Nyt säikähdin/: kävin rakenneultrassa.. onko kellään kokemuksia????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hädissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hädissään

Vieras
tänään viikkoja 19+4 ja kävin eka kertaa ultrassa. vauva oli virkku ja liikkui siellä, mutta sain kiireellisen lähetteen sairalaan perinnöllisyysklinikalle, koska vauvan pää oli reisiluun mittaan nähden viikon jäljessä. /:

onko kellään ollut nuissa mitoissa mitään häikkää eli on ollut pää pienempi kun muut osat?

laskettu aika tuskin siityy, kun kierto oli normaali jne.. mutta ihmettelen mistä voi johtua, jos pää ei kasva yhtä nopeesti mukana muun kehon kanssa??

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Voi hyvin ol esim vaan mittausvirhe :hug:

no se mittas sen monta kertaa ja sai aina saman mitan/: se sanoikin, että joskus se saattaa hiukka heittää riippuen asennosta, mutta nyt se mittas sen niin monesti ja aina oli sama.

Alkuperäinen kirjoittaja maahinen :
meillä oli pää viikon isompi kuin reisi, ja vauvalla kromosomihäiriö, mutta mittajatkin mittaavat miten sattuu ja vauva voi olla eriasennoissa

aivan..sitä se sanoikin, että yleensä jos on jotain niin silloin just pää on isompi, mutta ei tämäkään voi normaalia olla jos toisinpäin.. ääh..huolettaa!

Minulla oli myös tilanne, jossa lääkäri sai minut huolesta sairaaksi. Lapsella oli liian pieni pää (parin viikon välein juoksin kuin hatin hurtta ultrissa), sitten olikin koko lapsi liian pieni (lääkäri heitti ilmaan epäilyn sag(olikohan se nyt noin kirjotettu??) vauvasta).. Loppujen lopuski syntyi 10 pisteen tyttö, joka oli ihan oikean painoinen ja kokonen ja pääkin ihan just passeli=)

Kyllä se voi olla mittavirhekin, itse joutusin kontrolliultraan toisensa perään kun oli niin iso vauva. Ja yksityisellä todettiin normaalikokoiseksi, itseasiassa syntyessään olikin sitten todella pitkä, josta ilmeisesti johtui nämä jatkuvat mittavirheet, muistaakseni vko28:lla vastasi jotain vko:a 30 kokonsa puolesta.... Tai siis ei sitten oikeasti näin ollutkaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja toivoa on:
Kyllä se voi olla mittavirhekin, itse joutusin kontrolliultraan toisensa perään kun oli niin iso vauva. Ja yksityisellä todettiin normaalikokoiseksi, itseasiassa syntyessään olikin sitten todella pitkä, josta ilmeisesti johtui nämä jatkuvat mittavirheet, muistaakseni vko28:lla vastasi jotain vko:a 30 kokonsa puolesta.... Tai siis ei sitten oikeasti näin ollutkaan ;)

toivotaan parasta. pään rakenne oli kuitenkin normaali ja muut asiat. lapsivettä oli ennemmin vähän, mutta sitäkin riittävästi silti.

voiko se silti olla mittausvirhe, kun se monta kertaa mittas sen?

Noo... en siitä osaa sanoa mutta meidän lapsilla on kummallakin pienet päät ja jatkuvasti neuvolassa asiasta huomauttavat, mutta minkäs minä sille mahdan...
synnytykset ainakin oli helppoja :)

meillä vauvan keskiruumiin mitta liian pieni, tai rajoilla, et oisivat epäilleet jotain häikkää. Päättivät sit kuitenkin, että ok kaikki, mitat kuitenkin rajojen sisällä. Ihan tavallinen terve tyttö syntyi.

Alkuperäinen kirjoittaja hädissään:
Alkuperäinen kirjoittaja toivoa on:

toivotaan parasta. pään rakenne oli kuitenkin normaali ja muut asiat. lapsivettä oli ennemmin vähän, mutta sitäkin riittävästi silti.

voiko se silti olla mittausvirhe, kun se monta kertaa mittas sen?

No, mähän olin jo yhdestä toisesta jutusta kontrollissa tuolloin rv28, ja silloin mittasi (nuori) lääkäri? vauvaa moneen kertaan, ja vanhempi mies vieressä myös tuli mittaamaan. Olivat vakaasti sitä mieltä että on todella iso. Ja vanhempi mies sanoi vielä yksityisen ultran arvioden olevan vääriä. ( kolme viikkoa ennen yksitysellä painoarvio jotain 700g ja nyt oli 1,5kg...)
Kontrolliin vko36 ja painoarvio 2,4kg, oli siis kasvanut 8 viikossa muka vain 0,9kg... Ja syntyi melkeen rv42 kilon painavempana kuin viikon 36 arvio.
Meni kyllä usko noihin mittauksiin, nehän oli ihan mitä sattuu ne tulokset!

Minun lapsellani oli kuulemma ylisuuri pää syntyessään. Hirveästi pelkäsin! Tuossapa tuo kaunis, fiksu murkku nyt touhuilee :). Hyvä joka tapauksessa, että tutkivat, jotta sellaiset tilanteet tulevat hoidettua, joissa oikeasti on tarpeen. Joudutko kauan odottamaan lisätietoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Noo... en siitä osaa sanoa mutta meidän lapsilla on kummallakin pienet päät ja jatkuvasti neuvolassa asiasta huomauttavat, mutta minkäs minä sille mahdan...
synnytykset ainakin oli helppoja :)

Lääkärin mukaan isopäisyys helpottaa synnytystä, kun pää raivaa tietä edellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun lapsellani oli kuulemma ylisuuri pää syntyessään. Hirveästi pelkäsin! Tuossapa tuo kaunis, fiksu murkku nyt touhuilee :). Hyvä joka tapauksessa, että tutkivat, jotta sellaiset tilanteet tulevat hoidettua, joissa oikeasti on tarpeen. Joudutko kauan odottamaan lisätietoa?

KIITOS kaikille. jospa tämä tästä. se sanoi, että noin viikon päähän tulee se uusi aika.

Meillä esikoisen pään kätilö mittasi liian isoksi vaikka ja kuinka monta kertaa.
Sitten fiksuna haki toisen kätilön siihen, jolla oli työkokemusta enemmän.

En edes muista mikä se selitys sille asialle oli, mutta totesivat, ettei siinä mitään vikaa ole.

Vanhempi kätilö vielä lähteissään jäi mun mielestä tuon mieheni päätä tuijottamaan melko merkitsevästi :laugh:

Ihan terve ja söötti tyttö tuli (ja reilusti tikkejä, kun sillä tosiaan on, jos nyt ei iso, niin ainakin kovin pyöreän mallinen pää :))

Meilläkin rakenneultrassa samaa sanoivat, eli pää reisiluuhun nähden liian pieni ja vauva 2 vk laskettua aikaa pienempi (vaikka vk 12 ultrassa vastasi la:aa). Paniikissahan minä olin ja n. kahden viikonvälein äiti-polilla kontrolleissa ravasin sydän sykkyrällä. Kamala oli pelko kun jokaikinen lääkäri joka ultran suoritti kiinnitti pään poikkeavaan kokoon huomiota. lisäksi pään sanottiin olevan "kaitanen", siis malliltaan jotenkin kapea. Yksi lääkäri sitten sai rauhoiteltua kun totesi, että käyrät on tehty japanilaisten (vai oliko se kiinalaisten :) ) mittojen mukaan ja suomalainen vauva muutoinkin osittain käyristä poikkeaa. Lopulta 6 kk sitten syntyi meidän IHANA ja TERVE, KAUNISPÄINEN NEITI, eli huoli oli turha ja kaikki hyvin. Perätilan vuoksi pää oli normaalia hiukan ns. kapeampi kun ei ollut äidin lantiossa niin muotoutunut, mutta nyt eroa ei enää edes huomaa. Voimia ap:lle ja koita olla murehtimatta, varmasti vauvalla on kaikki hyvin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meilläkin rakenneultrassa samaa sanoivat, eli pää reisiluuhun nähden liian pieni ja vauva 2 vk laskettua aikaa pienempi (vaikka vk 12 ultrassa vastasi la:aa). Paniikissahan minä olin ja n. kahden viikonvälein äiti-polilla kontrolleissa ravasin sydän sykkyrällä. Kamala oli pelko kun jokaikinen lääkäri joka ultran suoritti kiinnitti pään poikkeavaan kokoon huomiota. lisäksi pään sanottiin olevan "kaitanen", siis malliltaan jotenkin kapea. Yksi lääkäri sitten sai rauhoiteltua kun totesi, että käyrät on tehty japanilaisten (vai oliko se kiinalaisten :) ) mittojen mukaan ja suomalainen vauva muutoinkin osittain käyristä poikkeaa. Lopulta 6 kk sitten syntyi meidän IHANA ja TERVE, KAUNISPÄINEN NEITI, eli huoli oli turha ja kaikki hyvin. Perätilan vuoksi pää oli normaalia hiukan ns. kapeampi kun ei ollut äidin lantiossa niin muotoutunut, mutta nyt eroa ei enää edes huomaa. Voimia ap:lle ja koita olla murehtimatta, varmasti vauvalla on kaikki hyvin :)

joo helpottavaa kuulla, etten ole ainoa ja viel se, että hätää ei ole välttämättä. (: kiitos sinullekin!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
kaikkien kolmen lapsen päät ovat olleet noilla viikoilla "liian" pienet. lapset ihan normaaleja.

näköjään sitten aika monella ollut näin. oon onnellinen, ettei muussa ollut mitään vikaa..just että pään rakenne oli normaali.