Nyt on tuoreella äidillä vain paha mieli:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jujus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jujus

Vieras
Eli mulla on kotona viikon vanha IHANA pieni prinsessa. Tyttö vaikuttaa oikein tyytyväiseltä ja terveeltä lapselta.

Lapsi painoi syntyessään 4550g ja oli 53cm pitkä. Tiedän, että oli aika iso lapsi, mutta mun mielestä ei nyt mikään erityisen iso silti?? Sairaalassa oli miespuolinen lääkäri, joka hoki mulle koko ajan, ettei normaali ihminen saa yli 4200g painavaa lasta ja 4500g on jo niin iso riski kaikelle. Lääkäri hoki, että lapseni on jo syntyessään erittäin ylipainoinen ja tulee olemaan sitä koko elämänsä. Mä olen itse ollut aina normaalipainoinen ja raskaus toi kiloja yhteensä 10. Nyt viikko synnytyksen jälkeen olen entisessä painossani. Koko raskausajan yritin liikkua ja syödä terveellisesti yms. Raskaus meni kyllä melkein kaksi viikkoa yliaikaiseksi, joten ehkä se vaikuttaa siihen, miksi vauva ehti kasvaa niin suureksi.

Mulla on tosi paha mieli siitä, että lapseni on jo vauvasta tuomittu lihavaksi ja minut epänormaaliksi äidiksi:(

TÖRKEÄÄ käytöstä lääkäriltä! Mä tekisin kirjallisen huomautuksen johtavalle lääkärille! Kyllä terve äitikin voi saada ison vauvan. Mut VAUVAT EIVÄT OLE LIHAVIA!! Ja onhan tuo sinun vauva pitkäkin, en usko et näyttää edes mitenkään pullukalta ku on noin pitkä!

PALJON ONNEA PIKKU PRINSESSAN ÄIDILLE!!

No siellä on vaan ollut joku pätemätön lääkäri! Eli nyt vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos nuo lääkärin kommentit. Syntyyhän tuon kokoisia vauvoja ja isompiakin ilman että esim. vanhemmat olisi ylipainoisia tai mässänneet raskausaikana (tätäkö lääkäri ajoi takaa...?) eikä todella tarkoita että lapsesta tulisi ylipainoinen aikuisena.

Mä olen itse painanut syntyessä hurjat 4800g ja en ole IKINÄ ollut lihava. Elämäni ensimmäisen 20-vuotta olin normaalipainoinen ja nyt lievästi ylipainoinen, eikä tämä johdu syntymäpainostani vaan siitä, etten ole saanut pudotettua raskauskilojani.

Höh, jätä omaan arvoonsa tuollaiset kommentit. Juuri tänään oli erään naapurin frouvan kanssa juttua siitä miten järjettömiä kommentteja ammatti-ihmisiltä saakaan lääkärissä ja neuvolassa ja muissakin terveydenhuollon piireissä toisinaan kuulla.

Töksäytellään ja suoranaisesti solvataan vaikka pitäisi osata sanoa ja muotoilla jotenkin asiallisesti.....

Puhu asiasta neuvolassa, ettei jää sua kalvamaan. Vasta vauvan saanut äiti on aina vähän herkkä tällaisille ja helposti sivulauseetkin voi jäädä vaivaamaan mieltä pitkään. Unohda koko juttu. Moni on saanut tuon kokoisia eli ihan normaalin kokoisen vauvan :) Onnea kovasti ja nauti nyt!

Lääkäri on ollut tökerö. Unohda tuollaisen typeryksen sanat. Älä anna sellaisen hetkauttaa onneasi vauvasta.

Hyvä ystäväni painoi yli 5 kg syntyessään ja on ollut koko ikänsä todella laiha.

Onnea pikkuprinsessasta!

Ikävää että kohdallesi osui tuollainen lääkäri. Sun vauvasi on ihan normaali vauva eikä häntä oo tuomittu ylipainoiseksi. Itse tunnen useita jotka on painaneet vauvana tuon verran ja ovat kaikki normaalipainoisia nyt. sen sijaan useat pienipainoisina syntyneet on nyttemmin ylipainoisia! Hormoonit jyllää nyt ja varmasti otat asian vakavammin kuin sen pitäisi olla, mutta yritä unohtaa tuon lääkärin typerä kommentti ja iloitse ihanasta vauvastanne!!

Kyllä tämä on totta.. Mies käski mun antaa asian olla vaan. En tiedä olenko äitinä ja juuri synnyttäneenä vaan liian herkkä tms. Tuntuu niin tyhmältä, kun en sielä sairaalassakaan tajunnut sanoa mitään kunnolla vastaan. Sen sanoin lääkärille, että eiköhän ne sokerimehut ja pikaruoka tee lapsista lihavia, eikä syntymäpaino. En muista tarkkaan, mitä ko. lääkäri tuohon vastasi, mutta jotain että syntymäpainolla on iso merkitys tulevalle, koska mun lapsi on jo syntyessään ylipainoinen.

Mun poika oli syntyessään 51cm ja 4260g, eli ihan normaali mun mielestä. Lääkärikin sanoi,että ihan normaalikokoinen lapsi. Hän on aina ollut kookas poika, mutta hoikka. Meillä liikutaan paljon ja syödään terveellisesti. Lapsi on aina ollut yläkäyrillä ja paino mennyt plussalla, mutta koko ajan niin tasaisesti kun mennä vaan voi, eli ei lihonut eikä laihtunut. Ihan normaalivartaloinen, jopa hoikka poika nyt. Asuimme eri kunnassa 4-vuotta ja neuvolassa sanottu mitään muuta kuin terve ja reipas poika. Sitten muutimme ja uusi neuvolan täti laittoi meidän lääkärille, koska lapsi on lihava. paino oli tullut jopa alas. Kävimme lääkärillä, joka sanoi että ihan terve poika. Kookas vain, eikä pätkääään lihava.
Me vanhemmat olemme hoikkia ja kaksi isosiskoa siroja.

Esimerkkinä vaan.. älä usko yhden mielipidettä. Nuo mitat on sitäpaitsi aika normaalit, mitkä sun vauvalla on. Syntymämitoilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, minkä kokoinen on koululaisena vaikkapa. Eri asia, jos nyt 10-kiloisen vauvan putkauttaisit.

Itse synnyin reilut 25-vuotta sitten ja olin 54cm pitkä ja painoin 4700g. En ole ikinä ollut ylipainoinen, vaan ihan normaalipainoinen/hoikka lapsi. Ala-asteen alussa jopa alipainoinen. Ensimmäisen vuoden olen kuvien perusteella ollut vähän pulska vauva, mutta jo 2-vuotiaana hoikka lapsi.
Mun kumpikin isoveli ovat myös olleet isoja syntyessään, mutta mittoja en muista. Ihan hoikkia hekin ovat olleet koko elämänsä.

Mä olen melkoinen ylipainoinen. Ekalla neuvolakäynnillä ja etenkin neuvolalääkäreissä mulle hoettiin, miten saan jättivauvan, joka on lihava syntyessään ja tulee aina olemaan iso. Raskausdiabeteksen piti olla mun kohdalla varma ja kaikki mahdollinen muukin. Noh En saanut diabetestä, raskaus meni erittäin hyvin ja voin koko ajan loistavasta. Vauva syntyi 38 + 5 ja painoi 2990g. Nyt 116cm ja 19-kiloinen eskarilainen.

Ettei ne ammattilaisetkaan aina kaikkea tiedä ;)

Onnea tuoreelle äidille ja onnellisia hetkiä koko perheelle! <3

TJaa meillä yksi lapsi painoi syntyessään yli 4kg ja tänään on tosi laiheliini 6v mennee miinus käyrillä. Toinen lapsi painoi syntyessään 720g ja tänä päivänä iso 3-vuotias. Paljon isompi kun isompi lapsi oli hänen iässään. Vaikkei silti mikään lihava ole.

onpa ollu törkeä lääkäri!!!! mullakin oli nuorempi lapsi 4,5kg kun syntyi ja nyt ollaan 1,5v iässä menossa painokontrolliin kun ei meinaa paino nousta! että tainnut olla joku amatöörilekuri jonka sanaa ei paljoo kannat uskoa! tsemppiä vaan ja onnea pikkuisesta, nauti :)

Meidän reilu nelikiloinen oli vauva-aikanakin melkoisen tukeva tapaus, mutta kun lähti liikkeelle, painonnousu tasoittui. Nyt kouluunlähtiessä on turhankin hoikka.

No, minä olen itse lihava ja nyt viimeisintä odottaessa sain kuulla koko ajan painostani. Hoettiin vaan, että pakko tulla iso vauva kun olen niin lihava jne jne....vaikka kaksi edellistäkin lasta on olleet pieniä. Vauva syntyi 2 päivää ennen laskettua ja oli 2680g ja 48cm. Että se siitä valtavasti vauvasta.

No, minä olen itse lihava ja nyt viimeisintä odottaessa sain kuulla koko ajan painostani. Hoettiin vaan, että pakko tulla iso vauva kun olen niin lihava jne jne....vaikka kaksi edellistäkin lasta on olleet pieniä. Vauva syntyi 2 päivää ennen laskettua ja oli 2680g ja 48cm. Että se siitä valtavasti vauvasta.

osaa ne lääkärit näinkin päin. Vauvan pitää ilmeisesti olla tasan 3500g niin lääkärit on tyytyväisiä :D

Yhteistyössä