oen pohtinut, kun sanotaan, että ei laihdu, jos syö liian vähän. ei voi olla totta

Voithan sinä testata. Jos tarpeeksi kauan, aliravitsemukseen asti, syö liian vähän ja liian yksi puolisesti, niin huonostihan siinä käy.

Ihmisen keho on niin viisas ja elämää ylläpitävä, että kun se saa vähemmän ravintoa se menee säästöliekille ja pitää kiinni itsepäisesti kaikesta saamastaan. Mutta ei sekään riitä hengissä ja terveenä pysymiseen jos sitä ravintoa ei tipu kunnolla kuukausiin...

No kyllä sitä alkaa laihtua jossain vaiheessa jos ei oikeasti syö oikeastaan mitään (jos nyt ajattelee vaikka anorektikoitakin). Toinen asia onkin sitten haluaako tiputtaa painoaan terveellisesti vai epäterveellisesti. Syömättömyys on suhteellisen epäterveellinen tapa pudottaa painoaan eikä toimi oikein pitkän päälle.

Eihän se pitemmän päälle pidäkään paikkaansa, muuten ei nälkää näkevät kehitysmaiden ihmiset tai anorektikotkaan voisi olla niin laihoja. Ei elimistö loputtomiin voi säästellä energiankulutusta.

Jos haluaa laihtua tasaisesti ja pitää itsensä terveenä, kannattaa toki syödä riittävästi, ettei tule niitä painon "jumitusvaiheita" kun ns. säästöliekki menee päälle, ja painonpudotus hidastuu. Kaikilla ei myöskään sitä säästöliekki-ilmiötä tule, ja joillakin kulutus saattaa pienentyä huomattavasti.

jaa.. kyllä mulls on ihan suoraan verrannollinen mun painon lasku ja nousu siihen paljonko mä syön. jos oon viikonkin vähemmällä herkuttelulla niin alkaa housut lököttää, ja vastaavasti nopeesti saa ne housut tiukoiksikin.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24640460:
niin ei siinä mitään järkeä tietty ole heretä syömättä. terveys ennen kaikkea, mutta tuli vaan mieleen. nyt kun itse laihduttavana nämä kirjoitukset laihduttamisesta täällä palstallakin kiinostavat
Mä käsitän tuon "liian vähän" syomisen nimenomaan liian vähäiseksi. eli syöt tyyliin 500 kilokaloria päivässä, ihan sairasta menoa. Tuollasella ruokavaliolla ei tule terveeksi ja laihemmaksi.

Mä luulen, että se säästöliekki (jota ei joidenkin asiantuntijoiden mukaan ole edes olemassa) saattaa jumiuttaa kropan pitämään painostaan kiinni joksikin aikaa, esimerkiksi pariksi kuukaudeksi, mutta sen jälkeen sitten suunta ei ole enää kuin alaspäin. Tietty jotkut aineenvaihduntasairaudetkin saattavat sitä painoa jumittaa, kaikki kun eivät edes tiedä itsellään olevan sellaista. Mutta nää sairaustapaukset ovat tietysti pieni osa.

Mulla tippu paino erokriisin seurauksena kuukaudessa 10kg, kun en vaan pystynyt syömään. Paljon kahvia ja tupakkaa ja pari palaa leipää meni päivässä + runsaasti lenkkeilyä.
Syöminen piti aloittaa tosi pienistä annoksista uudelleen tai tuloksena oli hirmuinen vatsakipu ja ähky olo.
En suosittele kenellekkään!

Niin, eli puhummeko nyt ns. "säästöliekistä"? Tuohan on useissa tutkimuksissa osoitettu, että tämä niin kutsuttu säästöliekki ei lopeta laihtumista, vaan tapauksesta riippuen mahdollisesti hidastaa aineenvaihduntaa tietyn prosenttiosuuden. Se, onko se merkittävää, on eri asia. Yleensä ei ole merkittävää.

Fakta on se, että jos energiaa ei tule tarpeeksi, laihtuu aivan varmasti, kyse on energiataseesta.

Tuo säästöliekin merkitys tulee esiin vasta siinä vaiheessa, kun alipainoa lähentelevä henkilö yrittää pudottaa painoa ja syö reippaasti alle kulutuksen. Jos ylipainoinen tai ylipainoa lähentelevä henkilö ei laihdu, niin kyse ei todellakaan voi olla säästöliekistä, silloin vain syö liikaa ja piste.

Yhteistyössä