Nyt on viimeinen hetki alkaa oikeasti katsomaan mihin rahansa syytää eli suosi suomalaista

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Nyt on kyllä viimeinen hetki alkaa katsoa, että rahat eivät jatkuvasti poistu suomesta kohti kaukoitää, vaan suosimme myös suomalaista. Nimittäin suomalaisten ostovoima vain supistuu ja supistuu, kun työpaikkoja lähtee koko ajan. Jos suomalainen vielä viittaa kintaalla kotimaiseen tuotantoon ja syytää viimeisetkin rahat ulkomaille, niin kukas meidän palkat sitten maksaa?

Suositko suomalaista vai katsotko vain hintaa? Onko sinun työllisyydelle merkitystä millaisia ostopäätöksiä ystäväsi ja muut suomalaiset tekevät?

Meillä tiukasti pitäydytään suomalaisessa, jos siihen on vain mahdollisuus. Joskus sillä ei ole rahallista merkitystäkään edes. Esim suomalaiset kynttilät ja paperiservietit ovat hinnaltaan ihan kilpailukykyisiä, samoin viljatuotteet, maitotuotteet, jne. Suunnittelemme akvaarion ostamista ja siinäkin suomalainen akvaario ei ole juurikaan ulkolaista kalliimpi (tekniikka kyllä täytyy ostaa ulkomailta, mutta...).

Asiaa puhut. Samaa suosittelen. Monet vaan tälläkin palstalla arvostelee työttömiä eivätkä kuitenkaan käytä kotimaisia tuotteita. Itse yritän parhaani mukaan käyttää kotimaista. Senverta monta kertaa olen potkut saanut. Kun ei tuo kotimainen vaateteollisuus oikein kukoista.

Suosin suomalaista ja mielellään vielä pientuottajia. Erityisesti niitä, jotka myyvät tuotteitaan suoraan ilman välikäsiä. Pyrin kuluttamaan määrällisesti vähän, jolloin voin surutta maksaa tavallista enemmän. Käyttäisin mielelläni enemmänkin rahojani esim elektronisten laitteiden korjaustyöhön, mutta valitettavasti tarjonta puuttuu.

Yksityshenkilöiden ostopäätöksillä ei ole suoraan merkitystä omalle työllisyydelleni, mutta tottakai jokainen maasta pois viety euro vaikuttaa pidemmän mutkan kautta myös omaan työllisyyteeni.

Asiaa puhut. Samaa suosittelen. Monet vaan tälläkin palstalla arvostelee työttömiä eivätkä kuitenkaan käytä kotimaisia tuotteita. Itse yritän parhaani mukaan käyttää kotimaista. Senverta monta kertaa olen potkut saanut. Kun ei tuo kotimainen vaateteollisuus oikein kukoista.
Ja mä olen tuskaillut, kun ei tahdo saada edes Euroopassa valmistettuja vaatteita mistään, kotimaisista nyt puhumattakaan. Itselleni en vaatteita tarvitse, mutta tuleehan sitä aika ajoin muille ostettua. Nyt oli kyllä syksyllä kiva juttu, kun maalaismarkkinoilta löytyikin kotimainen valmistaja ja löysin itselleni kävelykengät. Ko yrityksen kenkiä ei ole missään kaupoissa myynnissä, kun kaupat eivät ota niitä valikoimiinsa.

Juuri nyt olen niin köyhä, että on pakko ostaa hinnan eikä alkuperämaan mukaan. Ilokseni olen huomannut, että esim. rainbow-tuotteissa on paljon kotimaistakin, ja edullisesti. Kun jossain vaiheessa rahatilanne kohenee, ostan taas enemmänkin kotimaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25627212:
Ja mä olen tuskaillut, kun ei tahdo saada edes Euroopassa valmistettuja vaatteita mistään, kotimaisista nyt puhumattakaan. Itselleni en vaatteita tarvitse, mutta tuleehan sitä aika ajoin muille ostettua. Nyt oli kyllä syksyllä kiva juttu, kun maalaismarkkinoilta löytyikin kotimainen valmistaja ja löysin itselleni kävelykengät. Ko yrityksen kenkiä ei ole missään kaupoissa myynnissä, kun kaupat eivät ota niitä valikoimiinsa.

Itse noiduin sitä, että pyyhkeiden ja liinavaatteiden valmistus alkaa poistua lopullisesti Suomesta. Ei tee Finlayson enää Suomessa. Marimekko teettää jopa kiinassa, jota pidän jotenkin pyhäinhäväistyksenä :D

Ostan aina vuokkoset siteitä kun ne valmistetaan suomessa. Samoin muumivaipat ja pirkka rintaliivinsuojukset valmistetaan samassa tehtaassa. Niitä kuitenkin menee elämän aikana paljon.....

Itse noiduin sitä, että pyyhkeiden ja liinavaatteiden valmistus alkaa poistua lopullisesti Suomesta. Ei tee Finlayson enää Suomessa. Marimekko teettää jopa kiinassa, jota pidän jotenkin pyhäinhäväistyksenä :D
Näinhän se on :( Isot toimijat haluavat isot voitot ja pystyvät savustamaan pienet toimijat pois markkinoilta. Pienet kaupat häviävät ja kauppaketjut sanelevat, mitä kuluttajat voivat ostaa. Yritä siinä sitten ostaa kotimaista, kun tarjolla on vain kiinalaista. Kunhan tää mun reumani tästä taas vähän tokenee, alan Citymarketin sijasta taas käydä kauppahallissa ja muissa stadin pienissä liikkeissä.

[QUOTE="vieras";25627225]Olet persefinni![/QUOTE]

Mikäs sinä olet, tämän maan syöpä. En ole minkään puolueen kannattaja. Jos sinua kustaan silmään, haluatko myös että joku vääntää tortut sinun päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25627271:
Näinhän se on :( Isot toimijat haluavat isot voitot ja pystyvät savustamaan pienet toimijat pois markkinoilta. Pienet kaupat häviävät ja kauppaketjut sanelevat, mitä kuluttajat voivat ostaa. Yritä siinä sitten ostaa kotimaista, kun tarjolla on vain kiinalaista. Kunhan tää mun reumani tästä taas vähän tokenee, alan Citymarketin sijasta taas käydä kauppahallissa ja muissa stadin pienissä liikkeissä.
Jep. Mun piti tonkia kerran hernettä nenästä(ni) isommilla pihdeillä, kun tajusin että kotimainen sukkavalmistaja ei valmista kuin punaisia, sinisiä ja vaaleanpunaisia sukkia, koska Kesko ja S-ryhmä niin olivat päättäneet (selvästi sisääostajat eivät edes tunne vuosittain vaihtuvia värejäkään...). Ja mä kun toivoin ruskeata ja vihreätä. Jäi saamatta...

Mutta onneksi sentään muutama suomalaisvalmistaja valmistaa vaikka lasten vaatteita ja olen saanut jopa itsellekin sukkien lisäksi kotimaisia paitoja.

Jep. Mun piti tonkia kerran hernettä nenästä(ni) isommilla pihdeillä, kun tajusin että kotimainen sukkavalmistaja ei valmista kuin punaisia, sinisiä ja vaaleanpunaisia sukkia, koska Kesko ja S-ryhmä niin olivat päättäneet (selvästi sisääostajat eivät edes tunne vuosittain vaihtuvia värejäkään...). Ja mä kun toivoin ruskeata ja vihreätä. Jäi saamatta...

Mutta onneksi sentään muutama suomalaisvalmistaja valmistaa vaikka lasten vaatteita ja olen saanut jopa itsellekin sukkien lisäksi kotimaisia paitoja.
Mä ajattelin, että pitäisi joku päivä alkaa googlettamaan ja kerätä itselleen linkkilkista nettikaupoista, mistä saa kotimaisia tuotteita. Joulun alla silmiini osui yksi nettikauppa, josta olisi saanut kotimaisia pöytäliinoja. Harmittaa, että en laittanut sitä suosikeihin. Olen katsellut kaupoista 3 m pitkää pöytäliinaa, mutta eihän sellaista löydy edes kiinalaisena, kotimaisesta puhumattakaan.

[QUOTE="vieras";25627403]Jokainen joka suosii suomalaista on pahimman luokan rasisti ja riistäjä.[/QUOTE]
Höpsistä. Mä suosin suomalaista myös käymällä usein syömässä mamujen pitämässä ravintolassa.

Yhteistyössä