NYT PAKKO AVAUTUA TEILLEKKI!

Mantatyttö82

Aktiivinen jäsen
11.03.2005
1 806
0
36
Mua on vaivannut tämä saamarin selkä jo 7-vuotta, jos ei kauemminkin. Tämä alkaa vaikuttamaan jo mun henkiseen jaksamiseen ja elämään kokonaisuudessaan. :ashamed: Toivottavasti teistä edes joku jaksaa tämän lukea ja kertoa mulle, että mitä tässä vois tehdä vai voiko mitään :/

Eli mulla on ollut huono selkä niinkauan kuin muistan....en kyllä muista että olis ollut ihan lapsena...siis ala-asteella. Tämä outo jumittuminen alkoi ammatikoulussa kun opiskelin parturi-kampaajaksi. Siellä toisena opiskeluvuotena tehtiin ihan täysipäiväisesti kampaajan töitä ja selkä oli lujilla. Ope aina muistutti että pitää venytellä tauoilla, mutta en muista nähneeni kenenkään niin koskaan tekevän :whistle: Olis kyllä kannattanut! Mulla oli hyvät työkengät ja tein kampaajan töitä myös viikonloppuisin. Koulussa aloin huomata, että en jaksa loppupäivästä enään seisoa yhtään ja varsinkaan selkä suorassa. Mitään kipua en oo koskaan tuntenu, vaan selkä vaan on ihan hemmetin jumissa ja väsynyt.
Kun pääsin koulusta linja-autoon niin en tienny mitenpäin olisin istunu kun aina tuntu kurjalta ja ahdisti.

Tuo ahdistus on nimenomaan se mikä on mulla vaivana edelleen, siis ei henkinen vaan fyysinen....mutta siitä johtuen myös henkinen :/ Eli siis mulla on jumissa tuosta vasemman lapaluun kohdalta, siinä näkyy ihan selkeästi sellainen korkeampi kohta kuin oikealla puolella samassa kohdassa. Olen käynyt aina säännöllisesti hierojalla, mutta siitä ei ollut apua yhtään. Ongelma on se, etten saa happea. Kun siis vedän syvään henkeä niin en saa kunnolla ilmaa sisään. Joudun haukottelemaan ja sitä kautta saan happea :o

Mää sain paniikkikohtauksia....mulla ne tarkoittaa siis hyperventilaatiota ja oon ajatellu sen johtuvan mun kokemistani koettelemuksista ja niin varmaan osittain olikin, mutta nyt oon tullut siihen tulokseen että se ongelma on tuolla selässä. Koska silloin kun selkä on toooosi jumissa ja haukon koko päivän happea niin huomaan alkavani panikoimaan. No tottakai kun aivot ei saa kunnolla happea :(

Olen kertonut tästä monelle monelle lääkärille ja minusta on otettu keuhkokuvia yms yms, mutta mitään ei ole muka vialla. Olen käynyt myös luustokarttakuvassa ja ei siinäkään mitään. Ainut missä en ole käynyt on magneettikuva. Olen saanut lukuisia lähetteitä kiropraktikolle, naprapaatille,osteopaatille, hierojalle, fysioterapeutille ja nyt viimeisin kokeiluni on akupunktio. Voitte siis vain kuvitella paljonko on mennyt rahaa tähän :headwall: Ja mikään ei oo tätä vaivaa poistanut....kuin ehkä parhaimmillaan viikoksi.

Se nyt vaan on aika kamalaa kun ei saa happea ja sitten ku haukkoo henkeä niin menee niskat ja kallonpohjalihakset jumiin ja siinä onkin sitten sellaisessa kierteessä että huh huh.

Kerran kävin yksityisellä lääkärillä kertomassa tästä ja hän määräsi vain kovia kipulääkkeitä....vaikka en ole kipeä vaan jumissa. Mutta hän oli ensimmäinen lääkäri joka teki edes jonkinlaista diagnoosia asiasta. Hän oli kirjoittanut mulle siihen paperiin että "selän torakaaliosa on potilaalla kipeä, mahdollisesti kyseessä soyermaninsyndrooma"(en tiedä miten kirjoitetaan). No tämä lääkäri ei kuitenkaan maininnut asiasta senkummemmin tai laittanut jatkotutkimuksiin....huomasin itsekin vasta kotona tuon tekstin.

Vuosi sitten tuo syermanin syndrooma palasi mun mieleen kun mun veljellä oli todettu se. Silläki ollu selkäongelmia ja aina vaan jätetty asia sikseen. Se on kuulantyöntäjä ja tekee siis paljon työtä selkänsä kanssa, joten tiesi hyviä lääkäreitä (asuu tampereella), jotka asian ottivat hoitaakseen. Eli tuo soyerman on siis joku lihasrappeuma (muistaakseni) ja mun veljelä sitä hoidetaan niin että saa sellasia piikkejä ja ne on nyt auttaneet. Lääkäri oli sanonu sille että se on sairastanut sen kasvuissä ja siitä ei yleensä tiedä mitään. Liittyy jotenkin siis luihin.

Nyt sitte oon miettiny et onko mullaki se? Paljonko magneettikuvaus maksaa (vaikka minä kyllä otan vaikka lainaa että tää selviää).

Kiitos että sain purkaa (haukkoo henkeään ja lapaluuhun pistää). Onko muilla mitään samankaltaista kokemusta?

:hug: Selkäkipu on tuskallista, se vaikuttaa koko kroppaan.
Alkua lukiessa ajattelin ehdottaa kiropraktikkoa, josta itse olen saanut avun, mutta oletkin jo sen kokeillut. Hermoratahieroja tulisi seuraavaksi mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja hiirimatto:
Alkua lukiessa ajattelin ehdottaa kiropraktikkoa, josta itse olen saanut avun, mutta oletkin jo sen kokeillut. Hermoratahieroja tulisi seuraavaksi mieleen.
Voi suurkiitos sulle että jaksoit lukea
:hug: Ja kiitos neuvosta!!!

Voitko vielä kertoa että miten tuo kiropraktikko sua hoiti...naksautti, hiero vai mitä? Kun minusta tuntuu että se jolla kävin ei tehnyt yhtään senkummempaa kuin naprapaatti tai hierojakaan.

Käypä fysiatrin luona (yksityisellä lääkäriasemalla) ja kerro KOKO selän historia. Hän tutkii ja laittaa jatkotutkimuksiin jos on aihetta. Jos kuvia tai muuta tutkimuksia tarttee, niin pyydä lähete julkiseen sairaalaan niin ei maksa kuin poliklinikkamaksun verran sinulle. Menet sitten tutkimustulosten kanssa takaisin fysiatrille joka kertoo miten jatketaan, Fysiatri on lääkäri, ei vaihtoehtoauttaja. Perehtynyt itsesi kaltaisiin ongelmiin. Unohda kalliit akupunktiot, rahasi menevät hukkaan.
Voimia ja toivottavasti löydät avun ja tilanteesi rauhoittuu, että pystyt taas nauttimaan elämästä! Ystävyydellä, Bonita

Eka luulin että olet yksi mun kaveri, mutta hällä ei kuitenkaan ole ihan yhtä monissa tutkimuksissa tarvinnut juosta. heillä on suvussa huono selkä: isä jäänyt sairaseläkkeelle sen takia, nuoremmalla siskolla skolioosi eikä koskaan voi tehdä sen takia töitä "omalla" alallaan, ja kaverini on myös parturi-kampaaja, ja vasta leikattiin selästä välilevyn tyrä tai oliko niitä useampikin. Ei oo tietoa voiko koskaan silti työskennellä enää kampaajana. Tällä hetkellä vielä sairaslomalla, leikkauksesta parisen kuukautta...Magneettikuvauksella selvisi hänellä tuo vaiva, ja aina ollut hälläkin noita jumiongelmia. Mullakaan ei mikään maailman parhain selkä/hartiat ole, mutta toistaiseksi uskon että itselläni auttaa vielä oikeanlainen liikunta jne. Ja oon stressaaja joka hermoilee kaikesta, sekin jumittaa mulla selän/niskat jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Voitko vielä kertoa että miten tuo kiropraktikko sua hoiti...naksautti, hiero vai mitä? Kun minusta tuntuu että se jolla kävin ei tehnyt yhtään senkummempaa kuin naprapaatti tai hierojakaan.

Käyn Kuopiossa naiskiropraktikolla, joka painaa nikamat sellaisella hierontapöydällä, joka on keskeltä kahtia ja naksautettava kohta on siinä saumassa. En osaa selittää, se pitää kokea. Hän toivoo, että viikon kuluessa käydään myös hermoratahierojalla (jolle hän antaa lapulla niksautettujen paikkojen tiedot).

Mene ehdottomasti kiropraktikolle!Mulla oli selkä kipeä jatkuvasti ja fysioterapiassa kävin...kunnes tuttava ehdotti hyvää kiropraktikkoa,kävin kolme kertaa ja kivut hävisivät!Kannattaa ottaa selvää suomen kiropraktikkayhdistyksen nettisivuilta koulutetut kiropraktikot.

Mahdollisesti sinulla olevan taudin nimi on scheuermannin tauti, ja googlettamalla tuon saat tietoa monilta sivuilta. Nimimerkki "Kuule aapee" tuossa aiemmin kirjoittelikin jo hyviä ohjeita, mutta itse lisäisin vielä sen, että kannattaa pyytää lähetettä myös kuntoutustutkimukseen, jossa voit päästä moniammatillisen avun piiriin, myös psykologin kanssa juttelemaan, jos siihen on tarvetta. Siellä voidaan myös miettiä uudelleenkoulutusta ym. elämääsi helpottavia asioita. KPKS:ssa on kuntoutustutkimuspoli: http://www.kpshp.fi/fi/default.asp?a=3&b=&c=46&d=keski/sairaalapalvelut/fysiatria.htm , toivottavasti löydät apua ongelmaasi :)

kiropraktikolle!!!mun miehella oli alaselka kipee ja meni semmoiselle nii se naksautteli sen kuntoon. ei sattunut. oikeanpuolen lantio oli joitain sentteja alempana ja vasen olkapaa jotenki vino kanssa latkapelaamisajoilta lehtien ja ajoittain oli kauheen kipee.

Alkuperäinen kirjoittaja noora:
Mene ehdottomasti kiropraktikolle!Mulla oli selkä kipeä jatkuvasti ja fysioterapiassa kävin...kunnes tuttava ehdotti hyvää kiropraktikkoa,kävin kolme kertaa ja kivut hävisivät!Kannattaa ottaa selvää suomen kiropraktikkayhdistyksen nettisivuilta koulutetut kiropraktikot.

aapee nimenomaan kertoi, ettei hänellä ole KIPUJA, vaan että selkä väsyy. Kiropraktikon toimet on hänen tapauksessaan liika rajut, ja siellähän hän jo on käynyt. Nyt on syytä selvittää syvemmältä mistä on kyse, eli kokeita ja kuvauksia peliin vaan. Veljen selän sairaus antaa aihetta tarkempaan syyniin. Manipulaatioita tekevät kiropraktikot yms voivat vain pahentaa tilannetta, jos kyseessä onkin sairaus eikä nikaman niksahdus tms pikkujuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja HUOMHUOMHUOM:
Alkuperäinen kirjoittaja noora:

aapee nimenomaan kertoi, ettei hänellä ole KIPUJA, vaan että selkä väsyy. Kiropraktikon toimet on hänen tapauksessaan liika rajut, ja siellähän hän jo on käynyt. Nyt on syytä selvittää syvemmältä mistä on kyse, eli kokeita ja kuvauksia peliin vaan. Veljen selän sairaus antaa aihetta tarkempaan syyniin. Manipulaatioita tekevät kiropraktikot yms voivat vain pahentaa tilannetta, jos kyseessä onkin sairaus eikä nikaman niksahdus tms pikkujuttu.
Joo, siis kaikkea tässä on kokeiltu ja alan itsekin kallistua sille puolelle että menen lääkärille ja mahdollisesti juuri tuollaiselle fysiatrille ja kerron tän kaiken siellä. Kuvauksiin olis hyvä päästä ja nähdä voisko mulla olla toi sama kuin veljellä. Meillä isä menossa nyt keväällä leikkaukseen, saa tekonivelen vaikka on vasta 52v. eli huono selkä hänelläkin. Ja mulla ei tosiaan oo mitään kipuja vaan olen vaan niin jumissa että happi loppuu

:ashamed: Mutta kaikkien neuvot luin ja kiitän tosi lämpimästi. :flower:

Ennenku lähet mihinkään isompiin tutkimuksiin, kannattaa käydä ihan röntgenissä ensin. Niin tein minä, vuosien kärsimisen jälkeen ja syy löytyi siellä,skolioosi sekä vääntymiä ja kulumia jaloissa.

Röntgen on turha jos pääsee suoraan magneettikuvaan. Röntgenissä ei näy kuin luut, magneettikuva näyttää "kaiken". Ja selän röntgenkuvaus on suuri asia, siinä saa ison määrän säteilyä. Siksi selkää kuvataan röntgenissä yleensä noin 10v välein korkeintaan.
Ja tutkimusten tarpeellisuuden ja laajuuden sanoo lääkäri, ei me palstalaiset.

Mun tytär on kans parturi-kampaaja. Paljon on sulla samoja oireita kuin hänelläkin. On jo suunnitellu vaihtavansa alaa, 6 vuotta sitä tehny. On ainakin itse sitä mieltä, että ammatista noi hänellä johtuu.
Ja toi ahdistus, hänellä se ilmenee jo henkiselläkin puolella, kun on kerran koko ajan paikat niin kipeät, ja asiakkaille pitäis olla NIIN aurinkoista ja osaa-ottavaista aina.