Nyt sitt otetaan mielipiteitä vastaan (koskee uuden kodin tilan käyttöä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Siis kertauksen vuoksi, niille jotka eivät tiedä ennestään: tilanne on se että meidän tuleva koti on rakennettu 1950, asuintiloja on kahdessa tasossa (yläkerta kaksi makuuhuonetta + vinttitilaa, alakerta kuisti, eteinen, wc, keittiö, olohuone + 1 muu huone). Kellariin on tarkoitus rakentaa sauna, pesuhuone, kodinhoitohuone, ja wc: silti, vaikka kellariin tulee jo nämä kaikki, sinne jää vielä yksi ylimääräinen huone, mille ei toistaiseksi ole keksitty käyttöä. Joku ehdotti oleskelutilaa saunan jälkeen, mihin mä taas en innostu: en näe mitään syytä oleskella kellarissa, jos mulla on 80 neliötä ikkunallista, valoisaa huonetilaa pääni yläpuolella. Joku toinen taas kehoitti tekemään viinikellarin, mutta me ei käytetä viinejä, eikä muitakaan alkotuotteita niin paljoa, että säilytykseen kokonainen huone tarvittaisiin. Mä olin jo vähän ajatellut, että saa jäädä varastoksi koko putiikki. Mutta sittenpä tuli ajatus: vaatehuone. Kaappitilaa nimittäin kiinteänä koko kämpässä ei ole lainkaan, ja mä olin jo kehittelemässä vaikka mitä komerosysteemejä vaatteita varten muualle asuntoon, mikä taas tietysti syö neliöitä muualta. Siispä vaatehuonehan me tarvittaisiin. Mutta: mahtaako se olla ihan tyhmä idea siellä kellarissa? Käynti sinne menisi kodinhoitohuoneesta, eli sikälihän se olisi hyvä: voisi viikkailla kodinhoitohuoneen tasoilla vaatteet valmiiksi, ja nostella sinne paikoilleen. Ja jos sitten toisi yksi tai kaksi vaatekertaa vaan johonkin lipastoon yläkertaan muksuille, ettei aina tarvii sieltä alhaalta juosta hakemassa? Miltä kuulostaa? Hassulta? :ashamed:

Eikun oikein hyvä idea :) Olisipa itselläkin noin paljon ylimääräistä tilaa! Iso vaatehuone ( ja toi on iso!!) on tosi hyvä ratkaisu jos kiinteitä kaappeja ei ole.

Mää ite tekisin siitä semmosen muksujen mekkalahuoneen. Siis jos oikeasti on tarpeeton huone. Pistäsin sinne sählymaalit ja muutaki touhun tynkää.

Vaatekaapit laittasin kullekki sinne, missä majailevat. Mutta miksipä ei toimis tuo vaatehuoneidis. Tottumiskysymyksihän nää on. Ja varmaan sen huoneen tarkotus selkiytyy parhaiten asumalla talossa. Se muotoutuu pikkuhiljaa joksiki huoneeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Abu:
Itse olen niin laiska että haluan kyllä makkarin yhteyteen vaatteni.. Mut jos et koe ravaamista ongelmaksi niin siitä vaan :)
Mä ajattelin, että meille tulis kanssa joku ihan pieni kaappi parille vaatekerralle (miehen työvaatteet, kotivaatteet, mun työ- ja kotivaatteet esim) sitt makkariin, ei kai siellä joka aamu ekana jaksais juosta. Mutt sitt mietin sitäkin, että kuitenkin meidän suihku on siellä, niin äkkiäkös sieltä suihkun yhteydessä hakis sitt seuraavaksi päiväksi kuteet tai jotain..

Minkäikäisiä lapsia teillä on? Meinaan, että periaatteessa on hieno idea laittaa vaatehuone tilaan, jolle ei ole muuta käyttöä, mutta mietin, että muodostuisiko se sinulle rasitukseksi juosta siellä hakemassa vaatteita alituiseen niitä sotkeville pienokaisille. Jos lapset taas olisivat niin isoja, että pystyisivät itse hakemaan vaatteita, kuulostaisi jo paremmalta. Mutta joka tapauksessa kannattaa harkita, vaikeuttaisiko se vaatteiden sijainti kellarikerroksessa teidän arkielämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Ja varmaan sen huoneen tarkotus selkiytyy parhaiten asumalla talossa. Se muotoutuu pikkuhiljaa joksiki huoneeksi.

Juu! Kokemusta on, että kun alkaa odotella huoneen tarkoituksen muodostumista niin sekatavaravarastohan siitä ajan myötä muodostuu. :D

Vaatehuone on tosi hyvä idea! Ja varaudu, että tulevina vuosina sen jyrää huone biljardipöydälle ja rummuille! ;)

meillä vaatekaapit on kodinhoitohuoneessa ( se on myös saunan pukuhuone) ja kaikki vaatteet käytännössä säilytetään siellä. Juhlavaatteita lukuunottamatta... siellä on pyykkikori ja pesukone ja sieltä ne puhtaatkin on helpoin kaappiin nostaa. Mutta on toki samassa kerroksessa makuuhuoneiden ja oleskelutilojen kanssa. Mutta tuo on teille kyllä hyvä idea!

Alkuperäinen kirjoittaja kuusikon äiti:
Minkäikäisiä lapsia teillä on? Meinaan, että periaatteessa on hieno idea laittaa vaatehuone tilaan, jolle ei ole muuta käyttöä, mutta mietin, että muodostuisiko se sinulle rasitukseksi juosta siellä hakemassa vaatteita alituiseen niitä sotkeville pienokaisille. Jos lapset taas olisivat niin isoja, että pystyisivät itse hakemaan vaatteita, kuulostaisi jo paremmalta. Mutta joka tapauksessa kannattaa harkita, vaikeuttaisiko se vaatteiden sijainti kellarikerroksessa teidän arkielämää.

No siis nyt on 6v, 1v ja vauva syntyy talvella. Mutt varavaatelipastot olisi sitt sitä varten, että saisi pidettyä asuintiloissakin vähän vaihtovaatetta, ehkä. Koska ne lipastot mä olin alunperinkin vaatteille suunnitellut, ja totesin, että ne ei kaikille vaatteille tule missään tapauksessa riittämään. Siitä tää jotenkin sitt lähti koko juttu. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Ja varmaan sen huoneen tarkotus selkiytyy parhaiten asumalla talossa. Se muotoutuu pikkuhiljaa joksiki huoneeksi.

Juu! Kokemusta on, että kun alkaa odotella huoneen tarkoituksen muodostumista niin sekatavaravarastohan siitä ajan myötä muodostuu. :D

Vaatehuone on tosi hyvä idea! Ja varaudu, että tulevina vuosina sen jyrää huone biljardipöydälle ja rummuille! ;)

Nevö evö, sitä varten on appila. :saint:

jos mä nyt rakentaisin,niin suunnittelisin kodinhoitohuoneen silleen että siinä on kaikkien vaatekaapit. oon niin laiska viemään vaatteita kaappeihin,niin ois tosi kätevää kun kaapit ois siinä tilassa missä kone ja kuivauskin =)

mutta teinä tekisin siitä ylimääräsestä huoneesta joko hienon kuntosalin tai sitten varastotilana pitäisin sitä...tai joku "peli/elokuva huone" =) ei haittais vaikka olis pimee.

No juu, jos se susta tuntuu toimivan. Meillä pyykkihuolto on järkätty kokonaan yläkertaan, vaikka monet ovat ihmetelleet pyykkikonetta ja kuivausrumpua yläkerrassa. Kun vaatteet ovat siellä muutenkin, niin miksei myös niiden pesu tapahtuisi siellä.

Minusta loistava idea! Liinavaatteet, kesä/talvivaatteet, kenkiä, harastusvehkeitä, varapatjoja-,peittoja- ja tyynyjä, pieneksi käyneitä, tunnesyistä säilytettäviä vaatteita ym ym ym. Lista on loputon ja johonkin tuokin määrä pitää laittaa säilöön. Kokonainen huone jossa tavarat voi pitää hyvässä järjestyksessä vois mun mielestä olla pakollinen vakiovaruste joka huushollissa! :) :)

Voi käytännössä olla hankalaa säilyttää käyttövaatteita ihan eri kerroksessa, missä muuten ollaan. Mutta miten olisi hyvät kaapit liinavaatteille ja muulle tavaralle. Jäisi sitten tilaa autoradalle, nukkekodille, pleikkarille, jääkiekkopelille tai mitä teillä ikinä perheessä onkin.
Miehen ehdotus: huoneeseen iso sänky ja tunnelmavalaistus vanhempien kahdenkeskisiin hetkiin - ja lukittava kaappi seksileluille :whistle:

hyvä idea sinänsä, mutta onko siis ihan kellaritilaa. Yleensä (ainakin vanhoissa taloissa)tuo kellaritila tuppaa tuoksahtamaan kellarille. Varsinkin jos se on ihan oikeasti maan alla. Että vaatteiden ja liinavaatteiden säilytys siellä saattaa aiheuttaa vaatteisiin hajuongelmaa.

Minä tekisin just sellaisen!
Olen haaveillut sellaisesta yhdestä isosta huoneesta kodinhoitohuoneen yhteydessä, jossa olisi jokaisella omat vaatekaapit sekä omat likavaatekaapit.
Meillä kun saunotaan jokapäivä, niin olisi kätevää, kun jokainen riisuisi vaatteensa omiin likavaatekoriin ja ottaisi puhtaat vaatteet saunan jälkeen vaatekaapista.
Näin vaatekaapit sais roudattua pois huoneista ja lisätilaa syntyis makkareihin. Eikä vaatteita tarvis kantaa monia portaita, eikä vaatteita pyöris siellä täällä.

*Jatkaa jälleen haaveiluaan* Aloin tuollaisesta haaveilemaan hetken asumisen jälkeen tässä kolmikerros rintamamiestalossa... niitä pyykkejä kun ei niiiin kiva ole roudata eessun taassun kerrosten väliä... :whistle: ;)

Oliko sulla jo säilytyspaikka kausivaatteille? Siis mihin laitat kesällä talvivaatteet ja talvella kesävaatteet? Entä luistimet,monot, kypärät, kengät mitkä ei juuri nyt käytössä? Entä säilytätkö vaatteita isommalta pienemmälle?
Mun oma haave on saada monen metrin hengaritanko mihin saan kaikki käytöstä pois olevat ulkovaatteet. Ja sit myös juhlavaatteet. MEillä tosin 6 lasta välillä 1-10v. Muut paitsi yks poikia joten yritän vaatteet (ainakin ulko) säästää seuraavallekin jos viel pitokunnossa.

Ihan toimiva idea miun mielestäni. Tosi kätevää, että vaatehuone olisi heti kodinhoitotilojen vieressä.

Itse asustelen samanlaisessa kodissa ja ekana kyllä tuli sellainen mieleen, että työhän jäävytte vaatteidenhakumatkalla pakkasten aikaan. Mutta tosiaan, ehkä työ lämpöeristelette siellä ensin ja laitatte portaikonkin vähemmän vetoisaksi ja kiikkeräksi :D Meinaan, meillä kellari on kellari ja tullee pysymäänkin sellaisena. Kylmänä ja kosteana :whistle:

Walpuri: raskaaksi tuloon ei nähtävästi tarvita kuin kerta, oikeasti meillä ei ole seksielämää. :D

Lapsille on tulossa jo erillinen leikkihuone yläkertaan, minne voi ne autoradat ynnä muut sitten laittaa jos tarvetta on. Mä en nyt suoranaisesti vastusta, mutta en tuekaan tv: n katselua, joten sille toiminnalle ei omaa huonetta tulla laittamaan, pleikkaa ja muita pelejä ei ole ja jos joskus tulee, saavat olla siellä missä telkkarikin, jotta pelaaminen ei jää tunneiksi päälle kenellekään perheen jäsenelle. Tiedän, oon nipo ja tiukkis, mutta musta ne on niin turhaa ajanvietettä.. (ikään kuin tämä ois parempaa...)

.. ett ainoo ois ehkä just joku muksujen rymyhuone, mutta meillä on pihakin. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja v:
hyvä idea sinänsä, mutta onko siis ihan kellaritilaa. Yleensä (ainakin vanhoissa taloissa)tuo kellaritila tuppaa tuoksahtamaan kellarille. Varsinkin jos se on ihan oikeasti maan alla. Että vaatteiden ja liinavaatteiden säilytys siellä saattaa aiheuttaa vaatteisiin hajuongelmaa.

En muuten tullut ajatelleeksi.
On ihan maan alla, mutta kovin kylmäksi se tila ei tule jäämään, koska sinne tulee lattialämmitys, eristeet seiniin ja sitä rataa..

Meidän naapureilla lapsuudenkodissa oli just sellainen lasten rymyhuone! Siellä oli paljon patjoja, peittoja ja tyynyjä, joissa sai sit urakalla pomppia ja myllätä, se oli kyllä kiva paikka! :D

Yhteistyössä