin hän sanoi, ettei hän kokenut pahana asiana allergiapalautetta, mutta että kovasti ihmettelee kommenttia pitkistä hoitopäivistä. Toisin sanoen: miehellä tuskin on karvat pystyssä, vaan tosiaan kommentti oli ollut sen verran syyllistävä että mieskin sen noteerasi.

En mä tiedä. Mä olen itsekin sellainen, että jos aiheesta saan palautetta, otan sen kyllä vastaan. Toisaalta koen vääryytenä jos syyllistetään jostain, jonka tiedän olevan aiheetonta. Mielestäni tuo allergia-asia oli aiheetonta syyllistämistä, mutta sen sentään edes jollain tasolla ymmärrä. Mutta jos aletaan sanomaan että (max) 7,5 tunnin hoitopäivät on liian pitkiä, niin mä pidän sitä kyllä täysin aiheettomana kritiikkinä.

Toki ylipäätään aihe on arka. Ottaa koville kun vanhemmuutta arvostellaan ja syynätään, varsinkin kun todellakin yrittää parhaansa.

Minä yrittäisin olla välittämättä tuosta nyt, mutta jos kommentointi jatkuisi niin saattaisin kyllä ihan suoraan kysyä hoitajalta missä oikein mättää. :)
Meillä on tyttö menossa syksyllä myös hoitoon ja odotan kyllä kauhulla oikeastaan, miten saadaan järkättyä suht inhimillisiä hoitopäiviä, jonkun hoitajan sanomiset päivien pituuksista varmasti tulisivat sattumaan vaikkei oikeasti aihetta olisikaan.:snotty:

[QUOTE="hei";23964818]Meillä lapset on hoidossa yleensä klo 6.45-15.35 koska mies vie lapset hoitoon töihin mennessään ja hakee töistä tullessaan, miehen työaika 7-15.30. Oma työaikani on klo 6-15, mutta mies ehtii silti aikaisemmin hakemaan lapset, kun on töissä lasten hoitopaikan naapurissa, itse olisin hoitopaikalla noin klo 15.45 bussia käyttäen. Eli lapset hoidossa siis päivittäin noin 9h. Tämä on mielestäni aika pitkä aika, mutta ei auta kun töissä on pakko käydä.[/QUOTE]

Meillä oli esikoinen pahimmillaan 6.30-17.00 hoidossa :(. Oli kanssa pakko, työmatkoihin meni aikaa, eikä siinä paljon vaihtoehtoja ollut. Nyt olenkin sangen iloinen mahdollisuudestani mennä myöhempään töihin. Aloitan siis työni tarkoituksella myöhempään kun taas mies menee aikaisin töihin. Ilman pitkää (lähes tunnin kestävää) työmatkaa mieheni olisi vieläkin aikaisemmin hakemassa poikaa. Olen tästä mahdollisuudesta hyvin iloinen ja samalla piinaavan tietoinen että jos työpaikkani vaihtuu ja alan tehdä esim. 8-16 työvuoroa, poikani on pakosta 10 tuntia päivässä hoidossa :(.

Ikävää, että sinusta tuntuu tuolta. En lähtisi mitenkään hoitajan sanomisia puolusteltemaan, tai pitämään niitä asiallisina, etenkään kun en ole niitä kuullut. Ne voivat olla ikävään sävyyn sanottuja, vaikkeivät ehkä olisikaan tahallisesti ikäviksi aiottu. Vaan taustalla voi olla aito huoli lapsesta, eikä suinkaan tarkoitus vaan näpäytellä vanhempia.
Mutta oman lapsensa suhteen, sitä on melko herkillä kaiken saamansa palautteen kanssa. Ja joskus ihan asiallinen toteamuskin voi kuulostaa syytökseltä / moitteelta. En sano, että näin olisi juuri tässä ap,n tapauksessa. Jotkut vanhemmat voivat kokea moitteena sellaisenkin tiedon kertomisen, että lapsi ei ole nukkunut /syönyt. Tälläisissä asioissa toki sanojan sävy viestii paljon. Mutta joskus väärinymmärryksiä voi syntyä siksikin, että sitä tulkitsee sanat turhankin herkästi.
Helpossa asemassa ei aina päiväkotihenkilökuntakaan ole, sillä palautteen antaminen toisen lapsesta vaatii aikamoisia tuntosarvia. Positiivista palautetta on helpompi antaa, negatiivisen palautteen tai vaikeiden asioiden esiin tuominen ei ole helppoa. Ja aina ei henkilökunta osaa asettaa sanojaan kovin taitavasti.

Ikävää, että sinusta tuntuu tuolta. En lähtisi mitenkään hoitajan sanomisia puolusteltemaan, tai pitämään niitä asiallisina, etenkään kun en ole niitä kuullut. Ne voivat olla ikävään sävyyn sanottuja, vaikkeivät ehkä olisikaan tahallisesti ikäviksi aiottu. Vaan taustalla voi olla aito huoli lapsesta, eikä suinkaan tarkoitus vaan näpäytellä vanhempia.
Mutta oman lapsensa suhteen, sitä on melko herkillä kaiken saamansa palautteen kanssa. Ja joskus ihan asiallinen toteamuskin voi kuulostaa syytökseltä / moitteelta. En sano, että näin olisi juuri tässä ap,n tapauksessa. Jotkut vanhemmat voivat kokea moitteena sellaisenkin tiedon kertomisen, että lapsi ei ole nukkunut /syönyt. Tälläisissä asioissa toki sanojan sävy viestii paljon. Mutta joskus väärinymmärryksiä voi syntyä siksikin, että sitä tulkitsee sanat turhankin herkästi.
Helpossa asemassa ei aina päiväkotihenkilökuntakaan ole, sillä palautteen antaminen toisen lapsesta vaatii aikamoisia tuntosarvia. Positiivista palautetta on helpompi antaa, negatiivisen palautteen tai vaikeiden asioiden esiin tuominen ei ole helppoa. Ja aina ei henkilökunta osaa asettaa sanojaan kovin taitavasti.

Mä en mielestäni edes ole kovinkaan herkkähipiäinen, oikeesti. Lähinnä musta tuntuu että meistä on nyt otettu jotain hemmetin silmätikkuja. Mulle annettiin aika alussa palautetta pojan huonokuntoisesta ihosta. Otin palautteen kiltisti ja loukkaantumatta vastaan ja sen jälkeen vaihdoinkin järeämpiin vaihtoehtoihin. Muutaman ekan päivän tuo poikanen itkeskeli aika paljon hoidossa ollessaan. Tämä kerrottiin mulle ja mä ymmärsin asian ihan täysin. Näinhän se varmasti olikin ja itsellänikin oli paha mieli pikkuisen puolesta.

Olen saanut palautetta vääristä vaatteista, unohtuneesta juomapullosta, unohtuneista ulkovaatteista. Nuo kaikki palautteet oli aiheellisia ja otin ne mukisematta vastaan. Päiväkodista on myös kerrottu jos poika on syönyt huonosti, nukkunut huonosti... mitä tahansa. Ja mua asia ei ole häirinnyt millään tavalla.

Nyt annettiin palautetta pojan liian pitkistä hoitopäivistä ja annettu ymmärtää että poika niistä kärsii. Poika on max.7,5 tuntia hoidossa ja muut hoitajat kertoo aivan päinvastaista (eli että poika on reipas ja hyväntuulinen, sopeutunut hoitoon tosi hyvin). Ja mun mielestä tuo on aiheetonta, enkä voi kuin ihmetellä hoitajan motiiveita moiseen.

En oikeastaan tarkoittanut nimenomaisesti sinua Turkilmas, tuolla näkökannallani. Halusin sen vaan esiintuoda, sillä päiväkodin henkiökunnan ja vanhemman välisessä viestinnässä on aina kaksi osapuolta. Kovin kritiikin alaiseksi joutuu tällä palstalla usein tuo päivähoitohenkilökunta, siksi ehkä ärähdin.
En sinänsä kannata kenenkään selän takana toimimista ja puhumista. Mutta jos ryhmässä yksi hoitaja antaa tylyä ja syylistävää palautetta, kyselisin kyllä toisilta hoitajilta kokevatko hekin asiat samalla lailla. Ja jos tuollainen kurjalta tuntuva palaute tämän yhden hoitajan kohdalla jatkuisi, yrittäisin kyllä ehkä ottaa asian puheeksi hänen kanssaan.

Toivottavasti poikasi iho-oireet helpottuvat.:hug:. Päivä ei mielestäni ole liian pitkä, vaan varsin inhimillisen pituinen.

Hoitaja sanoi jotain "epämääräistä", ja te veditte siitä omat johtopäätökset. Kun teillä on karvat pystyssä jo valmiiksi. Kannattaisi ihan suoraan tilanteessa kysyä hoitajalta että oletko siis sinä mieltä että lapsella on liian pitkä hoitopäivä, ja miksi olet sitä mieltä. Vai oliko lapsi sanonut jotain siihen suuntaan ja tarkalleen mitä?

Onko sinulla itselläsi jotenkin huono omatunto jostakin ( vaikka sitten ihan turhaankin ) ? Et haluaisi pitää ehkä muksua hoidossa lainkaan tms ? Ekana tuli vain mieleen, jos noin itseesi otat tämän(kin).

Tietysti haluan kuullla, vaikkakaan en tämän enempää pysty tekemäänkään helpottaakseni poikani oloa. En vaan ymmärrä miksei voi vaikkapa sanoa että poika ikävöi vanhempiaan. Miksi pitää sanoa että pojalla on paha mieli koska hoitopäivät on niin pitkiä?

Ja vielä: muut hoitajat taasen kehuu miten hienosti ja reippaasti meidän poika hoidossa on ja miten mahtavasti hän on hoitoon sopeutunut.

Ehkä siksi että silloin vasta tunnet miltä lapsesta erossaolo on tuntunut. Ei pidä paikkaansa että lapset tästä vanhemmille itse välttämättä kertovat ja jos kertovat kertovat tavallisesti erilaisen kiukuttelun kautta jota äidin on usein vaikeata edes yhdistää äidin- ikävään ja tunteisiin siitä miten pitkältä päivä on tuntunut. On varsin ymmärrettävää että lapsen tunteet sinua ahdistavat mutta taas toisaalta nyt kun tiedät voit lastasi oikealla tavalla lohduttaa ja esimerkiksi kertoa että alussa varmasti tuntuu päivät pitkiltä kun ei ole oikein hoitajiin ja lapsiin vielä tutustunut ja että kyllä pian tuntuu paremmalta. Ei se sen kummempaa ole, ole ilonen että hoitaja Sinulle lapsen aidoista tunteista kertoo.

Olenkohan mä jotenkin mahdottoman huono ilmaisemaan itseni, vai halutaanko nyt ihan väkisin ymmärtää väärin. Vai olenko mä vaan kertakaikkisen kireäpipoinen tyyppi? Hoitaja antaa palautetta liian pitkistä hoitopäivistä ja mun mielestä hoitopäivän pituus ei ole pitkä kun se on 7,5-tuntia. Tämä ja vain tämä on pointti asiassa. Että ihanko oikeasti hoitajalla on varaa arvostella tuossa(kin) tilanteessa jälleen meitä?

Mä olen itsekin aivan ymmälläni. Olin niin innoissani ihanan tuntuisesta päiväkodista ja tuosta hoitajastakin. Tuntui pahalta viedä poika hoitoon, mutta ajattelin että tuo jos mikä on paras vaihtoehto. Kun vielä saatiin miehen kanssa sumplittua työvuoromme niin, että poika on mahdollisimman vähän hoidossa, niin ajattelin että kaikki sujuu mainiosti. Olin kovin iloinen ja hyväntuulinen koko ajan, varsinkin kun poika lähtee tyytyväisenä hoitoon ja sopeutuminen oli yllättävän nopeaa. Kovasti haluamme tehdä yhteistyötä päiväkodin kanssa ja ei, mä EN TODELLAKAAN ole mitenkään herkkänahkainen. Mutta kun tuntuu että mikään ei ole hyvä. Milloin on väärät vaatteet, liian pitkät housut, huonosti hoidettu allergia, huonosti hoidettu iho, unohtuneet vaatteet, pullo....jne.jne. (ja noista nuo unohtuneet jutut on sangen aiheellista kritiikkiä, samoin ulkohousut olikin liian pitkät ennen lyhennystä) ja nyt tuntuu että kun ei enää mitään muuta keksi, niin sitten alkaa valittaa liian pitkistä hoitopäivistä. Mun mielestä se vaan on kohtuutonta antaa tuosta palautetta kun poika on tosiaan alle normi työpäivän ajan hoidossa.

Ihanko oikeasti te muut ette loukkaantuisi vastaavassa tilanteessa?

Minulla on selkeä mielipide ongelman syyhyn. Sinusta saa todella mukavan ihmisen kuva täällä, mutta myös sellaisen, että ihan inan verran annat muiden kävellä päältä (siis ihan rajaa hipoen). Olet niin vastaanottavainen neuvoille ja ylikorrekti että joissakin tilantessa rajat ylitetään, kun tulee vastaan ihminen, jolla on tarvetta päteä tai puuttua liikaa. Kokeile olla hiukan jämäkämpi (enkä siis todellakaan sano pahalla).

[QUOTE="vieras";23971756]Minulla on selkeä mielipide ongelman syyhyn. Sinusta saa todella mukavan ihmisen kuva täällä, mutta myös sellaisen, että ihan inan verran annat muiden kävellä päältä (siis ihan rajaa hipoen). Olet niin vastaanottavainen neuvoille ja ylikorrekti että joissakin tilantessa rajat ylitetään, kun tulee vastaan ihminen, jolla on tarvetta päteä tai puuttua liikaa. Kokeile olla hiukan jämäkämpi (enkä siis todellakaan sano pahalla).[/QUOTE]

Juu, kyllä mä pääsääntöisesti olen sangen kiltti ja tosiaan myös erittäin halukas ottamaan neuvoja muilta. Mutta on mussa myös se tiukkis- puoli, jota aina välillä itsekin pelästyn. Osaan siis todellakin olla turhankin jämäkkä sitten kun kiehahtaa. Mulle saa antaa sangen suoraa palautetta ja otan sen kiltisti vastaan silloin kun tunnen että palautteen antaja on oikeassa. Ja aina koitan pureksia kritiikin puolueettomana, en siis tulisesti puolusta itseäni jos tunnen että olenkin saattanut olla väärässä.

Mutta... sitten kun tunnen että tosiaan tulee syyttä huutia, niin silloin musta näkee kilometrin päähän etten ole asiasta samaa mieltä. Mulla tulistuu kasvot ja aika napakasti tulee puhuttuakin. Siksi mä luulenkin että tuo hoitaja kyllä näki ja huomasi musta että mua otti päähän hänen syytöksensä mun huonosta allergiahoidosta. Ja sen takia hän urputti tällä kertaa miehelleni, joka on lauhkea kuin lammas.

En halua alkaa tappelemaan tuon hoitajan kanssa ja siksi tälläkin kertaa pureskelen kiukkuni kaikessa rauhassa. Mutta jos tämän hoitajan syyni ja syyttely vielä jatkuu, niin saatanpa sanoa turhankin jämäkästi ja sitten taas hävettää.

Mulle on turha märistä asioista joille en voi mitään. Olen tehnyt valituksen päiväkodin henkilökunnassta johtajalle. Olen kertonut miltä minusta tuntuu tuhahtelu ja möläyttely. Vieläkin tämä samainen hoitaja joskus yrittää jotenkin tölviä mutta en lähde siihen mukaan. Sanon oman mielipiteen napakasti eikä muuta oikeastaan tarvita.

Minä varmaan tuossa tilanteessa sanoisin hoitajalle että normi duunipäivän pituus on noin 8h siihen työmatkat päälle niin voidaan puhua pitkistä hoitopäivistä joita lapsella siis ei ole.

Mulle on turha märistä asioista joille en voi mitään. Olen tehnyt valituksen päiväkodin henkilökunnassta johtajalle. Olen kertonut miltä minusta tuntuu tuhahtelu ja möläyttely. Vieläkin tämä samainen hoitaja joskus yrittää jotenkin tölviä mutta en lähde siihen mukaan. Sanon oman mielipiteen napakasti eikä muuta oikeastaan tarvita.

Minä varmaan tuossa tilanteessa sanoisin hoitajalle että normi duunipäivän pituus on noin 8h siihen työmatkat päälle niin voidaan puhua pitkistä hoitopäivistä joita lapsella siis ei ole.

*tykkää* :D :D

Mä luulen että taidan jättää itsekin tämän hoitajan mielipiteet omaan arvoonsa. Kiva päiväkoti ja kivat hoitajat, poika viihtyy ja lähtee iloisena hoitoon. Nuo on ne pääasiat, jotka toki painaa puntarissa enemmän kuin yksi "marmattaja". Taidan antaa nyt koko asian olla ja jos vielä jotain tulee, niin puuttua sen verran napakasti asiaan että hoitajakin ymmärtää lopettaa.

Yhteistyössä