Nyt sapettaa! Lapsi lähetettiin pakkasella KÄVELLEN koulusta röntgeniin sormivammaa kuvauttamaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysymys Rollolaiselle:

Ensin sanoit, että poika pyöräili "vaikka kipeää teki, mutta oli pakko". Sitten toisessa viestissä sanoit, että poika HALUSI pyöräillä. Miten se sitten meni? Vai halusiko poika pyöräillä, koska koki sen olevan pakko, sillä tiesi miten äiti suhtautuu turhiin menoihin?

Kysymys Rollolaiselle:

Ensin sanoit, että poika pyöräili "vaikka kipeää teki, mutta oli pakko". Sitten toisessa viestissä sanoit, että poika HALUSI pyöräillä. Miten se sitten meni? Vai halusiko poika pyöräillä, koska koki sen olevan pakko, sillä tiesi miten äiti suhtautuu turhiin menoihin?

Tota mäkin mietein, että poika ties äidin suhtautumisen rahanmenoon ja siks pyöräili. Toi on tosin sellainen tilanne, jossa lapselle ei eds pidä antaa vaihtoehtoa pyöräillä kipsi jalassa. silloin kuljetaan autolla ja thats it.

voi herranjee. jos minut olisi 12-veenä pistetty talvipakkasella, kipusokissa kävelemään koulusta terveyskeskukseen murtuneen ranteen kanssa ( vaikka matkaa olikin vain 1km) niin.. :headwall:

Minä 13-vuotiaana poljin tallilta kotiin murtuneen käden kanssa. Tosin silloin en vielä tiennyt että se oli murtunut ja tosi kipeä kyllä oli.. Vuosi oli 2000 niin kännyköitä ei vielä mulla ja kaverilla ollut niin ei ollut vaihtoehtoa. Äiti sitten kyllä heti lähti viemään lääkäriin.

Mun mielestä 5lk ei kyllä tarvi vielä yksin osata käydä lääkärissä. Yläasteikäinen siitä jo selviää kun neuvotaan mihin pitää mennä. Mä olisin ainakin noin pienenä ollut kauhuissani jos olisi yksin pitänyt mennä päivystykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimiau;22827683:
Onpa outo lapsi kun lähtee itsekseen tuntemattomaan paikkaan hortoilemaan. Muista jutella asiasta opettajan kanssa, ei erityislapsia tai jatkuvassa valvonnassa eläneitä saa lähettää yksin mihinkään, huonosti käy. Kyllä normaalin viidesluokkalaisen pitäisi tuntea koulupaikkakuntaansa. Toki jos vasta olette muuttaneet...

No toki. kyllä mäkin osaan suunnistaa mun paikkakunnan jokaisessa 16 kaupunginosassa ihan muitta mutkitta... Noei. Mä hädintuskin olen edes käynyt niisso jokaisessa (tai että tietäisin missä niitten rajat tarkalleen menee). Toki niiden koulujen alueet tiedän missä oon käyny, ja keskustan ja nää muut perusjutut sekä oman kaupunginosani ja sen missä kävin ala-astetta. Mutta jos joku tulis kysymään multa jotain katua ihan toisella puolella kaupunkia niin en tasan osais opastaa. Vaikka toisaalta mulla on muutenkin huono suuntavaisto, mutta silti.. Jossain kylissä toki on ihan eri juttu kuin jos sattuu asumaan vaikkapa Turussa tai muussa vähän isommassa paikassa. Saatikka että alottajan lapsi on kuitenkin 'vasta' 5-luokkalainen...

vaikka oma 5-luokkalainen joskus yllättää ja on yllättävän reipas ja fiksu ja omatoiminenkin, niin kyllä hän ihan lapsi on, eikä olisi kiva, että noin 30-kiloinen laitetaan sormi murtuneena (oliko näin) kävelemään outoon paikkaan. Ja ei, tuskin saisi suutaan auki, että ei tiedä paikkaa. Koulut käyneenä ja nykytilanteen tiedän, ja siellä kuolussa on aina 10 lapsella samaan aikaan asiaa, ja välttämättä kaikki eivät saa sanottua omaa asiaansa, koska jotkut ovat opetettuja niin, että he eivät välitä muista, muiden toiveet tai ajatukset eivät merkitse mitään ku itse halutaan olla keskipisteenä koko ajan.

Hei se on viidennellä!? Me mentiin kolmannella jo yksin bussilla länsi-Helsingistä itikseen. Kuinka avuttomia nykylapset ovat tai voidaan kysyä miten ne kasvatetaan jos ei yksin selviä edes lääkäriin.
Toki koulun olis pitänyt soittaa mutta silti, näin yleisesti. Silloin kun oltiin pieniä niin himanumerosta ei olisi edes kukaan vastannut päivällä :D

Täähän on nyt jo kamalan vanha ketju, mutta kiinnostais et miten kävi? :)

Itse ihmettelin tässä sitä, että ainakin pk-seudulla alle 12-vuotias ei saa käydä yksin lääkärissä tms. (poislukien kouluterveydenhoitaja ja hammashoitolat) ilman saattajaa. Siis ihan vaikka olis ajanvaraus omalle lääkärille. Tietty päivystystilanne on päivystystilanne, mutta kyllä päivystyksestäkin ruvetaan alaikäisen huoltajan perään hihkumaan, etenkin jos tarvitsee antaa lääkkeitä tai muuta. Kotiin ei ainakaan päästetä.

En mä ainakaan 10-11 -vuotiaana olis osannu sairaalassa toimia, jos olis kuvattavaksi pitänyt yksin päästä. Onhan siellä neuvonnat joo, mutta aika hurjalta toiminnalta kuulostaa. Kyllä minäkin kuljin pitkiä matkoja bussilla tuon ikäisenä, ihan kaupungista toiseen ja piti vaihtaakin (kun joku meni länsi-helsingistä itikseen tuon ikäisenä...) menopeliä välissä, mutta onhan se nyt hitusen eri asia!

Toi nyt on selvä virhe koulun puolelta. Saattaja on oltava ko. tapauksissa, sillä lapsi on koulun vastuulla jos jotain sattuu ja tässä on jo sattunut, lisää olisi voinut matkalla sattua. Ei lasta lähetetä yksin etsimään röntgeniä, se on varma. Vanhemmille on ilmoitettava heti tuollaisissa tapauksissa.

Autot ne maailmaa pyörittää :D Eihän pakkasessa tuon toisenkaan ketjun mukaan voi olla / hengittää. Kyseessä ei ollut mikään sydänkohtaus, joten eiköhän tuon matkan kävele vaikka siinä "kamalassa" pakkasessa.

Yhteistyössä