Nyt poksuu ja lujaa...hermo menee.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
On se kumma, kun pitää olla niin helvetin vaikeeta! Olen nyt pari tuntia etsinyt tietoa kestovaipoista, mutta ei tästä tule yhtikäs mitään. Löysin ah niin kehutut kestovaippainfon sivut, mutten juuri tullut viisaammaksi.

MIKSI samalla asialla pitää olla tuhat eri nimeä? Kertakäyttövaippa on kertakäyttövaippa ja piste. Kestovaippojen miljoonille erilaisille osille on noin 15 miljoonaa eri nimitystä.

Ei kertakaikkiaan hermo kestä sitä, että kun opin vihdoin, että se mistä olen kiinnostunut on nimeltään kuorivaippa, niin seuraavassa lauseessa siitä samasta kapistuksesta puhutaankin ihan erillä nimellä ja olen taas ulkona kuin lumiukko :kieh:

Sinne sitten laitetaan imu ja sen päälle hoitoliina...siis mikä ihmeen hoitoliina? Lopulta löysin jonkun epämääräisen selityksen jostain hiton riisipaperista vai mikälie olikaan ja flanellista...mutta jos imu itsessään on fllanelli, niin tarvitaanko sitä siltikin?!? :$

Nooh...näppärästi sitten etsin sieltä kaavoja, joista ymmärsin aivan yhtä vähän, kun se sanasto on edelleen meikäläiselle indokiinaa.

Ei aukene meikäläiselle tuo kestovaippailu sitten millään.

Vielä lopuksi luin, että kestoilu aio-vaipoilla maksaa kahdessa vuodessa vajaa 800 eurtoa, kun taas kertakäyttövaipat maksavat reilut 800 euroa, ellen nyt aivan väärin muista.

Nyt kysynkin, että mikäli ei oteta huomioon sitä jäteasiaa kaikkine kasvikaasuineen, niin mitä järkeä on kestoilla? Se kun näyttää olevan aidosti hankalaa, kun ei edes perusasiat aukene.

Toki siinä kestoilussa pääsee halvemmallakin jos käyttää jotain muuta vaihtoehtoa, kuin tuota aio:nea, mutta kun se nyt taitaa olla ainoa, josta mitään ymmärrän.

Ehkäpä heitän nyt ne kestoiluhaaveet kankkulan kaivoon ja ostan niitä Liberoja jatkossakin...kele!

Ja joo, olen heti-mulle-kaikki-nyt-tyyppiä, siksi nyt niin ärsyttää, kun en ymmärrä.

Noin...jo helpotti.

itse oon noita kestoja nyt kanssa ostellut, mutta tuntuu kyllä,että täytyis joku einstein olla niistä jotain ymmärtääkseen :headwall:
niin ihme kieltä :ashamed: ei tämmönen perusjuntti tajuu :whistle:
mut siis hyvän asian puolesta nuo kestot on.. =)

joo, kyllä mäkin oon aina ihan suosiolla käyttäny kertakäyttövaippoja.. en tajua kuinka joku jaksaa kaiken likapyykin, mitä lapsiperheessä tulee, keskellä vielä pestä jotain helevetin vaippoja, ja jostain joskus luin, että kakkavaippoja pitäis vielä lilluttaa jossain etikkaliemessä, jos ne ei ihan heti koneeseen pääse :o huhhuh...

kukin tyylillään, mutta mun ekoteot on muualla ku vaipoissa (joita ei luojan kiitos enää tarvita! :D )

Tuntui minustakin alussa monimutkaiselta. Ratkaisuksi löytyi kestovaippaviidakosta; harsot+lisäimut+kuorivaipat (mieluiten fleeceisiä). Ne menee koko vaippaiän samaa kokoa, paitsi ehkä eri kokoisia kuoria tarttee ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Tuntui minustakin alussa monimutkaiselta. Ratkaisuksi löytyi kestovaippaviidakosta; harsot+lisäimut+kuorivaipat (mieluiten fleeceisiä). Ne menee koko vaippaiän samaa kokoa, paitsi ehkä eri kokoisia kuoria tarttee ostaa.

Tarkoittaako noi harsot niitä harsoja, joita tulee äitiyspakkauksessa? Me ei kyllä mein pukluliinoja voida vaipan sisällöksi uhrata :laugh:

Paljon pitää olla harsoja ja imuja, jottei tarvii konetta joka päivä pyörittää? Ja monta kuorta tulee olla kerrallaan, jotta ne riittää?

Ja osaatko vinkata, mistä niitä kuorivaippoja sitten saa ostaa...joku nettiputiikki vaikkapa. Niitä imuja saan ehkäpä tehty itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Tarkoittaako noi harsot niitä harsoja, joita tulee äitiyspakkauksessa? Me ei kyllä mein pukluliinoja voida vaipan sisällöksi uhrata :laugh:

Paljon pitää olla harsoja ja imuja, jottei tarvii konetta joka päivä pyörittää? Ja monta kuorta tulee olla kerrallaan, jotta ne riittää?

Ja osaatko vinkata, mistä niitä kuorivaippoja sitten saa ostaa...joku nettiputiikki vaikkapa. Niitä imuja saan ehkäpä tehty itsekin.

Kuoria ainakin 3-4, harsoja ja imuja mulla on monia kymmeniä.. mieluummin liikaa kuin liian vähän. Mutta harsothan on tosi halpoja ostaa. Valkaisemattomat harsot olis kuulemma parhaiten imukykyisiä mutta itsellä on tähän asti ollut vaan valkoisia. Mielellään vähintään joka toinen pv pesen itse vaipat, kun niitä etenkin pienen vauvan kanssa aika paljon voi likaantua ja eivät sitten jää haisemaan pesua odotellessa. Vaippoja olen tilaillut ihan googlettamalla putiikkeja ja huutonetistäkin saanut hyväkuntoisia hankittua. Kestovaippainfon? sivuilla oli vissiin joku keskustelupalstakin, jossa ostetaan ja myydään osio.

Kuoria ainakin 3-4, harsoja ja imuja mulla on monia kymmeniä.. mieluummin liikaa kuin liian vähän. Mutta harsothan on tosi halpoja ostaa. Valkaisemattomat harsot olis kuulemma parhaiten imukykyisiä mutta itsellä on tähän asti ollut vaan valkoisia. Mielellään vähintään joka toinen pv pesen itse vaipat, kun niitä etenkin pienen vauvan kanssa aika paljon voi likaantua ja eivät sitten jää haisemaan pesua odotellessa. Vaippoja olen tilaillut ihan googlettamalla putiikkeja ja huutonetistäkin saanut hyväkuntoisia hankittua. Kestovaippainfon? sivuilla oli vissiin joku keskustelupalstakin, jossa ostetaan ja myydään osio.

Ok, eli aika vähillä kuorilla pärjää.

Miten sen äitiyspakkauksen vaipan laita on...eikö siinäkin ole kuorivaippa mukana? Jotta pääsis sillä alkuun, kun sitä kokeilis.

Mitä materiaalia sulla on imut? Ja onko pinta eri materiaalia, kuin sitten se sisältö?

Mulla on jotain superhyvin imeviä "laatu" imuja ja sitten ihan itseommeltuja jotka myös ajavat asian hyvin.. monia erilaisia.. summassa ostellut erilaisia ja parhaita ovat olleet sellaiset jotain luomupuuvillaa? tms., jotka eivät tunnu kovin märiltäkään.. äippäpakkauksen nykyisistä kestovaipoista en osaa sanoa, kun en ottanut nyt ä-pakkausta.

Uusimmassa vauva-lehdessä oli joku suhteellisen yksinkertaisesti kestoista kirjoitettu juttu. Alkoi jopa meikäläistä hieman kiinnostaa. Vaikka suurin osa tapaamistani kestoja käyttävistä lapsista haisee aina pissalle.. Ja ajatus jostain etikkavedessä lilluvista kakkavaipoista kylppärin nurkassa ällöttää..

meillä alotettiin kotiuduttua kestoilu harsoilla joka oli superleija taitolla, fleesesuikale kuivaliinana pyllyä vasten ja popolinon kuorilla. nauhavaippoja oli myös käytössä, ne oli kyllä nääppäriä sitten kun oppi kui ne laitetaan järkevästi päälle.
Pienen kanssa myös sisätäyttövaippa on hyvä, eli senkin saa purettua atomeiksi ennen pesua, kuivaa nopeeta.
ja kuoria kannattaa olla ainakin 5 koska sekin menee pesuun jos kakkaantuu.

nykysin käytetään taskuvaippoja kun kävelee jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
meillä alotettiin kotiuduttua kestoilu harsoilla joka oli superleija taitolla, fleesesuikale kuivaliinana pyllyä vasten ja popolinon kuorilla. nauhavaippoja oli myös käytössä, ne oli kyllä nääppäriä sitten kun oppi kui ne laitetaan järkevästi päälle.
Pienen kanssa myös sisätäyttövaippa on hyvä, eli senkin saa purettua atomeiksi ennen pesua, kuivaa nopeeta.

Superleija?
popolino?
nauhavaippa?
sisätäyttövaippa?

että näin...

Superleija?
popolino?
nauhavaippa?
sisätäyttövaippa?

että näin...

se on yks noita harsojen taittelumuotoja, siis kun se ei oikein pelkkänä pötkönä siellä vaipassa pysy. netistä löytyy kuvalliset ohjeet, jos kokeilet niin älä hermostu, mä en oppinu sitä oikeeta versioo vissiin ikinä, meillä oli semmonen oma versio.

POPLINO= eräs kuorivaippa merkki, saa vaikka citymarketista, toinen merkki mistä tykkään on imse vimse, sama tulee äitiyspakkauksessa.

Nauhavaippa=eräs sisävaipan malli, ootat ni koitan ettiä sulle kuvan..

Sisätäyttövaippa on semmonen vaippa mihin tungetaan vaikka sitten se harso tai frotee imu sisään, laitetaan vauvan päälle ja kuorivaippa lisäksi, jopa miehet osaa käyttää tallaista.

Superleija?
popolino?
nauhavaippa?
sisätäyttövaippa?

että näin...

se on yks noita harsojen taittelumuotoja, siis kun se ei oikein pelkkänä pötkönä siellä vaipassa pysy. netistä löytyy kuvalliset ohjeet, jos kokeilet niin älä hermostu, mä en oppinu sitä oikeeta versioo vissiin ikinä, meillä oli semmonen oma versio.

POPLINO= eräs kuorivaippa merkki, saa vaikka citymarketista, toinen merkki mistä tykkään on imse vimse, sama tulee äitiyspakkauksessa.

Nauhavaippa=eräs sisävaipan malli, ootat ni koitan ettiä sulle kuvan..

Sisätäyttövaippa on semmonen vaippa mihin tungetaan vaikka sitten se harso tai frotee imu sisään, laitetaan vauvan päälle ja kuorivaippa lisäksi, jopa miehet osaa käyttää tallaista.

Eli mä saan cittarista kuorivaipoja?? No tämäpä helpottaa kummasti. Et sattuis muistamaan noin hintaa tällaselle kuorivaipalle? Ja lukeeko niissä, jotta minkä ikäselle/kokoselle menee?

Hetkinen...mä luulin, että kuorivaippaan laitetaan imu ja sen päälle fleese.

Mikä ihme siis on sisätäyttövaippa tai siis mihin sitä tarvitaan, jos mä olen oikeessa...nyt herää kysymys olenko mä oikeessa vai ymmärtänyt taas jotain väärin?!

pyllyä vasten fleese, sitten imu, pötköimut ei niine hyvineen pysy paikallaan, eli pitää joko opetella taittelemaan harso, tai sitten hankkia sisävaippoja(joissa on imu mukana, kuivaa ikuisuuden ilman rumpua) tai sisätäyttövaippoja joitten sisään tungetaan se imu ja sitten se kuorivaippa joka pitää sonnat ja pissat sisällään.

kuorien hinta on n.10? niitä saa toki myös prismoista, tosin siellä ei muistaakseni ole muita kuin muumeja, niistä ei ole kokemusta mulla.
sittarista saa myös noita sisävaippoja, ainakin täälläpäin.

Ovat myös helppo ommella itse nuo kaikki muut paitsi kuoret, näin säästää rahaa tolkuttomasti kun voi hyötykäyttää ukon vanhat paidat :snotty:

No voihan kökkö...mä olin suunnitellut tän homman siten, että pyllyä vastaan fleese, sitten imu ja sitten se kuorivaippa...mutta jos noin ei voi tehdä, niin en kyllä rupea tahkoamaan minkään helkutin sisävaipan kanssa. Mä en ala...äitiiii :kieh: :laugh:

No voihan kökkö...mä olin suunnitellut tän homman siten, että pyllyä vastaan fleese, sitten imu ja sitten se kuorivaippa...mutta jos noin ei voi tehdä, niin en kyllä rupea tahkoamaan minkään helkutin sisävaipan kanssa. Mä en ala...äitiiii :kieh: :laugh:

nohnoh.. mulla ois tuolla kaapissa nauhavaippoja muutama ;)
Ja noh, aika pitkälle pääsee kun opettelee yhden harsotaittelun ja tekee pieniä lisäimuja lisäks froteesta (vanhat pyyhkeet on hyviä ) koska pelkkä harso ei ime kovinkaan hyvin..
tuo sisätäyttövaippahan on periaatteessa samanlainen ku kertisvaippa, siis puettavuudeltaan jne, joten on tosi helppokäyttää.
ite ku tien sisävaippoja niin laitoin niihin vaih kuminauhat jalanteihin, pyllyä vasten oli fleese ja ulkopuoli oli froteeta että siihen tarttu näpsy hyvin, olin siis erittäin pihi :laugh:

Kuva näpsystä: http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/snappi.html

Hei mä kanssa meinasin menettää järkeni MUTTA mä luovuin kaikista hömpötyksistä ja olen ostanut vain sisävaippoja (ei laitella mitään papereita imuja jne... jos siis ei tarvitse tai tahdo) Ovat ihan vaipan mallinen froteinen juttu. Tämän päälle laitetaan vain tuo kuorivaippa ja avot valmista on. Vauva on vielä masussa joten sen kummempaa kokemusta! Noista kestovaippa kaupoista katsot vain sisävaipat kohdasta ja sitten ne kuorivaipat on erikseen. Kyllä isoista marketeista löytyy molempia ainakin muumi valmistaa kestovaippoina sisävaippoja.

Kerros vielä, että jos kerran sen sisävaipan sisään tulee kaikki noi jutut, niin mihin imeeseen sitä kuorivaippaa tarvitaan? Siis eikö se ole aikalialla ylimääränen juttu siinä sitten?

se kuori pitää sen pissan poissa vaatteista.
tai sitten pihistelee viel enemmän ja ostaa suoraan taskuvaippoja, joissa sisäpinta on fleeseä ja ulkopinta pullia, sisään tarvitsee vain imut (mun mielestä loistava keksintö! ) tosin mulla ei oo kokemusta ihan pienen kanssa näistä, tais jätkä olla jotai 3-4kk kun näihin siirryttiin.. ja näissä on pysytty, itse ommellen saa samalla hinnalla monta vaippaa ku jos tilais/ostaisi jostain..

Alkuperäinen kirjoittaja koi:
Hei mä kanssa meinasin menettää järkeni MUTTA mä luovuin kaikista hömpötyksistä ja olen ostanut vain sisävaippoja (ei laitella mitään papereita imuja jne... jos siis ei tarvitse tai tahdo) Ovat ihan vaipan mallinen froteinen juttu. Tämän päälle laitetaan vain tuo kuorivaippa ja avot valmista on. Vauva on vielä masussa joten sen kummempaa kokemusta! Noista kestovaippa kaupoista katsot vain sisävaipat kohdasta ja sitten ne kuorivaipat on erikseen. Kyllä isoista marketeista löytyy molempia ainakin muumi valmistaa kestovaippoina sisävaippoja.

Mä olen vain nyt niin idiootti etten kertakaikkiaan tajua, jotta miksi pitää laittaa periaatteessa niinkuin 2 vaippaa päällekkäin?! Ehkä ymmärtäisin, mikäli näkisin ne livenä, mutta näkemättä en tajua.

Tämä nyt on ehkä typerä vertaus, mutta parempaankaan en pysty...

Naiset kuukautisten aikana lisäävät alushousuihinsa siteen. Eikös nämä vastaa lapsilla sitten sisävaippaa ja imua? Tai kuorivaippaa ja imua?

Miksi siis pitää laittaa kaksi vaippaa päällekäin, eihän naisetkaan käytä kaksia alushousuja päällekäin, kun täti on kylässä...tai en mä ainakaan käytä :laugh:

Yhteistyössä