Nyt tarvitsisin neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halinappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Halinappi

Aktiivinen jäsen
09.09.2006
2 491
0
36
Mulle tuli töistä tänään yllättävä puhelu, että mun työsopimus puretaan!! mulla on siis vakituinen työsopimus, josta oli koe aikaa jäljellä vielä kuukauden verran (koe aika kokonaisuudessaan on 4kk). No mun irtisanomisen syy on mun sairasloma! Koska mulla on ranteessa joku rakko (en nyt muista tarkkaan sitä hienoa nimeä sille) ja se on niinku luun sisällä ja mun käsi joudutaan leikkaamaan.
No olen töissä tietokoneen äärellä joten molemmat kädet on aika olennaiset työnkannalta. Ei tällä yhdellä kädellä naputtelu töissä oikein onnistuis.
Eli onko oikein että mulle soitetaan töistä kun olen saikulla että työsopimus puretaan tän saikun takia??? En ehtinyt liittyä liittoonkaan kun kävin meidän luottamusmiehen luona liiton asioita kysymässä niin vastaus oli, että katsele netistä.
Onko nyt ihan laillista sanoa irti sairasloman takia vaikka on koeajalla???? Vai onko mun nyt vaan ieltävä tää ja jäädä suosiolla työttömäksi :'( :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Mulle tuli töistä tänään yllättävä puhelu, että mun työsopimus puretaan!! mulla on siis vakituinen työsopimus, josta oli koe aikaa jäljellä vielä kuukauden verran (koe aika kokonaisuudessaan on 4kk). No mun irtisanomisen syy on mun sairasloma! Koska mulla on ranteessa joku rakko (en nyt muista tarkkaan sitä hienoa nimeä sille) ja se on niinku luun sisällä ja mun käsi joudutaan leikkaamaan.
No olen töissä tietokoneen äärellä joten molemmat kädet on aika olennaiset työnkannalta. Ei tällä yhdellä kädellä naputtelu töissä oikein onnistuis.
Eli onko oikein että mulle soitetaan töistä kun olen saikulla että työsopimus puretaan tän saikun takia??? En ehtinyt liittyä liittoonkaan kun kävin meidän luottamusmiehen luona liiton asioita kysymässä niin vastaus oli, että katsele netistä.
Onko nyt ihan laillista sanoa irti sairasloman takia vaikka on koeajalla???? Vai onko mun nyt vaan ieltävä tää ja jäädä suosiolla työttömäksi :'( :'(

Koeajalla voi irtisanoa vaikka ilman perusteluja. Tulevaisuutta ajatellen kätesi tulee varmaan oireilemaan jatkossakin tietokoneen kanssa työskennellessä. Ennakoivat tuleviakin s-lomia...

Eikö koeajalla saa irtisanoa ihan mistä syystä tahansa? :/

Ja vaikkei saisikaan, niin työnantaja voi väittää syyksi jotain muuta, jos asiaa alkaa viemään eteenpäin. Prkl |O

Alkuperäinen kirjoittaja mollis:

Koeajalla voi irtisanoa vaikka ilman perusteluja. Tulevaisuutta ajatellen kätesi tulee varmaan oireilemaan jatkossakin tietokoneen kanssa työskennellessä. Ennakoivat tuleviakin s-lomia...

No siitä en usko että käsi oireilee tulevaisuudessakin.. kun kyseessä ei ole mikään rasitus vamma... v*tuttaa vaan niin älyttömästi... |O |O Kun kuitenkin työni olen hoitanut hyvin.... tää on niin epäreilua...

Tälläisen tekstin löysin tuolta laki24.fi sivuilta:
Työsopimusta ei saa koeaikanakaan purkaa ihan holtittomasti. Työsopimusta ei saa purkaa koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantajalla ei ole oikeutta purkaa työsopimusta koeaikana myöskään silloin, jos hän on laiminlyönyt ilmoittaa työntekijälle työehtosopimuksen koeaikaa koskevan määräyksen sisällön.

Työsopimusta ei saa koeaikanakaan purkaa ihan holtittomasti. Työsopimusta ei saa purkaa koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantajalla ei ole oikeutta purkaa työsopimusta koeaikana myöskään silloin, jos hän on laiminlyönyt ilmoittaa työntekijälle työehtosopimuksen koeaikaa koskevan määräyksen sisällön.

Ne voivat perustella sillä että et ole sopiva työhön juuri tuon vaivan takia. Ja kyllä kapitalisti aina syyn löytää! Eli heikoilla olet jos lähdet riitelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Ne voivat perustella sillä että et ole sopiva työhön juuri tuon vaivan takia. Ja kyllä kapitalisti aina syyn löytää! Eli heikoilla olet jos lähdet riitelemään.

Sitä minäkin vähän epäilen... suutuuttaa vaan niin vietävästi tällä hetkellä...!!!!
|O

Miksei ihminen saisi sairastua! Eihän työ nyt ole mikään elämää suurempi asia. Ja olethan menossa leikkaukseen, kätesi varmasti paranee sillä. Eipä olisi varmaan hääppönen työpaikka ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
koeajalla voi sanoa irti ilman mitään syytä, mutta vastaavasti työntekijällä on myös oikeus irtisanoa itsensä koeaikana sen kummemmin kertomatta syytä

Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.

näinhän se on, kyllä työnantaja varmasti keksii aina jonkun syyn, vaikkei se kovin "reilua" olekaan... :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
koeajalla voi sanoa irti ilman mitään syytä, mutta vastaavasti työntekijällä on myös oikeus irtisanoa itsensä koeaikana sen kummemmin kertomatta syytä

Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.

Luet nyt lakia väärin. Purkaa saa millä hyvänsä syyllä, kunhan se ei ole syrjivä, eikä loukkaa yhdenvertaisuuslakia. Ilmoittaa tietysti pitää joo.

Terv., hr-asiantuntija

Alkuperäinen kirjoittaja Eikä:
Alkuperäinen kirjoittaja SS:
Irtisanominen koeajalla tarvitsee myös pätevän perusteen.

tarvitse. Ei niin minkäänlaista.

2 §
Syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu

Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi. Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986). Siitä, mitä syrjinnän käsitteellä tarkoitetaan, vastatoimien kiellosta ja todistustaakasta syrjintäasiaa käsiteltäessä säädetään yhdenvertaisuuslaissa (21/2004). (20.1.2004/23)

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Luet nyt lakia väärin. Purkaa saa millä hyvänsä syyllä, kunhan se ei ole syrjivä, eikä loukkaa yhdenvertaisuuslakia. Ilmoittaa tietysti pitää joo.

Terv., hr-asiantuntija

Mutta kun tuossa mainitussa pykälässä kielletään syrjiminen terveydentilan takia niin eikös tämä tapaus loukkaa sitä?

Yhteistyössä