odotusajan turvavyöallennin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käytin, josatin lastentarvikeliikkeestä ostin. Sellainen malli, jonka päällä istutaan, ja sieltä alta tulee sellainen "lenkki" turvavyöhön (huono selitys, toivottavasti ymmärsit). Mun mielestä oli ihan mukava käyttää, asentaminen penkkiä vaihdettaessa vähän vaivalloista.

Mulla oli käytössä. Ensimmäinen ihmetys oli, että miten tätä pidetään hameen kanssa. Toki sitä käytin hameenkin kanssa, mutta ruttasihan se ikävästi helmat. Housujen kanssa ei ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;24865651:
Mielestäni täysi turhuus,kaikki raskaudet pärjännyt ilman moista kapinetta.

Kuinka monessa kolarissa olit rakausaikana? Ne suojaa (tai estää turvavyötä puristamasta) kolaritilanteessa vauvaa. Vähän hassua sanoa noin, jos et ole yhdessäkään kolarissa ollut raskausaikana.

heti alusta saakka. Jotenkin oli mukavampi ajatella että mikäli kolahtaa, niin vaikka pieni onkin hyvässä suojassa muutenkin, on lisäsuojana ohjaamassa mahdollista turvavyön painamista muualle kuin pienen päähän/peppuun/jalkoihin. Tämähän saattaisi vaikkapa vauvan vammauttaa, käynnistää synnytyksen etukäteen ja tai olla jopa kuolemaksi. Näin maalaisjärjellä ajatellen, ruhjevammoja ja esim murtumia voi tulla turvavyöstä kolarissa. Miksei myös vauvalle, kun vatsaan painuu äkisti. Suosittelen lämpimästi kyllä! Voihan siinä vauvalle käydä huonosti kolarissa sen kanssakin, mutta kyllä jos siihen vauvan menettäisi, ettei ole kyseistä suojaa käyttänyt vaikka sellaisesta on tiennyt, voisi harmittaa aika kovasti. Näin järkeilin silloinkin kun oli vaivalloista siirtää sitä autosta toiseen.. Onneksi mitään ei koskaan sattunut!

Ylellä tulee sarja "Toistaiseksi tuntemattomasta syystä". Siinä jokunen viikko takaperin kerrottiin äidistä joka joutui kolariin. Häneltä kuoli sekä matkustajana ollut lapsi että kohdussa ollut vauva. Tarina ei kertonut miten vauva kuoli, olisiko kyseinen vyönalennin mitenkään auttanut, mutta tuskin ainakaan olisi haitaksi ollut, mikäli käytössä olisi ollut.

Mä käytin sen takia kun on olemassa "mitä jos sittenkin". Sen takia mä käytän turvavyötäkin, en koskaan ole ollut kolarissa enkä halua uskoa että koskaan tulen olemaankaan mutta silti käytän turvavyötä.
Mun mielestä se ei ollut käytössä yhtään hankala, tietty ton hameen kanssa, mutta housujen kanssa ei ollut ollenkaan hankala käyttää. Suosittelen.

vyö ei pysy itsestään mahan alla, voin kertoa kokemuksesta :) tai pysyy se alhaalla, muttei riittävän.

olen hoitanut kolarista tulleita raskaana olevia, ja kyllä se on ihan kamala tilanne kun vauva kuolee kohtuun. kannatan tällaisiakin joidenkin mielestä turhia vyönalentimia. koskaan ei voi tietää mitä liikenteessä tapahtuu.

Käytin turvavyönalenninta alkuraskaudessa todella kosketusaran vatsan takia (ennen ostoa pidin vyötä alhaalla kädellä), mutta tulihan tuota käytettyä varsinkin pidemmillä matkoilla koko raskauden ajan. Lopussa vaan oli todella hankala laittaa kun ei meinannut kädet yltää räpeltämään vyötä lenkkiin. Mun lärpäke olis ollut penkkiin sidottava, mutta sen verran oli painoa, että pysyi kun istuin päällä :D