Nythän tämä elämä meni mielenkiitoiseksi... Osaisko kukaan auttaa ja antaa vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avemaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Avemaria

Jäsen
19.10.2007
974
0
16
Oon jättäny laktoosin pois ruokavaliosta jo nelisen vuotta sitten. Nyt tuli tilanne että kokeilen viljatonta ruokavaliota. On maha edelleen kipeä päivittäin vaikka en laktoosia käytä.

Olisko vinkkejä tavalliseen arkeen miten selviää laktoosittoman ja gluteenittoman ruokavalion kanssa? Ja ruokaohjeetkin olis ihan tervetulleita.

kai puhuit lääkärin kanssa ensin..siis jos keliakia niin ei saada varmuutta jos vaihdat ruokavaliota omin "nokkinesi" ja todellinen vaiva saattaa jäädä selvittämättä=)

Oon käyny sekä laktoosikokeessa että keliakiakokeessa useamman kerran mutta mitään ei ole löytyny. Mutta olen huomannut että jos käytän laktoosia niin maha on kipeä ja sekaisin ja jos käytän siihen vielä viljaa lisäksi niin oireet vain pahenee. Kaikki oli mallillaan jonkin aikaa laktoosin poisjättämisen jälkeen mutta nyt oireet on palannu ja olen yhdistänyt ne viljatuotteiden käyttöön. En ole lääkärissä käyny asiasta pariin kuukauteen.

Minulla on vilja-ja peruna-allergia kaiken muun lisäksi.sinulla voi olla edelleen jokin ruoka-aine ruokavaliossa jolle olet yliherkkä. Voit kokeilla ottaa esim maissin pois. Ja jos olo ei pahene eikä parane niin voit ottaa sen takaisin,voit menetellä samoin kaikkien ruoka-aineiden kanssa. Siihen tulee kyllä ajan myötä tuntuma,että mitä kannattaa itse poistaa ja ottaa takaisin.

Voit toki mennä testeihin,mutta ne eivät ain anna tarkkoja tuloksia. Testien tulokset ovat yleensä vain suuntaa antavia.

Minä syön päivällisellä yleensä kanaa tai lihaa ja sitten wok-vihanneksia.

Munalätty on myös oiva pikaruoka.

Moilaselta löytyy paljon hyviä viljattomia tuotteita ja niitä saa marketeista.
Jos haluat lisää neuvoja laita YV:tä

Kyseessä voi suolistoperäinen rakenteellinen sairaus, tulehdus tai muu ruokavaliosta riippumanton syy. Lääkäriin siis. Isoja ruokavaliomuutoksia EI saa mennä ominpäin kokeilemaan, vaan asiantuntija (ravitsemusterapeutti tai lääkäri) tulisi olla taustalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan täällä huutelen:
Entäs jos ootkin maitoallerginen etkä laktoosi-intolerantikko?

Tätä mäkin olen miettinyt ja epäillyt. En jaksaisi taas mennä asiasta lääkäriin ja siksi ajattelin kokeilla itse jättää tuokavaliosta jotain pois. Kun vaan tietäis mitä jättäis...

Yhteistyössä