M
Mun tarina
Vieras
Näissä tarinoissa on aina kaksi puolta ja niistä tuodaan aina esille vain se toinen ja usein voimakkaasti väritettynä. Kukaan ihminen ei jatkuvasti tee ap:n mainitsemia asioita ilman mitään provokaatiota ellei ole täysin henkisesti sairas ja näin ei rivien välistä luettuna asia tässä tapauksessa ole. Kysymys onkin siis, mikä ajaa miehen tuollaiseen? Niitä syitä voi löytää joskus sieltä peilistäkin ja jos niitä erimielisyyksiä ja erilaisuuksia ei pystytä omin voimin selvittämään niin siihen saa apua.
Nämä "jätä se sika"-kommentit voi ohittaa ihan huolella. Tosin jos täältä hakee vain pelkkää hyväksyntää miehen ulosheittämiselle niin sitä kyllä löytyy aina helposti, niin monta telaketjufeministiä ja katkeraa miesvihaajaa tällä foorumilla on.
Silloin kun on oikein katkera ja vihainen, niin helposti tilanne meneekin siihen, että toinen osapuoli näkee itsensä puhtoisena ja siivona, kun taas se toinen on vain räyhäävä peto.
Olen 19v esikoistani odottava nuori nainen. Vanhemmillani on 4 lasta, joista kaksi minua nuorempia ja asuu vielä kotona (alakouluikäisiä). Kun äitini meni naimisiin isäni kanssa, hän oli kuulemma aivan normaali ja tavallinen miekkonen. Kun vanhin lapsista syntyi, äitini mukaan "jokin muuttui". Isä alkoi käydä ärtyneeksi, ja saattoi alkaa helposti räyhäämään, pienistäkin asioista. Mitään isompaa ei ollut vielä onneksi tapahtunut. Kun minä synnyin, isäni oli kovasti odottanut minusta poikaa. No, tyttöhän sieltä tuli. Sukulaisetkin on monesti naureskelleet, että "olisit nähnyt isäsi naaman, kun kuuli ettei tullutkaan poikaa!". Minua tämä ei naurata, nimittäin kärsin tilanteesta, edelleenkin. Isäni puki minut poikamaisiin vaatteisiin, vain juhlissa sai olla mekko päällä. Isosiskon hiukset saivat kasvaa pitkinä, minulta kynittiin poikamaisen lyhyeksi ja lähdin parturikampaajalta aina itku kurkussa. Hän kielsi minulta kaikenlaista, ja perusteli asioita sillä, että "koska et ole poika". Hän hoki minulle jo pienestä pitäen, että olen pettymys ja häpeä hänelle, koska en ole poika. Poika poika poika. Et ole mitään, jos ei ole kyrpää jalkojen välissä. Vuosikausia tuollaisen kuuntelemisen jälkeen tietysti uskoinkin tuohon - en enää, olen nykyään vahvempi, mutta pahalta se silti tuntuu.
En tiedä, missä vaiheessa isälläni "kilahti" kunnolla.
Mutta muistan kirkkaasti tapahtumia niiltä ajoilta kun olin vasta 4v ja isä saattoi alkaa huutamaan milloin mistäkin. Kaatunut maitolasi, se ettei jaksa syödä neljän vanhalle aivan liian isoa ruoka-annosta jonka hän oli lautaselle kasannut, kirjoitusvirhe siinä kun pieni lapsi yrittää opetella kirjoittamaan horjuvin kirjaimin muutakin, kuin oman nimensä.
Aina kun isälle halusi puhua, sai vastaukseksi tiuskimista ja ärjymistä. Selkäsaunalla uhkailtiin vähän väliä, ja sain tukistuksia ja luunappeja - eikä mitään pieniä tukistuksia, vaan sellaisia että tosiaan niskavillat punoitti ja karvatupot lenteli. Minua myös potkittiin.
Ala-asteella, kun kaksoisveljeni syntyivät, tilanne paheni. En muista, että isosiskoni olisi koskaan saanut pahempaa väkivaltaisuutta osakseen, mutta kyllä hänellekin huudettiin. Isä suosi veljiäni, miten muutenkaan, minut taas painettiin syrjään.
Minua vertailtiin kavereihini todella negatiivisesti, haukuttiin, koko ajan jotain henkistä väkivaltaa. Ja fyysinenkin paheni, lyönnit tuli mukaan kuvioihin.
Yksi aamu en meinannut löytää kintaita kouluun mennessä ja kun kysyin isältä, oliko hän nähnyt niitä, tämä hyökkäsi aamukahvipöydästä kimppuuni ja alkoi kuristaa. Ei nyt varmastikaan aikuisen miehen koko voimalla, mutta niin etten saanut henkeä ja pelotti ja en pystynyt edes rimpuilemaan pahemmin. Tämä oli AINOA kerta, kun äitini puuttui tilanteeseen. Hän sanoi, että "päästä se tyttö menemään, että ehtii kouluun". Ja tuon sanoi aivan kylmästi, eikä edes noussut pöydästä. Se koulupäivä meni käytävällä itkien, opettajat kysyivät mikä minulla on mutten halunnut kertoa. Eivät lähettäneet mihinkään terveydenhoitajalle vaan antoivat sitten asian olla. Ja tuo oli 2000-luvulla tapahtunutta..
Olin rauhallinen ja kiltti lapsi, en kiroillut, koulussa meni hyvin (oli parempi mennäkin ettei isä suuttunut) ja en tuonut pahemmin kavereita kotiin tai käynyt missään. Tiesin, että jos isä suuttuu jostakin, hän käy kimppuun. Joten yritin ollakin mahdollisimman nätisti, hiljaa ja siivosti kotona ollessa. Mutta eihän se kelvannut isälle, kun vain piti saada jostain aihetta huutaa ja käydä päälle..
Hän on kuristanut, potkinut, lyönyt, tukistanut, sylkenyt päälle, kaikkia noita useamman kerran.. Kun tulin murrosikään, tajusin, että eihän tämä ole oikein. Olin elänyt alistettuna siihen asti ja olin masentunut, sen huomasi. Yhden kerran kun isä taas räyhäsi, menin koulun terveydenhoitajalle puhumaan asiasta. Tässä vaiheessa siis tuli mukaan sossut yms lastensuojelu. Vanhemmilleni asia oli kamala, he kun ovat aina sitä mieltä että kaikki mitä tapahtuu kotona, myös pysyy kotona eikä kenellekään kerrota mistään, ja häpeä se on jos menee heikkouttaan itkemään jollekin jostakin.
Silloin ei vielä ollut sitä lakia, mikä taisi tulla vasta tämän vuoden puolella, että kun tehdään ilmoitus perheväkivallasta niin tulee pakostakin mukaan kuvioihin joku terapiamuoto yms ja juttu menee oikeuteen, eli uhri ei voi "antaa anteeksi" ja ikäänkuin perua koko hommaa. Silloin pelkäsin, mitä tapahtuu jos juttu menisi oikeuteen, joten "peruin" sen. Siis en sitä, mitä olin sanonut, mutta asian käsittely jätettiin sikseen. Ymmärrätte varmaan. Asiaa ei siis viety eteenpäin. Yhden kerran koko perhe passitettiin psykologille, mutta siihen se jäi. Ja tilanne paheni, jonkin ajan kuluttua..
Nyt lyönnit eivät enää jatkuneet, koska minulla oli valttikorttina se, että voisin soittaa ja tehdä uuden ilmoituksen. Isä pelkäsi sitä, koska ajatteli, että häneltä menee työpaikka alta moisen takia tai muuta vastaavaa. Uhkaili kuitenkin tappaa, sekä minut, että äitini, ja muut sisarukset. On uhkaillut satoja kertoja. Minut on ajettu keskellä yötä talvipakkaseen useiksi tunneiksi, aseella uhaten. Ja on uhattu lyödä, ja on potkittu tuonkin jälkeen.
Mutta pahimmaksi meni se, miten isäni opetteli käyttämään entistä taitavammin henkistä väkivaltaa. Äitini on ollut työtön jo pitkään, ihan vain siksi ettei töitä oikeasti tältä pieneltä paikalta löydy. Isäni piti huolen, ettei hänellä ole ollut mitään sosiaalisia yhteyksiä ulkomaailmaan, hyvä kun on lähikaupassa saanut käydä. Hän on myös pitänyt huolen, etten minä saanut tavata ystäviä vapaa-ajalla. Kotona piti pysyä, vaikken tosiaan olisi ollutkaan sellainen, että olisin juossut ympäriinsä rellestämässä muiden teinien tapaan.
Televisiota ei saanut katsoa, ja auta armias jos edes tulin huoneestani esiin muuta kuin lähteäkseni kouluun - heti ajettiin takaisin ettei tarvinnut minua katsella..
En edes pysty tässä kertomaan, mitä kaikkea hän on tehnyt, mutta voin sanoa, että HÄNESSÄ on ollut se vika. Aina, joka ikisestä asiasta piti saada syy huutaa ja tiuskia, ei edes voinut puhua normaalisti kenellekään meistä, vaan kaikki tavallisetkin asiat sanottiin ärähtäen ja murahtaen. Silloin kun isä oli töissä, (hänellä on siis työssään useamman päivän työjaksoja ettei pääse tulemaan välissä kotiin) kaikki oli rauhallista ja meni hyvin. Sitten kun isä tuli, hän haastamalla haastoi riitaa joka asiasta. Vaikka yksinään huusi ja jupisi ja riehui, jos kukaan ei lähtenyt riitaan mukaan.
Lopulta olin aivan lopussa. Syömishäiriö, masennus, viiltelin itseäni ja lakkasin käymästä koulussa. Isä otti yhteyttä sossuun, koska olin "laiska ja saamaton" hänen mielestään. Sieltä lähettivät perheterapiaa minua varten, jotta asenteeni muuttuisi. Tulikin ilmi, että eihän ne ongelmat minusta johtuneet, vaan isän käytös oli kaiken takana. Koko perheelle annettiin terapiaa, useamman vuoden ajan. Mutta tiedättekö mitä? Isä ei ole muuttunut mihinkään. Ei mihinkään. Eikä tulekaan muuttumaan, koska hän ei ilmeisestikään pysty näkemään millainen on.
Äitini on yhä jumissa hänen kanssaan. On niin alistettu, ettei lähde pois, hänellä ei ole voimia tai rohkeutta. Surullista katsoa miten hän pilaa ainoan elämänsä tuon miehen kanssa. Ja kaksoisveljeni, isäni kohtelee heitä nykyään kuten minuakin aiemmin - mietin mitä heistä tulee.
Minä pääsin pois, ainoastaan sillä tavalla, että heti kun sain tarpeeksi rahaa lähteä kotoa, laitoin kaikki yhteydet poikki vanhempiin. Äiti on minulle rakas, ja olen oppinut ymmärtämään vuosien saatossa että hän on pelännyt isääni ja ollut niin alistettu, ettei ole uskaltanut asettua vastaan, edes lapsiaan suojellakseen.
Vasta nyt, kun olen lopullisesti laittanut kaikki yhteydet heihin poikki, olen alkanut toipua. Hitaasti mutta varmasti. En varmasti KOSKAAN, koskaan pysty antamaan anteeksi, ja minun ei mielestäni tarvitsekaan, koska isäni ei ole ansainnut sitä. Kun tuli vieraita kylään, hän oli aivan normaali, suorastaan mielisteleväinen. Kun vieraat lähtivät, oli kuin helvetin liekit olisivat leimahtaneet kertaheitolla taloomme. Isä totesi monesti, ja varmaan hokee vieläkin, että "minussa ei ole mitään vikaa, vaan teissä". Ja hän sanoo sen täysin vakavissaan.
Hänen on pakko olla jotenkin henkisesti sairas, tiedän sen, mutta kun häntä ei näköjään saa hoitoonkaan? Onko tuo jonkun narsistin, tms käytöstä, sitä en osaa sanoa. Enkä halua miettiäkään, koko ihmisen miettiminen saa minut vihaiseksi.
Siispä, AP:
"Olen alkanut miettimään eroa, mutta silti joku voima mut pitää vaan tässä suhteessa. Ehkä ne on ne lapet, yhteinen omaisuus ja se etten jaksaisi erota, nähdä sitä vaivaa ja muutosta. Ja sekin mietityttää, jos alankin katumaan eron jälkeen tekoani....vaikeaa on ja henkisesti raakasta aikaa. Mieheni on siis ainoa mies kenen kanssa olen ikinä oolutkaan. Olin 18 v kun aloin seurustelemaan hänen kanssaan."
Se mikä pitää sinut tuossa suhteessa, ei luultavasti ole mikään voima, vaan se, että sinut on lyöty maahan, alistettu. Lapsillesi et tee tuolla mitään hyvää. Sen tiedän omien kokemusten kautta! Tietysti voit yrittää, esim jonkun perheterapian kautta, muuttaa tilannetta. Kai se voisi havahduttaa jonkun, meillä ainakin se oli hyvin tehokasta, mutta ei toiminut isääni koska hänellä on oikeasti vain pakko olla joku mielenterveydellinen ongelma... Ja iso ongelma onkin.
Mutta sanon, älä jätä itseäsi tuohon tilanteeseen. Oma äitini on tuonkaltaisessa tilanteessa, ja osa sisaruksistanikin, olen uskomattoman surullinen heidän puolestaan. Etenkin äitini, kun hän jotenkin ei vain pysty lähtemään tilanteesta.
Älä tuhlaa elämääsi, tuollaisen ihmisen kanssa, joka repii rikki sinut, ja myös lapsesi. Ihan oikeasti.